Twijfels

22-07-2019 00:11 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,


Ik heb de laatste paar maanden veel twijfels en geen idee wat ik moet doen. De situatie is alsvolgt:

Ik heb al 16 jaar geen contact gehad met mijn opa en oma door een ruzie in de familie. Mijn neven en nichten hebben allemaal ook geen contact met hun dus heb niet vaak het idee gehad dat ik iets miste toch wilde ik mijn opa en oma leren kennen dus ben ik in februari naar ze toe gaan maar dit was niet zoals ik verwacht had. Mijn opa was in tranen toen hij me zag maar oma begon meteen over wat mijn ouders en andere familieleden fout hadden gedaan. Ik ging weg met een vervelend gevoel maar had hier niks van laten merken, wilde geen ruzie met hun. Ik heb gezegd dat ik nog een keer zou komen maar ben nooit meer geweest. Ik voel me hier slecht over vooral voor mijn opa maar ik wil ook niet gekwetst worden door haar. Ik vind het lastig om te beslissen wat ik moet doen. Ook doordat ik van mijn oom, die we af en toe spreken, gehoord heb dat ze boos is dat ik door mijn nicht (waar ze ook boos op is) gebracht ben. Ik heb het idee dat oma helemaal niet blij was om mij te zien. Normaal merk ik altijd wel wat ik moet doen maar nu heb ik geen idee. Ik was 5 jaar toen het contact verbroken werd en heb dus nooit echt een band met hun gehad. Maar toch mis ik blijkbaar iets vooral nu mijn andere opa overleden is en mijn oma dementerd is. Ik twijfel want na mijn eerste bezoek was ik zo van slag door wat ze allemaal zei maar ik voelde me ook zo welkom toen mijn opa mij knuffelde. Mijn familie hebben natuurlijk allemaal een mening maar ik zou juist graag van buitenstaanders horen hoe ze naar deze situatie kijken, vandaar mijn topic. Wat zouden jullie doen in deze situatie?
Alle reacties Link kopieren
Klinkt als een oma die een blokkade opwerpt. Opa komt warm over. Gevoelig. Oma is afstandelijk en zit in een slachtofferrol zo lijkt het.

Ik weet niet of jij kinderen hebt, maar stel je voor dat JIJ de kinderen van jouw kinderen niet meer ziet. Ondernamen ze nooit pogingen om contact te hebben?

Er is iets gebeurd dat voor beide partijen ouders en kinderen zoveel schade heeft aangericht dat contact onmogelijk is? Heel vervelend.

Je opa komt over als de persoon die hieronder erg lijd, Ik snap je schuldgevoel, het is de vraag of dit terecht is. Enerzijds ondernam jij een poging en sprak je af weer te komen....

Als je nog een keer gaat voor contact, begin dan met je oma te vertellen hoe (vervelend) jij het vorige bezoek hebt ervaren, dat je komt in vrede en hen wilt leren kennen. Dat jij niet de Bert van Leeuwen bent die komt lijmen, maar op zoek bent naar een normaal contact met je grootouders.

Veel sterkte en wat goed dat je de eerste stap zette.

gr Peter
Alle reacties Link kopieren
Geen idee hoe ik naar de situatie moet kijken...
Aangezien ik de situatie totaal niet ken!!
Wel denk ik dat jij bent opgegroeid in een vete waar jij niet eens deel aan hebt gehad.
Het is een conflict geweest tussen volwassenen terwijl jij nog een kleuter was.. of dat moet betekenen dat jij 'als kind van' dus maar nooit meer contact met je grootouders moet hebben, dat lijkt me geheel aan jou en je grootouders.
Wel ontzettend jammer dat Oma jouw bezoek (wat heel lief is) niet aangreep om jou in haar leven toe te laten, maar om haar gal te spuwen!
Dit maakt misschien ook meteen wel een beetje helder waarom er al jaren geen contact meer is..
Maar ja.. Opa, die huilde toen hij je zag..
Wat lastig toch, zulke familieruzies.
Alle reacties Link kopieren
Kan je opa zien zonder oma? Als dat zou kunnen, zou je dat willen?
Alle reacties Link kopieren
ja dat zou ik doen hoor, zoek uit wanneer oma's bingo avond is en ga dan toevallig langs bij opa... de keer erop verzin je weer wat anders platte band weetikveel iets waar oma's minder zin in hebben
Lorem Ipsum
madamzonderm schreef:
22-07-2019 09:26
Kan je opa zien zonder oma? Als dat zou kunnen, zou je dat willen?
Dit.
Alle reacties Link kopieren
Kan je ze niet een brief schrijven waarin je zegt dat je graag wilt langskomen maar geen zin hebt in verwijten en oude familievetes. Dat je het graag gezellig wilt houden en niet met een rotgevoel wilt weggaan.
Ik denk dat je oma veel oud zeer heeft. Er moet even een lampje bij haar gaan branden dat ze, op de manier hoe ze nu doet, mensen van zich af jaagt.
dus je bent 21 , stapt na 16 jaar zo naar binnen en nu laat je het weer afweten

weten je ouders dat je bent geweest
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je opa het fijn zou vinden je weer te zien. Je zou van tevoren een brief kunnen schrijven en kunnen aangeven dat je graag contact met ze wil maar dat jij persoonlijk nooit iets te maken hebt gehad met de problemen en daar dus ook niets mee te maken wil hebben. Dat je het fijn zou vinden om het daar ook niet over te hebben.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
chrys schreef:
22-07-2019 09:39
dus je bent 21 , stapt na 16 jaar zo naar binnen en nu laat je het weer afweten

weten je ouders dat je bent geweest
Lekker zwart wit dit.
winkelfanaat schreef:
22-07-2019 13:09
Lekker zwart wit dit.
vindt je ?

zo lijkt het gegaan te zijn volgens t.o
Alle reacties Link kopieren
Tja.. als je van Oma meteen een emmer zeik over je heen krijgt.. dan snap ik wel dat de drempel voor een 2e bezoek wel kilometers hoog ligt.
Echter, het 1e bezoek was in februari.. dan lijkt het me nu onderhand wel tijd om knopen door te hakken.
1. Op bezoek gaan, de focus bij Opa leggen en Oma haar geklaag zoveel mogelijk negeren.
2. Het bij bezoek voor eenmalig laten en dan verder niet zeuren.
Alle reacties Link kopieren
Wellicht zijn er meer opties Pindakaasjes.
Alle reacties Link kopieren
chrys schreef:
22-07-2019 19:05
vindt je ?

zo lijkt het gegaan te zijn volgens t.o
*Vind je.
Ja dat vind ik.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Kaaat,
Ik zou proberen een band op te bouwen met je opa en oma.
Het is niet makkelijk maar ik denk dat het het alles waard is om het wel te proberen.
In principe zijn de familie problemen niet persee jouw problemen om aan vast te blijven houden.
En je hebt vanaf je 5e je opa en oma moeten missen. Nu heb je een bepaalde behoefte van binnen naar je grootouders zijnde. Heel logisch en natuurlijk.
Het zou hartstikke rot zijn als je je grootouders nooit goed hebt gekend.

Je weet dat opa je hartelijk ontvangt. Met oma moet je wat werken om de sfeer goed te krijgen.
Misschien zeggen: oma, ik wil graag langs komen maar ik wil niet over vroeger of de familie problemen praten.
Laten we gewoon een gezellige tijd hebben met ons drietjes.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Kaaat,
Ik zou proberen een band op te bouwen met je opa en oma.
Het is niet makkelijk maar ik denk dat het het alles waard is om het wel te proberen.
In principe zijn de familie problemen niet persee jouw problemen om aan vast te blijven houden.
En je hebt vanaf je 5e je opa en oma moeten missen. Nu heb je een bepaalde behoefte van binnen naar je grootouders zijnde. Heel logisch en natuurlijk.
Het zou hartstikke rot zijn als je je grootouders nooit goed hebt gekend.

Je weet dat opa je hartelijk ontvangt. Met oma moet je wat werken om de sfeer goed te krijgen.
Misschien zeggen: oma, ik wil graag langs komen maar ik wil niet over vroeger of de familie problemen praten.
Laten we gewoon een gezellige tijd hebben met z’n drietjes.
Alle reacties Link kopieren
madamzonderm schreef:
22-07-2019 20:04
Wellicht zijn er meer opties Pindakaasjes.

Vast wel.
Ik schreef ook dat dit 'mijn' gedachtegang en opties zouden zijn he'?!
winkelfanaat schreef:
22-07-2019 20:18
*Vind je.
applaus

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven