Wespenfobie

07-05-2019 11:52 64 berichten
Ik ben al járen bang voor wespen, eigenlijk al zolang ik me kan herinneren. En het wordt steeds erger. Vanaf juli mijd ik terrasjes, stranden, buiten eten en alle andere plekken waar ik wespen kan tegenkomen. Ik heb horren voor alle ramen in huis en als het bloedheet is rij ik (tot de airco aanslaat) liever in een potdichte auto dan het raam open te doen. Als ik gezoem hoor ben ik al in opperste staat van paraatheid. Stil blijven zitten terwijl er een wesp bij me in de buurt is, is onmogelijk! Kortom; ik ben als de dood voor die beesten. Iedereen zegt steeds hetzelfde: "als je stil blijft zitten doen ze niks". Echter, als kind ben ik gestoken door een wesp terwijl ik dus stil zat. Tja, dat maakt het er niet beter op.

Anyhow, ik wil graag mijn angst aanpakken! Iemand tips? Succesverhalen van anderen die hun angst overwonnen hebben? En hoe benaderen mensen zonder angst dit? Ik bedoel, niemand wil toch graag gestoken worden?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben de afgelopen twee jaar twee keer gestoken door een wesp. Ik ging twee keer per ongeluk op ze staan met blote voeten, de arme beestjes. Nee, gestoken worden is niet fijn, maar het is ook weer niet dramatisch. Het deed twee dagen pijn op de plek van de prik en daarna was het weer klaar. Ik denk dat de twee wespen die mijn volle gewicht voelden er meer last van hadden. Ik vond dat echt heel zielig.
Ik ben allergisch, en echt goed ook. Ik heb een epipen en als ik geprikt word moet ik naast de epi meteen naar het ziekenhuis. Ik heb al hele enge dingen meegemaakt na een steek.

Ik ga dus liever niet aan het eind van de zomer veel buiten dingen doen zoals speeltuinen en terrasjes of op vakantie. Omdat ze er dan zijn in grote getalen en agressief.

En ik ben ondertussen best bang, ik probeer altijd heel rustig te blijven maar van binnen sterf ik als er eentje om me heen hangt. En ze steken ook als je stil zit. Of er tegenaan loopt per ongeluk zoals ik al 2x heb gehad. Of ze vliegen mijn mouw in ofzo.

Maar ik heb geeneens horren. En ik word ook niet hysterisch van elke wesp. Ik zou aan de huisarts vragen of er geen therapie beschikbaar voor is.

En zo'n steek is naar maar als je er niet van in shock raakt of overlijdt is de angst die je hebt zwaar buiten proportie.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben dus zo'n persoon zonder angst voor wespen terwijl in mijn omgeving meerdere mensen er echt bang voor zijn. En daar kan ik me dus weer niks bij voorstellen. Ik ben als kind meerdere keren gestoken en ja, het is even een paar dagen pijnlijk en vervelend maar niet pijnlijker dan je knie kapot vallen o.i.d.
Ik wil hier geen tekst (maar een leeg vak kan ik niet opslaan)
Wespen gaan voor de kill. Enige wat helpt is iets ophangen wat ze lekker vinden. Ik heb wespenlokstof in fles gekocht bij Intratuin en daar vul ik diverse wespenvallen mee. Zo heb ik vorig jaar honderden wespen en vliegen verdelgd.
borboletas schreef:
07-05-2019 11:58
Ik ben dus zo'n persoon zonder angst voor wespen terwijl in mijn omgeving meerdere mensen er echt bang voor zijn. En daar kan ik me dus weer niks bij voorstellen. Ik ben als kind meerdere keren gestoken en ja, het is even een paar dagen pijnlijk en vervelend maar niet pijnlijker dan je knie kapot vallen o.i.d.
Het irritante van wespen is dat ze bewust om je hoofd gaan cirkelen en je proberen te pakken. Vorig jaar in m'n zwembad veel last van gehad tot ik wespenvallen had opgehangen. Niet dat het helemaal ophield, maar de meesten kozen voor de zoete dood.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
07-05-2019 12:01
Het irritante van wespen is dat ze bewust om je hoofd gaan cirkelen en je proberen te pakken. Vorig jaar in m'n zwembad veel last van gehad tot ik wespenvallen had opgehangen. Niet dat het helemaal ophield, maar de meesten kozen voor de zoete dood.
Sommige doen dat inderdaad, niet allemaal. Degene die irritant blijven cirkelen die krijgen op een gegeven moment een mep met een krant.
Ik wil hier geen tekst (maar een leeg vak kan ik niet opslaan)
Alle reacties Link kopieren
als het zo lang geleden is dan heb je geen objectief idee meer van hoe 'erg' de steek zou voelen

het is me laatst weer eens gebeurd, in mijn vinger want ik wilde wat bloemen herschikken in een vaas en had hem niet gezien
de pijn viel mee, leek op hoe het voelt als je in een doorn grijpt... gewoon een prik. (alleen de dagen erna jeukt het nog wel)

ik weet natuurlijk niet hoe het verder met je pijngrens staat maar als je wel eens iets harst of epileert dan overleef je dit ook hoor
Lorem Ipsum
Alle reacties Link kopieren
Ik ben vroeger ooit een paar keer gestoken door een wesp. Ik ben echter in principe niet bang voor wespen en als ze mij niet irriteren zodra ik iets zoets eet of drink, laat ik ze met rust.

Helaas is het vaak zo dat wespen mij lastigvallen. In dat geval sla of druk ik ze dood met een krant of ergens anders mee, of ik verdrink ze. Kortom, ze gaan er gewoon aan. Ik sla dusdanig dat die klap meteen raak is. Anders neemt de wesp mij alsnog te grazen, omdat ik bijvoorbeeld missla.

Een andere mogelijkheid is een wespenval maken met een pot kleverige jam met deksel eraf. Aan het eind van de dag zit die pot vol met wel 20 wespen.
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
Dat ze niks doen als je stil zit is idd een fabeltje. Ik wordt elk jaar wel een keer gestoken terwijl ik stil zit en ik vind het wel flink pijnlijk hoor. Pijn trekt ook niet weg en ik loop erna nog 3 weken met opgezwollen paarse plek rond.
Ik moet ze ook niet!
Vorig jaar in Noorwegen met kamperen ook zoveel last gehad van die rot beesten. Bah!
Dan heb ik toch liever muggen dan wespen.
Alle reacties Link kopieren
oh ik was wel vergeten erbij te zeggen dat ik snel handelde na de steek door mijn vinger te koelen met water en te wassen met zeep en ik heb geprobeerd het gif uit te zuigen... misschien dat dat hielp
Lorem Ipsum
Ze zijn inderdaad agressief, zeker aan het eind van de zomer.
En als je er eentje doodslaat dan moet je die dode wesp ook meteen weg doen en de plek schoonmaken want anders komen er andere wespen op af en die worden daar agressief van.
De maffia onder de insecten! :twisted:
Ik hou er ook niet van, het lastige is dat bijen heel erg op ze lijken. En die hebben we juist nodig. Ja er zit wel wat verschil in, maar ik was niet van plan als er 1 op mij zit deze eerst goed te bekijken.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er ook een gruwelijke hekel aan. Vermijd ook bepaalde plekken en ik ha echt rennen als één me blijft irriteren. Waardeloos.
Maar! Sinds vorig jaar zomer durf ik ze dood te slaan en dat geeft al een gevoel van veel meer controle. Ik zet mezelf wellicht voor schut maar ik heb nu altijd iets bij me als dat kan om te rammen.
Alle reacties Link kopieren
Overigens ben ik niet bang voor de steek zelf. Ben één keer geprikt als kind zijnde, maar heb daar toen weinig last van gehad.
Die beesten zijn gewoon vréselijk irritant en naar!
Ten eerste: denk aan een goede voorbereiding. Zorg dat je altijd zo'n vacuum / uitzuig pen bij je hebt, en iets van Azaron om op de plek te smeren. Als je de steek onmiddellijk kan behandelen, heb je er minder last van (hoewel sommige mensen er gewoon gevoeliger op reageren dan anderen; daar doe je niets aan). Bovendien geeft dat een gevoel van controle, en dat kan helpen bij angst.

Stilzitten werkt inderdaad niet als de wesp agressief is of zichzelf in het nauw weet te drijven. Dat hoef je jezelf dus niet altijd op te leggen, maar probeer jezelf aan te wennen om rustig weg te lopen.

Vermijd geparfurmeerde deo en andere zoete luchtjes waar ze op af komen.

Ik was vroeger erg bang voor wespen na een paar nare ervaringen, maar de huisarts kon er toen niets mee, omdat ze alleen irrationele angsten goed kunnen behandelen (oid). Ik ben eroverheen gekomen door mijn werk in het onderwijs: ik ben regelmatig buiten op stap geweest met kinderen die zelf heel angstig zijn. Ik ben dan verantwoordelijk en moet me in hun belang rustig houden. Fake it till you make it :)
Ik ben allergisch in best erge maten (voor alle insectenbeten) na gestoken te zijn word het naar huisarts/ziekenhuis, maar ben niet zo panisch als jij.
Ik zou therapie overwegen....
Je kan trouwens ook rekening houden met je kleding (geen drukke of bloemenpatronen) en geen geparfumeerde deo en geen parfum.
Je handen wassen en goed je mond afvegen of wassen als je iets gegeten hebt.
turquasi schreef:
07-05-2019 12:17
als het zo lang geleden is dan heb je geen objectief idee meer van hoe 'erg' de steek zou voelen

het is me laatst weer eens gebeurd, in mijn vinger want ik wilde wat bloemen herschikken in een vaas en had hem niet gezien
de pijn viel mee, leek op hoe het voelt als je in een doorn grijpt... gewoon een prik. (alleen de dagen erna jeukt het nog wel)

ik weet natuurlijk niet hoe het verder met je pijngrens staat maar als je wel eens iets harst of epileert dan overleef je dit ook hoor
Klopt! Dat is zeker waar. In mijn herinnering deed het ontzettend pijn, maar ik was toen nog geen 10 jaar oud, dus dat is relatief. Soms denk ik wel es dat ik gewoon weer es geprikt moet worden om te ervaren dat het (hopelijk) wel meevalt 🙄
hans66 schreef:
07-05-2019 12:19
Ik ben vroeger ooit een paar keer gestoken door een wesp. Ik ben echter in principe niet bang voor wespen en als ze mij niet irriteren zodra ik iets zoets eet of drink, laat ik ze met rust.

Helaas is het vaak zo dat wespen mij lastigvallen. In dat geval sla of druk ik ze dood met een krant of ergens anders mee, of ik verdrink ze. Kortom, ze gaan er gewoon aan. Ik sla dusdanig dat die klap meteen raak is. Anders neemt de wesp mij alsnog te grazen, omdat ik bijvoorbeeld missla.

Een andere mogelijkheid is een wespenval maken met een pot kleverige jam met deksel eraf. Aan het eind van de dag zit die pot vol met wel 20 wespen.
Ik vind mijn angst vooral lastig op terrasjes of in andere gelegenheden waar ik niet thuis ben. Dit zijn meer tips voor thuis, maar dan ga ik gewoon binnen zitten ;) Een wespenval en een vliegenmepper meenemen naar een terras of andere buitenactiviteit is geen optie ;)
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
07-05-2019 11:57
Ik ben allergisch, en echt goed ook. Ik heb een epipen en als ik geprikt word moet ik naast de epi meteen naar het ziekenhuis. Ik heb al hele enge dingen meegemaakt na een steek.

Ik ga dus liever niet aan het eind van de zomer veel buiten dingen doen zoals speeltuinen en terrasjes of op vakantie. Omdat ze er dan zijn in grote getalen en agressief.

En ik ben ondertussen best bang, ik probeer altijd heel rustig te blijven maar van binnen sterf ik als er eentje om me heen hangt. En ze steken ook als je stil zit. Of er tegenaan loopt per ongeluk zoals ik al 2x heb gehad. Of ze vliegen mijn mouw in ofzo.

Maar ik heb geeneens horren. En ik word ook niet hysterisch van elke wesp. Ik zou aan de huisarts vragen of er geen therapie beschikbaar voor is.

En zo'n steek is naar maar als je er niet van in shock raakt of overlijdt is de angst die je hebt zwaar buiten proportie.
Dit heb ik ook. Allergisch en daarom ben ik als de dood voor ze. Maar ik mijd geen plaatsen etc., het beïnvloedt mijn leven niet. Het enige wat ik niet doe, is buiten eten in augustus.
Ik ben ook wel eens gestoken toen ik gewoon stil zat, ze gaan soms op je zitten of vliegen onder je kleren. Mijn been is een keer zo dik geweest dat er zo ongeveer een hele persoon in paste (en ik heb dunne benen).
_Monti_ schreef:
07-05-2019 12:30
Ik heb er ook een gruwelijke hekel aan. Vermijd ook bepaalde plekken en ik ha echt rennen als één me blijft irriteren. Waardeloos.
Maar! Sinds vorig jaar zomer durf ik ze dood te slaan en dat geeft al een gevoel van veel meer controle. Ik zet mezelf wellicht voor schut maar ik heb nu altijd iets bij me als dat kan om te rammen.
Oh, ik durf ze in principe wel dood te slaan hoor. Alhoewel ik liever weg ren. Maar alles is beter dan dat ie terugkomt. Maar in augustus kun je daar op een zomerse dag op een terrasje wel een dagtaak van maken. En ik wil mezelf ook niet meer voor schut zetten.
Ik heb vorig jaar weinig last gehad van wespen sinds ik een waspinator heb hangen. Dat is een nep wespennest. Wespen gaan dan uit zichzelf weer weg omdat ze denken in het territorium te komen van andere wespen. Ik zie ze op terrassen ook steeds vaker hangen.
Adelaide schreef:
07-05-2019 12:43
Ten eerste: denk aan een goede voorbereiding. Zorg dat je altijd zo'n vacuum / uitzuig pen bij je hebt, en iets van Azaron om op de plek te smeren. Als je de steek onmiddellijk kan behandelen, heb je er minder last van (hoewel sommige mensen er gewoon gevoeliger op reageren dan anderen; daar doe je niets aan). Bovendien geeft dat een gevoel van controle, en dat kan helpen bij angst.

Stilzitten werkt inderdaad niet als de wesp agressief is of zichzelf in het nauw weet te drijven. Dat hoef je jezelf dus niet altijd op te leggen, maar probeer jezelf aan te wennen om rustig weg te lopen.

Vermijd geparfurmeerde deo en andere zoete luchtjes waar ze op af komen.

Ik was vroeger erg bang voor wespen na een paar nare ervaringen, maar de huisarts kon er toen niets mee, omdat ze alleen irrationele angsten goed kunnen behandelen (oid). Ik ben eroverheen gekomen door mijn werk in het onderwijs: ik ben regelmatig buiten op stap geweest met kinderen die zelf heel angstig zijn. Ik ben dan verantwoordelijk en moet me in hun belang rustig houden. Fake it till you make it :)
Thanks voor je tips, echter controlemiddelen versterken angsten. Ik wil de angst dus niet in stand houden, want dan ben ik er alsnog teveel mee bezig. En alle tips om wespen niet aan te trekken ken ik natuurlijk al uit mn hoofd ;)
En ik forceer mezelf ook niet om stil te blijven zitten hoor. Maar een middagje terras is niet leuk als je 20 x moet wegrennen 🙈🙈

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven