Omgaan met heftig leven

10-08-2019 05:16 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo Viva mensen,

Ik zit momenteel in een paradijselijk oord. Al een paar weken.
Ben hier voor vakantie. Om tot rust te komen en bij te tanken.

Wat ik merk is het blijvende gevoel dat het leven mij te zwaar is.
Ik kan nergens van genieten, steeds komen de afgelopen 20 jaar terug.
Heftige tegenslagen die elkaar oprijden.

Diverse therapien voor gehad, dat ondraaglijk gevoel blijft.
Ik wil genieten en leven want ondanks de (letterlijke) littekens wil ik weer kunnen genieten.

Hebben jullie tips hoe ik het verleden kan afsluiten en positiever gestemd kan worden?
Girls compete with each other, women empower one another
Weinig tips, maar wel herkenning. Ook ik heb moeite met het leven in het algemeen. Op het oog is mijn leven leuk met een fijne man, leuke kinderen, lieve ouders, lieve zus, lieve verdere familie en een paar fijne vriendinnen.

En toch. Toch kan ik het verleden moeilijk loslaten, baal ik van de aantal stomme keuzes die ik heb gemaakt en voel ik me helemaal niet thuis waar ik woon. Zoveel
Prikkels, zoveel reuring, zoveel lawaai en zo ontzettend veel mensen. Ik heb natuur en rust nodig, maar dat gaat momenteel helaas niet vanwege werk.

Ik probeer het mezelf maar zo aangenaam mogelijk te maken, maar dat valt niet mee. Ik kijk gezellig en vrolijk, maar van binnen ben ik doodmoe en wil ik weg.

Wat redelijk voor mij werkt:
1 Zo min mogelijk werken. Genoeg om onder de mensen te komen en genoeg om thuis veel tijd te hebben om op te laden. Gelukkig snapt mijn man dit en verdienen we genoeg geld om redelijk aangenaam te leven.
2 Accepteren dat ik geen controle heb over de rest van de wereld. Lastig en vaak ben ik boos, maar ik probeer te accepteren dat ik de wereld en mensen niet begrijp. (Ik snap dus niet dat mensen ruzie maken en er oorlog bestaat)
Alle reacties Link kopieren
Misschien omdat je veel in je koppie zit gaan leren mediteren.
Met meditatie leer je werkelijke rust te creeeren. Een moment van kalmte, een stopmoment in de onophoudelijke stroom aan gedachten en gevoelens.
Het is als het ware een pauze inlassen, zodat je oplaat, je beter leert loslaten, meer in staat bent in het Nu moment te zijn, onafhankelijk van je uiterlijke faktoren. Je leert vrijheid te creeeren voor jezelf.

Leer het in een groep dmv een cursus en blijf volhouden.
Het is niet altijd makkelijk maar het resultaat kan verbluffend zijn.
Zorg ervoor dat je dagelijks 45 minuten achter elkaar wandelt buiten. Bij voorkeur in de natuur.
Strand/duinen/bossen lenen zich hier perfect voor maar ook een wandeling langs het water of door een park met wat groen heeft al een gunstig effect.

Dit zorgt voor rust in je hoofd en je maakt automatisch ook een stofje aan waar je je beter door gaat voelen.
Draai het om. Het leven is jou niet te zwaar. Je bent er nog steeds. Misschien ben je wel veel sterker dan je denkt.

Wat je is overkomen kun je niet veranderen. Hoe je je leven gaat inrichten vanaf nu wel.

Het klinkt heel makkelijk en simpel. Dat is het niet. Ik heb jaren met dezelfde gedachten als jou gelopen, en dat hing als een zware steen om mijn schouders. Die gedachten en gevoelens zitten zo in je systeem.

Kleine doelen stellen, mensen om je heen verzamelen waar je je fijn bij voelt, wandelen, goed voor jezelf zorgen, je huis gezellig maken, lief zijn voor jezelf, zwemmen. Uit je hoofd komen vooral.
Alle reacties Link kopieren
Hoe mooi de omgeving ook is, je problemen neem je mee. Het is echt een illusie dat wanneer je op vakantie gaat naar een mooie omgeving, dat opeens al je problemen opgelost zijn.

Zie de vakantie dan ook niet als de oplossing voor je problemen of als therapie. Je verwachting wat deze vakantie je direct zal opleveren was waarschijnlijk te hoog.

Probeer te genieten van de kleine dingen, het lekkere weer, een mooie omgeving, vriendelijke mensen etc. Focus je nu vooral op je accu weer op te laden.

Bij thuiskomst kan je weer aan de andere dingen werken.

Helaas kan je het verleden niet veranderen, wat gebeurd is, is gebeurd. Klinkt heel cliche maar het is wel zo. Resultaten uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst. Geldt ook voor het leven. Omdat het 20 jaar kut, zwaar, moeilijk, lastig, problematisch waren, wil dit echt niet zeggen dat dit de komende jaren ook zo is. Geef het verleden niet zo veel macht. Je kan die tijd niet inhalen of overdoen. Je kan wel proberen om met kleine stapjes te genieten van het nu. Plannen maken, doelen maken waardoor je leven positiever wordt.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
-KoekieMonster- schreef:
10-08-2019 05:57
Zorg ervoor dat je dagelijks 45 minuten achter elkaar wandelt buiten. Bij voorkeur in de natuur.
Strand/duinen/bossen lenen zich hier perfect voor maar ook een wandeling langs het water of door een park met wat groen heeft al een gunstig effect.

Dit zorgt voor rust in je hoofd en je maakt automatisch ook een stofje aan waar je je beter door gaat voelen.
Als je niet van wandelen houdt is 10 minuten per dag naar buiten voldoende. Leerde ik op therapie. Naar buiten gaan is aan te raden, maar hoeft echt niet zo lang en intensief te zijn.
Herkenbaar sommige dingen.

Ik heb soms het gevoel dat ik het niet red, dat het elk moment te veel kan worden en beelden van de afgelopen 20 jaren dringen zich vaak ongewild op.
Het gaat gepaard met veel spijt en schuldgevoelens.
Daardoor is het lastig om te ontspannen en echt op te laden.

Om die beelden weg te drukken kijk ik onder andere filmpjes van mensen die iets maken, tekenen bijvoorbeeld, dat werkt rustgevend.
Ik probeer afleiding te zoeken.

Ik heb dus niet veel tips, maar lees graag mee.
tantejans schreef:
10-08-2019 09:07
Herkenbaar sommige dingen.

Ik heb soms het gevoel dat ik het niet red, dat het elk moment te veel kan worden en beelden van de afgelopen 20 jaren dringen zich vaak ongewild op.
Het gaat gepaard met veel spijt en schuldgevoelens.
Daardoor is het lastig om te ontspannen en echt op te laden.

Om die beelden weg te drukken kijk ik onder andere filmpjes van mensen die iets maken, tekenen bijvoorbeeld, dat werkt rustgevend.
Ik probeer afleiding te zoeken.

Ik heb dus niet veel tips, maar lees graag mee.
Edmr heeft mij daar heel goed bij geholpen.
Goeie tip van Tintelfris. Die beelden en associaties moet je zien om te buigen.
Alle reacties Link kopieren
Coconuts12 schreef:
10-08-2019 08:55
Als je niet van wandelen houdt is 10 minuten per dag naar buiten voldoende. Leerde ik op therapie. Naar buiten gaan is aan te raden, maar hoeft echt niet zo lang en intensief te zijn.
:thumbsup:
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Tantejans, mss zelf iets proberen te tekenen of te maken. En dat hoeft nergens op te lijken of iets te worden, maar om het bezig zijn.

Emdr, is ook een goede tip. Maar zorg wel voor een goede therapeut.
Alle reacties Link kopieren
Ben je nog in therapie of is die inmiddels afgesloten? Ben je daar alleen? Met afleiding (gesprekje, massage, muziek luisteren, schilderen) kan je even uit je hoofd komen. En verder, Je bent aan het verwerken want je komt tot rust. Soms werd ik vroeger ook naar beneden getrokken in een zwartgallig gevoel. Daar moest ik wel actief 'nee' tegen zeggen anders werd ik helemaal overspoeld en down. Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Yoga, meditatie en mindfullness.

Het gaat in eerste instantie om accepteren. Accepteren dat het gebeurd is, dat je je best gedaan hebt in die situatie(s) om te doen wat je kon doen en niet meer kon doen anders had je het wel gedaan, dat mensen niet om je hebben gegeven (en dat dat dus is zoals het is, hoe hard dat ook is) en accepteren dat dat een effect op je heeft en dat je je zo mag voelen.

Daarna gaat het om het doorvoelen van hetgeen er gebeurd is. Je mag boos zijn, verdrietig zijn en je rot voelen, geef het de ruimte. Als het traumatisch is geweest probeer EMDR daar hebben veel mensen baat bij.

Ook dankbaar zijn voor wat je nu hebt is van belang. Je bent nu (hopelijk) uit de situatie, kan beginnen of verder gaan met verwerken, je hebt misschien wel meer stappen in de goede richting gezet en bent (hopelijk) vastbesloten om door te gaan in de goede richting.

Al die gedachten die komen, de herinneringen, laat ze maar komen, laat het er zijn. Geef het tijd, het gaat niet weg in een jaar of twee jaar als het heel ernstig is geweest. Observeer dat die gedachten er weer zijn, 'kijk' er naar en zeg 'oh daar is het weer, ik ben er blijkbaar niet klaar mee maar ik geef het ruimte want het helpt mij met het verwerken'. Heb niet de illussie dat het helemaal over gaat, het is een deel van je. De gedachten komen en gaan en wanner het slechter met je gaat dan komt het extra hard. Laat je niet uit het veld slaan, het hoort er bij en als je er niet teveel waarde aan hecht en accepteert dat het er is en weet dat het ook weer gaat dan kom je er weer door heen. Het wordt wel minder en draaglijker.

In de tussentijd probeer je je leven zo goed mogelijk vorm te geven. Leuke dingen te doen wanneer dat lukt. Goed voor jezelf te zorgen, massages/welness/goed eten/sporten/hobbys oppakken etc. wat maar lukt. Zet je doelen die je wilt bereiken en werk daar beetje bij beetje aan dan zal je zien dat wat er ook gebeurd is, het krijgt je niet klein, het gaat steeds beter (met vallen en opstaan) en het leven dat je wilt ontvouwt zich. :hug
Alle reacties Link kopieren
Zwemmen helpt mij goed.
Alle reacties Link kopieren
Mocht je er open voor staan dan helpt spirituele ontwikkeling vaak ook. Of dat nou het Christendom, Boeddhisme, organisaties als Art of Living/Isha Foundation of iets anders is. Je kan ook kijken of je vrijwilligerswerk kan doen, het helpt vaak heel goed om iets te doen voor je medemens/dier of natuur en daar betekenis en voldoening uit te halen. Je bent niet alleen datgene wat er gebeurd is, je hebt veel te bieden waar anderen erg blij mee zijn.
Het nu en de toekomst belangrijker vinden dan het verleden.
Het vertikken om de rest van je leven ook te laten vergallen, al doe je het stampvoetend.
Misschien dat je je dat niet zelf aan kunt leren, dan is er de mogelijkheid om daar hulp bij te krijgen.
Alle reacties Link kopieren
nini28 schreef:
10-08-2019 05:16
Hebben jullie tips hoe ik het verleden kan afsluiten en positiever gestemd kan worden?
Mijn visie is: het verleden kan je niet afsluiten. Het hoort bij jou, het wil een plek bij jou.

En: een verdrietige ziel heeft rust nodig. Zorg voor die rust. Geef je oude pijn maar ruimte om een plek te vinden bij jou. Dit betekent niet automatisch dat jij verandert in een depressieve zombie. Dit is een gangbare gedachte die veel van ons (westerse mensen) hebben.

Misschien verander je tijdelijk in een depressieve zombie. Maar dan wel een die échte emoties voelt. En daar gaat het om. Voordat je positieve emoties kan voelen, moet je alle negatieve gevoelens voelen. Ook al wil je die niet voelen. Er is niet echt een keuze daarin. Gevoelens laten zich niet wegdrukken. Dat is als een strandbal onder water houden. Hij popt steeds weer ergens op.

Veel van ons lijden wordt veroorzaakt door verzet tegen lijden.

Verzet tegen pijn, verzet tegen herinneringen, verzet tegen verdriet.

Als een somber gevoel je dreigt te overspoelen, waarom zou het jou niet mogen overspoelen? Al duurt het een dag, een week, een jaar? Blijkbaar vindt jou lichaam, jouw geest het nodig dat jij overspoeld wordt. Het is bedoeld om te helen.

Wees nooit bang voor gevoelens in jezelf. Ze kunnen je geen kwaad doen. Veroordeel ze niet. Het zijn jouw eigen gevoelens. Je kan niet kiezen: ik wil wel blijdschap, maar geen somberheid. Ik wil van deze gevoelens af. Dan wijs je een deel van jouzelf af. Je amputeert toch ook niet je arm?

Of ook al denk je: ik word gek, ik doe mezelf nog iets aan door deze gevoelens. Dat is meestal geen reële angst.

Meditatie helpt heel goed. Meditatie is hetzelfde als EMDR. Focus op één punt (meestal: je ademhaling) en laat zijn wat er in je geest is. Gedachten, gevoelens, ga er niet in mee maar observeer. Zo laat je alles de revue passeren vanuit de rol van een toeschouwer. Dat is helend en zo vinden gevoelens een plek.

Ondertussen denk je na over wat jij wil. Hoe wil je dat je leven is? Wat past daar in en wat niet? Je leven nu vormgeven is ook herstellen.

Dit alles is ook hoe ACT werkt (acceptance & commitment therapy). Het vraagt om oefening, het vraagt om het loslaten van je oude identiteit (die zich met pijn associeert). Dat kan een vrij rigoreuze transformatie zijn en er komt rouw bij kijken, maar het is daardoor ook bevrijdend en biedt kansen voor een leven waar lijden, of beter gezegd proberen te ontkomen aan lijden, niet langer centraal staat.

Hopelijk heb je hier wat aan. Sterkte in ieder geval en fijne vakantie daar :)
Alle reacties Link kopieren
Wauw, heel erg bedankt voor ieder bericht.
Ik heb hier heel veel aan.
Dat wist ik al, want lees al langer mee op dit forum en de welgemeende adviezen van wildvreemden deden mij in het verleden al heel goed.
Ik laat deze topic staan en als ik mij weer erg rot voel lees ik alle berichten terug.

EMDR therapie heb ik gehad en heeft de scherpe kantjes ervan af gehaald.
Maar de acceptatie hoe mijn leven nu is valt lastig te therapien.
Mediteren doe ik ook al, ik ben moslim en bidt consequent 5 x per dag.
Dat geeft mij inderdaad veel rust.

Nogmaals bedankt!
Girls compete with each other, women empower one another
Voor de mensen die ervaring hebben met EMDR, is het ook effectief bij nachtmerries? Ik heb nog steeds afschuwelijk heftige emotionele dromen over mijn ex en wat hij mij heeft aangedaan. Daarna ben ik dan de hele dag uit balans. Ik wil hier toch wel eens vanaf zijn.

Verder niet echt een gouden tip voor ts.. Ik zie mijn verleden en alle ellende die daarin speelde als een dik stoffig boek wat ik in de kast heb staan. Ik kijk er niet graag in, maar het staat er wel en daar ben ik mij heel goed van bewust. Ik stop het dan ook niet weg, het mag er zijn. Toch een vorm van acceptatie kunnen vinden voor mezelf. Ik denk dat dat wel belangrijk is, op wat voor manier of in welke vorm je die ook gaat vinden.
Alle reacties Link kopieren
nini28 schreef:
15-08-2019 10:00
Wauw, heel erg bedankt voor ieder bericht.
Ik heb hier heel veel aan.
Dat wist ik al, want lees al langer mee op dit forum en de welgemeende adviezen van wildvreemden deden mij in het verleden al heel goed.
Ik laat deze topic staan en als ik mij weer erg rot voel lees ik alle berichten terug.

EMDR therapie heb ik gehad en heeft de scherpe kantjes ervan af gehaald.
Maar de acceptatie hoe mijn leven nu is valt lastig te therapien.
Mediteren doe ik ook al, ik ben moslim en bidt consequent 5 x per dag.
Dat geeft mij inderdaad veel rust.

Nogmaals bedankt!

Mediteren voor je welzijn is anders dan bidden.
Als je bidt heb je een bepaalde focus. Met werkelijk leren mediteren lees je los te laten. Van alle gedachten die in je hoofd passeren.
Je gaat het zien in de context dat het is, nl een gedachte.
En je hoeft daar verder niks aan op te hangen. Je krijgt er geen emotioneel gevoel bij.
Puur wat het is, gedachten.........die komen..........en gaan
Alle reacties Link kopieren
Misschien kan je deze vakantie gebruiken om er achter te komen waar je het meest van geniet? Is het de rust van even niks moeten, de fijne mensen, lekker eten? Of misschien het klimaat of een andere levensinstelling van lokale inwoners? Of heb je meer avontuur tijdens je vakantie? Probeer of je dat aspect mee kan nemen naar je leven in Nederland. Het begint met weten wat je nodigt hebt, wat voor jouw idee een basis vormt voor een stabiel leven/een leven waar jij je fijn bij voelt. Dat is heel persoonlijk en dat mag. Het kan zijn dat jij iets heel anders nodig hebt dan 99% van de mensen, prima! Dus echt kijken wat jíj wilt, niet wat de norm is.
Daarmee is het piekeren over het verleden misschien ook minder. Mijn ervaring is dat piekeren het sterkst is als je over je huidige leven niet zo tevreden bent. Los van dit alles helpen de eerder door anderen genoemde tips ook, om meer uit je hoofd te komen inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
Sharpay schreef:
16-08-2019 00:44
Voor de mensen die ervaring hebben met EMDR, is het ook effectief bij nachtmerries? Ik heb nog steeds afschuwelijk heftige emotionele dromen over mijn ex en wat hij mij heeft aangedaan. Daarna ben ik dan de hele dag uit balans. Ik wil hier toch wel eens vanaf zijn.

Verder niet echt een gouden tip voor ts.. Ik zie mijn verleden en alle ellende die daarin speelde als een dik stoffig boek wat ik in de kast heb staan. Ik kijk er niet graag in, maar het staat er wel en daar ben ik mij heel goed van bewust. Ik stop het dan ook niet weg, het mag er zijn. Toch een vorm van acceptatie kunnen vinden voor mezelf. Ik denk dat dat wel belangrijk is, op wat voor manier of in welke vorm je die ook gaat vinden.


Ik kan jou EMDR therapie zeer aanraden.
Het werkt uitstekend bij traumatische ervaringen.
Zelf bijn tienerzoon heeft het geholpen om van zijn nare nachtmerries af te komen.
Het is wel een heel erg emotioneel beladen therapie, alles wordt weer opgespeld. Maar juist het herhalen ervan en he deze angsten te stellen zorgen ervoor dat je hersenen het letterlijk een plek geeft.

Sterkte ⚘
Girls compete with each other, women empower one another
Alle reacties Link kopieren
dagdromer1986 schreef:
16-08-2019 10:14
Misschien kan je deze vakantie gebruiken om er achter te komen waar je het meest van geniet? Is het de rust van even niks moeten, de fijne mensen, lekker eten? Of misschien het klimaat of een andere levensinstelling van lokale inwoners? Of heb je meer avontuur tijdens je vakantie? Probeer of je dat aspect mee kan nemen naar je leven in Nederland. Het begint met weten wat je nodigt hebt, wat voor jouw idee een basis vormt voor een stabiel leven/een leven waar jij je fijn bij voelt. Dat is heel persoonlijk en dat mag. Het kan zijn dat jij iets heel anders nodig hebt dan 99% van de mensen, prima! Dus echt kijken wat jíj wilt, niet wat de norm is.
Daarmee is het piekeren over het verleden misschien ook minder. Mijn ervaring is dat piekeren het sterkst is als je over je huidige leven niet zo tevreden bent. Los van dit alles helpen de eerder door anderen genoemde tips ook, om meer uit je hoofd te komen inderdaad.


Daar ben ik nu mee bezig inderdaad, uitzoeken hoe ík mijn toekomst vorm wil geven:)
Girls compete with each other, women empower one another

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven