Hoe verander je een persoonlijkheidskenmerk?

20-06-2019 22:15 65 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een studente van 21 jaar, ik ben spontaan en aardig voor de mensen om mij heen. In de klas word ik vaak gemogen maar ik ben wel anders dan anderen. Ik heb een sterke mening en ben een natuurlijke leider. Dit gaat vaak goed, maar met de verkeerde personen kan het zomaar omslaan. Ik hoor soms dat ik te snel een mening vorm of die te nadrukkelijk uit, dat ik te oordelend ben of negatief.

Ik weet dat ik een aanwezig persoon ben maar zo zie ik mijzelf totaal niet, de mensen dicht om mij heen (vriend, goede vrienden, familie) ook niet. Het gaat niet om veel mensen die dit denken, maar ik baal er zo van als ik het hoor. Dit is toch gewoon mijn persoonlijkheid? Hoe kun je die zomaar veranderen? Ik zou mijn snelle oordeel graag kwijt willen, en misschien een minder intimiderend beeld uitstralen. Ik ben altijd al zo geweest en dit past wel bij wie ik ben.

Verder ben ik super trots op mijn persoonlijkheid maar ik zou dit graag kwijt willen om mijzelf te verbeteren.
Tot tien tellen voor je je mond opentrekt. Dat is lastig, maar het is te doen met een beetje oefening. Soms gebeuren er heel nuttige dingen wanneer je niet gelijk begint te praten, heb ik ontdekt.
Alle reacties Link kopieren
Wat is een natuurlijke leider? Als mensen dan ook nog eens benoemen dat je te aanwezig bent en te snel je oordeel klaar hebt, ben je dan niet gewoon bazig?
Alle reacties Link kopieren
Op je 21e is je persoonlijkheid echt nog niet definitief gevormd hoor. Ik ben 50 en leer nog steeds bij. Sommige dingen kun je ook bewust aanpakken. Toen ik 20 was was ik echt verlegen en nu zou niemand dat meer geloven. Ik heb wel eens een volle voetbalkantine toegesproken als vice-voorzitter toen ons eerste kampioen was geworden. Ik word soms gevraagd als spreker bij ondernemersbijeenkomsten. Ik vind niks zo zwak als: "ik ben nou eenmaal zo". Wel vind ik het knap om je eigen zwakke kanten in te zien, daar begint het mee en dan kun je eraan werken.
Wat je echt moet leren als je jouw leeftijd hebt is met kritiek omgaan. Je gaat dan snel in de verdediging en laat iemand niet uitpraten. Later word je er blij van en neem je het ter harte. Misschien is het een stukje onzekerheid van je dat je juist in het gezelschap van relatief vreemden wordt gezien als "aanwezig". Veel mensen zijn in hun onzekerheid teveel aan het woord.
Alle reacties Link kopieren
Een leider is een wijs persoon die goed de talenten van anderen ziet en daardoor sturing kan geven.
Sommigen echter verwarren leiding geven met dominantie, wat eerder een zwakte is dan een kracht.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
chocolol schreef:
20-06-2019 22:24
Wat is een natuurlijke leider? Als mensen dan ook nog eens benoemen dat je te aanwezig bent en te snel je oordeel klaar hebt, ben je dan niet gewoon bazig?
Misschien wel inderdaad. Nog nooit zo bekeken eigenlijk...
Komt met de jaren. Je leert het vanzelf wel af.
Je kunt misschien proberen je meningen op een andere manier te 'framen'. Je houdt dan dezelfde mening en persoonlijkheid, maar het komt beter over bij andere mensen.

Bijvoorbeeld: in plaats van te zeggen wat er niet goed aan iets of iemand is, benoem je wat er (nog) wel goed aan is.
Als je aardig bent voor de mensen om je heen, zou ik niks veranderen. Mensen hebben altijd wel wat te zeiken.
Je kan ander gedrag uitproberen (zonder je persoonlijkheid bij het grof vuil te zetten).
Just give it a try.

De eerstvolgende keer in situatie X
ga je niet je mening geven
maar ga je luisteren, samenvatten, doorvragen.
Je oefent dan om de ander de ruimte geven.
Achteraf evalueren hoe het beviel.
Weet je dat stille willies vaak heel goede ideeën hebben?
Maar ze worden niet gehoord door overrulende dominante types.
Alle reacties Link kopieren
lattemachiato schreef:
20-06-2019 22:25
Op je 21e is je persoonlijkheid echt nog niet definitief gevormd hoor. Ik ben 50 en leer nog steeds bij. Sommige dingen kun je ook bewust aanpakken. Toen ik 20 was was ik echt verlegen en nu zou niemand dat meer geloven. Ik heb wel eens een volle voetbalkantine toegesproken als vice-voorzitter toen ons eerste kampioen was geworden. Ik word soms gevraagd als spreker bij ondernemersbijeenkomsten. Ik vind niks zo zwak als: "ik ben nou eenmaal zo". Wel vind ik het knap om je eigen zwakke kanten in te zien, daar begint het mee en dan kun je eraan werken.
Wat je echt moet leren als je jouw leeftijd hebt is met kritiek omgaan. Je gaat dan snel in de verdediging en laat iemand niet uitpraten. Later word je er blij van en neem je het ter harte. Misschien is het een stukje onzekerheid van je dat je juist in het gezelschap van relatief vreemden wordt gezien als "aanwezig". Veel mensen zijn in hun onzekerheid teveel aan het woord.
Dankjewel, dit is super goed advies.
wat bedoel je met dat je natuurlijk leider bent en dat het dan ineens mis gaat? Leiderschap is iets heel anders dan je mening geven
P.S. Jongens worden nooit bazig genoemd.

#banbossy
When a little boy asserts himself, he's called a “leader.” Yet when a little girl does the same, she risks being branded “bossy.” Words like bossy send a message: don't raise your hand or speak up. By middle school, girls are less interested in leading than boys—a trend that continues into adulthood. Together we can encourage girls to lead.
Alle reacties Link kopieren
Van wie heb je dat etiketje 'natuurlijke leider' gekregen?

Ik heb ook vaak snel een uitgesproken mening die ik behoorlijk goed kan onderbouwen.

Een aantal dingen die ik heb geleerd die voor mij heel waardevol zijn (ben er overigens ook een veeeeeeel beter leidinggevend iemand door geworden:
-actief naar mensen luisteren, naar de inhoud en reageren op wat ze zeggen (ook waar je het mee eens bent en niet alleen maar waar je het mee oneens bent).
-Soms tot 10 tellen en je mond even houden, bewust andere mensen laten spreken en niet direct/telkens zelf het woord nemen. Mensen ook laten uitpraten en op elkaar laten reageren.
-Realiseren dat samenwerken niet altijd betekent dat je ook een leidende rol moet/kan aannemen. Niet elke situatie is er naar.
-Vragen stellen aan mensen om hun mening te horen in plaats van je eigen mening geven.
-Accepteren dat in samenwerkingen en sociale situaties niet alles gaat zoals jij denkt dat het beste is. Het is een wisselwerking.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
20-06-2019 22:32
wat bedoel je met dat je natuurlijk leider bent en dat het dan ineens mis gaat? Leiderschap is iets heel anders dan je mening geven
Misschien was ‘natuurlijke leider’ een slechte verwoording, ik bedoel hiermee dat ik al snel als groepsleider, klassenvertegenwoordiger en deelnemer van de studentenraad werd aangewezen omdat ik iemand ben die sterk in haar schoenen staat. Dit gaat super goed allemaal en mensen waarderen mijn mening, hiernaast laat ik natuurlijk altijd iedereen uitpraten maar met bepaalde mensen verlies ik soms mijn geduld en kan ik toch wel uit mijn slof schieten. Ik baal hier onwijs van want het komt zo onprofessioneel over..
Alle reacties Link kopieren
Odense schreef:
20-06-2019 22:34
P.S. Jongens worden nooit bazig genoemd.

#banbossy
When a little boy asserts himself, he's called a “leader.” Yet when a little girl does the same, she risks being branded “bossy.” Words like bossy send a message: don't raise your hand or speak up. By middle school, girls are less interested in leading than boys—a trend that continues into adulthood. Together we can encourage girls to lead.
Dit geeft me kracht :) dankjewel! Haha
UnderlinedO schreef:
20-06-2019 22:35
Misschien was ‘natuurlijke leider’ een slechte verwoording, ik bedoel hiermee dat ik al snel als groepsleider, klassenvertegenwoordiger en deelnemer van de studentenraad werd aangewezen omdat ik iemand ben die sterk in haar schoenen staat. Dit gaat super goed allemaal en mensen waarderen mijn mening, hiernaast laat ik natuurlijk altijd iedereen uitpraten maar met bepaalde mensen verlies ik soms mijn geduld en kan ik toch wel uit mijn slof schieten. Ik baal hier onwijs van want het komt zo onprofessioneel over..
Welke mensen?
UnderlinedO schreef:
20-06-2019 22:35
Misschien was ‘natuurlijke leider’ een slechte verwoording, ik bedoel hiermee dat ik al snel als groepsleider, klassenvertegenwoordiger en deelnemer van de studentenraad werd aangewezen omdat ik iemand ben die sterk in haar schoenen staat. Dit gaat super goed allemaal en mensen waarderen mijn mening, hiernaast laat ik natuurlijk altijd iedereen uitpraten maar met bepaalde mensen verlies ik soms mijn geduld en kan ik toch wel uit mijn slof schieten. Ik baal hier onwijs van want het komt zo onprofessioneel over..
leiderschap gaat niet over meningen geven, leiderschap gaat over het kunnen sturen van groepen. Uit je slof schieten past niet bij leiderschap. je bent dus ongeduldig of onverdraagzaam tegenover sommige mensen. waarom is dat
Alle reacties Link kopieren
Pinda-Kaas schreef:
20-06-2019 22:34
Van wie heb je dat etiketje 'natuurlijke leider' gekregen?

Ik heb ook vaak snel een uitgesproken mening die ik behoorlijk goed kan onderbouwen.

Een aantal dingen die ik heb geleerd die voor mij heel waardevol zijn (ben er overigens ook een veeeeeeel beter leidinggevend iemand door geworden:
-actief naar mensen luisteren, naar de inhoud en reageren op wat ze zeggen (ook waar je het mee eens bent en niet alleen maar waar je het mee oneens bent).
-Soms tot 10 tellen en je mond even houden, bewust andere mensen laten spreken en niet direct/telkens zelf het woord nemen. Mensen ook laten uitpraten en op elkaar laten reageren.
-Realiseren dat samenwerken niet altijd betekent dat je ook een leidende rol moet/kan aannemen. Niet elke situatie is er naar.
-Vragen stellen aan mensen om hun mening te horen in plaats van je eigen mening geven.
-Accepteren dat in samenwerkingen en sociale situaties niet alles gaat zoals jij denkt dat het beste is. Het is een wisselwerking.
Ik word best vaak een leidinggevende type genoemd, ik word snel aangewezen om die rol op mij te nemen. Verder let ik er zoveel mogelijk op dat ik niet ‘bazig’ word, ik vraag anderen vaak naar hun mening over mijn rol in de groep.

Je advies is wel heel handig, dankjewel daarvoor. Ik denk dat ik soms moet leren om een stap terug te nemen...
Al doende leer je. Als je vaak genoeg tegen hetzelfde probleem aan loopt ga je vanzelf iets anders doen. De beste leiders die ik ken zijn juist enorm geïnteresseerd in (de mening) van anderen. Je kunt immers niet alles weten, of altijd alles het beste weten. Met kleine aanpassingen kun je misschien al een heel eind komen. Wacht tot er drie mensen zijn geweest voordat jij je mening geeft. Benoem de goede ideeën van anderen. Dat soort dingen.
Ik ben zelf niet dominant, bepaald niet, maar wel een betweter. Dat vinden sommige mensen ook irritant dus ik moet echt opletten wanneer ik wel of niet blijf volharden. Het lastige is dat ik dat alleen doe als ik ook echt gelijk heb, en anders veel meer slagen om de arm houd. Bij anderen erger ik me dus het meest aan dominante extraverten die juist geen gelijk hebben, en zo hard roepen dat ze het vaak krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Odense schreef:
20-06-2019 22:37
Welke mensen?
Nou.. om heel precies te zijn een medestudent die aardig snel is opgejaagd. Ik heb er telkens akkefietjes mee en ik vraag mij zo af of het aan mij ligt.
UnderlinedO schreef:
20-06-2019 22:39
Nou.. om heel precies te zijn een medestudent die aardig snel is opgejaagd. Ik heb er telkens akkefietjes mee en ik vraag mij zo af of het aan mij ligt.
geef eens een voorbeeld
@Minke Ik zou me dan meer ergeren aan de mensen die ze gelijk geven.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
20-06-2019 22:37
leiderschap gaat niet over meningen geven, leiderschap gaat over het kunnen sturen van groepen. Uit je slof schieten past niet bij leiderschap. je bent dus ongeduldig of onverdraagzaam tegenover sommige mensen. waarom is dat
Hoe kan ik dit dan aanpassen? Ik wil niet zo op anderen overkomen. Verder vinden anderen het fijn om met mij samen te werken hoor, ik denk dat de meeste mensen in deze thread denken dat ik een bazig schoolmeisje ben ondertussen maar dat is totaal niet de bedoeling haha.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven