Wat te doen bij vermeende psychose?

04-05-2019 09:18 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben op zoek naar tips naar hoe om te gaan met een naaste die volgens mij een psychose heeft maar zelf geen hulp zoekt bij een arts?
Deze persoon is niet agressief.
Alle reacties Link kopieren
Heeft hij/zij al eerder een psychose gehad? En daar al behandeling voor gehad?
Alle reacties Link kopieren
Nee, dit is de eerste keer en duurt nu bijna 2 maanden
Heeft deze persoon er zelf last van?
Heeft de omgeving van deze persoon last?

Een "echte" psychose duurt meestal geen 2 maanden lang.

Als deze persoon zichzelf verwaarloosd of een gevaar is voor zichzelf en/of zijn omgeving dan kun je altijd maatschappelijk werk inschakelen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou zelf een hulplijn bellen of mijn eigen arts(assistente) vragen wat te doen.

Nog nooit meegemaakt; wel dat iemand onwaarschijnlijke dingen zei waarvan ik dacht: hoe kan je dat nu geloven?
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Maar waar baseer je het op dat deze persoon evt een psychose heeft?
Cum non tum age
Alle reacties Link kopieren
De omgeving heeft er heel veel last van. De persoon kan ook niet meer thuis wonen met de kinderen en werkt niet meer omdat dit niet gaat.

Als het geen psychose is dan weet ik het ook niet meer maar dit is voor de omgeving ook niet meer vol te houden.
Alle reacties Link kopieren
Is diegene nog in staat tot enig probleembesef en zou hij te motiveren zijn om samen met jou contact op te nemen met zijn huisarts?
Als diegene alle realiteit uit het oog is verloren en zichzelf verwaarloost of een gevaar is voor zijn omgeving dan kun je ook zelf contact opnemen met zijn huisarts.
mendy wijzigde dit bericht op 04-05-2019 09:39
0.33% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
noa schreef:
04-05-2019 09:32
Maar waar baseer je het op dat deze persoon evt een psychose heeft?
De persoon is heel erg verward en is overtuigd van bepaalde zaken die niemand anders zo ervaart of ziet. Praat heel warrig en gaat van het ene naar het andere onderwerp.
Is constant anderen aan het ‘observeren’ in hun gedrag en zoekt hier dingen achter die ook weer niemand anders herkent.
De persoon geeft zelf aan heel gevoelig te zijn voor emoties van anderen maar zit er voortdurend naast.

Dit is allemaal begonnen 2 maanden geleden na een relatieprobleem.
Iedereen probeert te helpen maar de persoon vindt dat er niks aan de hand is en de rest overdrijft.

Het is problematisch omdat het gezinsleven, relatie met de kinderen, baan en zelfs de baan van de partner in gevaar komen. Ik wil heel graag wat doen want er zit geen vooruitzicht naar verbetering
Vraag de huisarts om advies.
Alle reacties Link kopieren
mendy schreef:
04-05-2019 09:38
Is diegene nog in staat tot enig probleembesef en zou hij te motiveren zijn om samen met jou contact op te nemen met zijn huisarts?
Als diegene alle realiteit uit het oog is verloren en zichzelf verwaarloost of een gevaar is voor zijn omgeving dan kun je ook zelf contact opnemen met zijn huisarts.
Heel soms denk je even het probleembesef te zien maar nooit lang genoeg voor degene om echt stappen te ondernemen.
Ik zal maandag proberen contact met de huisarts van degene op te nemen om de zorgen te uiten. Hoop dat een arts daar wat mee kan maar ben er zo bang voor dat het niets uithaalt
Jen3504 schreef:
04-05-2019 09:33
De omgeving heeft er heel veel last van. De persoon kan ook niet meer thuis wonen met de kinderen en werkt niet meer omdat dit niet gaat.

Als het geen psychose is dan weet ik het ook niet meer maar dit is voor de omgeving ook niet meer vol te houden.
Als er kinderen bij betrokken zijn, kun je de kinderbescherming ins hakelen.

Verder maatschappelijk werk, via de huisarts of instelling voor psychische hulp (bij ons heet het Reinier van Arkel, zij hebben ook crisis opvang).

Het kan best zijn dat ze nog psychotisch is omdat ze geen medicatie neemt.
Alleen de "trigger psychose" is dan wel voorbij.
Het kan ook wat anders zijn, maar dat kan natuurlijk alleen een psychiater beoordelen.
Alle reacties Link kopieren
GGZ in schakelen voor hulp aan het gezin. Veilig thuis vragen om advies, kan ook telefonisch.
Alle reacties Link kopieren
Dat is het probleem. Iemand met n psychose ziet zelf niet dat er heel wat aan de hand is en wil daarom geen hulp.
Ik zou met de huisarts gaan praten als het probleem zo groot is dat het gezin eronder lijdt.
Voor nu veel rust en regelmaat en prikkels vermijden.
Cum non tum age
Alle reacties Link kopieren
Werkt niet meer? Is er geen bedrijfsarts in beeld?

Laat zijn partner naar de huisarts gaan, en bespreken of dat het nog wel een veilige situatie thuis is. Wanneer de situatie onveilig is, dan moet er misschien wel ingrepen worden.

Is de situatie niet onveilig, dan kan je de persoon niet dwingen om naar een arts te gaan of zich te laten behandelen.

Is er verder niemand in de omgeving waar hij wel naar luistert? Die hem kan overtuigen om eens een afspraak te maken bij de huisarts?
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Jen3504 schreef:
04-05-2019 09:39

Het is problematisch omdat het gezinsleven, relatie met de kinderen, baan en zelfs de baan van de partner in gevaar komen. Ik wil heel graag wat doen want er zit geen vooruitzicht naar verbetering
Waar zegt zijn/ haar partner er zelf van? Misschien samen kijken welke hulp er ingeschakeld kan worden, of ben je zelf de partner?

Wanneer je niet zelf de partner bent, zou ik partner adviseren hulp in te schakelen en eventueel daarbij te ondersteunen maar me er verder niet teveel mee te bemoeien.

Ben je zelf de partner kies voor jezelf en de kinderen en eis dat hij/zij hulp zoekt maar zorg vooral voor jullie eigen veiligheid.
Tr
anoniem_385160 wijzigde dit bericht op 04-05-2019 13:09
99.59% gewijzigd
Tess1981 schreef:
04-05-2019 10:22
Waar zegt zijn/ haar partner er zelf van? Misschien samen kijken welke hulp er ingeschakeld kan worden, of ben je zelf de partner?

Wanneer je niet zelf de partner bent, zou ik partner adviseren hulp in te schakelen en eventueel daarbij te ondersteunen maar me er verder niet teveel mee te bemoeien.

Ben je zelf de partner kies voor jezelf en de kinderen en eis dat hij/zij hulp zoekt maar zorg vooral voor jullie eigen veiligheid.
Ik kan nergens lezen dat deze persoon een partner heeft.
Niet iedereen heeft een partner.
Blijkbaar speelt er meer en is de persoon al eens opgenomen geweest in een verslavingskliniek.
anoniem_385160 wijzigde dit bericht op 04-05-2019 13:08
87.84% gewijzigd
Labrujajoder schreef:
04-05-2019 10:26
Ik kan nergens lezen dat deze persoon een partner heeft.
Niet iedereen heeft een partner.
To schrijft zelf dat het problematisch is omdat baan van persoon en die van partner in gevaar komen, zie het gequote stukje.
Alle reacties Link kopieren
nvm
anoniem_382307 wijzigde dit bericht op 04-05-2019 15:26
99.78% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Nvm
anoniem_382307 wijzigde dit bericht op 04-05-2019 15:26
99.73% gewijzigd
Tess1981 schreef:
04-05-2019 10:34
To schrijft zelf dat het problematisch is omdat baan van persoon en die van partner in gevaar komen, zie het gequote stukje.
Sorry klopt.
Heb er over heen gelezen.
Alle reacties Link kopieren
Als er kinderen zijn, zou ik zo snel mogelijk bellen met de huisarts.

Anderzijds, mijn ervaring is dat diegene pas een gevaar voor zichzelf en anderen moet zijn voordat er hulp komt.

Ze worden geacht zelf aan de bel te trekken maar dat is vaak niet aan de orde want ze zien het zelf niet. Aan alles en iedereen mankeert wat behalve henzelf.
Alle reacties Link kopieren
Een afspraak maken met de huisarts van die persoon. Kom met concrete voorbeelden. Het kan zijn dat hij nu geen gevaar oplevert voor zichzelf of de omgeving, maar dat kan veranderen.
Niet meer afwachten. Succes.
Cum non tum age

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven