dochter met anorexia wil met vriendinnen weg

16-05-2019 14:26 150 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter van 16 jaar is langdurig opgenomen geweest en nu inmiddels 1,5 maand thuis.
Het gaat tot nu toe goed, al kan dit zo weer anders zijn.
Mijn dochter zit in het examen jaar maar omdat ze nog geen les heeft kunnen volgen doet ze dit jaar over, alleen haar Engels examen doet ze dit jaar.
Gisteren was ze even op school, heeft ze bij kunnen kletsten en kreeg ze de vraag of ze ook mee op vakantie ging.
Dochter wil dit dus heel graag, zelf ziet ze ook wel dat 2 weken niet haalbaar dus haar voorstel is 2 nachten.
Vanmorgen dit in het ziekenhuis besproken, maar de psycholoog is hier heel terughoudend in.

Ik gun het haar zo ontzettend, en met 16 jaar moet dat gewoon kunnen.
Punt is zij mag vanwege haar gewicht nog niet naar school moet nog 1,7 kg aankomen om dit te mogen ook sporten mag nog niet.
Zij heeft een hele strenge eetlijst waar we haar steeds aan moeten helpen herinneren anders vergeet ze ( zogenaamd) toch wat.
Ze heeft inmiddels een gewicht gehaald wat echt jaren geleden is geweest dat ze dat woog, ze ziet er nu zoveel gezonder uit.
Ze is nu ook veel vrolijker, we dringen weer tot haar door.
Hoe fijn is het dat ze het normale leven weer stukje bij beetje op mag pakken en hoe motiverend kan zo'n weekend met vriendinnen dan zijn.

Mijn man en ik vinden dit best een dilemma.
Alle reacties Link kopieren
Luister naar de psycholoog.
Alle reacties Link kopieren
Is het ver weg? Kan je haar eventueel brengen en ophalen voor 1 dagje?
Alle reacties Link kopieren
wat apple a day zegt lijkt me een beter plan
Lorem Ipsum
Alle reacties Link kopieren
Wanneer zou de vakantie zijn? Welke progressie is er in die tijd nog te verwachten?
Ik wil hier geen tekst (maar een leeg vak kan ik niet opslaan)
Hoe zijn die meiden? Ken jij ze?
Alleen die meiden? Dan nee, je kan die verantwoording niet bij ze neerleggen. En bij je eigen kind op dit moment ook niet.

Volgend jaar nieuwe kansen.
Kunnen jullie zelf daar een vakantie in de buurt boeken in dezelfde week/weken? Dan kan ze overdag af en toe langs?
Lucifer2018 schreef:
16-05-2019 14:39
Alleen die meiden? Dan nee, je kan die verantwoording niet bij ze neerleggen. En bij je eigen kind op dit moment ook niet.

Volgend jaar nieuwe kansen.
Hier mee eens dit kun je ook niet bij haar vriendinnen leggen.
Snap dat het een moeilijke beslissing is maar alles beter dan een eventuele terugval .
Anorexia is een complex iets.
Wat zijn de redenen om het niet te doen?
Ze zit je uit te testen.
Je schrijft dat ze zich zonder toezicht niet altijd aan haar eetlijst houd.
Is ze al zo ver dat het niet zo heel erg is als ze zich 2 dagen niet aan haar lijstje houd?
Je kunt niet verwachten dat de andere meiden daar op gaan letten, en je wilt ze eigenlijk ook niet in die rol duwen, lijkt mij.
Persoonlijk lijkt het mij beter om te wachten tot het normaal eten weer zo'n routine is geworden dat zij er zelf aan denkt (en het dan ook echt doet)
Voor nu zou je haar misschien voor een middag kunnen brengen, maar daar laten slapen lijkt mij te vroeg.
anoniem_381705 wijzigde dit bericht op 16-05-2019 14:46
2.61% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Zij heeft een hele strenge eetlijst waar we haar steeds aan moeten helpen herinneren anders vergeet ze ( zogenaamd) toch wat.

Dat 'zogenaamd' tussen haakjes triggert mij. Zolang het nodig is om haar hieraan te herinneren, is het volgens mij niet verantwoord om een paar dagen met vriendinnen op stap te gaan. Helemaal niet als ze wel gaan drinken (en ja, ik weet.... mag niet... want pas 16.... maar toch).
Alle reacties Link kopieren
Ken je de meiden? Weten die waarom Dochter niet op school was? Hoe lang duurt het nog eer ze gaan?

Ik heb ooit een vriendinnetje van mijn dochter een weekendje mee gehad, die was ook heel obsessief met eten bezig. Goed, ik ben volwassen en was erbij, dus dat is wel anders dan een stel tieners, maar ik heb er echt op gelet dat er regelmatig gegeten werd én dat dat eten verantwoord was. Dat ze geen brood met een dikke laag nutella als ontbijt wilde was uiteraard prima, maar er moest wel ontbeten worden.

Dus ik zou het 1) laten afhangen van de rest van de groep en 2) het als beloning in het vooruitzicht stellen als ze op gewicht is, mits ze daar genoeg tijd voor heeft, want bijna twee kilo aankomen is nog best veel.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Ik heb gisteren de docu op Belgie gezien hier over van Louis Teroux.

:hug:
anoniem_380666 wijzigde dit bericht op 16-05-2019 14:52
1.94% gewijzigd
.
Alle reacties Link kopieren
Wat voor meiden zijn die vriendinnen?

Zijn het onzekere types, veel sociale ingewikkeldheden in die meidenclub, ongezond met eten of hun uiterlijk bezig?

Of zijn het open, relaxte, doe-maar-normaal meiden, die lekker eten op zo’n weekend en ook steunend kunnen zijn aan je dochter?

Dat zou ik wel meewegen. Alles met sociale druk zou ik weg houden bij je dochter.
Ceylon schreef:
16-05-2019 14:47
Ik heb ooit een vriendinnetje van mijn dochter een weekendje mee gehad, die was ook heel obsessief met eten bezig. Goed, ik ben volwassen en was erbij, dus dat is wel anders dan een stel tieners, maar ik heb er echt op gelet dat er regelmatig gegeten werd én dat dat eten verantwoord was. Dat ze geen brood met een dikke laag nutella als ontbijt wilde was uiteraard prima, maar er moest wel ontbeten worden.
En dit bedoel ik eigenlijk ook, ik zie het gewoon niet zo erg gebeuren dat de ene zestienjarige tegen de andere zegt dat ze echt een plakje kaas op brood moet doen en haar schaaltje yoghurt moet leegeten, zonder dat dat de onderlinge band verstoord.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het ook nogal wat als dochter dat soort situaties op "hun bordje" gooit. Kan je dochter dat voorkomen, als ze thuis al niet de verantwoording neemt? Ik zou dat als minimale voorwaarde stellen. Maar het ligt wel ingewikkeld. Enerzijds is zoiets ook iets wat voor haar leuk mag zijn na alle ellende die ze heeft doorgemaakt en iets wat voor haar al spannend genoeg is. In die zin kan het ook wel degelijk een stap in haar eetstoornisherstel zijn zelfs (tenzij ze het als vlucht gebruikt..), maar anderzijds moet het wel verantwoordelijk blijven.
Alle reacties Link kopieren
Kan je telefonisch beschikbaar zijn? Bv met de afspraak dat ze voor elke maaltijd even belt?
Alle reacties Link kopieren
niet gezond genoeg om naar school te gaan, dan ook niet gezond genoeg om weg te gaan met vriendinnen.

luister naar de psycholoog.

heel vervelend voor je dochter, maar ze is echt ziek
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Het kan een leuke beloning zijn, maar ook een trigger voor een terugval. Degene die daar ervaring mee heeft is de psycholoog, dus ik ben geneigd te zeggen: luister daarnaar.

Maar ik vind de gedachte van een eerdere poster ook mooi: kun je haar langsbrengen voor een (of meerdere) dag(de(e)l(en))? Daar zou ik als ouder, mits het mogelijk is, best wel wat (reis)tijd in willen steken.
Alle reacties Link kopieren
DingesEnzo schreef:
16-05-2019 14:53
En dit bedoel ik eigenlijk ook, ik zie het gewoon niet zo erg gebeuren dat de ene zestienjarige tegen de andere zegt dat ze echt een plakje kaas op brood moet doen en haar schaaltje yoghurt moet leegeten, zonder dat dat de onderlinge band verstoord.
Precies. En dat moet je ook niet willen. Ik zou gewoon het advies van de psycholoog opvolgen. Heel jammer, je had het haar gegund, maar volgend jaar. Je weet nu helaas als geen ander dat anorexia geen grap is. Better safe than sorry
Lucifer2018 schreef:
16-05-2019 14:39
Alleen die meiden? Dan nee, je kan die verantwoording niet bij ze neerleggen. En bij je eigen kind op dit moment ook niet.

Volgend jaar nieuwe kansen.

Eens. Als ze net een operatie had gehad had ze ook niet meegekund
Het voelt voor haar als straf misschien maar heeft meer te maken met de fase van haar ziekte. Ze is gewoon nog niet in de conditie dit te doen.
Niet doen. Luister naar psycholoog.
Anorexia is sterk, sterker dan gezond verstand. Het is te pril, te kwetsbaar en het doel is nog lang niet in zicht.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven