Angststoornis, wie ook?

25-06-2019 15:14 32 berichten
Hallo allemaal,

Ik vroeg me af wie er nog meer last heeft van een angststoornis?

Ik heb een angststoornis waarbij ik het heel moeilijk vind om grappen op de juiste manier te interpreteren. Ik word er angstig van omdat ik denk dat ze gemeend zijn.

Nu is het zo dat mijn vriend houdt van grappen maken. Gisteren liepen we nog door de stad en ik vroeg hem om een hand. Hij zei vervolgens als grap: maar dan kan iedereen zien dat ik bij jou hoor! Ik ben dan helemaal in de stress, denk dat ie me lelijk vindt en ga dat dan vragen. Eerst zegt hij dan: dat was natuurlijk een beetje de grap. Toen ik doorvroeg zei hij dat het helemaal niet ging om uiterlijk, maar om "als ik bij jou hoor, kan ik niet meer op zoek naar andere meisjes". Natuurlijk evengoed als grap.

Dat vind ik dan weer een veel minder "heftige" grap. Die kan ik beter relativeren en op de één of andere manier maak ik me daar niet zo druk om. Ik krijg binnenkort therapie. Hoe kan ik grappen die betrekking hebben op uiterlijk beter leren relativeren? Want tot augustus minimaal zit ik zonder therapie..

Ik hoop dat mensen tips hebben!
Alle reacties Link kopieren
Ik vindt het ook niet zulke leuke grappen...
Vergeef me dat ik schreeuw wat ik niet weet en dat ik zwijg over wat helder is, dat ik nooit zeg wat ik bedoel en dingen roep die ik niet voel.
Is dat een angststoornis?
Vastgesteld door arts?


Lastig voor je
Ik heb ook een angststoornis maar die ziet er anders uit dan bij jou
vivajaline schreef:
25-06-2019 15:16
Is dat een angststoornis?
Vastgesteld door arts?


Lastig voor je
Ik heb ook een angststoornis maar die ziet er anders uit dan bij jou
Ja, het is vastgesteld door een arts / psychiater. Al heb ik meerdere angsten, kan heel onzeker zijn op mijn werk en aan álles twijfelen of ik het niet misschien fout doe, zulke dingen spelen ook.
Alle reacties Link kopieren
Is dit een angststoornis of ben je gewoon knetteronzeker over jezelf?

Edit: crosspost. Vervelend voor je, ik ga nadenken over een zinnigere reactie.
Ik wil hier geen tekst (maar een leeg vak kan ik niet opslaan)
borboletas schreef:
25-06-2019 15:19
Is dit een angststoornis of ben je gewoon knetteronzeker over jezelf?

Edit: crosspost. Vervelend voor je, ik ga nadenken over een zinnigere reactie.
Ik ben heel onzeker over mezelf en heb er een angststoornis bij helaas. Dus een beetje van beide denk ik. Ik hoop dat je een goede tip hebt! Het betreft met name mijn onzekerheid als grappen over dit onderwerp gaan. Uiterlijk, of intelligentie.
Alle reacties Link kopieren
Heb ook een angst stoornis, en wat jij beschrijft zijn ook geen leuke grappen. Helemaal als het je vriend is die, waar ik vanuit ga, weet waar jij mee dealt.

Wat wil je precies weten?
Joe.
Bloemenmeisje97 schreef:
25-06-2019 15:24
Heb ook een angst stoornis, en wat jij beschrijft zijn ook geen leuke grappen. Helemaal als het je vriend is die, waar ik vanuit ga, weet waar jij mee dealt.

Wat wil je precies weten?
Bedankt voor je reactie. Ik ben benieuwd of er meer mensen zijn die dit soort opmerkingen heftig zouden interpreteren. En wat zeggen jullie dan vervolgens?
Alle reacties Link kopieren
vivajaline schreef:
25-06-2019 15:16
Is dat een angststoornis?
Vastgesteld door arts?


Lastig voor je
Ik heb ook een angststoornis maar die ziet er anders uit dan bij jou
Dit. Vreemde angststoornis. En rare grappen maakt je vriendje.
rascalles schreef:
25-06-2019 15:34
Dit. Vreemde angststoornis. En rare grappen maakt je vriendje.
Sja.. Ik vraag nogal veel bevestiging omdat ik angstig ben of ik wel goed genoeg ben..
rascalles schreef:
25-06-2019 15:34
Dit. Vreemde angststoornis. En rare grappen maakt je vriendje.
Misschien is hij de enorme behoefte om bevestiging wel eens zat?

Ik vind het niet als een angststoornis klinken en eerder als een persoonlijkheidsprobleem. Hoe lang ben je al onder behandeling?
Dame28 schreef:
25-06-2019 15:19
Ja, het is vastgesteld door een arts / psychiater. Al heb ik meerdere angsten, kan heel onzeker zijn op mijn werk en aan álles twijfelen of ik het niet misschien fout doe, zulke dingen spelen ook.
Maar niet lullig bedoeld hoor maar artsen geven heel snel de naam gegeneraliseerde angststoornis aan je omdat je zonder diagnose geen vergoeding krijgt

Mn vriendin had een burnout en dat wordt niet vergoed. Zij kreeg ook gegeneraliseerde angststoornis opgeplakt terwijl niks lijkt op mijn angststoornis. Ik zeg niet dat alle angst hetzelfde is maar zij deed alles had geen echte angsten alleen problemen op het werk en de controle daar willen houden.dat kwam voort uit angst zei ze. Deed Gewoon leuke dingen etc.
Ik ben erg beperkt door mn angst bv. Ik durf niet langer van huis doe niks leuks alleen winkel op bepaalde tijden en ggz op bepaalde tijden die het veiligst zijn. En ik laat de hond uit.

Verder gedurende de hele dag angst. Angst voor brand en ontploffingen en altijd het gevoel dat er naderend onheil aan komt. Angst dat gedachten uitkomen en angst voor sinkholes bv of dat mn moeder en hond wat gebeurt

Dus heel anders dan jouw onzekerheid wat je natuurlijk ook als angst kan bestempelen
Ik zeg niet dat je moet vergelijken maar wat jij beschrijft klinkt meer voor mij als onzekerheid dan als angst STOORNIS

Maar goed dat je er hulp bij krijgt
Lijkt me jullie relatie ook niet goed doen
Alle reacties Link kopieren
Ik lees in dit voorbeeld ook weinig angst maar wel veel onzekerheid.
Orișa schreef:
25-06-2019 15:49
Misschien is hij de enorme behoefte om bevestiging wel eens zat?

Ik vind het niet als een angststoornis klinken en eerder als een persoonlijkheidsprobleem. Hoe lang ben je al onder behandeling?
Zou ik me kunnen voorstellen, dat lijkt mij ook heel vermoeiend om iemand steeds te moeten bevestigen. Ik heb het echter ook op allerlei andere gebieden, op werk bijvoorbeeld. Ik kan bang zijn dat ik flessen verkeerd maak bijvoorbeeld en dan ook niet geloven dat ik dat goed zou doen (werk in de kinderopvang), terwijl iedereen zegt dat ik het heel goed doe en me als vaste medewerker wil hebben. Eigenlijk een fundamenteel wantrouwen in mezelf. Héél moeilijk en vermoeiend, zowel voor mij als mijn omgeving.

Ik heb individuele therapie gehad op het gebied van ontwikkelen van zelfvertrouwen ongeveer een jaar, en af en toe bij een psycholoog gelopen vroeger. Nu zeer waarschijnlijk een groepsbehandeling gericht op angst. Angstige gedachten moet ik helemaal "uitdenken" tot ik tot een oplossing ben gekomen, dat lukt vaker niet dan wel. Het heeft dus ook iets dwangmatigs, ik vermoed dus toch wel angst in combinatie met dwang en angst voor controleverlies
    Dame28 schreef:
    25-06-2019 16:37
    Zou ik me kunnen voorstellen, dat lijkt mij ook heel vermoeiend om iemand steeds te moeten bevestigen. Ik heb het echter ook op allerlei andere gebieden, op werk bijvoorbeeld. Ik kan bang zijn dat ik flessen verkeerd maak bijvoorbeeld en dan ook niet geloven dat ik dat goed zou doen (werk in de kinderopvang), terwijl iedereen zegt dat ik het heel goed doe en me als vaste medewerker wil hebben. Eigenlijk een fundamenteel wantrouwen in mezelf. Héél moeilijk en vermoeiend, zowel voor mij als mijn omgeving.

    Ik heb individuele therapie gehad op het gebied van ontwikkelen van zelfvertrouwen ongeveer een jaar, en af en toe bij een psycholoog gelopen vroeger. Nu zeer waarschijnlijk een groepsbehandeling gericht op angst. Angstige gedachten moet ik helemaal "uitdenken" tot ik tot een oplossing ben gekomen, dat lukt vaker niet dan wel. Het heeft dus ook iets dwangmatigs, ik vermoed dus toch wel angst in combinatie met dwang en angst voor controleverlies
    Maar feitelijk doe je er dus niets aan?
    Waarom niet?

    Wat zal je vriend het zwaar hebben.
    Alle reacties Link kopieren
    Orișa schreef:
    25-06-2019 15:49
    Misschien is hij de enorme behoefte om bevestiging wel eens zat?

    Ik vind het niet als een angststoornis klinken en eerder als een persoonlijkheidsprobleem. Hoe lang ben je al onder behandeling?
    eens
    Orișa schreef:
    25-06-2019 16:38
      Maar feitelijk doe je er dus niets aan?
      Waarom niet?

      Wat zal je vriend het zwaar hebben.
      Helaas zijn de wachtlijsten zo enorm dat er niet meteen plekken zijn om direct weer in behandeling te gaan. Ik ben verplicht tot augustus te wachten, had het ook liever anders gezien. Zowel mijn vriend als ik hebben het er zwaar mee, maar we kunnen elkaar gelukkig ook steunen en ik ben blij dat hij bereid is me te steunen in deze lastige tijd.
      Dame28 schreef:
      25-06-2019 17:47
      Helaas zijn de wachtlijsten zo enorm dat er niet meteen plekken zijn om direct weer in behandeling te gaan. Ik ben verplicht tot augustus te wachten, had het ook liever anders gezien. Zowel mijn vriend als ik hebben het er zwaar mee, maar we kunnen elkaar gelukkig ook steunen en ik ben blij dat hij bereid is me te steunen in deze lastige tijd.
      Waarom ga je dan niet naar de POH?
      Wat is de reden dat je de vorige keer gestopt bent?
      Daarom vraag ik hier ook om tips, ik wil de periode tot 1 augustus graag overbruggen. Zonder mijn vriend én mezelf teveel te belasten. Daarom ben ik benieuwd of er mensen zijn die hiermee ervaring hebben en kunnen omschrijven wat voor hen goed werkt of heeft gewerkt. Meerdere mensen zullen kunnen beamen dat de GGZ helaas niet overloopt aan plaatsen. Er zijn lange wachtlijsten, ook voor mensen met heftige problemen..
      Dame28 schreef:
      25-06-2019 17:50
      Daarom vraag ik hier ook om tips, ik wil de periode tot 1 augustus graag overbruggen. Zonder mijn vriend én mezelf teveel te belasten. Daarom ben ik benieuwd of er mensen zijn die hiermee ervaring hebben en kunnen omschrijven wat voor hen goed werkt of heeft gewerkt. Meerdere mensen zullen kunnen beamen dat de GGZ helaas niet overloopt aan plaatsen. Er zijn lange wachtlijsten, ook voor mensen met heftige problemen..
      Je was eerder in behandeling, waarom ben je gestopt?

      Ik heb al beschreven wat voor mij werkt.
      Orișa schreef:
      25-06-2019 17:48
      Waarom ga je dan niet naar de POH?
      Wat is de reden dat je de vorige keer gestopt bent?
      Dat klinkt als een goed idee, de POH. Ik zal nog eens informeren of dat ter overbrugging kan. De reden dat ik de vorige keer ben gestopt, is omdat de behandeling te weinig voor me kon doen. Ik was klaar met de zelfvertrouwen therapie, de behandelingen bij de psycholoog zijn nooit echt voldoende geweest helaas. Daarom wilde ik zelf iets intensievers. Mijn therapeuten hadden niet het vermoeden dat ik dit echt nodig had, zij dachten dat ik beter in mijn vel zat dan het geval is op sommige momenten. Bedankt voor de tip!
      vivajaline schreef:
      25-06-2019 16:04
      Maar niet lullig bedoeld hoor maar artsen geven heel snel de naam gegeneraliseerde angststoornis aan je omdat je zonder diagnose geen vergoeding krijgt

      Mn vriendin had een burnout en dat wordt niet vergoed. Zij kreeg ook gegeneraliseerde angststoornis opgeplakt terwijl niks lijkt op mijn angststoornis. Ik zeg niet dat alle angst hetzelfde is maar zij deed alles had geen echte angsten alleen problemen op het werk en de controle daar willen houden.dat kwam voort uit angst zei ze. Deed Gewoon leuke dingen etc.
      Ik ben erg beperkt door mn angst bv. Ik durf niet langer van huis doe niks leuks alleen winkel op bepaalde tijden en ggz op bepaalde tijden die het veiligst zijn. En ik laat de hond uit.

      Verder gedurende de hele dag angst. Angst voor brand en ontploffingen en altijd het gevoel dat er naderend onheil aan komt. Angst dat gedachten uitkomen en angst voor sinkholes bv of dat mn moeder en hond wat gebeurt

      Dus heel anders dan jouw onzekerheid wat je natuurlijk ook als angst kan bestempelen
      Ik zeg niet dat je moet vergelijken maar wat jij beschrijft klinkt meer voor mij als onzekerheid dan als angst STOORNIS

      Maar goed dat je er hulp bij krijgt
      Lijkt me jullie relatie ook niet goed doen
      Bedankt voor je snelle reactie, wat jij vertelt klinkt ook zwaar klote. Toch voelen mijn gedachtes wel als angsten waar ik paniekaanvallen door krijg soms. Angst dat ik niet goed genoeg ben, dat mensen me lelijk vinden, of dom, dat ik hevige fouten maak waar anderen hinder van ondervinden, iets verkeerd te zeggen en mensen dan te kwetsen... zulke dingen. Mijn therapeut typeerde het toen als een piekerstoornis, waarin ik me wel herken. Hoe gaan jouw behandelingen?
      Als je het zo beredeneert is alles angst
      Geen zelfvertrouwen is angst dat je het niet goed kunt
      Negatief zelfbeeld is angst dat je niet goed bent
      Onzekerheid is angst ..etc vul maar in
      Maar dat maakt het m.i. geen stoornis
      Maar goed als je artsen het zeggen en dat niet doen vanwege vergoeding...


      Ik heb veel behandelingen gehad maar niks slaat aan tot nu toe
      Alle reacties Link kopieren
      Ik ga er altijd van uit dat iemand iets goed bedoelt ook al zegt hij het nog zo onhandig. Het zal wel een soort luiheid van me zijn. Zegt iemand speklap tegen me dan is dat gewoon humor. Je ziet er ziek uit of jij hebt versterkende soep nodig: is goed bedoeld.

      Ik bedoel dus niet types die graag dubbelzinnige opmerkingen maken of sneren. Maar dat soort dingen verwacht je niet van iemand waar je van houdt.

      Angst heb ik vooral als ik pijn heb en ik dan bang ben dat het niet meer overgaat. Bijvoorbeeld een harde steek door mijn kies en het zweet breekt me uit. Zal dit ooit nog overgaan?? Ik dit het begin van iets heel ergs? Ik houd er ook totaal niet van als ik iets niet begrijp. Er gebeurt iets en ik kan het niet verklaren.
      En als het vuur gedoofd is komen er wolven
      Oh retrostar dat herken ik
      Als.ik echt.pijn heb ergens denk.ik ook altijd dat het vast niet meer over zal gaan en dat het ook vast iets ernstigs is

      Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
      Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

      Terug naar boven