Niet kunnen loslaten

30-06-2019 21:38 23 berichten
Hallo,

Jaren geleden heeft mijn vader mijn moeder in een van zijn vele dronken buien geslagen. Er is nooit meer echt over gepraat. Dat is ook erg lastig met mijn ouders. Ik zit er nog wel mee, ook al ben ik volwassen. Mijn moeder is gewoon verder gegaan en lijkt er niet meer mee te zitten en leven gewoon hun leven.

Hoe kan kan ik hier mee omgaan? Over het drankgebruik van mijn vader vroeger, kan ik niet met ze praten. Wel geprobeert maar helaas. Meestal resulteerde dit in teleurstelling.
Kan je verder gaan met je ouders zonder dat het goed is uitgepraat? Voel vaak nog steeds boosheid omdat mijn vader een oorzaak is van mn psychische problemen.

Heeft iemand tips of ervaringen?
Alle reacties Link kopieren
Drinkt je vader nog?


Wat wil je van je ouders : een welgemeend sorry ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
ik denk dat het geen helpende gedachte is om te denken dat je vader de oorzaak is van jouw psychische problemen.er is ook altijd een aangeboren factor en de wijze waarop je zelf met problemen om gaat
De problemen met het drinken zijn er gelukkig niet meer.
Ja, ik denk gemeende excuses of erkenning...
Ze doen nu alsof er niks gebeurt is.. maar bij mij heeft t veel ellende veroorzaakt.
Alle reacties Link kopieren
“ Onderzoek toont aan dat volwassen kinderen van alcoholisten, of eigenlijk kinderen die opgegroeid zijn in een alcoholistische thuissituatie, vergelijkbare persoonlijke eigenschappen vertonen wanneer zij volwassen zijn. Wanneer ze op de juiste manier gebruikt worden kunnen deze eigenschappen zeer positief zijn “


https://www.thecabinnetherlands.nl/pers ... oholisten/
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
En dat hij haar een keer geslagen heeft...Hoe zouden jullie daarmee omgaan?
Enerzijds denk ik, ' als mn moeder er niet meer mee zit, waarom ik dan wel?'

Andere kant: ' dat is toch niet normaal en voor mij was t zo heftig en dat is gewoon mijn vader'
twijfelaar1984 schreef:
30-06-2019 22:06
En dat hij haar een keer geslagen heeft...Hoe zouden jullie daarmee omgaan?
Enerzijds denk ik, ' als mn moeder er niet meer mee zit, waarom ik dan wel?'

Andere kant: ' dat is toch niet normaal en voor mij was t zo heftig en dat is gewoon mijn vader'
hij heeft haar een keer geslagen. hij is niet perfect en je moeder zit er niet mee
get over it
Op dat moment zelf zat ze er wel mee en was ze erg overstuur.
twijfelaar1984 schreef:
30-06-2019 22:12
Op dat moment zelf zat ze er wel mee en was ze erg overstuur.
het is jaren geleden. nare dingen gebeuren maar gaat ook weer over.
Alle reacties Link kopieren
twijfelaar1984 schreef:
30-06-2019 22:12
Op dat moment zelf zat ze er wel mee en was ze erg overstuur.
Ja, logisch.
Maar waarschijnlijk heeft ze hem vergeven. Kun jij dat niet ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik vind dat heel moeilijk. Vooral zijn gedrag van vroeger. Omdat het me zo gevormd heeft en ik echt kan begrijpen dat hij zo kon doen. Ik hoop steeds dat ik t soort van af kan sluiten maar dat komt het opeens weer hard terug.
Zijn er hier mensen die geen leuke jeugd hebben gehad met hun vader, daar niet over kunnen praten, maar nu wel een goede band hebben?
Mijn vader heeft mijn moeder ook wel eens geslagen. Ik heb met beiden geen band ontwikkeld.
Alle reacties Link kopieren
http://adultchildren.nl/index.php/2-unc ... -nederland
Alle reacties Link kopieren
twijfelaar1984 schreef:
01-07-2019 07:51
Zijn er hier mensen die geen leuke jeugd hebben gehad met hun vader, daar niet over kunnen praten, maar nu wel een goede band hebben?
Ik heb geen leuke jeugd gehad. Kan daar ook niet over praten met mijn ouders. Maar heb dat ondertussen wel los gelaten. Het gaat niet gebeuren.
Ik heb ook geen goede band met ze. Dat is nog een continu rouwproces. Soms heel pijnlijk, soms wat minder.
Alle reacties Link kopieren
twijfelaar1984 schreef:
30-06-2019 22:12
Op dat moment zelf zat ze er wel mee en was ze erg overstuur.
Je kunt tegen je ouders zeggen dat je dat destijds heel naar vond. Meer niet.
Alle reacties Link kopieren
lila01 schreef:
03-07-2019 00:51
Je kunt tegen je ouders zeggen dat je het destijds heel naar vond. Meer niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je weinig naar je vader toe kan doen maar ik denk dat als jij meer aan jezelf kunt werken en meer in balans kunt komen met jezelf dat je anders gaat kijken maar de situatie van je ouders en je vaders gedrag.
Dat het je minder hard raakt.
Misschien helpt het om te gaan praten met een psycholoog of psychotherapeut.
Alle reacties Link kopieren
Laat het los. Het is niet per se nodig om een goede band te hebben met je ouders.
De meeste mensen maken wel traumatische dingen mee in hun jeugd maar die hebben niet allemaal psychische problemen later. Dat heeft vaak een lichamelijke oorzaak en/of ligt aan hoe je er mee omgaat. Jouw huidige problemen aan je vader wijten is kort door de bocht.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan me voorstellen dat je toen erg geschrokken bent, je onveilig hebt gevoeld en nu misschien wel hoopt op een sorry die alles rechtzet. Maar helaas, het leven is geen Disney film, waarin mensen een keer een goed gesprek hebben en elkaar dan huilend in de armen vallen, er een muziekje klinkt waarna alles goed is.

En zoals attraverso zegt, het is naar dat je psychische problemen hebt, maar om die allemaal op te hangen aan vroeger helpt je niet. Wat wel helpt is op zoek gaan naar iemand die je ondersteunt in het hier en nu. Hoe kun je nu je leven, gedachtes en overtuigingen zo inrichten dat je minder last hebt van jouw herinneringen aan vroeger. Zodat je mogelijk in kunt zien dat je ouders misschien hele andere herinneringen hebben aan toen, en hun eigen redenen hebben om er nu zo mee om te gaan. Zonder dat dat iets over jou zegt.
Met als uiteindelijke doel van die ondersteuning dat je er zelf aan bijdraagt je beter te gaan voelen.
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb wel hulp gehad. De een zei dat ik moest breken met nr vader...Maar dat voelde toen echt niet goed. De ander wil graag in gesprek maar als ik zelf al lastig met mn mijn ouders kan praten. Ik word er al misselijk van als ik ze mee zou moeten nemen naar therapie. Maar als dat de enige manier is om er mee om te gaan.
Soms gaat het beter maar als in slechte periodes word ik weer zo boos en angstig en dat wijt ik dat wel een deel aan vroeger. En vind het lastig dat ze dan vragen hoe het gaat en ik zeg ' niet zo Goed'
Dan denk ik 'hallo dat komt ook door jullie!!'

Maar het loslaten en gewoon doorgaan met je ouders kan dus wel? Dat is niet hypocriet of nep?
Alle reacties Link kopieren
Goed dat je hulp hebt, ik hoop voor je dat die nog even doorgaat en je echt leert om in het nu om te gaan met je herinneringen. Want graven in het verleden klinkt leuk, maar kan je vaak niet echt verder helpen.
En je ouders bezoeken is niet zo zeer hypocriet of nep, denk ik. Als je ze niet wil zien, omdat het te confronterend is, ga je niet. Dat is als volwassen mens voor jezelf zorgen.
Als je wel gaat, probeer dan eens geen verwachtingen te hebben. Vragen ze hoe het gaat, mag je best melden dat het niet zo goed gaat. Maar probeer het dan eens te houden bij melden hoe je je nú voelt, en niet stil te staan bij hoe jij denkt dat het gekomen is.
Over dat tweede kun je nl een discussie krijgen of van mening verschillen. Het eerste, hoe jij je nu voelt, niet. En misschien levert het geen warme reactie op - dat is dan hun gemis. Je bent dan in elk geval wel eerlijk over je eigen situatie en bezig met het vormen van je leven nu ondanks alles wat er vroeger gebeurd is.
Ik denk ook dat het lastiger is omdat ik verder wel een goede band met ze heb. Maar dit staat er zo tussen in en dat vind ik erg moeilijk.
We doen regelmatig dingen met de familie.
Heel oppervlakkig met ze omgaan is misschien de enige optie dan. Maar dat voelt ook als een groot verlies

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven