Terugval overspannen, angst en slapeloosheid enz.

01-08-2019 09:47 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de reacties.
anoniem_184233 wijzigde dit bericht op 16-08-2019 11:06
Reden: Vanwege kans dat iemand het leest die het niet hoeft te lezen.
98.83% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Jeetje. Dit is wel een selffulfilling prophecy.

In plaats van verslavende slaappillen al eens melatonine geprobeerd? Dat helpt mij bij het inslapen.

En heb je hulp? Een psycholoog? Coach? Slaapcentrum?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb me inderdaad weer aangemeld voor hulp. Maar dat duurt nog 6 weken. Ik heb wel valdispert nacht extra sterk met melatonine geprobeerd. Maar de huisarts heeft me gister een nieuw doosje slaappillen gegeven. Ik wil ook niet elke avond iets anders proberen en nu gewoon dit doen tot ik me wat rustiger voel. Maarja die angst voorverslaving houdt het inderdaad ook wat in stand dat ik niet rustiger wordt. Het is idd een selfulfilling prophecy zo he🤦🏼‍♀️
Je angst om niet te slapen maakt het alleen maar moeilijker om goed te slapen. Alcohol en pillen gaan je op lange termijn niet helpen. Stop daar liever mee. Zoek hulp om beter in je vel te komen. Denk dat je daarmee veel kunt winnen. Bedenk een avond routine waar je rustig van wordt en accepteer dat je soms gewoon slecht slaapt. Hanteer een vaste tijd om naar bed te gaan en een vaste tijd om op te staan en hou je daar zoveel mogelijk aan. Ga niet te lang uitslapen of overdag slapen, dat werkt averechts.
Wees vooral heel geduldig en lief voor jezelf nu. Je hebt een hoop aan je hoofd. Allerlei doemscenario's bedenken trekt je alleen maar verder omlaag. Succes
Oh wat naar, idd heel lastig te doorbreken zo’n patroon als je er in verstrikt raakt... Maar, stel Mirtrazepine zou weer nodig zijn om je slaapritme in een zware periode te waarborgen, is dat het einde van de wereld? Je praat over verslaving maar je bent er eerder toch ook mee begonnen én gestopt? Dat soort middelen is niet echt verslavend te noemen itt benzo’s. Ik hoop dat je wat rust kan vinden in de gedachte dat er zo’n vangnet is, en no shame om daarvan gebruik te maken.

Overigens zit ik ook in de situatie van een instabiele moeder en vader eerst ziek, inmiddels overleden aan longkanker. Een heftige tijd en nog een marathon te gaan. Veel knuffels voor jou
Alle reacties Link kopieren
Dankjewel Tigri. Ja dat had ik mezelf inderdaad ook al bedacht. Echter is het nu zo dat mijn eigen huisarts er pas volgende week is. En de vervangende huisarts vond dat ik gewoon moest slapen. Dus slaappillen 😅 ik hoop dan ook dat ik volgende week weer een recept krijg van de huisarts van mirtazapine. Liever vandaag nog dan morgen eigenlijk. Dan hoop ik de benzo’s weer snel af te kunnen bouwen.
Alle reacties Link kopieren
En gecondoleerd en sterkte Tigri met jouw situatie 😘
Overigens gebruik ik sinds mijn burn-out en periode geheel niet slapen, al een hele poos een mini dosis quetiapine. Een life saver voor mij, niet slapen kan zo traumatisch worden. Als het niet nodig is super natuurlijk! Sporten, psycholoog en zelfzorg natuurlijk eerste keus! Maar ik heb er vrede mee.
roanna schreef:
01-08-2019 10:31
En gecondoleerd en sterkte Tigri met jouw situatie 😘
Dank je, ja het is echt lastig, mijn moeder is totaal ingestort en zeer zeer afhankelijk. Dus een grote zorg, groter dan ik en broer aankunnen eigenlijk maar andere hulp wordt niet geaccepteerd... Ik hoop dat je ondanks je moeder en alle perikelen fijne momenten met je vader weet te creëren, ik heb het enorm waardevol gevonden nog zo bewust van elkaar te genieten die laatste tijd!
Alle reacties Link kopieren
Wat fijn dat je iets hebt gevonden dat je helpt! Is dat iets wat je echt voor het slapen inneemt om te kunnen slapen? Geen nare bijwerkingen enzo?

Niet slapen is inderdaad traumatisch. Ik heb ooit eens 3 nachten wakker gezeten/gestaan/gelopen. Daar heb ik zo’n angst voor ontwikkeld. Heb er tijden geen angst voor gehad. Maar nu in een moeilijke tijd dus, weer volop aanwezig.
Alle reacties Link kopieren
.
anoniem_184233 wijzigde dit bericht op 16-08-2019 11:07
99.73% gewijzigd
Het enige wat echt helpt is schijt hebben aan het niet slapen.
Ik herken het, zeker van toen mn dochter nog klein was.
Ik kon dan moeilijk weer in slaap komen en ging piekeren over het weinig slapen ( waardoor ik niet kon slapen).
Ik heb nu nog in periodes slapeloosheid en het is heel moeilijk maar toch denk ik:
Dan maar geen slaap. Ik ga even wat simpels lezen of hou mn ogen dicht en denk; van liggen rust je ook uit.
Je moet vooral niet willen slapen, gek gezegd.
Alle reacties Link kopieren
Evenzowantja schreef:
01-08-2019 11:36
Het enige wat echt helpt is schijt hebben aan het niet slapen.
Ik herken het, zeker van toen mn dochter nog klein was.
Ik kon dan moeilijk weer in slaap komen en ging piekeren over het weinig slapen ( waardoor ik niet kon slapen).
Ik heb nu nog in periodes slapeloosheid en het is heel moeilijk maar toch denk ik:
Dan maar geen slaap. Ik ga even wat simpels lezen of hou mn ogen dicht en denk; van liggen rust je ook uit.
Je moet vooral niet willen slapen, gek gezegd.
Dankjewel. Ja gek genoeg, rationeel gezien weet ik dat heel goed. Het is nu alleen zo dat als ik niet slaap ik echt compleet gespannen ben de hele dag. En ik ben zo bang voor de volgende dag als ik dus niet kan slapen.

Het is zo stom, rationeel gezien weet ik precies hoe het werkt. Het lukt me nu alleen zo slecht om het ook echt zo te geloven en te zien.
Alle reacties Link kopieren
Laatst las ik dat melatonine helemaal niet zo goed is, in elk geval bij kinderen geloof ik.
Kun je niet bij een zwembad in de buurt in de avond een uurtje baantjes trekken? Daarna ben je fysiek moe en niet te vroeg naar bed en vooral niet proberen te gaan slapen, klinkt gek maar bij mij hielp vroeger om juist te proberen wakker te blijven en accepteren dat je wakker bent, je kunt er zelfs even uitgaan en op de bank zitten en er geen druk op zetten.
roanna schreef:
01-08-2019 11:39
Dankjewel. Ja gek genoeg, rationeel gezien weet ik dat heel goed. Het is nu alleen zo dat als ik niet slaap ik echt compleet gespannen ben de hele dag. En ik ben zo bang voor de volgende dag als ik dus niet kan slapen.

Het is zo stom, rationeel gezien weet ik precies hoe het werkt. Het lukt me nu alleen zo slecht om het ook echt zo te geloven en te zien.

Ja dus dan maar gespannen de dag erna. Uiteindelijk maakt het niet uit dat je niet slaapt. Je komt de dag echt wel door. Echt, haal de deuk van de ketel. Ik heb hele periodes niet geslapen, dacht dat ik gek werd, maar dat gebeurt niet. Gewoon denken; met ogen dicht rust ik ook. Het maakt niet uit.
roanna schreef:
01-08-2019 10:51
Jeetje wat erg. Dat is gewoon precies waar ik bang voor ben ook. Hoe heb jij de rouw zelf kunnen verwerken op die manier?
Ik wil graag meer contact nu met mijn vader. Maar het is lastig als er iemand tussenstaat die vooral aandacht wil. Ze kan letterlijk jaloers worden dan.
Ja aan rouwen kom ik nog maar weinig toe lijkt het... Altijd is daar mama met haar Nog Veel Groter verdriet. Nu op vakantie kan ik er wel meer ruimte voor geven. De laatste maanden was ik soms wel boos dat er zo veel aandacht naar moeder ging, en vader ook zo verdrietig was over haar niet kunnen omgaan met. Maar ik vond wel troost in zijn liefde en trouw voor haar, hij heeft er zelf voor gekozen tot de dood hen scheid en dat verdient een monument. Er waren ook altijd wel momenten dat mama even wat ging koken, even buiten roken, een boodschap doen, dat forceerden we ook wel. Via mail had ik ook nog contact met papa.

Quetiapine is een antipsychoticum maar in heel lage dosis ook slaapmiddel, zoals dat ook bij mitrazepine werkt, de bijwerking is slaperigheid. Totaal geen bijwerkingen nee, alleen eerste paar dagen. Mijn shrink van toen vond dat het het beste bijwerkingprofiel had (in lage dosis, ik gebruik de helft van de minimale dosis eigenlijk) en de beste slaapkwaliteit geeft, en benzos werken bij mij sowieso vrij verschrikkelijk.

:hug: :hug:
Trouwens, wat heel erg fijn was, was om samen alle oude fotoboeken te bekijken. Het is ook erg helend om je ouders zo jong en mooi en verliefd te zien, zo nog niet getekend door de tijd. Zo menselijk.
Alle reacties Link kopieren
Roanna, ik herken mezelf heel erg in je OP. Heb je een privé bericht gestuurd.
Roanna zag je pb pas net! Pb terug. Hoe gaat het nu??
Alle reacties Link kopieren
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven