Twintigersdillema of Depressie?

19-06-2019 22:01 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allen,

Twintigersdillema of depressie?

26 jaartjes jong, maar ik heb nu al elke dag het gevoel dat ik het leven wel al gezien heb. Ik merk dat ik weinig vreugde in het leven kan vinden.

Ik heb een baan, maar helaas voel ik mij daar niet gelukkig. Tijd voor iets nieuws misschien.
Maar wat een demotiverende gedachte vind ik het wanneer ik denk aan dat ik de rest van mijn leven enkel en alleen leef voor het werken..
wie heeft hier ook last van?

Hoe vinden jullie zingeving in het leven? Hoe vul ik die leegte diep van binnen?
BlackHoney schreef:
19-06-2019 22:01

Maar wat een demotiverende gedachte vind ik het wanneer ik denk aan dat ik de rest van mijn leven enkel en alleen leef voor het werken..

Probeer dat om te draaien. Ga werken zodat je geld hebt om uit te geven aan de nodige en de leuke dingen van het leven.

Of zoek een baan die zo leuk is, dat je er geen moeite mee hebt om dat nog jaren en jaren te doen.
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 19-06-2019 22:07
12.95% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Zoek werk wat je leuk vindt.
Het is een makkelijke tijd om dit te vinden en je hebt je leeftijd mee.
Glas halfvol voor jou!
Alle reacties Link kopieren
Probeer het anders te bekijken. Je werkt zodat je leuk kan leven. In een fijn huis kan wonen, eten en kleding kan kopen, op vakantie kan gaan enz. En als je niet zou werken, wat zou je dan de hele dag moeten doen?Werken geeft je een doel en je levert een bijdrage aan de maatschappij. Dus zorg ervoor dat je werk hebt waar je het naar je zin hebt. Iedereen heeft wel eens het ‘is dit alles?’ gevoel. Mocht het niet overgaan, naar de huisarts.
ghost79 wijzigde dit bericht op 19-06-2019 22:10
4.09% gewijzigd
Plan een wereldreis. Ga landen bezoeken. Kom van de bank.

En zet voor jezelf op een rijtje wat je leuk vindt aan je werk en wat totaal niet. Als de minnen in de meerderheid zijn, ga je op je gemak op zoek naar een andere uitdagende baan.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
19-06-2019 22:06
Probeer dat om te draaien. Ga werken zodat je geld hebt om uit te geven aan de nodige en de leuke dingen van het leven.

Of zoek een baan die zo leuk is, dat je er geen moeite mee hebt om dat nog jaren en jaren te doen.
Zo probeer ik het ook zeker te zien, ik kom ook echt helemaal niks te kort en daar ben ik ook dankbaar voor. Dat ik een baan heb en mijzelf kan onderhouden met de nodige (en overbodige) luxe. Maar niks van dit alles geeft mij een bevredigend gevoel.

Hoe is dat bij jou? Haal jij wel voldoening uit je leven, uit je dag? Ik zou zo graag willen weten hoe normaal of afwijkend mijn gevoelens zijn
Alle reacties Link kopieren
Wow veel reacties al, dankjewel!
Het heeft btw niet alleen met mijn baan te maken, maar mijn algehele tevredenheid over het leven (mijn leven).
Alle reacties Link kopieren
Ik herken het wel een beetje, en heb daarom ook op een gegeven moment besloten om te gaan sparen voor een lange reis. Daarnaast heb ik mijn leven zo ingericht dat ik weinig heb dat me vastpint: geen koophuis, geen kinderen, veel kennissen en vrienden overal.

Ik heb een periode gehad dat ik heel erg in de dip zat waar jij nu in zit. Iemand gaf me toen de tip om altijd een 'stip aan de horizon' te hebben. Een ver plan, een droom, een gek idee, maar iets waar je naar toe kunt werken en dat naast je gewone leven kan bestaan. Dat ernaartoe werken hoeft niet dagelijks en met grote stappen, maar het geeft je wel houvast tijdens baalmomenten. Voor mij is dat dus een lange reis geworden, en ik geef daar vorm aan door te klussen aan mijn campertje. Wellicht kun jij voor jezelf ook een stip aan de horizon creëren, is er iets dat je altijd al wilde maar nooit gedaan hebt? Een boek schrijven, in een land gaan wonen en de taal leren, een marathon lopen, een opera zingen, whatever!
Alle reacties Link kopieren
Because schreef:
19-06-2019 22:07
Zoek werk wat je leuk vindt.
Het is een makkelijke tijd om dit te vinden en je hebt je leeftijd mee.
Glas halfvol voor jou!

Echter ben ik bang dat ook een andere baan mij geen of weinig voldoening zal geven in het leven. Zie mijn reactie hierboven
BlackHoney schreef:
19-06-2019 22:09
Zo probeer ik het ook zeker te zien, ik kom ook echt helemaal niks te kort en daar ben ik ook dankbaar voor. Dat ik een baan heb en mijzelf kan onderhouden met de nodige (en overbodige) luxe. Maar niks van dit alles geeft mij een bevredigend gevoel.

Hoe is dat bij jou? Haal jij wel voldoening uit je leven, uit je dag? Ik zou zo graag willen weten hoe normaal of afwijkend mijn gevoelens zijn

Ik ben inmiddels twee keer zo oud als jij, dus ervaar ik het denk ik allemaal wat anders. Mijn werk geeft mij bijvoorbeeld al veel voldoening. (Onderwijs) Mijn gezin/relatie draait lekker. Kinderen zijn goed op weg met school en werk. Op dit moment kent mijn leven geen diepe dalen. Ook geen hoge pieken, maar is gewoon heel stabiel.
Alle reacties Link kopieren
stokbootje schreef:
19-06-2019 22:12
Ik herken het wel een beetje, en heb daarom ook op een gegeven moment besloten om te gaan sparen voor een lange reis. Daarnaast heb ik mijn leven zo ingericht dat ik weinig heb dat me vastpint: geen koophuis, geen kinderen, veel kennissen en vrienden overal.

Ik heb een periode gehad dat ik heel erg in de dip zat waar jij nu in zit. Iemand gaf me toen de tip om altijd een 'stip aan de horizon' te hebben. Een ver plan, een droom, een gek idee, maar iets waar je naar toe kunt werken en dat naast je gewone leven kan bestaan. Dat ernaartoe werken hoeft niet dagelijks en met grote stappen, maar het geeft je wel houvast tijdens baalmomenten. Voor mij is dat dus een lange reis geworden, en ik geef daar vorm aan door te klussen aan mijn campertje. Wellicht kun jij voor jezelf ook een stip aan de horizon creëren, is er iets dat je altijd al wilde maar nooit gedaan hebt? Een boek schrijven, in een land gaan wonen en de taal leren, een marathon lopen, een opera zingen, whatever!
Heel erg bedankt! Wat mega stoer van jou dat je besloten hebt te gaan sparen en de wereld in te trekken voor je droom reis! Ik wens je enorm veel geluk toe!

En ja ik had een grote droom, namelijk voor een bepaalde periode naar het buitenland gaan en dit heb ik enkele maanden geleden ook gedaan. Heb toen voor een korte tijd in een andere stad gewoond, taal geoefend.
Ondanks dat dit mijn grootste droom was sinds jongs af aan, haalde ik zelfs hier geen voldoening uit en besloot ik zelfs om eerder terug te komen. (Daar heb ik nu wel spijt van helaas).
Verder vind ik het moeilijk om iets voor ogen te houden omdat ik nergens meer zin in heb in het leven. Alles vind ik zo doelloos ofzo?
Alle reacties Link kopieren
BlackHoney schreef:
19-06-2019 22:19
Heel erg bedankt! Wat mega stoer van jou dat je besloten hebt te gaan sparen en de wereld in te trekken voor je droom reis! Ik wens je enorm veel geluk toe!

En ja ik had een grote droom, namelijk voor een bepaalde periode naar het buitenland gaan en dit heb ik enkele maanden geleden ook gedaan. Heb toen voor een korte tijd in een andere stad gewoond, taal geoefend.
Ondanks dat dit mijn grootste droom was sinds jongs af aan, haalde ik zelfs hier geen voldoening uit en besloot ik zelfs om eerder terug te komen. (Daar heb ik nu wel spijt van helaas).
Verder vind ik het moeilijk om iets voor ogen te houden omdat ik nergens meer zin in heb in het leven. Alles vind ik zo doelloos ofzo?
Dankjewel!

De dip waar jij inzit klinkt wel wat zwaarder, hoe je het nu beschrijft. Misschien toch eens met je huisarts bijv bespreken? Als er echt niets is dat je enthousiast maakt op het moment is het moeilijk positief te blijven, en ik kan me voorstellen dat je dan wat hulp kunt gebruiken om niet steeds verder naar beneden te zakken in die neerwaartse spiraal.

Ik ben zelf op dit moment heel druk met werk en daardoor kom ik weinig toe aan quality time met familie, of bijv vrijwilligerswerk. Ik merk dat dat me ook wel eens dwarszit, dat ik weinig voor andere beteken en dat het daardoor soms ook voelt alsof mijn leven weinig zingeving heeft. Heb je het idee dat zoiets ook bij jou speelt, dat je graag meer van waarde zou willen zijn voor anderen?
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
19-06-2019 22:15
Ik ben inmiddels twee keer zo oud als jij, dus ervaar ik het denk ik allemaal wat anders. Mijn werk geeft mij bijvoorbeeld al veel voldoening. (Onderwijs) Mijn gezin/relatie draait lekker. Kinderen zijn goed op weg met school en werk. Op dit moment kent mijn leven geen diepe dalen. Ook geen hoge pieken, maar is gewoon heel stabiel.
Dit lijkt mij oprecht een heerlijk leven! Stabiel en met liefde van je gezin. Je hebt iets om voor te leven.
En dat is precies wat ik niet heb. Ik heb in principe wat ik hoor te hebben; onderdak, goeie functie, de luxe om mijzelf te voorzien van alles wat ik wil, ouders..
Maar toch voel ik mij zo eenzaam in dit leven en denk ik dat er weinig is wat mij ooit echt plezier gaat geven... verdrietige gedachte he? Terwijl ik juist moet genieten van mijn leven nu
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je de gedachte dat je moet genieten een beetje los moet laten. Probeer te leven in het hier en nu. En ga niet teveel de diepte door alles steeds te analyseren. Wie weet wat er nog op je pad komt. Heb je dit alleen de laatste tijd of altijd al? Anders is een bezoekje aan de huisarts zeker niet verkeerd.
Alle reacties Link kopieren
Hoi,
Als je het soms niet in de buitenwereld kan vinden moet je naar binnen gaan, naar je binnenwereld.
Misschien geeft het jou een dieper zingevend gevoel als je meer kontakt maakt met jezelf. Met je diepere kern.
Dit kan op veel verschillende wijzen zoals leren mediteren ( individueel of in groepsverband) of een cursus gaan volgen gericht op je persoonlijke bewustwording ( bijv thuiskomen in jezelf, zelfrealisatie, intuitieve ontwikkeling)
Je moet even zoeken wat er in jouw omgeving wordt georganiseerd.
Verder zijn er heel veel boeken over zingeving en hoe dat te vinden in jezelf ( bibliotheek bijv Wayne Dyer, Louise Hay, Eckhart Tolle en vele anderen)

Je vroeg je af of jouw gevoel over het leven afwijkend is of dat het normaal is.
Gevoel is iets subjectiefs en iedereen ervaart het anders. Alleen jij kan jouw standaard bepalen en of je je gevoel over het leven acceptabel vindt of dat je merkt dat je je best onrustig voelt en diepte mist.

Zo te lezen bemerk jij weinig kwaliteit in jouw leven. Dat is wel een aangever, een aangever om er iets mee te gaan doen ( hetzij zoekende in jezelf zoals waar ik het hierboven over had of eventueel naar je huisarts gaan)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven