2018 Competitiviteit/bewijsdrang - 2019 boos/bang en depri

07-05-2019 08:44 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Geachte forum mensen,
Ik hoop dat jullie de titel begrijpen.
Mijn vraag aan jullie is wat ik moet doen met mensen die altijd aan (jou of de ander) willen laten zien dat ze beter, intelligenter, knapper, of rijker zijn. dat ze vaker met vakantie gaan. dat ze leukere dingen doen ect...
Ik ben maar een Simpelton, ik heb niet veel nodig om happy te zijn, juist omdat ik weet dat al het bovenstaand een soort van schijnzekerheid met zich meebrengt.
Want het is mij juist opgevallen dat negatieve emoties bij veel van deze mensen (als het een beetje tegenzit) nog sneller de overhand nemen dan een Bugatti die in 2,5 sec van 0 naar de 100 schiet.
En daar ligt mijn frustratie, want als ze in die bewijsdrang bubbel zitten en ik ze vertel dat die bewijsdrang simpelweg een bewijs van onzekerheid is willen ze niet luisteren.

En als die dag komt dat ze openlijk boos, worden, of een depressie krijgen. of angstig worden voor een verandering die gaat komen (werk), dan confronteer ik ze ook, en dan vraag ik ze ook waar al die energie naartoe is gegaan toen ze aan het bluffen waren.
En als ik ze op een harde manier confronteer dan heb ik het gedaan. want iedereen kan toch een depressie krijgen, iedereen kan toch bang worden, iedereen mag toch bos worden...

mijn vraag aan jullie is..ben ik nou gek als ik denk dat als je laat zien hoe goed/beter/best je bent op een blauwe dinsdag...dat je dat dan ook ten alle tijden zou moeten laten zien.
Want zo raak ik wel in de war, want eerst ben je goed en nu ben je bang, eerst ben je goed en nu ben je boos, eerst ben je goed en nu zit je depressief thuis...

Kan je zulke mensen dus nog serieus nemen?
Alle reacties Link kopieren
Waarom heb jij zo’n drang om te bewijzen dat jij het beter weet?
Alle reacties Link kopieren
Je klinkt nogal arrogant, betweterig. Daar reageren de meeste mensen niet heel gezellig op.
.
Alle reacties Link kopieren
Wie ben jij om deze mensen te vertellen hoe ze zich mogen voelen? Wie ben jij om te veronderstellen dat zij zich beter, knapper, intelligenter over wát dan ook voelen, wanneer ze enthousiast delen dat ze op vakantie zijn?

Of, zoals Tiswa zegt: Waarom heb jij de drang om te bewijzen dat je het allemaal veel beter weet?

Jeetje, laat iedereen een beetje in zijn/haar waarde. Ja, soms ben je hartstikke enthousiast en blij om een week later in een dip te zitten. Dat is behoorlijk normaal.
Later is nu
Op een blauwe dinsdag?
Tiswa schreef:
07-05-2019 09:20
Waarom heb jij zo’n drang om te bewijzen dat jij het beter weet?

Dit.

Je klinkt alsof je het hard nodig hebt anderen een toontje lager te laten zingen. Dat zegt nogal wat over jouw eigen onzekerheid en de nare manier waarop je daarmee omgaat.
Waarom confronteren? Vermoeiend dit.
Alle reacties Link kopieren
Waarom wil jij zo graag 'I told you so!" zeggen?

Waarom vind jij het je taak om mensen die pochen te vertellen waar hun pocherij volgens jou vandaan komt? En waarom denk jij dat mensen dat van jou aan willen nemen?
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Tja.. waarom je zo voelen als een ander het kennelijk goed voor elkaar heeft??
Ik kan oprecht meegenieten als iemand me zijn nieuwe huis laat zien of vakantiefoto's van een exotisch oord. Ik voel me er niks minder om.
Ik ga zelf ook niet in een Fiat rijden als ik een Mercedes kan betalen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het altijd zo jammer, als mensen niet blij voor je kunnen zijn als je wat leuks gaat doen of het goed met je gaat. Dat ze niet zeggen "wat leuk voor je", maar beginnen met "hoe kan dat nou, vorige maand zat je nog in zak en as"

En als je dan in zak en as zit, dat ze dan zeggen "ziejenouwel, je was helemaal niet blij/vrolijk, je deed maar alsof"

Echt, dat soort mensen vertel je toch liever niets meer aan?
Later is nu
Dreamer schreef:
07-05-2019 09:37
Ik vind het altijd zo jammer, als mensen niet blij voor je kunnen zijn als je wat leuks gaat doen of het goed met je gaat. Dat ze niet zeggen "wat leuk voor je", maar beginnen met "hoe kan dat nou, vorige maand zat je nog in zak en as"

En als je dan in zak en as zit, dat ze dan zeggen "ziejenouwel, je was helemaal niet blij/vrolijk, je deed maar alsof"

Echt, dat soort mensen vertel je toch liever niets meer aan?

Nou, inderdaad. Van die afgunstige zuurpruimen.
Uit de openingspost;
Want zo raak ik wel in de war, want eerst ben je goed en nu ben je bang, eerst ben je goed en nu ben je boos, eerst ben je goed en nu zit je depressief thuis...
----
Over wie heb je het eigenlijk? Jezelf? Je partner?
Vaak delen mensen gewoon iets mee zonder de bedoeling om te pochen. Ze vertellen bv dat ze op vakantie gaan of een nieuwe tv hebben gekocht. Jij komt op mij nogal jaloers over en het lijkt wel of je een ander niks gunt en niet blij kunt zijn voor een ander. Ik deel zowel leuke als nare dingen met vrienden en gelukkig reageren die niet zoals jij.
Alle reacties Link kopieren
Dit zie je wel vaker..
Zogenaamd de intens gelukkige minimalist/Calvinist uithangen.. terwijl de werkelijke reden gewoon is, dat er geen stuiver te besteden is.. wat dan weer afkeer of jaloezie schept naar anderen die er beter bijzitten.
Door wat voor mensen omring jij je dan? Hoe kan het dat jij je met pochende mensen omringt? Of interpreteer jij hun alledaagse gesprekjes als iets intimiderends?

Omdat jij van kleine dingen kunt genieten, betekent dit niet dat een ander dat ook zo moet ervaren.

Een ander mag toch een verre reis maken, intelligent zijn, een mooi huis hebben maar ook onzeker of verdrietig zijn? Het is niet of het een, of het ander. Iemand die net promotie heeft gekregen maar hoort dat haar vader ernstig ziek is, heeft toch ook verdriet of mag dat dan niet?
Alle reacties Link kopieren
Iedereen vult de tijd die hem gegeven is hier op aarde op zijn eigen manier in. Als iemand het nodig heeft om te demonstreren hoe goed hij het doet in bepaalde opzichten, dan geeft hij daar duidelijk om, en minder om andere dingen waar jij dus wél om geeft.

Dergelijk verschillen zijn gewoon niet op te lossen. Misschien kan iemand zijn gedrag wel intomen, maar niet het gevoel wat daarachter zit. Een kind leert vrij snel dat opscheppen en anderen afkammen niet heel erg netjes is, en zal al snel leren om daar subtieler in te zijn, maar dat neemt niet weg dat hij er toch behoefte aan zal blijven houden bewonderd te worden. Al is hij het zich bewust en houdt hij dat een tijd onder de kurk dan komt dat toch op een bepaald moment weer boven. Je kan je persoonlijkheid niet makkelijk veranderen.

Jij kan daar niets aan veranderen.
In mijn privéleven zou ik mensen die me niet liggen, mijden.
Ben je gedwongen om met deze types om te gaan, dan zou ik én een laagje eelt op mijn ziel kweken én in de heel vervelende gevallen, als ik me gedupeerd voel, er assertief op proberen reageren, zodat hij weet wat ik voel.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
De meeste mensen leven in een soort van waan, waarmee ik eigenlijk bedoel dat ze door hun eigen gekleurde bril kijken.
Laat ze in die waan, want je krijgt ze er meestal toch niet uit, verspilde moeite.

Het leven is niet altijd makkelijk en mensen gebruiken daarom copingsmechanismen.
Tot op zekere hoogte is dat gezond en normaal.
Maar inderdaad: soms zie je iemand bezig en je kunt op je klompen aanvoelen dat het gigantisch mis zal gaan.
Soms zie je iemand met 120 kilometer per uur keihard de verkeerde kant op razen.
Soms kunnen ze nu eenmaal blijkbaar even niet anders.
Alles is oké, er is geen goed of fout, er is alleen het leven met alle bergen en dalen en gebreken en emoties.

Mensen zijn gewoon niet perfect, het is allemaal niet zo zwart-wit.

Probeer niet al te streng te zijn voor jezelf en voor anderen en probeer ook te begrijpen dat iedereen er op zijn eigen manier het beste van probeert te maken en probeer om 1 of 2 goede vrienden te vinden, dat maakt het draaglijker tot soms zelfs heel erg leuk.
Alle reacties Link kopieren
ik zou ook thuis gaan zitten als jij op kantoor rondliep...
Lorem Ipsum
Alle reacties Link kopieren
Mijn vraag aan jullie is wat ik moet doen met mensen die altijd aan (jou of de ander) willen laten zien dat ze beter, intelligenter, knapper, of rijker zijn. dat ze vaker met vakantie gaan. dat ze leukere dingen doen ect...
Je moet die mensen zelf dus mijden en de sociale media niet altijd geloven.

Om iemand te laten stoppen die voortdurend op loopt te scheppen over iets wat jij niet hebt kan je heel goed plotseling van onderwerp veranderen. Is iemand over zijn fantastische nieuwe dure gadget aan het vertellen dan kan je vaag gaan kijken en dan plotseling overschakelen op een ander onderwerp wat beiden interesseert.
Mocht die persoon hardnekkig zijn dan zeg je casual: die gadget van jou vind ik niet zo interessant, maar vertel me eens, hoe gaat het met .. ?
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
zal je altijd wel zien dat er mensen op foras zitten waar je niet veel aan hebt. grappig is het wel dat de laatste reacties de mensen zijn die het verhaal wel begrijpen en daarover ook inhoudelijk reageren. daarom wil ik bedanken Pindakaasjes en ZaraZara100, maar in het byzonder retrostar en Tantejans.
Misschien moest ik erbij vertellen dat het niet zomaar pochen is maar dat ze mij daarmee lastig vallen, en mij soms veroordelen dat ik niet op vakantie ga, niet knap ben, geen koopwoning hebt etc...
ik denk dat door het ontbreken van dat stukje de meeste mij niet hebben begrepen.
daarom nogmaals kuddo's voor de mensen die de vaardigheid hebben van de hogere verwerkingsprocessen zoals het interpreteren van zinnen en het leggen van verbanden. De rest...tja...wijze raad van jullie gehad ja...daar kan ik zeker wat mee doen.

ps ik vond onderstaand stukje op het net:

Competitiviteit heeft altijd bestaan. Al sinds de oertijd en het ontstaan van de mens zoals we die nu kennen, heeft men altijd al beter, sterker, groter en sneller willen zijn dan de ander. Die drang is eigenlijk een overlevingsmechanisme van het lichaam en het brein, die koste wat kost wil blijven bestaan. In de huidige maatschappij neemt die competitiviteit echter steeds grotere afmetingen aan, waardoor het eerder een bron is van stress dan een productief mechanisme.

De vraag is: waardoor wordt die overdreven competitiviteit veroorzaakt? Het is inderdaad een drang die in ons DNA zit als deel van onze biologie. Maar waarom is die vandaag de dag sterker dan ooit tevoren? Het antwoord is in veel gevallen een gebrek aan zelfvertrouwen en een laag zelfbeeld. Waarom zou je het anders nodig hebben om te winnen? Anderzijds leidt een teveel aan competitiviteit tot een gebrek aan autonomie

blijkbaar heeft het dan toch ook te maken met onzekerheid en/of laag zelfbeeld.

zucht.....
Agossie. Dus mensen die niet met je meepraten zijn te dom om jouw verhaal te begrijpen. En daar reageer je dan op door te proberen ze naar beneden te halen. Wat een nare, negatieve manier van met anderen omgaan heb je. Daar zul je vast zelf ook veel last van hebben. Dus mijn tip: als je fijne relaties met mensen wil hebben kijk dan eens kritisch naar jouw eigen houding en manier van communiceren. Daar valt nog een wereld te winnen.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 07-05-2019 13:31
Reden: Quote OP
66.56% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
een teveel aan analyseren kan leiden tot een gebrek aan invoelingsvermogen

zucht....
Lorem Ipsum
Alle reacties Link kopieren
wathebjeeraan schreef:
07-05-2019 11:52
zal je altijd wel zien dat er mensen op foras zitten waar je niet veel aan hebt. grappig is het wel dat de laatste reacties de mensen zijn die het verhaal wel begrijpen en daarover ook inhoudelijk reageren. daarom wil ik bedanken Pindakaasjes en ZaraZara100, maar in het byzonder retrostar en Tantejans.
Misschien moest ik erbij vertellen dat het niet zomaar pochen is maar dat ze mij daarmee lastig vallen, en mij soms veroordelen dat ik niet op vakantie ga, niet knap ben, geen koopwoning hebt etc...
ik denk dat door het ontbreken van dat stukje de meeste mij niet hebben begrepen.
daarom nogmaals kuddo's voor de mensen die de vaardigheid hebben van de hogere verwerkingsprocessen zoals het interpreteren van zinnen en het leggen van verbanden. De rest...tja...wijze raad van jullie gehad ja...daar kan ik zeker wat mee doen.

Je bevestigt anders haarfijn mijn eerste reactie: arrogant en betweterig.
.
Alle reacties Link kopieren
“En daar ligt mijn frustratie, want als ze in die bewijsdrang bubbel zitten en ik ze vertel dat die bewijsdrang simpelweg een bewijs van onzekerheid is willen ze niet luisteren.

En als die dag komt dat ze openlijk boos, worden, of een depressie krijgen. of angstig worden voor een verandering die gaat komen (werk), dan confronteer ik ze ook, en dan vraag ik ze ook waar al die energie naartoe is gegaan toen ze aan het bluffen waren.
En als ik ze op een harde manier confronteer dan heb ik het gedaan. want iedereen kan toch een depressie krijgen, iedereen kan toch bang worden, iedereen mag toch bos worden...”


Ik haal hier even een stuk uit je op aan. Zie je nu serieus echt niet hoe arrogant dit is?

Ik kan me voorstellen dat het irritant is dat mensen hun levenswijze aan jou op willen dringen (als ze dat daadwerkelijk doen), en mensen die jou het gevoel geven dat jij je moet verantwoorden waarom je niet op vakantie gaat, zijn ook eikels. Dat soort mensen moet je gewoon mijden. Maar als je je daadwerkelijk naar mensen toe gedraagt zoals je in je op zegt, ben jij net zo’n grote eikel.
Wat ben jij een naar mens.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven