Depressie, eenzaamheid en verhuizing.

03-07-2019 16:17 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds januari dit jaar ben ik verhuisd voor de liefde. Erg gelukkig in de liefde, maar helaas houdt het daarbij op. Ik ben sinds 2016 gediagnosticeerd met een depressie en ik merk dat dit erger wordt wanneer ik mij eenzaam voel. Ik zag mijn vrienden eerst nog wel dagelijks, omdat ik in mijn oude woonplaats (55 km verderop) studeerde. Nu ga ik deze week afstuderen en veel van mijn vrienden gaan de andere kant op verhuizen ivm werk, liefde of terug naar hun geboorteplaats.

In mijn huidige dorp heb ik niet veel vrienden eigenlijk. Ik kan het goed vinden met de vrienden van mijn vriend, maar zou zelf er niet zo snel mee afspreken, omdat het echt zo'n groepje mannen is met bier en darten en zo. Met de dames van deze heren heb ik totaal geen klik. Zij zijn echt al een fase verder met net bevallen, zwanger of al een kind. Wij zijn hier totaal nog niet mee bezig en ik voel me er altijd wel ongemakkelijk bij. Doordat ik eigenlijk alleen nog wacht op cijfers, zit ik vrij veel thuis en mijn vriend is vaak aan het werk. Ik merk dat ik hierdoor echt depressief raak en ook niet meer vrolijk tegen hem kan doen. Ik ben nooit goed geweest in vrienden maken en probeer het wel, maar ik kom de laatste tijd niet meer onder zoveel mensen. Dit zal wel anders worden als ik straks ga werken, maar dit duurt nog even. Ik weet zelf niet meer zo goed wat ik kan doen tegen eenzaamheid en depressie. Ik probeer veel met mijn oude vrienden af te spreken, maar zij werken al, zijn op vakantie of wonen niet meer in mijn oude woonplaats. Ik zit al wel in facebook groepen om mensen te leren kennen, maar ik merk dat dat vaak ook mensen zijn die op zoek zijn naar dates.

Ik heb ondertussen wel twee katten (want daar kan ik echt niet zonder) dus 's avonds is het al een stuk minder eenzaam.

Hebben jullie tips tegen eenzaamheid of wat doen jullie zelf? En hoe gaan jullie ermee om als jullie merken dat je depressie weer erger wordt?
Alle reacties Link kopieren
Ik herken mijzelf een beetje in je verhaal, alleen heb ik helaas geen eigen huisje meer en zit ik tot ik een woning heb gevonden weer thuis. Vriendinnen wonen 100 km verderop en hier in de buurt heb ik ook weinig tot niets.
Verschil is wel dat ik fulltime werk, alleen ook ik heb last van het niets doen en het eenzame gevoel op vrije dagen. Vooral nu vriendinnen op vakantie zijn en als ze er wel zijn, onze roosters totaal niet aansluiten en je niet even gezellig langsgaat vanwege de afstand.

Wat ik je kan aanraden is alles, hoe moeilijk het ook is, positief in te blijven zien. Dingetjes alleen proberen te ondernemen kan ook. Waarschijnlijk heb je straks meer te doen vanwege een baan zoals je zelf al zegt in je op. Het zou natuurlijk leuk zijn als je dan een klik hebt met collega’s en daar wat mee kunt ondernemen. Het is even vervelend, maar je gaat nu door een periode van verandering heen waar je aan moet wennen. Dat komt straks allemaal wel weer op zijn pootjes terecht.

Qua depressie: het is oké om je even niet oké te voelen. Daar ben je echt niet alleen in! Probeer je gedachten om te zetten in positiviteit en kijk eens naar wat je allemaal wel hebt ipv naar het gene wat je niet hebt. En een keertje bellen met een vriendin is ook aan te raden. Helpt mij altijd, ook als ik mij vervelend voel.
Alle reacties Link kopieren
Na je afstuderen een baan zoeken. Nieuw netwerk opbouwen in je nieuwe woon omgeving. Dat zijn niet direct dikke vrienden, begin met gewoon sociale contacten.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Luna16 schreef:
03-07-2019 17:02
Ik herken mijzelf een beetje in je verhaal, alleen heb ik helaas geen eigen huisje meer en zit ik tot ik een woning heb gevonden weer thuis. Vriendinnen wonen 100 km verderop en hier in de buurt heb ik ook weinig tot niets.
Verschil is wel dat ik fulltime werk, alleen ook ik heb last van het niets doen en het eenzame gevoel op vrije dagen. Vooral nu vriendinnen op vakantie zijn en als ze er wel zijn, onze roosters totaal niet aansluiten en je niet even gezellig langsgaat vanwege de afstand.

Wat ik je kan aanraden is alles, hoe moeilijk het ook is, positief in te blijven zien. Dingetjes alleen proberen te ondernemen kan ook. Waarschijnlijk heb je straks meer te doen vanwege een baan zoals je zelf al zegt in je op. Het zou natuurlijk leuk zijn als je dan een klik hebt met collega’s en daar wat mee kunt ondernemen. Het is even vervelend, maar je gaat nu door een periode van verandering heen waar je aan moet wennen. Dat komt straks allemaal wel weer op zijn pootjes terecht.

Qua depressie: het is oké om je even niet oké te voelen. Daar ben je echt niet alleen in! Probeer je gedachten om te zetten in positiviteit en kijk eens naar wat je allemaal wel hebt ipv naar het gene wat je niet hebt. En een keertje bellen met een vriendin is ook aan te raden. Helpt mij altijd, ook als ik mij vervelend voel.

Ja, dat is toch zo'n fijn advies altijd. Not.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
03-07-2019 17:18
Ja, dat is toch zo'n fijn advies altijd. Not.
Wat moet je dan? Advies geven aan iemand met een depressie is sowieso lastig. Je zult het zelf moeten doen, hoe moeilijk het ook is en alle opmerkingen als ‘het komt goed’ en zoals ik zelf zei ‘probeer positief te denken’ zijn enkel en alleen goed bedoeld, ook al heeft die persoon er naar zijn/haar eigen idee waarschijnlijk niks aan. Heb jij beter advies dan?
Heb je hulp bij de depressies? Heb je cognitieve gedragstherapie (gehad?) of een andere therapie en hulp bij het accepteren?

Heb je een behandelplan en een signaleringsplan? 'Wat te doen als ik deze en deze gevoelens of klachten/signalen van mijn lichaam krijg?'

Als nu geen hulp hebt zou ik naar de huisarts gaan. Vraag om de POH-GGZ-er voor wat praktische tips en gesprekken over je eenzaamheid en depressie.

Kan hij/zij je niet zelf helpen kunnen ze gerichter kijken naar wel passende hulp.

Ik zou dat eerst doen. Want depressief op zoek naar werk en contact is vragen om falen en dat maakt de depressie alleen maar erger.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 03-07-2019 17:25
4.71% gewijzigd
Luna16 schreef:
03-07-2019 17:22
Wat moet je dan? Advies geven aan iemand met een depressie is sowieso lastig. Je zult het zelf moeten doen, hoe moeilijk het ook is en alle opmerkingen als ‘het komt goed’ en zoals ik zelf zei ‘probeer positief te denken’ zijn enkel en alleen goed bedoeld, ook al heeft die persoon er naar zijn/haar eigen idee waarschijnlijk niks aan. Heb jij beter advies dan?


Alsof iemand met een echte depressie dat niet zelf kan bedenken en allang heeft geprobeerd. En zich daar nog kutter door voelt. Het is echt een beetje roepen als iemand kanker heeft dat hij zich beter moet denken. Zo werkt het niet.

Zulke opmerkingen werken gewoon niet. En kunnen kwetsend zijn. Beter zeg je dan niks als je er niets vanaf weet.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 03-07-2019 17:24
0.13% gewijzigd
Luna16 schreef:
03-07-2019 17:22
Wat moet je dan? Advies geven aan iemand met een depressie is sowieso lastig. Je zult het zelf moeten doen, hoe moeilijk het ook is en alle opmerkingen als ‘het komt goed’ en zoals ik zelf zei ‘probeer positief te denken’ zijn enkel en alleen goed bedoeld, ook al heeft die persoon er naar zijn/haar eigen idee waarschijnlijk niks aan. Heb jij beter advies dan?


En ja.
Alle reacties Link kopieren
Het is heel normaal dat je je nu eenzaam voelt, dat hebben ook mensen zonder depressie. Ik kan me wel voorstellen dat het bij jou daardoor nog meer triggert.

Kun je misschien vaste belafspraken maken met vrienden of familie? Dat je bijvoorbeeld elke dinsdagavond een kwartiertje met een vriendin aan de telefoon hangt, woensdag een half uur met je moeder, zaterdag even facetimen met een andere vriend. Zoiets? Dan hoef je ook niet steeds initiatief te tonen als je al laag in je energie zit, want het is al afgesproken.

Heb je iets van een hobby of vrijwilligerswerk dat je buiten de deur zou kunnen doen? Dan ontmoet je mensen en ben je ook wat meer bezig.
Alle reacties Link kopieren
Het heeft tijd nodig om te aarden in je nieuwe woonplaats. Het lijkt me belangrijk dat je bezig blijft. MIsschien is een sportclub iets? Vaak zijn er plaatselijke fb oproepjes, iemand die een maatje zoekt, of iemand voor een leesclub, kookclub, breiclub...

Ik heb geen ervaring met een verhuizing naar een andere plaats, wel met depressie. En van daaruit denk ik dat het belangrijk is om bezig te blijven. Al is het maar haken, een nieuw recept uitproberen, naar het tuincentrum gaan en de tuin eens mooi aanplanten.. Leuk dat je huisdieren hebt, dat is fijn. En verder, wees lief voor jezelf, geen het tijd, ga er op uit en sta open voor mensen. En blijf praten met je vriend.
Lucifer2018 schreef:
03-07-2019 17:22
Heb je hulp bij de depressies? Heb je cognitieve gedragstherapie (gehad?) of een andere therapie en hulp bij het accepteren?

Heb je een behandelplan en een signaleringsplan? 'Wat te doen als ik deze en deze gevoelens of klachten/signalen van mijn lichaam krijg?'

Als nu geen hulp hebt zou ik naar de huisarts gaan. Vraag om de POH-GGZ-er voor wat praktische tips en gesprekken over je eenzaamheid en depressie.

Kan hij/zij je niet zelf helpen kunnen ze gerichter kijken naar wel passende hulp.

Ik zou dat eerst doen. Want depressief op zoek naar werk en contact is vragen om falen en dat maakt de depressie alleen maar erger.
dit
en er toch uit gaan
wandelen
wel met vrienden afspreken ook al had ik geen puf
Alle reacties Link kopieren
Ja, ik volgde CGT, maar was niet meer nodig volgens mijn psycholoog. Ik ben overigens zelf ook werkzaam in die sector, niet dat ik mijzelf kan genezen en zo, maar ben wel bekend met bepaalde technieken gelukkig.

En helaas is het niet erg mogelijk om contacten in mijn nieuwe woonplaats op te doen. Iedereen kent elkaar, ons kent ons dorpje. Ik ken iedereen hier ook al 3 jaar, want mijn vriend komt hier vandaan. Daarbij ben ik een Groninger die naar Friesland is verhuisd, wat niet altijd in goede aarde valt in de echt Friese dorpjes (niet vervelend bedoeld, ik heb het hier wel naar mijn zin, maar spreek de taal niet en zo).

Ik heb op zich gelukkig wel genoeg te doen, maar vind het vooral fijn om samen dingen te doen en een week niemand anders zien dan mijn vriend maakt me best sjagie. Ik ga nu wel meer alleen op pad, maar kan er nog niet echt aan wennen. Het is daarom ook echt niet dat ik "geen puf" heb, want dat heb ik juist! Clubjes zijn hier niet echt, want klein dorp en stad is 20km verderop en heb momenteel geen auto en OV kennen ze hier niet. Dat is ook wel een puntje. Van de grote stad naar een klein dorp.

Toch allemaal bedankt voor de adviezen! Ik probeer wel positief te blijven, maar soms mislukt dat een beetje haha.
Kunnen jullie niet beter (terug)verhuizen naar jouw vertrouwde omgeving?
Alle reacties Link kopieren
Dan moet mijn vriend alles achterlaten en dan ga ik toch voor niets terug, omdat iedereen nu verhuisd en weg gaat. Ik heb daar ook niet meer zoveel.
Alle reacties Link kopieren
Kan je een (tweedehands) electrische fiets kopen?
En dan erop uit.
Of ga vrijwilligerswerk doen.
Alle reacties Link kopieren
miedo schreef:
03-07-2019 19:11
Kan je een (tweedehands) electrische fiets kopen?
En dan erop uit.
Of ga vrijwilligerswerk doen.
Nou, hier in het dorp is dus niets te doen, ook geen vrijwilligers werk helaas. En geen budget voor een elektrische fiets, die zijn vaak nog duurder dan een auto.
Alle reacties Link kopieren
UrbexGirl schreef:
03-07-2019 19:25
Nou, hier in het dorp is dus niets te doen, ook geen vrijwilligers werk helaas. En geen budget voor een elektrische fiets, die zijn vaak nog duurder dan een auto.
Een electrische fiets is wel veel goedkoper dan een auto hoor.
Anders ga je vrijwiligers werk doen, en vraag je eerst of er vervoer geregeld kan worden.
Of ga je door de week naar een wadden eiland om horeca werk te doen.
UrbexGirl schreef:
03-07-2019 19:25
Nou, hier in het dorp is dus niets te doen, ook geen vrijwilligers werk helaas. En geen budget voor een elektrische fiets, die zijn vaak nog duurder dan een auto.
Dan kijk je een dorp verder!
Ga op paardrijden! Dat is in elk zichzelf respecterend dorp toch wel te vinden? En wellicht ontmoet je daar wel nieuwe vrienden waarmee je 'ns een buitenrit kunt maken e.d. Met paarden bezig zijn en in de natuur kan wel een positieve uitwerking hebben als je gevoelig bent voor depressie.
Alle reacties Link kopieren
Dorp zonder OV, dat kan en komt best veel voor. Met een gewone fiets kom je anders ook ver! Ik bedoel maar, een electrische fiets is geen noodzaak, eerder luxe.

Ga eens kijken bij je in het dorp of in de dorpen erom heem wat er zoal te doen is en informeer eens of ze hulp nodig hebben of dat je iets voor hen kunt betekenen. Je gezicht laten zien, praatje maken, laten blijken dat jij als van buitenaf komende inwoner graag deel wilt uitmaken van de gemeenschap, leer de taal.........

Hoe vervelend het ook is, je zult er op uit moeten gaan. Je kunt eens vragen aan de vrouwen die je kent via je vriend, of er iemand zin heeft om ergens mee naar toe te gaan / te ondernemen. In een groep klikt het wellicht niet direct maar in een-op-een situaties kan dat anders zijn.............

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven