‘Kater’ na thuiskomst van vakantie

12-08-2019 09:45 82 berichten
Alle reacties Link kopieren
Niks zwaars of heftigs hoor, maar altijd als ik thuiskom van een leuke vakantie heb ik zo’n katterig gevoel, kennen jullie dat?

Zaterdagavond laat thuis gekomen van 2 heerlijke relaxte weken in frankrijk met het gezin. Al bij het wegrijden van de camping moest ik bijna janken. Gister ging het nog wel omdat ik druk was met wassen, opruimen, boodschappen enzo. Maar vandaag zijn we nog 1 dag allemaal thuis en ik voel me rot, onrustig. Wil graag het relaxte gevoel van de vakantie vasthouden maar merk nu al dat ik van alles moet van mezelf.

Hebben meer mensen dit? En nogmaals, dit is geen enorm probleem hoor, maar meer dat ik benieuwd ben of anderen dit ook hebben.
Rosalind schreef:
12-08-2019 12:51
Ik had dat gevoel ook altijd heel erg, tot we langer dan twee weken weggingen. De eerste keer was het vier weken, en daarna waren we echt klaar om weer naar huis te gaan. Het was zelfs net iets te lang. Nu gaan we meestal drie weken aan één stuk (wel meerdere bestemmingen) en dat is precies goed. Na die drie weken vinden we het allemaal wel weer lekker om in eigen bed te slapen en hun eigen ding te doen.
Het scheelt misschien ook dat, al moeten man en ik meteen weer aan het werk na terugkomst, de kinderen nog vakantie hebben. Dus nog even geen gehaast naar clubjes, sporten en muziekles. Het opstarten gaat dus relatief rustig.

Hier dus niet. Kinderen had zo krap mogelijk vrij genomen van bijbaan. Vrijdagmiddag thuisgekomen zaterdag 8:00 ging de eerste weer werken.
Alle reacties Link kopieren
Rosalind schreef:
12-08-2019 12:51

Het scheelt misschien ook dat, al moeten man en ik meteen weer aan het werk na terugkomst, de kinderen nog vakantie hebben. Dus nog even geen gehaast naar clubjes, sporten en muziekles. Het opstarten gaat dus relatief rustig.
ik begin mijn eerste werkdag met een thuiswerkdag, ben ik qua mail etc helemaal bij, planningen af voor ik de "hoe was je vakantie"-kletspraatjes moet ondergaan (daar heb ik wel zo'n hekel aan....)

Sport van kinderen is nog niet begonnen. En ze hebben nog 2 weken vrij
Waar ik dit jaar wel heel erg van baal is het weer bij thuiskomst.

Om de vouwwagen leeg te halen moet hij half worden opgezet. Zaterdag waaide het te hard en op straat kun je geen scheerlijnen kwijt. Gisteren steeds tegen tussendoor. Dus alles er snel uitgehaald en weer ingeklapt maar nu dus allemaal dingen die erin terug moeten nadat ze gewassen of schoongemaakt zijn. Dat ging andere jaren beter.
Andersom schreef:
12-08-2019 12:56
Hier dus niet. Kinderen had zo krap mogelijk vrij genomen van bijbaan. Vrijdagmiddag thuisgekomen zaterdag 8:00 ging de eerste weer werken.
Maar dat regelen ze dan toch zelf? Ik neem aan dat je ze niet hoeft te brengen enzo.

Zelf gebruik ik mijn vakantiedagen ook zoveel mogelijk voor vakantie.
Vandaag op de terugweg, morgen weer werken. Daar heb ik niet zo'n moeite mee.
Alle reacties Link kopieren
Rosalind schreef:
12-08-2019 13:16
Maar dat regelen ze dan toch zelf? Ik neem aan dat je ze niet hoeft te brengen enzo.

Zelf gebruik ik mijn vakantiedagen ook zoveel mogelijk voor vakantie.
Vandaag op de terugweg, morgen weer werken. Daar heb ik niet zo'n moeite mee.
Oh, dat lijkt me vreselijk. Ik zou denk ik dan al niet eens meer van mijn laatste week kunnen genieten.
Ik heb helemaal geen hekel aan mijn werk, maar een paar dagen thuis weer even bijkomen en "landen" in het dagelijks leven heb ik toch echt wel nodig hoor.
Nothing happens for a reason
Rosalind schreef:
12-08-2019 13:16
Maar dat regelen ze dan toch zelf? Ik neem aan dat je ze niet hoeft te brengen enzo.

Zelf gebruik ik mijn vakantiedagen ook zoveel mogelijk voor vakantie.
Vandaag op de terugweg, morgen weer werken. Daar heb ik niet zo'n moeite mee.

Dat regelen ze natuurlijk zelf, maar er is daardoor wel al vroeg leven in huis. En er moet op tijd gegeten worden door kind met avonddienst dus er ontstaat gelijk weer een vrij strak ritme.
Andersom schreef:
12-08-2019 13:19
Dat regelen ze natuurlijk zelf, maar er is daardoor wel al vroeg leven in huis. En er moet op tijd gegeten worden door kind met avonddienst dus er ontstaat gelijk weer een vrij strak ritme.
Oké, ik snap het.
Alle reacties Link kopieren
poldervrouw schreef:
12-08-2019 11:11
Sowieso thuiskomen met alle vakantiewas is balen. Ik was tussen door wel maar die camping wasmachines vind ik toch beduidend minder schoonwassen

Dit jaar beetje opluchting dat we naar huis gingen. De spanningen tussen man en zoons waren de hele vakantie aanwezig. Hij (man) ziet ze domweg te weinig (hij werkt veel en meestal in buitenland ) en hij snapt ze gewoon niet meer. Hij wil zich dan laten gelden , gaat zich autoritair gedragen en dat pikken de jongens niet meer. De heren hebben als drie autisme dus wederzijds begrip is er niet. Man wil niet van mij horen wat hij mogelijk anders zou kunnen doen zodat de jongens minder heftig reageren en omgekeerd willen de jongens ook hun gelijk. Ik zat er middenin om alles te sussen. Uit te praten en het gezellig te houden. Ik werd er echt verdrietig van. De jongens willen niet meer met hem op vakantie. En ik snap dat aan de ene kant wel maar begrijp ook mijn man. Hij doet op zijn manier zijn best maar ziet niet in dat de jongens geen jochies meer zijn. Hij heeft dusdanig veel gemist in de afgelopen jaren. En de jongens trekken overduidelijk naar mij toe. Dat kan ook niet anders maar het doet pijn aan beide kanten.

Ik ben de eerste week met de twee jongens naar het land gereden waar hij zat en in die week 0,0 gedoe. Ik kan lezen en schrijven met ze. Man komt erbij en binnen een uur was een gedoe. Pff.

Maar o, wat is die man toch moeilijk op zijn tijd. Het was dus halen en brengen deze vakantie. Het was grotendeels geweldig. Mooi land. Veel gedaan en gezien. Weer zat mee maar het was keihard werken om iedereen blij te houden.
Hier soort gelijke situatie. Fijn om te Lezen dat dit in meer gezinnen voorkomt.

Eerlijk gezegd... ben dus blij dat onze vakantie voorbij is en ga bedenken hoe dit volgend jaar anders te doen want dit kost echt veel energie.
Rosalind schreef:
12-08-2019 13:20
Oké, ik snap het.

Tel daarbij nog de was die ze door dat werk produceren. En omdat het een bijbaan is hebben ze hooguit twee sets, die steeds op tijd weer schoon moeten zijn.

Kunnen ze ook zelf, maar uit economisch en ecologisch belang regel ik dat liever voor alle drie tegelijk.
Alle reacties Link kopieren
Frietmetmayo schreef:
12-08-2019 13:23
Hier soort gelijke situatie. Fijn om te Lezen dat dit in meer gezinnen voorkomt.

Eerlijk gezegd... ben dus blij dat onze vakantie voorbij is en ga bedenken hoe dit volgend jaar anders te doen want dit kost echt veel energie.
Wat rot voor jullie allebei dat de vakantie zo zwaar was....

Onze buren op de camping hadden dit ook. Twee (pre)pubers en een zeeeer dominante vader die alles wilde oplossen en bepalen op een hele foute manier waardoor de kinderen constant met de hakken in het zand gingen en moeders had helemaal niks te vertellen. Echt tenenkrommend om aan te horen en ook triest voor zo’n gezin. (En voordat mensen denken dat ik de hele dag zit af te luisteren; door een ontsteking moest ik 3 dagen verplicht blijven zitten, dus tja, dan hoor je nog wel eens wat).
Snowpink schreef:
12-08-2019 12:40
Geldt het niet zo als bij ziekte tijdens je vakantie? Als ik ziek word in mijn vakantie worden die dagen omgezet in 'ziek' en behoud ik mijn vakantiedagen. Bij een overlijden van een eerstegraads famlid dan heb ik ook recht op een paar vrije dagen. Exacte hoeveelheid weet ik niet, maar is niet erg veel.

Als je met dit overlijden recht had op betaald verlof dan lijkt het me dat je je vakantiedagen terug moet krijgen. Als het een ver familielid is of iemand uit je vriendenkring dan is het logisch dat je je vakantiedagen gewoon kwijt bent. Je hebt in zulke gevallen ook geen recht op vrije dagen als je gewoon aan het werk bent.
Nee helaas. Ik heb de bond nog gebeld en het klopt helaas. Het was ook nog een overlijden in de 1e graad en wij hebben zelf de uitvaart geregeld. Toch geen vakantiedagen terug helaas.
Lente19251003 schreef:
12-08-2019 13:30
Wat rot voor jullie allebei dat de vakantie zo zwaar was....

Onze buren op de camping hadden dit ook. Twee (pre)pubers en een zeeeer dominante vader die alles wilde oplossen en bepalen op een hele foute manier waardoor de kinderen constant met de hakken in het zand gingen en moeders had helemaal niks te vertellen. Echt tenenkrommend om aan te horen en ook triest voor zo’n gezin. (En voordat mensen denken dat ik de hele dag zit af te luisteren; door een ontsteking moest ik 3 dagen verplicht blijven zitten, dus tja, dan hoor je nog wel eens wat).

Al had je dat niet, op een camping krijg je gewoon altijd een goed mee hoe het er bij de buren aan toegaat.
Lente19251003 schreef:
12-08-2019 10:14
Ik vind het ritme zo beklemmend... nou is ons leven ook best druk met allebei werken (al werk ik behoorlijk parttime), 3 soorten therapie voor kind 1, 3x sporten voor kind 1 en 2x sporten voor kind 2. Waarvan ik 4x per week moet brengen en halen. Alle verplichtingen stapelen zich alweer op.

Ik ben dus ook meteen allemaal leuke afspraken aan het plannen met vriendinnen, oppas aan het vastleggen voor avondjes uit met man.

Man en kinderen vinden het juist weer heerlijk thuis. Man wil vandaag lekker in de garage rommelen, beetje aan de hobby enzo. Terwijl ik denk; laatste dag met z’n vieren, laten we nog een superleuke activiteit gaan doen! Maar in plaats daarvan ben ik nu dus was aan het opvouwen en met de jongste haar kamer aan het opruimen...
Zeg anders eens de pot op met die activiteiten.

Die beklemmende drukte is echt iets waar je zelf voor zorgt. Leer van je man en ontdek dat je niet noodzakelijk iets moet doen wanneer daartoe de kans is; een uitstap met de bijkomende verwachtingen is soms zelfs dommer dan gewoon wat aanmodderen thuis.
Eidde schreef:
12-08-2019 10:14
Vakantie is leuk maar thuiskomen nog leuker.

Ik hou van mijn gewone leven en het ritme. Nu alweer zin om naar het werk te gaan. Gelukkig maar want dat moet ik nog best lang doen.

Kind wil ook zo graag weer naar school :)
:cheers:

Lijkt me vreselijk leven als je dadelijk naar de volgende vakantie uitkijkt.
juliet64 schreef:
12-08-2019 10:57
Heb je het nu tegen TO? Ik kan natuurlijk niet voor haar spreken, maar volgens mij maak je het wel erg zwaar zo.
Ik heb het verder prima naar mijn zin in het dagelijks leven (met de gebruikelijke ups en downs uiteraard) en na een paar dagen is dat katerige gevoel vanzelf weer weg, weet ik uit ervaring. En daarom til ik er ook niet zo zwaar aan.
.
Dat maakte ik op uit haar posts ja. Als het niet zo'n probleem is en gewoon weer overgaat.....waarom een topic? Klonk voor mij als wat meer dan 'even wat minder'.

Maar ja inderdaad, als het gewoon even een gevoel is van 'jammer' en na een paar dagen weer over, dan weet je dat je er niet te zwaar aan moet tillen. Maar TO schrijft dat ze alweer tegen van alles opziet, dat het haar zo beklemt, toch jammer als je teruggaat naar je gewone leven met dat gevoel. Dan kan het geen kwaad om te kijken wat je eraan kan doen dat je dat gevoel niet zo hebt, lijkt me zonde om zo te leven. Liever wat meer relaxtheid en rust in mijn dagelijkse leven dan dat alleen tijdens de vakantie en dan met een beklemmend gevoel terugkomen. Vakantie is immers een stuk minder tijd dan je dagelijkse leven.
anoniem_365339 wijzigde dit bericht op 12-08-2019 21:15
2.66% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar.
Meestal ben ik er op het einde van de vakantie wel klaar mee en wil dan graag naar huis. En als ik dan thuis ben heb ik heimwee naar het vakantieadres :rofl:
Alle reacties Link kopieren
tu1nhek schreef:
12-08-2019 21:13
.
Dat maakte ik op uit haar posts ja. Als het niet zo'n probleem is en gewoon weer overgaat.....waarom een topic? Klonk voor mij als wat meer dan 'even wat minder'.

Maar ja inderdaad, als het gewoon even een gevoel is van 'jammer' en na een paar dagen weer over, dan weet je dat je er niet te zwaar aan moet tillen. Maar TO schrijft dat ze alweer tegen van alles opziet, dat het haar zo beklemt, toch jammer als je teruggaat naar je gewone leven met dat gevoel. Dan kan het geen kwaad om te kijken wat je eraan kan doen dat je dat gevoel niet zo hebt, lijkt me zonde om zo te leven. Liever wat meer relaxtheid en rust in mijn dagelijkse leven dan dat alleen tijdens de vakantie en dan met een beklemmend gevoel terugkomen. Vakantie is immers een stuk minder tijd dan je dagelijkse leven.
Het is minder zwaar dan jij het opvat denk ik, als ik eenmaal weer bezig ben dan is het ook wel weer prima. Maar je hebt deels wel gelijk dat ik ook meer ontspanning moet zoeken in het dagelijks leven. Daar heb ik deze vakantie ook weer over nagedacht.
minnimouse schreef:
12-08-2019 21:14
Herkenbaar.
Meestal ben ik er op het einde van de vakantie wel klaar mee en wil dan graag naar huis. En als ik dan thuis ben heb ik heimwee naar het vakantieadres :rofl:

Wij kamperen en met sommige aspecten van het kamperen kan ik dat ook hebben. In de nacht moeten plassen bijvoorbeeld. De eerste weken vind ik dat nog zelfs een soort van leuk zo'n middernachtelijke wandeling, maar tegen het einde kijk ik wel uit naar de wc die thuis slechts tien stappen van mijn bed verwijderd is.

Of de kinderen die precies weten wat ze moeten doen als we opbreken omdat we verder trekken, maar dan 'vergeten' wat ik heb gezegd als het anders moet/gaat. En dan ineens niets meer weten.
Alle reacties Link kopieren
Ooooh. TO wat ben ik blij met deze/dit topic.... herkenbaarheid waar ik echt dacht de enige te zijn. De “ik heb het leuk gehad maar had ook zon zin om weer te gaan werken” vliegen me om de oren. En ik?? Ik, heb zondagnacht met een raar gevoel in mijn buik geslapen..... of niet geslapen.... of half. Ik had op de zondag na 3 weken vakantie echt heimwee naar de vakantie. Zo lang naartoe geleefd en nu BAM weer gewoon terug naar het werkleven. En het stomme... ik vind mijn werk ècht leuk! Maar vandaag heb ik ook een beetje gelogen toen ik zei er weer echt aan toe te zijn.

Succes iedereen!!
Alle reacties Link kopieren
Ja, dat ken ik, maar pas na de eerste dag thuis, als je alles weer voor de eerste keer hebt gedaan. Eerste keer weer koffie gezet, broodjes gesmeerd, boodschappen gedaan, in je eigen bed geslapen. En dan de volgende dag, als je weer gewoon wakker wordt in je eigen bed. Dan weet je dat het over is.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Vichy001 schreef:
12-08-2019 22:39
Ooooh. TO wat ben ik blij met deze/dit topic.... herkenbaarheid waar ik echt dacht de enige te zijn. De “ik heb het leuk gehad maar had ook zon zin om weer te gaan werken” vliegen me om de oren. En ik?? Ik, heb zondagnacht met een raar gevoel in mijn buik geslapen..... of niet geslapen.... of half. Ik had op de zondag na 3 weken vakantie echt heimwee naar de vakantie. Zo lang naartoe geleefd en nu BAM weer gewoon terug naar het werkleven. En het stomme... ik vind mijn werk ècht leuk! Maar vandaag heb ik ook een beetje gelogen toen ik zei er weer echt aan toe te zijn.

Succes iedereen!!
Moet je gewoon zeggen dat je er geen zin in hebt om weer te werken. Dan krijg je wel hilarische meelevende reacties.
Alle reacties Link kopieren
Vichy001 schreef:
12-08-2019 22:39
Ooooh. TO wat ben ik blij met deze/dit topic.... herkenbaarheid waar ik echt dacht de enige te zijn. De “ik heb het leuk gehad maar had ook zon zin om weer te gaan werken” vliegen me om de oren. En ik?? Ik, heb zondagnacht met een raar gevoel in mijn buik geslapen..... of niet geslapen.... of half. Ik had op de zondag na 3 weken vakantie echt heimwee naar de vakantie. Zo lang naartoe geleefd en nu BAM weer gewoon terug naar het werkleven. En het stomme... ik vind mijn werk ècht leuk! Maar vandaag heb ik ook een beetje gelogen toen ik zei er weer echt aan toe te zijn.

Succes iedereen!!
Ik vind mijn werk en collega’s ook echt leuk hoor, maar ik vind vakantie en samen zijn met mijn gezin echt 100x leuker :-). Jij ook succes!
Alle reacties Link kopieren
Ik maakte eerst altijd de fout om meteen de dag erna weer naar mijn werk te gaan, daar had ik altijd spijt van als het eenmaal zover was. Nu komen we op zaterdag terug en ga ik dinsdag en woensdag thuis werken. Daarna pas weer naar kantoor.
Herkenbaar! Ik mis het lekker buiten zijn, het uitslapen, het lekker ‘s morgens bepalen wat je die dag gaat doen en gewoon het niks moeten.
Ik zorg wel altijd dat ik alweer iets geboekt heb voor ik thuis kom. Ik heb nu bv voor oktober weer een paar dagen gepland staan. Iets om naar uit te kijken! :)

Overigens dit jaar wel een flinke kater bij thuiskomst. Er zitten 2 deuken in onze auto en de bumper is bekrast :mad: wist al van een buurtbewoner dat dit in onze vakantie is gebeurt, maar ik baal ontzettend. Uiteraard niemand die zich heeft gemeld, bah! Gaat ons weer geld kosten en dat is wel echt een domper zo na de vakantie!
Alle reacties Link kopieren
Bij ons is het altijd een beetje Oost West, thuis best geweest. We gaan op vakantie, kunnen daar ook echt van genieten, maar naar huis gaan is altijd heerlijk. Lekker weer in je eigen bed slapen, onder je eigen douche staan, rommelen in je eigen keuken.... We proberen het wel zo te plannen dat we na de vakantie niet meteen weer aan het werk hoeven. Nog even 'uitvieren' zeg maar.

Op vakantie ook wel eens mensen gesproken die opzagen tegen het terug gaan. Lijkt me heel vervelend! Eigenlijk vind ik thuis zijn in de vakantie het meest ontspannen deel. Ik wil graag weg, even er uit, maar daarna weer thuis zijn is heerlijk relaxed. Nou is het wel zo dat onze nog thuiswonende zonen volwassen zijn, dus geen clubjes, geen gejakker om ze naar school te brengen en dergelijke meer. En ik kan ook thuis, bijzonder goed de boel de boel laten. Dus ik plof rustig op de bank met een boek als het een bende is. Dat is voor mij ook vakantie!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven