Verslikt / angst om te eten

18-06-2019 21:28 17 berichten
Hoi!

Ik twijfel even tussen gezondheid en psyche, maar het is vooral psychisch ;-)

Vanmiddag loop ik naar buiten, doe een kauwgom in m'n mond en op de een of andere manier verslik ik me er meteen in. Dat gevoel dat ik stikte duurde nu zó lang. Kon wel happen naar lucht maar niet uitademen zeg maar. Ben gauw naar binnen gerend maar wist eigenlijk niet zo goed wat ik moest doen (was alleen thuis). Toen ik bijna het gevoel had van m'n stokje te gaan, kreeg ik langzaam weer wat lucht. Nu doet m'n bovenlijf wat zeer en ik had een half uur bijna geen stem.
Vind 't nu vooral even eng om wat te eten, maar dat zal wel weer over gaan. Gewoon de angst om weer te verslikken. Drinken gaat wel oké.

Wat ik me vooral afvraag, wat moet je eigenlijk doen als je je verslikt? Ik wilde wat drinken (ik dacht dan kan ik misschien ook weer ademen) maar ik kwam niet eens tot de kraan. Denk er nooit zo over na, maar ik bedacht me tijdens het luchthappen (zag er raar uit maar niemand die buiten vraagt wat er aan de hand is ;-) ) dat ik dus totaal niet wist wat handig is.

Dus.. wat is een handige handeling als je je echt flink verslikt en er niemand in de buurt is? Voelde letterlijk en figuurlijk erg benauwd ;-)
Alle reacties Link kopieren
Als er echt iets je luchtpijp blokkeert moet het eruit, en dat lukt je zelf alleen door te hoesten. Maar dat zal een gezond lichaam reflexmatig al doen.
.
Er zat niks neer in de luchtpijp, alleen het gevoel zeg maar. Ik kon niet hoesten, alleen naar adem happen zeg maar. Dat gaf vooral dat rare gevoel denk ik, wel inademen maar niet uitademen zeg maar
Alle reacties Link kopieren
lilyjo schreef:
18-06-2019 21:33
Er zat niks neer in de luchtpijp, alleen het gevoel zeg maar. Ik kon niet hoesten, alleen naar adem happen zeg maar. Dat gaf vooral dat rare gevoel denk ik, wel inademen maar niet uitademen zeg maar

Ja dat is heel naar. Doe je bij mijn weten niet zoveel/ niks aan. Proberen rustig te blijven. :sigh:
En bedenken dat wanneer je knock-out gaat je spieren zicht ontspannen, dus je ademhaling ook weer normaal wordt.
.
Oeh! Als ik je OP lees, word ik helemaal naar... Wat een rotervaring joh!
Gelukkig is het goedgekomen, met enorme schrik, dat wel....
Anoniem262821034 schreef:
18-06-2019 21:43
Ja dat is heel naar. Doe je bij mijn weten niet zoveel/ niks aan. Proberen rustig te blijven. :sigh:
En bedenken dat wanneer je knock-out gaat je spieren zicht ontspannen, dus je ademhaling ook weer normaal wordt.
Dat is ook zo ja! Handig om te bedenken als dat nog eens gebeurd ;-)
Marigold1986 schreef:
18-06-2019 21:51
Oeh! Als ik je OP lees, word ik helemaal naar... Wat een rotervaring joh!
Gelukkig is het goedgekomen, met enorme schrik, dat wel....
Ja.. het was echt naar. Had ik nog nooit meegemaakt zo.
En nu zit ik bij ieder hapje te denken 'als ik me maar niet verslik' ;-) Zal vast ook snel weer over gaan.
Alle reacties Link kopieren
lilyjo schreef:
18-06-2019 21:54
Ja.. het was echt naar. Had ik nog nooit meegemaakt zo.
En nu zit ik bij ieder hapje te denken 'als ik me maar niet verslik' ;-) Zal vast ook snel weer over gaan.

Ik heb me als kind eens zo verslikt in m’n eigen speeksel, ik herinner het me als de dag van gister. Alsof je doodgaat echt. En de moeder van vriendje helemaal in paniek ‘zeg dan wat, zeg dan wat, wat is er’. SCHAT, IK STIK, hoe moet ik praten dan. :clown:
.
Anoniem262821034 schreef:
18-06-2019 21:58
Ik heb me als kind eens zo verslikt in m’n eigen speeksel, ik herinner het me als de dag van gister. Alsof je doodgaat echt. En de moeder van vriendje helemaal in paniek ‘zeg dan wat, zeg dan wat, wat is er’. SCHAT, IK STIK, hoe moet ik praten dan. :clown:
Ja dat! Echt het gevoel dat je doodgaat. Ik dacht nog, hoe komen de kinderen nou uit school als ik hier lig :mrgreen:
Nu kan ik er wel nuchter naar kijken, je gaat niet zomaar dood natuurlijk, maar ik vond het wel echt even eng.

En ik kon tot een half uur na het verslikken bijna niet praten, mijn hele stem was weg!
Anoniem262821034 schreef:
18-06-2019 21:58
Ik heb me als kind eens zo verslikt in m’n eigen speeksel, ik herinner het me als de dag van gister. Alsof je doodgaat echt. En de moeder van vriendje helemaal in paniek ‘zeg dan wat, zeg dan wat, wat is er’. SCHAT, IK STIK, hoe moet ik praten dan. :clown:
Ik heb mij als tiener een keer erg verslikt in een rijstkorrel. Was echt goed benauwd daarna en had niet veel langer moeten duren. Dacht toen ook dat mijn einde nabij was.
Ik heb daarna ook jaren geen rijst meer gegeten omdat ik bang was dat het nog eens zou gebeuren.
Mijn moeder en mijn man hebben ook iets met hun luchtpijp ofzo... extra nauw? Iig verslikken ze zich om het minst of geringst. Zelfs in hun eigen speeksel. En dan vijf minuten niet kunnen praten :nooo:
Alle reacties Link kopieren
https://www.margriet.nl/video/actueel-f ... leen-bent/
misschien heb je hier iets aan voor een volgende keer
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
nlies schreef:
18-06-2019 22:18
https://www.margriet.nl/video/actueel-f ... leen-bent/
misschien heb je hier iets aan voor een volgende keer
Dankjewel! :-)
Alle reacties Link kopieren
Ik hou dan meteen op met ademhalen en buk dan met mijn bovenlijf naar beneden in de hoop dat de zwaartekracht helpt.

Maar echt flinke stukjes eten zijn nog nooit in mijn luchtpijp beland. Wel op de grens. Meestal gaat het dan trouwens om poeder zoals poedersuiker, kaneel e.d. Bedachtzaam probeer ik dan nét genoeg lucht binnen te krijgen om een keer te hoesten.

Eigenlijk altijd gebeurt het als je eet en plotseling inademt (vaak omdat je iets wil zeggen) tegelijkertijd. Dus niet spreken tijdens het eten kan heel wat leed voorkomen. :)
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Marigold1986 schreef:
18-06-2019 22:15
Mijn moeder en mijn man hebben ook iets met hun luchtpijp ofzo... extra nauw? Iig verslikken ze zich om het minst of geringst. Zelfs in hun eigen speeksel. En dan vijf minuten niet kunnen praten :nooo:
Verslikken heeft niks met de diameter van je luchtpijp te maken
Mater tua tam obesa est ut cum Romae est urbs habet octo colles!
Gatver wat een nare ervaring! Ik denk dat ik juist naar buiten zou gaan, richting straat. Zou je echt wegraken dan wordt je in elk geval snel gevonden en dan belt vast iemand 112.
aaaanne schreef:
18-06-2019 23:05
Gatver wat een nare ervaring! Ik denk dat ik juist naar buiten zou gaan, richting straat. Zou je echt wegraken dan wordt je in elk geval snel gevonden en dan belt vast iemand 112.
Als je wegraakt kom je vanzelf weer bij, maar die kans is heel klein.
Wat mij helpt (ik verslik me vaak) is goed rechtop staan en bewust en langzaam ademhalen (en hoesten).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven