Burn-out / overspannen; wie praat er mee?

02-08-2019 14:09 747 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Twee weken geleden ben ik flink ingestort. Een stempel 'burn-out' vind ik een beetje lastig, omdat er zoveel verschillende verhalen over bestaan. Vandaar ook dat ik in de titel 'burn-out / overspannen' heb gezet. Want dat ik flink overspannen ben, dat is wel duidelijk.

Ik zou het fijn vinden om met wat mensen in contact te komen die ook in dit proces zitten. Ben jij op dit moment ook overspannen of heb je een burn-out, dan hoop ik dat dit een plek is waarop we met elkaar kunnen communiceren.
Je moet helemaal niks doen, en accepteren dat dat alles is wat je kan doen.
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar ik ben zowiezo oververmoeid... Geen leuk werk verveling eentonigheid en onredelijke collega s plus het is druk, studie er naast wat ik overigens wel leuk vindt ik.kom daar anders.moe vandaan, op.mijn werk ik.meestal opgebrand thuis...

Ik ben 1 week thuis geweest vanaf vandaag weer 2,5 week beetje vakantie helaas 3 tentamens herkansen en.portfolio dus echt vrij helaas niet dit jaar. Wordt ook midden in de nacht wakker al weken lang hoofd zit vol, ik.krijg neurofeedback en doe eft ben benieuwd.
Nou hier gisteren ineens best een hele goede dag! Ik ging lekker in de tuin bezig, lekker weer en heb er de hele middag aangerommeld. Voelde geen spanning en had geen hoofdpijn , en werd ook niet moe. Ik moest nog een boodschap hebben bij een winkel 10 km verderop en mijn man moest daarom even mee omdat ik 2 maanden geen auto gereden heb. Maar ik heb zelf gereden en dat ging goed, ook nog eens in onze nieuwe auto waar ik alleen een proefrit in heb gemaakt toen we hem kochten daarna werd ik ziek. Ben er heel blij mee want ik word weer wat zekerder en durf straks misschien ook wel weer alleen te rijden, dan is mijn wereld ook weer wat groter. Het geeft weer hoop, ook al besef ik terdege dat er ook mindere dag zullen komen maar deze is binnen! Ook zal de medicatie zijn werk ook wat doen.
Alle reacties Link kopieren
Wat fijn zeg! Even zo'n positief berichtje is ook lekker om te lezen. En wat je zelf zegt; deze is binnen!

Ik heb vanmorgen een deel van de strijk weggewerkt die ik had opgespaard. En ik had me voorgenomen 2/3 te doen. Ik voelde nog wel energie, maar ik dacht: ik stop op 70%. En dat vond ik best wel knap van mezelf :) Normaal ging ik met dit soort dingen altijd te ver door, om vervolgens moe of enorm chagrijnig te worden...
Je moet helemaal niks doen, en accepteren dat dat alles is wat je kan doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik schrijf ook graag mee. "Fijn" jullie verhalen te lezen, geeft herkenbaarheid.

Ik ben vorige week ingestort, na een hele lange periode van veel doen, weinig rust en teveel stress. Kan a.s. dinsdag al bij een psycholoog terecht.

Thuis kan ik me aardig redden, maar alle andere prikkels kan ik niet verdragen. Dus geen boodschappen doen,kindje naar de opvang brengen of veel visite over de vloer. Ik word dan duizelig, misselijk en mn oren gaan fluiten. Is dit herkenbaar?

Heel frustererend en moeilijk om veel dingen niet meer te kunnen en een schuldgevoel naar mijn gezin.
Ik hoop dat we elkaar hier kunnen steunen!
Alle reacties Link kopieren
@take-a-break super fijn om te lezen dat je een goede dag hebt gehad! Zoiets kan zoveel goed doen.

Het is een heel proces, maar stapje voor stapje zal iedereen merken dat er vaker dagen zullen zijn dat het beter gaat en je weer wat meer kunt. Neemt niet weg dat er ook nog steeds dagen zijn waar je het liefst de hele dag in bed blijft liggen. Dit is even hard gezegd, maar wel zo realistisch mogelijk. En inderdaad, mocht je je belevenissen opschrijven in een boekje oid, dan zul je in de loop van de tijd zien dat je echt stappen maakt in de goeie richting. Hoe zuur het op sommige dagen ook is! Dit is iets wat ik heel erg heb gemerkt en het gaf mij heel erg veel hoop. Mijn betere dagen overheersen nu de slechtere dagen gelukkig steeds meer, maar ook ik heb nog steeds dagen waarop ik me verschrikkelijk voel en daar heel erg van baal. Maar op zulke momenten laat ik het gewoon maar los, het is dan niet anders.

Hoi @ditbenik88,
Wat goed van je dat je aan de bel hebt getrokken en je aanstaande week bij iemand terecht kan. Ik herken je klachten heel goed hoor! Ik snap ook dat je je schuldig voelt tegenover je gezin. Neem het jezelf niet te kwalijk allemaal. Niemand is schuldig in deze situatie en je kunt er zelf helemaal niets aan doen dat je je zo vervelend voelt. Ik hoop dat je baat hebt bij de afspraak aanstaande dinsdag. :hug:
Alle reacties Link kopieren
Ik ben hier afgelopen week bij een soort huisarts geweest voor bloedonderzoek. Alle waardes zijn goed. Het was een gevoelloze man waar ik geen klik mee had. "Voor stressproblemen kun je naar een psycholoog," was wat hij nog zei. Ja, dat had ik zelf ook wel verzonnen.

En ondanks dat ik de taal van hier redelijk beheers, zou ik nooit een psychologisch gesprek kunnen voeren. Ook in het Engels zou ik dat heel moeilijk vinden. (sowieso verbale communicatie)

Ik heb nu contact gezocht met een Nederlandse therapeut die ook via skype werkt. Mogelijk dat zij me op weg kan helpen.
[/quote]

Misschien is dit iets voor je ?

https://www.psycholooglijn.nl/hoe-werkt-psycholooglijn
Alle reacties Link kopieren
Take-a-break top dat je gister zo'n fijne dag hebt gehad! Geeft weer nieuwe moed!

Twinkel volgens mij ben jij ook goed bezig met je grenzen! Blijft een heel lastig ding hè

Ditbenik88 wel fijn dat je zo snel bij de psycholoog terecht kan. Ik heb 8 weken op de wachtlijst gestaan en ga volgende week pas echt starten.
Heb wel gesprekken bij de poh gehad maar ik had het idee dat ik meer wist dan zij....

Mijn laatste vakantiedagje zonder manlief ben er hard aan toe!
Hopelijk durf ik dan ook weer een beetje buiten de deur te komen. Beetje zelfvertrouwen kweken zeg maar.

Liefs mip
Alle reacties Link kopieren
Poeh 8 weken, wat lang! Ik begreep van de huisarts dat dit idd een normale termijn is, maar jeetje wat een eind als je zo diep zit met je gevoel. Gelukkig kun jij binnenkort ook aan de slag.

Zou het voor mezelf ook fijn vinden als er toch een "label" opgeplakt wordt op wat ik heb, dan is het wat concreter voor buitenstaanders. Sommige denken, joh doe leuke dingen, je hebt een week vrij van je werk, kan je er daarna vast weer tegen :-[
Alle reacties Link kopieren
Nou, vandaag was een prima dagje. Heb vanmiddag lekkere, doch simpele koekjes gebakken. Als ik me na het eten oké voel, wil ik voorstellen om even naar het centrum te lopen. Er is vanaf nu een hele week groot feest met muziek en heel veel eten (schijnt echt leuk en lekker eten te zijn ook!... moet je mij hebben :D)

En anders misschien naar een soort cafeetje in het park waar op vrijdag wat muziek is in de zomer. Gewoon even eruit en samen wandelen.

Hoe was jullie dag?
Je moet helemaal niks doen, en accepteren dat dat alles is wat je kan doen.
Alle reacties Link kopieren
Hé twinkel fijn dat je een goede dag hebt.
Hier istie ook een stuk minder erg als verwacht. Mijn kids zijn aan het bakken nu :lol:
Als ze lekker eten hebben moet je voor het eten gaan niet erna :biggrin:
Niet te hard van stapel lopen hè met kleine stapjes genieten dat je weer een beetje kan genieten.

X mip
Alle reacties Link kopieren
Wat fijn dat jullie een goede dag hebben vandaag! Als er nog ergens gebak of een koekje over is dan hou ik me graag aanbevolen :P
Bij mij begon de dag helaas weer wat minder vanmorgen, veel onrust in mijn lijf en wist niet echt wat ik met mezelf aan moest, had even nergens zin in.
Denk dat het kwam door het terrasje gisteren, heb van tevoren veel spanning gehad en nieuwe indrukken vreten veel energie van me waar ik vaak de dag erna weer last van heb.
Gelukkig is het inmiddels al weer redelijk opgeklaard en ik lig nu lekker op de bank m’n favo serie te kijken.
Alle reacties Link kopieren
Fijn dat sommigen van jullie een redelijke dag hadden! Daar kun je dan even van opladen.

Slikken jullie ook medicatie? Ik een lichte slaapmedicatie om onrust te stoppen maar ik twijfel om ermee te stoppen want voor mn gevoel heb ik er overdag ook last van (slecht op gang komen,misselijk, hoofdpijn). Blijft een beetje dubben.

Wens jullie een weekend met hopelijk wat hoogtepuntjes.
Alle reacties Link kopieren
Ik slik zelf geen medicatie. Heb wel destijds van de dokter oxazepam voorgeschreven gekregen maar heb deze nooit gebruikt. Heb er wel voor de zekerheid altijd eentje in mijn tas, maar het is voor mij meer de geruststellende gedachte erachter dat ik altijd iets bij me heb in geval van nood. Ik kan je dus geen advies geven maar het lijkt me inderdaad niet fijn als je van de slaapmedicatie allemaal andere bijwerkingen krijgt.. Slik je deze al langere tijd?
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad een fijn idee! En ook fijn dat je het niet hoeft te gebruiken.
Ik gebruik quaetipine 12.5 mg inmiddels 8 dagen. Ben sinds gister in overleg met huisarts naar 6.25 mg. Hele lage dosering dus maar het is net alsof het toch bijwerkingen geeft.
Achteraf denk ik, was er maar niet aan begonnen, maar dat is altijd achteraf o_o
Ik slik Citalopram 20 mg voor de angst en paniekaanvallen die ik al 2 jaar heb. Daar begon het mee maar heb dat genegeerd. Er zaten ook periodes tussen dat ik er minder last van had. Nadat ik echt uitviel werd het heel erg en ben ik met Citalopram begonnen. Nu 6 weken en ik merk resultaat. Bijna geen angst en paniek meer en ook geen hyperventilatie. Ik hoop op nog meer resultaat. Maar ik vond het vreselijk moeilijk om ermee te beginnen.Huilend de pillen ingenomen in het begin.
Alle reacties Link kopieren
Ik slik al jaren paraxotine. En heb nu in geval van grote paniek tranxène.
Vind het wel fijn om dat achter de hand te hebben.
Alle reacties Link kopieren
Heftig hoor, van die enorme paniekaanvallen. Ik heb er ooit eentje gehad (jaren geleden) in een metrostation... echt vreselijk vond ik dat. Hoop het nooit meer mee te maken. Ik was ook echt dagen bekaf daarna... Dus fijn als jullie medicatie ertegen helpt!

Nou, ik weet niet of jullie het herkennen, maar vandaag voel ik me bijna gewoon normaal. Alsof er niks aan de hand is... dat je denkt: waar heb ik me de laatste tijd nou toch druk mee gemaakt?

Ach, laat ik voor vandaag sowieso maar zeggen: die is binnen! :)

Het festival was súper druk, trouwens! Echt vreselijk. Ook geen fijne sfeer vonden wij (maar goed, onze perceptie van sfeer wijkt waarschijnlijk nogal af van wat de meute in de stad vond... :D ) We zijn dus maar weer meteen naar huis gegaan. Hebben we in elk geval een wandelingetje gemaakt.

Ben benieuwd hoe ik me dit weekend voel, na zo'n dag...

Welterusten! xx
Je moet helemaal niks doen, en accepteren dat dat alles is wat je kan doen.
Twinkelrainbowstar: Paniekaanvallen zijn vreselijk en inderdaad ik was ook altijd erg moe nadien. Ik vertelde dat ik het in die 2 jaar tijd genegeerd heb, de paniekaanvallen en hyperventilatie kun je natuurlijk niet negeren maar ik had achteraf wel eerder moeten luisteren naar mijn lichaam want die gaf op deze manier wel aan dat het zo niet langer kon alleen negeerde ik dat en bleef door racen. De momenten dat ik voel alsof er niets meer aan de hand is heb ik af en toe ook zoals donderdag in de tuin. Dat is heel fijn en geeft vertrouwen!


Mippert: Over dat vertrouwen kweken in de vakantie dat is een hele goede! Ik heb dat ook gedaan toen mijn man vakantie had. Samen boodschappen gedaan, kleine uitjes,met de hond wandelen. Allemaal dingen die ik niet of bijna niet alleen durfde, de laatste week ben ik bewust alleen naar de winkel gegaan en langere wandelingen alleen met de hond gedaan. Hij was thuis en kon hem dus altijd bellen als het toch niet ging, dat gaf rust. Maar het ging goed en dat gaf mij vertrouwen. Nu durf ik het allemaal alleen en tot nu toe gaat het gewoon goed. Hoop dan ook dat ik deze fase gehad heb.


Gun83: Ben je op vakantie? Heb je al een tijdje niet gezien. Hoe gaat het?
@take-a-break
Je hebt me niet gezien omdat ik even weer moest opladen. Ik heb een aantal goede dagen gehad kwa gevoel en energie dus het gaat best goed! alleen loop ik er wel tegenaan dat het slapen juist iets minder gaat dan voorheen. In het begin van mijn burn-out was ik vooral moe en had ik veel slaap en nu ben ik wat minder vaak moe en nemen mijn klachten iets af alleen kan ik niet meer goed slapen. Wie herkent dit nog meer?
Alle reacties Link kopieren
Bah ik had zo'n goede moed gisteren maar vandaag is echt een gigantische rotdag.
Kwam met pijn in nek en schouder uit bed dat wil niet weg en volgens mij zit er zelfs in mijn kleine teen geen energie meer :cry:
Alle reacties Link kopieren
@Take a break:
Ah, dus dat gevoel dat alles over lijkt hoort er inderdaad bij. Fijn dat je het herkend, dan voelt het niet zo raar… :)

En wat fijn ook dat je steeds meer stapjes zet nu. Dat zal vast heel goed voelen! Nu nog weer voorzichtig zijn dat je niet té hard gaat… vind je dat moeilijk? Die balans zoeken?


En Mippert; we elkaar de hand schudden :hug:

Ik heb vandaag ook echt een vervelende dag. Was er al bang voor na gister. Vanmorgen was ik zó ontzettend moe, ik kon echt niks. Ben voor het ontbijt gaan douchen, maar na het eten nog maar een keer om rustig wakker te worden. Dat hielp gelukkig wel. Vanmiddag even een rondje gewandeld met mijn man. Het regende een heel klein beetje; dat voelt zo lekker :) En het waait hard… (oké, we wonen bij de kust, het waait hier altijd hard..)



Ik merk dat ik het controleverlies echt heel lastig vind. Niet alleen heb ik geen controle over m’n energie, maar ik moet ook andere dingen uit handen geven. En het is niet zozeer dat ik het niet fijn vindt dat mijn man de boodschappen zelf doet (hij weet prima wat we nodig hebben), maar gewoon het machteloze gevoel dat het niet anders kan momenteel… blugh…
Je moet helemaal niks doen, en accepteren dat dat alles is wat je kan doen.
Alle reacties Link kopieren
Ja dat controleverlies is vreselijk en dan echt over alles. Je lijf je hoofd je dingen je hele leven gewoon.
Knap dat je nog een rondje gedaan hebt! Ik ben niet verder als de tuin geweest vind die wind vreselijke herrie. Kan echt niks hebben vandaag.
Alle reacties Link kopieren
Oef, ik zag dat het in Nederland ook flink waaide, ja... Ik kan ook nooit zo goed tegen wind. Vandaag was het wel lekker, maar dit voorjaar heeft het zo lang zo veel gewaaid, ik dacht dat ik gek werd. Mja, de plek waar we wonen is ook min of meer een windhoek, helaas.

Maar misschien hebben we er in ons nieuwe huis iets minder last van.. toch weer een paar km verder bij de zee vandaan :P
Je moet helemaal niks doen, en accepteren dat dat alles is wat je kan doen.
Gun89: Fijn dat je je weer wat beter voelt, dat geeft vertrouwen! Wat slapen betreft voor mijn uitval heeeeeel veel klachten behalve slapen dat bleef ik goed doen. Na mijn uitval heb ik een paar weken dat ik niet sliep of bijna niet. Ik begon toen ook met Citalopram en kreeg ter ondersteuning Temazepam en 2x daags oxazepam erbij. Op de Temazepam sliep ik wel in maar niet door, Temazepam is ook ern inslaper. De Temazepam was er na 2 weken af. Ik sliep toen ook weer redelijk. Alle pammetjes zijn er nu trouwens af. Sindsdien nu een maand maak ik acceptabele nachten. 6 a 7 uur en ben 1 a 2 wakker meestal moet ik dan naar de wc. Ik slaap dan wel weer in duurt soms eventjes 10 minuten,kwartier. Voorheen sliep ik direct weer verder. Tot op heden nog geen terugval in slapen. Vroeger sliep ik meestal 7,5 uur op een nacht dus doe het aardig.

Mippert en Rainbowstar: Hoop voor jullie dat het vandaag een betere dag wordt! Heb gisteren ook door de storm met de hond gewandeld, vond het juist lekker maar ik kan nu ook weer meer prikkels verdragen. Ben momenteel redelijk stabiel. Ben er nog lang niet hoor. Onrustige gevoelens zijn er nog steeds wel. Maar de spanning in mijn lichaam neemt af.
Alle reacties Link kopieren
Het gaat gelukkig wat beter vandaag nog niet fantastisch maar ik ben al heel blij met dit!

Hoe is het met jou Rainbow?

Take-a-break fijn dat het met jou zoveel beter gaat al! Ik denk dat het bij mij ook komt door de vakantie, te veel onrust.
Het herstel zou wat mij betreft wel iets meer een stijgende lijn mogen hebben soms is het echt moeilijk om de moed er in te houden, zit al ruim 3 maanden thuis.

Hoop dat jullie een fijne zondag hebben!

X mip

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven