EMDR

05-07-2019 15:09 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik loop nu een tijdje bij een psycholoog. Ik heb een boel meegemaakt. Huwelijken waarin mishandeling voor kwam. Laatste huwelijk was met lichamelijke en psychische mishandeling. Ik probeer hier weer boven op te komen. Nav gesprekken met mijn psych merk ik dat ik blokkades opwerp. Ik laat bijv weinig boosheid zien, ik voel het wel maar stop het weg. Net als met verdriet, het komt soms opzetten doordat ik een film zie waarin een vrouw geslagen word bijv. Maar ik stop het net zo hard weer in een laatje omdat ik het niet wil voelen. Eigelijk draai ik nog steeds een beetje op de automatische piloot. Ik moet leren om anders te gaan denken want zolang ik deze gevoelens niet aanpak dan zal ik altijd in de zelfde valkuilen blijven trappen en weer zo,n zelfde man treffen. Niet dat ik al weer een andere relatie wil maar wie weet ooit in de verre toekomst.

Nu stelde mijn psych voor om EMDR toe te gaan passen. Heeft iemand hier ervaring mee? Heeft het geholpen? Ik vind het best een beetje eng maar dat is misschien ook omdat ik niet pcies weet wat het inhoud.
Ik heb t emdr gedaan. T is erg zwaar. Heftig en confronterend maar heeft mij zoveel geholpen. Je moet er even doorheen. Met de juiste psych lukt je dat
Alle reacties Link kopieren
Wat heftig wat je allemaal meegemaakt hebt. Sterkte in elk geval!

Ik heb heel recente ervaring met EMDR, na een traumatische bevalling. Totaal andere situatie dus en een stuk minder gecompliceerd omdat het 1 gebeurtenis betreft en niet dingen die jaren gespeeld hebben. Bij mij werkte het heel erg goed, na drie sessies was ik al klaar.

Ik kan t niet wetenschappelijk uitleggen maar dit is hoe het voor mij werkte:
Je gaat gewoon vertellen over de gebeurtenis die je dwars zit (bij jou zal je er waarschijnlijk een kiezen, geen idee hoe ze dat doen) en op het moment dat je de meeste spanning ervaart in je verhaal (kan emotie zijn maar mag ook gewoon dat je je daar het meest ongemakkelijk bij voelt ofzo), dan zeg je dat tegen je psych en dan moet je als t ware een soort ‘foto’ in je hoofd maken van dat moment. Vervolgens gaat de psych je snel je ogen heen en weer laten bewegen door zijn vingers of een lampje ofzo te volgen. Terwijl dat gebeurt, moet je gewoon laten gebeuren wat er gebeurt. Moet je huilen dan huil je, voel je niks dan niks en denk je aan je boodschappenlijstje dan doe je dat, niks is fout. Je psych vraagt je dan steeds te vertellen wat je denkt of misschien lichamelijk voelt en laat je op bepaalde dingen concentreren. Vervolgens ga je terug denken aan de ‘foto’ die je gemaakt hebt en kijk je hoeveel spanning je nog ervaart. Soms verandert er niks in de hoeveelheid spanning en soms neemt t ineens heel erg af.

Bij mij werkte het omdat ik zo vol in de emotie schoot die ik tijdens de bevalling ook voelde. En door de beweging met je ogen kun je dat niet volhouden, je werkgeheugen raakt overbelast. En op de een of andere manier werd de emotie daardoor anders opgeslagen. Ik weet nog steeds alle details van de gebeurtenis maar voel niet meer de hele heftige emoties in mijn lijf. Ik weet nog wel hoe ik me toen voelde maar voel de paniek niet opnieuw, dat is het effect wat het bij mij had. Ik had PTSS klachten en die zijn door EMDR echt verdwenen.
Alle reacties Link kopieren
EMDR gehad, veel heftiger dan verwacht en bij een sessie een complete flashback gehad. Wat was dat eng!! Maar: na 10 sessies is er zeker verbetering opgetreden. Ik ben rustiger, kan er beter over praten en met afstand bekijken. Helemaal weg is het niet: de plek waar het gebeurd is, blijft voor mij een enorme trigger net als een paar andere dingen. Ik krijg dan echt de "PTSS paniek". Ik kan dat nu alleen wel aangeven en herkennen, zodat ik zelf maatregelen kan nemen of ondersteuning kan regelen.

Ik blijk trouwens een hoge verwerkingssnelheid te hebben (zeg maar een extreem grote harde schijf), dus het lichtje op de snelste stand was voor mij niet voldoende. Ik zat uiteindelijk met het snelste lampje, tril-dingen in mijn schoenen en een speciaal ritme klappend met mijn handen in de sessies. Dat voelde wel een beetje idioot, maar anders werkte het bij mij niet.

Ik ga overigens waarschijnlijk in de herhaling. Een soort "opfris EMDR".
Alle reacties Link kopieren
Emdr is zwaar en echt niet leuk. Maar bij mij heeft het enorm goed gewerkt.
Veel sterkte!
She was brave and strong and broken, all at once.
Alle reacties Link kopieren
Fijn dat het voor veel mensen dus idd wat doet. Waar ik wel een beetje bang voor ben is de zwaarte van de therapie. Ben ik er klaar voor om alle shit voorbij te laten komen?
Dwarrel75 schreef:
05-07-2019 18:30
Fijn dat het voor veel mensen dus idd wat doet. Waar ik wel een beetje bang voor ben is de zwaarte van de therapie. Ben ik er klaar voor om alle shit voorbij te laten komen?
Daar ben je nooit "klaar" voor. EMDR heeft mij ook goed geholpen ivm jeugd trauma's.
Ja het is zwaar, ik plande altijd eind van de dag in verband met werk maar ook omdat ik daarna kon gaan slapen. Was altijd kapot na zo'n sessie.
Succes!
Ik heb laatst voor het eerst EMDR gehad en vond het een bizarre gewaarwording. Ik hoop vooral ook effectief :D
Heeft mij enorm geholpen...
Alle reacties Link kopieren
Dank jullie wel voor alle reacties. Ik hoop echt dat het mij gaat helpen want zo kom ik niet verder.

Ik moet weer anders leren denken. Ik ben het leven wat ik leidde als zo “ normaal” gaan beschouwen terwijl het absoluut niet normaal was. Ik heb mijn gevoel heel lang weggestopt, ben gevlucht voor mijn gevoel. Ben veel weg, naar vriendinnen, met de honden weg, voel altijd onrust. Durf mijn gevoel niet aan te gaan, het is te groot, teveel, te heftig. Vandaag hoorde ik het nummer van Kensington “sorry”. Toen brak ik, heb gehuild zoals ik in tijden niet heb gehuild. Voel mij de hele dag al zwaar rot. Jank echt om alles. Maar het lijkt ook na mijn gesprek met de psycholoog vd week of alles heel erg hard omhoog komt. Het besef ook dat het toch allemaal heel heftig is wat er is gebeurt terwijl ik voor mijzelf alles heb weggestopt onder het noemer “ ach het valt wel mee, niet zeuren maar doorgaan”.

Ik hoop zo dat die EMDR helpt....
:hug:
Alle reacties Link kopieren
SilverShadow schreef:
07-07-2019 22:46
:hug:
Dank je wel! Dit doet een mens goed.
Alle reacties Link kopieren
:hug:
Klinkt alsof je nu iets van t gevoel toe kunt laten, en dat gaat je helpen om hier doorheen te komen!

EMDR zoekt dat ook op, laat je erin duiken en maakt het heel pijnlijk, maar gaat vervolgens ervoor zorgen dat je ermee om kunt gaan.

Je kunt het! Dat je nu zo breekt, gaat je echt alleen maar verder helpen!
Alle reacties Link kopieren
Dank je wel Minik!
Er gaan momenten zijn dat je echt denkt waarom je dit in vredesnaam in gang hebt gezet.
Maar achteraf is het het zeker waard, hou je daar maar aan vast.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven