Je leven in balans krijgen & houden.

28-04-2019 16:49 17 berichten
Sinds ik mij kan heugen heb ik te maken met disbalans in het dagelijkse leven;
- Sparen, de ene maand spaar ik ruim / andere maand geef ik alles uit.
- Sporten, trainen voor een marathon / een jaar helemaal niks doen.
- Enorm energiek en veel ondernemen / weken lang op de bank hangen tot vervelends aan toe.

Hier wil ik komende periode bewust mee aan de slag gaan zodat er meer balans in mijn leven komt, meer rust & ruimte.

Nu laat het absoluut geen extreme vormen zien (manisch / depri) en is professionele hulp hierbij ook niet direct nodig, maar tips kan ik altijd goed gebruiken. Inzicht heb ik (na al die jaren), nu nog aanpassen en volhouden.

Wat zorgt in jouw leven voor balans? Waar kies jij voor om balans te houden? Hoe ziet een week van jou eruit als je in balans bent?
Nu weet ik dat dit voor iedereen uiteraard anders is, maar ben gewoon benieuwd naar jullie en wie weet kan ik er wat uithalen.

Alvast bedankt! :lips:
Redelijk herkenbaar, maar ik heb gemerkt dat ik er ongelukkiger van word als ik ga forceren om iets in mijn leven aan te brengen. Dus ik heb besloten om het los te laten en dat bevalt me prima.
Alle reacties Link kopieren
Heb je er echt last van? En op welke manier?
Hoi TO,

Voor mij ook wel herkenbaar, maar op een andere manier.
Weet niet of ik het duidelijk uit kan leggen, bij mij is het meer in mijn hoofd best wel wisselend.
Ik heb chronisch een soort stuiterbal in mijn hoofd. Ik kan erg rustig zijn, maar ik ben vrij snel uit balans qua emoties en gevoel.
Dit wordt ook getriggerd door dingen die in mijn leven gebeuren.
Ik ben gewoon niet zo stabiel.
Soms kan ik dit handelen maar de laatste tijd word ik er zo moe van dat ik twee weken geleden met mijn huisarts besloten heb om weer een ssri te gaan slikken. Dit heb ik eerder lange tijd gedaan.
Het is geen wondermiddel en het lost niet alles op maar ik word er wat rustiger van in mijn hoofd.
Verder gebruik ik ook huis tuin en keuken middelen als in valeriaan, yoga, wandelen en meditatie.

Niet helemaal hetzelfde misschien als wat jij bedoelt, echter het wispelturige herken ik wel.
Ik herken dat heel erg. Wat hier heeft geholpen is niet gelijk te hard van stapel lopen: liever 1 gewoonte helemaal goed in mijn leven integreren dan heel hoge eisen en vervolgens niets bereiken
Alle reacties Link kopieren
Het zal wel een functie hebben en als je er een ander geen kwaad mee doet zou ik het me niet zo aantrekken.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Dat lukt niet op bevel.
Go with the flow.
Ik ben soms weken aan het organiseren, opruimen en gezond eten, terwijl het ook kan omslaan in niksen op de bank en snacken. Geeft niks.
Alle reacties Link kopieren
Je kan voor jezelf een planning maken die bij jou past. Bijvoorbeeld:
- Elke maand 100 euro opzij zetten waar je vannalles mee mag kopen wat je wilt. Gebruik je het niet dan kan het in je uitgeefpotje voor als je wel die behoefte hebt.
- 2 keer per week 's avonds wandelen (of op een ander tijdstip)
- Een vaste avond prikken met vrienden om te dineren.
snorriemorrie schreef:
28-04-2019 18:23
Ik herken dat heel erg. Wat hier heeft geholpen is niet gelijk te hard van stapel lopen: liever 1 gewoonte helemaal goed in mijn leven integreren dan heel hoge eisen en vervolgens niets bereiken
Geniale tip dit, voor mij althans.
Ik vind dit een fijn topic!
Snowpink schreef:
28-04-2019 17:02
Redelijk herkenbaar, maar ik heb gemerkt dat ik er ongelukkiger van word als ik ga forceren om iets in mijn leven aan te brengen. Dus ik heb besloten om het los te laten en dat bevalt me prima.
Ook een briljante tip dit!
Alle reacties Link kopieren
Ben je niet gewoon te streng voor jezelf? Wat is er mis met wat minder afspreken en wat meer thuis rondhangen als je geen zin hebt om weg te gaan, en wat meer dingen te doen en afspraken te hebben als je je daar wel energie en zin in hebt?
Alle reacties Link kopieren
Hey!
Wat fijn dit topic!
Stom eigenlijk, ik dacht bijna dat ik de enige was...

Wat snowpink en herfstappeltaart zeggen kan ik me goed in vinden.
Toch heb ik er ook wel last van, soms. Niet altijd, soms hou ik zelfs wel van in een bepaalde flow te zitten, het zijn periodes.
En ik wil er geen medicatie voor slikken maar ga wel even lezen over ssri.
Alle reacties Link kopieren
Want herken ook dat van die stuiterbal heel erg en word er ook erg moe van de laatste tijd.

chocolol, je geeft denk ik een belangrijke tip, ik ben ook bewuster daarmee aan het omgaan en merk dat dat me helpt.
grenzen aanvoelen en aangeven!
Sterke vragen Cherubijn & Chocolol. Ga daar wel even over nadenken. En fijne tips / opmerkingen Snorriemorrie, Retrostar, Herfstappeltaart & Foodisgood.

Zal stap voor stap gaan kijken om iets toe te voegen aan de basis, maar ondertussen ook kritisch kijken of stabiliteit in m’n leven echt zoveel positiviteit geeft als ik zelf denk.

Wil om de 2 dagen gaan sporten (is soms 2x p.w. / soms 3x en geen 4/5x meer).
Klein en vast bedrag overboeken iedere maand naar m’n spaarrekening.
En 1 a 2x p.w. iets sociaals af te spreken.
Werk 32u p.w.

Redelijk normaal toch?
Klinkt goed.

Wat ik dan zou doen is toch vaste dagen uitkiezen voor het sporten, zodat het makkelijk een gewoonte wordt, dan hoef je er niet elke keer over na te denken wanneer je zult gaan en kun je er makkelijker omheen plannen.

Dat vaste bedrag zou je per automatische incasso kunnen doen, dan heb je er geen omkijken naar, lekker makkelijk ;-)
Alle reacties Link kopieren
Balans is naar mijn idee ook geen statisch iets, het is dynamisch en beweegt mee met de omstandigheden in je leven. Het kan dus best zo zijn dat je de ene periode veel energie hebt en zin om dingen te ondernemen, terwijl je in een andere periode (waarin andere dingen misschien meer van je vragen) balans juist betekent dat je meer rust neemt. Het lijkt me ook niet de bedoeling dat je die 2 of 3 keer per week sporten als een verplichting gaat zien bijvoorbeeld.
Luisteren naar je eigen behoeften is daarin het belangrijkste denk ik, en daarnaar handelen (vooral wat betreft activiteiten/energie).
Wat betreft financiën kan ik me voorstellen dat het daarin juist prettig is om een basis te hebben, ik vind het zelf wel fijn om een vast bedrag te sparen bijvoorbeeld.
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar. Ik heb jarenlang zonder enige vorm van balans geleefd en heb inmiddels een paar vastigheden in mijn leven. Dat geeft me rust. Tegelijkertijd geniet ik er ook van dat ik nu nog de luxe heb om te kunnen hangen, te socializen wanneer ik wil, gezond of ongezond te eten. Ik zie het dus deels ook als een luxe van mijn vrij individualistische bestaan. Of het een probleem is; tja... Geen idee. Ik verwacht dat ik op den duur nog meer vastigheden in mijn leven ga krijgen (althans, daar werk ik langzaam naartoe); samenwonen, koophuis, kind, misschien een andere baan. Dat soort 'life changing events' kunnen bij mij soms ook zorgen voor meer/een andere balans. Een kind bijvoorbeeld, zorgt m.i. voor disbalans (alles is anders, gebroken nachten etc.) maar ook voor meer balans (er is de urgentie om écht iets te gaan doen, wat ik nu veel minder heb). Momenteel neem ik bijvoorbeeld rijlessen. Dat is ook zo'n balansproject om meer bewegingsvrijheid in mijn leven te krijgen. Soort yoga dus eigenlijk, werken aan mijn flexibiliteit op de weg, waardoor de core sterker wordt en ik meer balans kan houden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven