Hoe zet ik de stap?

20-06-2019 12:13 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Haaii,

Ik zou graag de stap willen zetten om naar de huisarts te gaan ivm depressie klachten. Alleen ik weet niet hoe , iets houd me tegen , denk een soort schaamte...

Ik voel me nu ondertussen al 2 jaar gewoon slecht en ik merk dat het nu erger wordt en dat ik gewoon in het dagelijks leven steeds minder functioneer. School/relatie/gezin/vrienden etc

Ik heb het die jaren steeds weggestopt en aan niemand vertelt hoe ik me voel, want ben bang dat ik niet serieus genomen wordt. Ik weet dat ik stappen moet ondernemen , maar weet niet wat ik dan moet zeggen bijv als ik de huisarts bel.

Ik hoop dat er iemand misschien tips heeft en me kan helpen hierin.

X
Alle reacties Link kopieren
Vervelend dat je je zo voelt. Bedenk dat de huisarts dit verhaal vaker hoort, niets bijzonders aan.

Telefoon pakken, afspraak maken ivm psychische klachten en bij de afspraak je verhaal doen. Als dat laatste lastig is vraagt de huisarts wel door, je niet druk over maken.

Waarschijnlijk krijg je dan eerst een afspraak bij de POH om te kijken wat je nodig hebt.
Met de moed van de wanhoop en tegen beter weten in Blijf ik geloven, omdat dat wel moet
Alle reacties Link kopieren
Hey TO. Wat naar voor je zeg!!
Ik snap dat je het eng vindt om te bellen, maar echt, huisartsen zien wel vaker patiënten met dezelfde soort klachten.
Zet die stap. Voor jezelf. Je wil ook van je klachten af en de huisarts kan je naar de juiste hulp doorverwijzen.
Daar is veel moed voor nodig maar ik weet dat je het kan!
Zeg bijvoorbeeld "Met TO, ik wik graag een afspraak maken " "Oke, wat voor klachten heb je?"
" Nou, ik zit niet lekker in mijn vel de laatste tijd en wil daar graag over praten"
Klaar!

Heel veel succes en sterkte! :hug:
Alle reacties Link kopieren
Ten eerste vind ik het super dapper van je dat je overweegt om hulp te gaan zoeken. Eerlijk naar jezelf toe zijn is de eerste stap die voor velen al heel moeilijk is. Het feit dat jij op het punt staat om het nu ook aan je huisarts te vertellen laat zien hoe erg je jezelf het eigenlijk gunt om echt gelukkig te zijn!

Er heerst nog altijd een taboe op mentale gezondheid, maar het komt echt veel vaker voor dan je denkt. De huisarts zal het absoluut niet gek vinden als je het hem eerlijk vertelt, noch de assistente aan de telefoon. Als je het echt heel moeilijk vindt om de woorden eruit te krijgen kun je desnoods op een briefje schrijven wat je wilt gaan zeggen. Dan is het een kwestie van 5 seconds of courage, op dat telefoontje drukken en sterk zijn. Als je het nu niet doet, dan doe je het misschien over een paar maanden, of volgend jaar, en zul je jezelf vragen waarom je het toen niet eerder hebt gedaan! Het leven is kort en je verdient het om daar zo lang mogelijk van te genieten en goed in je vel te zitten.

Zelf heb ik bijna 2 jaar geleden ook de stap gepakt om de huisarts te bellen, in mijn geval voor sociale angststoornis. Inmiddels heb ik een traject bij de psycholoog doorlopen en ben ik letterlijk en figuurlijk een ander mens. De angst is zozeer verminderd dat het me niet meer dagelijks belemmert en ik heb ontzettend veel geleerd tijdens therapie. Het was destijds eng om te bellen, maar ik ben zó blij dat ik dat toen heb gedaan.

Jij bent de enige die het kan doen, maar laat dit een steun voor je zijn. Je bent niet alleen! :rose:
"Do what you feel in your heart to be right - for you'll be criticized anyway."
Alle reacties Link kopieren
Hey TO, wat stoer van je dat je dit topic opent! Kan het zijn dat je bang bent dat de huisarts je klachten ook niet serieus gaat nemen, en dan alleen en hulpeloos overblijft?

Ik heb dat gevoel namelijk gehad toen ik voor de eerste keer bij de huisarts zat voor psychische problemen. Ik bleek ze alleen zelf niet serieus genoeg te nemen en daardoor was ik bang afgewezen te worden. De huisarts begreep gelukkig vrijwel direct dat het niet goed ging en heeft me doorverwezen.

Wat Zilverelfje zegt lijkt mij ook handig: zeggen dat je een afspraak wil maken in verband met psychische klachten. Dan kun je je daarna laten uitvragen, want je huisarts weet wel welke vragen hij/zij moet stellen om erachter te komen. Je kunt het, ik (en meer met mij hier waarschijnlijk) geloof in je!
Alle reacties Link kopieren
Goed ja dat je hier je verhaal doet.
En ook goed van je dat je naar je huisarts wilt stappen.
Het is belangrijk dat je het doet want het speelt al zolang.
Wanneer je belt met receptie om een afspraak te maken kun je vaak voldoen met de zin: ik wil graag een afspraak maken. Dan kijken zij wel wanneer hun en jou het beste uitkomt.
En zodra je bij de arts in het kamertje bent vertellen dat je je niet goed voelt, dat je je depressief voelt.
Alle reacties Link kopieren
Verbinder schreef:
22-06-2019 08:22
Goed ja dat je hier je verhaal doet.
En ook goed van je dat je naar je huisarts wilt stappen.
Het is belangrijk dat je het doet want het speelt al zolang.
Wanneer je belt met receptie om een afspraak te maken kun je vaak voldoen met de zin: ik wil graag een afspraak maken. Dan kijken zij wel wanneer hun en jou het beste uitkomt.
En zodra je bij de arts in het kamertje bent vertellen dat je je niet goed voelt, dat je je depressief voelt.

Niet helemaal waar, juist voor psychische klachten wordt meestal een dubbel consult geboekt. Dus of je mort zeggen dat het daar om gaat, of zelf vragen om een dubbele afspraak.

Ik heb destijds de afspraak online gemaakt, kon ik bij ‘reden’ alvast een soort samenvatting schrijven. En verder is het gewoon even een zure appel. :|
.
Alle reacties Link kopieren
Iedereen is eensgezind TO , aan jezelf toegeven dat het niet zo lekker gaat is stap 1.
En het is juist dapper dat je niet in je eentje blijft tobben maar om steun en hulp vraagt!


Huisartsen ,en hun assistent(es), schrikken niet zo gauw hoor, zeggen dat het allemaal niet niet zo lekker gaat, dat je daar zelf niet uitkomt is een prima startpunt.

Succes!
Alle reacties Link kopieren
Wat goed van je! Je hoeft voor het maken van de afspraak niet meteen in detail te vertellen waar je voor komt, bij mijn huisarts hoef je helemaal niks te melden, alleen dat je een afspraak wil maken.

Onlangs heb ik dit zelf ook gedaan, terwijl ik eigenlijk voor iets anders ging. Van te voren noemde ik al dat ik twee dingen had, dus eerst het een en vervolgens vroeg hij zelf: "en wat was het tweede?" en toen moest ik wel. Ik zei gewoon heel kort en duidelijk: "Ik zit al een tijdje niet lekker in mijn vel en ik merk nu dat het mijn dagelijkse bezigheden gaat beïnvloeden". Hij keek niet op of om en pakte er rustig een online formulier bij om wat vragen te beantwoorden die uiteindelijk voor je doorverwijzing zijn. Hij printte de uitleg uit over hoe nu verder en dat de psych contact met mij op zou nemen en toen kon ik weer naar huis :bye:

Bij een andere arts kan dit natuurlijk anders gaan, maar zoals iedereen hierboven al schreef: voor je huisarts is dit niks nieuws. Het is lastig om je verhaal te doen aan iemand waar je verder helemaal geen connectie mee hebt, maar je hoeft aan je huisarts in principe niet in detail te gaan vertellen hoe het komt en waar je mee zit, daar is uiteindelijk de psych voor :idee: Probeer je niet te veel zorgen te maken om die huisarts, het zijn zelf ook mensen natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Heel erg bedankt allemaal voor het advies. Ik ben bij de huisarts geweest en zij heeft mij doorverwezen naar de psycholoog om te kijken wat voor hulp ik nodig heb. Ben ergens opgelucht dat ik eindelijk die stap heb durven nemen.
Alle reacties Link kopieren
Cheja1993 schreef:
02-07-2019 11:37
Heel erg bedankt allemaal voor het advies. Ik ben bij de huisarts geweest en zij heeft mij doorverwezen naar de psycholoog om te kijken wat voor hulp ik nodig heb. Ben ergens opgelucht dat ik eindelijk die stap heb durven nemen.

Wat goed van je! Nu gaat het balletje rollen, echt dapper dat je dat eerste zetje hebt gegeven! :thumbsup:
.
Alle reacties Link kopieren
Cheja1993 schreef:
02-07-2019 11:37
Heel erg bedankt allemaal voor het advies. Ik ben bij de huisarts geweest en zij heeft mij doorverwezen naar de psycholoog om te kijken wat voor hulp ik nodig heb. Ben ergens opgelucht dat ik eindelijk die stap heb durven nemen.
Goed gedaan! Je kunt heel trots op jezelf zijn. :hug:
Alle reacties Link kopieren
Goed van je!
Je hebt een grote goede stap gezet
Alle reacties Link kopieren
Ontzettend goed zeg! Hartstikke trots op je!
Alle reacties Link kopieren
Goed van je TO! :daisy:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven