Opname medicatie

12-06-2019 20:39 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi,

Ik heb te horen gekregen dat ik als alles word goed gekeurd binnenkort word opgenomen om eerst van mijn huidige medicatie ( morfine, anti depressiva, etc.) Af te komen en daarna een nieuwe spiegel op te bouwen, ik zou dit eerst thuis doen alleen doordat ik totaal niet goed in mijn vel zit is dit geen veilige optie.
Zijn er mensen hier die hier ervaring mee hebben? Hoelang heeft zo'n opname bij jullie geduurd en hoe zag die er ongeveer uit?

Bedankt alvast
Ik denk dat dat heel afhankelijk is van persoon tot persoon. Ik zou je behandelaar (of verwijzer) morgen gewoon even bellen of mailen met deze vraag. Want mij lijkt het helemaal geen gekke vraag om te vragen waar je aan toe bent.
Alle reacties Link kopieren
Hangt van de medicatie af.
Sommige kun je afbouwen en opbouwen tegelijk, andere moet minstens twee weken tussen zitten (vanwege wisselwerking met ernstige risico’s).
Ik ben in een paar dagen gewisseld tijdens een opname, maar die opname duurde evengoed 5 weken dus het zegt niet zoveel.
In de regel wordt wel aangehouden dat opname zo kort als mogelijk en zo lang als noodzakelijk wordt gehouden.

Over hoe de opname eruitzag: dagelijks dagopeningen en -sluitingen, 1x per week uurtje random psycho-educatie en een uurtje sporten in de gymzaal (optioneel). Verder vooral niks.
Niet te vergelijken met een behandelopname waarbij je ook echt therapieën krijgt.

Dit vond ik wel een goed beeld geven:
https://www.proud2bme.nl/TV_uitzendinge ... _opgenomen
(Ik ga ervanuit dat je op een open afdeling komt?)
anoniem_376070 wijzigde dit bericht op 12-06-2019 20:57
34.32% gewijzigd
.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou daar ook even over bellen.
Succes met afbouwen alvast!
Alle reacties Link kopieren
Alvast bedankt voor jullie reacties, ik snap dat dit inderdaad af hangt van welke medicatie en dat per persoon verschillend is. Ik heb vrijdag weer een afspraak staan en dan hoor ik wanneer er plek is.
Succes (en sterkte met afbouwen!)

Stel vooral al je vragen, mij helpt t altijd om het van tevoren op te schrijven, over hoelang het gaat duren, en het dagprogramma wat ze je kunnen bieden.

Sterkte, Goed dat je het gaat aanpakken! Succes!
Alle reacties Link kopieren
Tip: zorg dat je ook iets simpels meeneemt wat je kunt doen. Denk aan een kleurboek en kleurpotloden, een puzzelboekje of een legpuzzel. Zeker als er geen uitgebreid dagprogramma is, kun je je op den duur best vervelend gaan voelen van het ‘niets om handen hebben’.
Alle reacties Link kopieren
anoniem1701 schreef:
12-06-2019 21:08
Alvast bedankt voor jullie reacties, ik snap dat dit inderdaad af hangt van welke medicatie en dat per persoon verschillend is. Ik heb vrijdag weer een afspraak staan en dan hoor ik wanneer er plek is.
Wat en hoeveel gebruik je? En is er al besproken hoe snel er afgebouwd gaat worden?
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
Alle reacties Link kopieren
Celaena_Aelin schreef:
12-06-2019 21:26
Tip: zorg dat je ook iets simpels meeneemt wat je kunt doen. Denk aan een kleurboek en kleurpotloden, een puzzelboekje of een legpuzzel. Zeker als er geen uitgebreid dagprogramma is, kun je je op den duur best vervelend gaan voelen van het ‘niets om handen hebben’.

Wat ik heel fijn vond was bij langere opnames m’n eigen dekbed/ sprei, maar in elk geval altijd een eigen kussensloop!
.
Alle reacties Link kopieren
Mijn ervaring is trouwens ook dat de verwijzers zelf vrij weinig weten van hoe het er praktisch aan toe gaat op zo’n afdeling (qua dagindeling, vrijheden, op-/afbouwschema’s enzo). Dat hoorde ik allemaal pas bij het opnamegesprek.
.
Alle reacties Link kopieren
Anoniem262821034 schreef:
12-06-2019 21:34
Mijn ervaring is trouwens ook dat de verwijzers zelf vrij weinig weten van hoe het er praktisch aan toe gaat op zo’n afdeling (qua dagindeling, vrijheden, op-/afbouwschema’s enzo). Dat hoorde ik allemaal pas bij het opnamegesprek.
Ligt heel sterk aan je behandelaar...
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
Anoniem262821034 schreef:
12-06-2019 21:30
Wat ik heel fijn vond was bij langere opnames m’n eigen dekbed/ sprei, maar in elk geval altijd een eigen kussensloop!
Of eigen wasmiddel mee en even je lakens wassen.
Verder luisterboeken, wat eigen dingetjes.
Anoniem262821034 schreef:
12-06-2019 21:34
Mijn ervaring is trouwens ook dat de verwijzers zelf vrij weinig weten van hoe het er praktisch aan toe gaat op zo’n afdeling (qua dagindeling, vrijheden, op-/afbouwschema’s enzo). Dat hoorde ik allemaal pas bij het opnamegesprek.
Een behandelaar is er toch om je te helpen, en ik heb altijd het idee gehad dat als ik een vraag bij een behandelaar neer legde, en hij/zij het antwoord niet paraat had, het altijd uit gezocht en erop terug gekomen werd. Dus als TO vragen heeft over zoiets 'groots' als een opname, neem ik aan dat de verwijzer/behandelaar het wel voor TO uitzoekt, als hij/zij de informatie niet paraat heeft.
Alle reacties Link kopieren
Super bedankt voor de tips allemaal,

Ik slik escitalopram, amitriptyline en af en toe diazepam en oxycodon en moet hier allemaal vanaf, is nog niet besproken hoelang ik hier ga over doen omdat het wel veilig moet blijven ;)
Alle reacties Link kopieren
Utakar schreef:
12-06-2019 21:43
Een behandelaar is er toch om je te helpen, en ik heb altijd het idee gehad dat als ik een vraag bij een behandelaar neer legde, en hij/zij het antwoord niet paraat had, het altijd uit gezocht en erop terug gekomen werd. Dus als TO vragen heeft over zoiets 'groots' als een opname, neem ik aan dat de verwijzer/behandelaar het wel voor TO uitzoekt, als hij/zij de informatie niet paraat heeft.

In de praktijk werkt dat dus niet zo (mijn ervaring dus). Hoe een opname werkt is iets wat je gewoon moet ervaren, scheelt ook erg per afdeling.
En zelfs als er afspraken gemaakt worden over op-/afbouwschema’s of opnameduur zegt dat nog niet zoveel. Tijdens een opname heeft namelijk de arts van de afdeling de regie, niet je eigen behandelaar. En als die afdelingsarts/-psychiater een vrije dag heeft, net even een ander plan heeft, miscommunicatie, andere gewoontes op de afdeling, dan kan het zomaar anders lopen dan vooraf gepland.

Dit schrijf ik niet om behandelaars zwart te maken of expres een heel negatief beeld te schetsen ofzo, maar meer om er flexibel in te gaan omdat het anders best erg tegen kan vallen.
.
Alle reacties Link kopieren
Hier is vaak niets zinnigs over te zeggen. Ligt er ook aan hoe je op de afbouw gaat reageren. Verwijzers weten vaak weinig over de plek waar dit plaats vindt. Maar stel alle vragen die je hebt. Zij kunnen dit gewoon bij de plek navragen voor je.
Neem in ieder geval dingen te doen voor jezelf mee: Boeken, kleurboeken, muziek.....wat je leuk vindt. Als er geen behandeling plaats vindt,en je bijvoorbeeld niets hebt met de andere mensen, kunnen de dagen heel lang duren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven