Veel gedachten over van alles!

14-08-2019 14:38 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik lees al langere tijd mee, maar nu voor mijzelf maar een topic aangemaakt.
De titel zegt het al... Ik merk dat ik gedurende de dag heel veel gedachten heb, zowel positief en negatief en kan veel analyses loslaten op deze gedachten. Soms grijp ik een gedachte zo erg aan, dat ik er helemaal in op ga, terwijl dit nergens voor nodig is en vaak ook nergens op gebasseerd is.
Deze gedachten kunnen over vanalles gaan, vriendschappen, mijn werk of mijn relatie. Zo kan ik bijvoorbeeld een bepaalde tekst in een liedje horen en hier bij mijzelf over na gaan denken of als ik een verhaal van iemand anders hoor, ga ik ineens ook mijn eigen relatie vanuit een ander licht bekijken.
Ik omschrijf het meestal zo, dat ik zou willen dat ik een het knopje van mijn gedachten uit kan zetten.

Is er iemand die hier ook last van heeft? Zo ja, wat heeft bij jou geholpen.

Alvast bedankt voor jullie reacties!
Alle reacties Link kopieren
Meditatie, yoga, mindfullness helpen je om een gedachte 'te zien' en daar niks mee moeten.. dat is heel fijn en werkt bij mij door in het gewone leven.
Had ik niet verwacht van 1 of 2x per week een uurtje yoga maar het werkt!

Wandelen gewoon lekker doorstappen kan ook fijn zijn
voor sommige mensen helpt flink sporten om gedachten tot stilstand te brengen, mij trekt t wel uit een 'loop'.. als ik in kringetjes blijf denken.
Iets waar je je volle aandacht bij nodig hebt bv musiceren , als je dat nog niet kunt des te beter, spreekt zoveel verschillende delen van je brein aan dat er geen tijd is om door te denken.
Alle reacties Link kopieren
Poker schreef:
14-08-2019 16:49
Ik heb ooit tegen angst antidepressiva genomen. Mijn gedachten stonden toen op 0,0. Bizarre ervaring maar wel heerlijk was dat, zo’n leeg hoofd hebben. Soms verlang er ik er nog wel eens naar. Maar ik blijf liever weg van medicatie dus laat ik het denken maar toe.
Dank je voor je bericht. Het is geen angst wat ik heb, en daarbij ben ik ook niet zo happig op medicatie.
Alle reacties Link kopieren
Boarn schreef:
14-08-2019 16:52
Ik herken het ook, mijn hoofd staat nooit stil. Er gebeurt van alles, hele gesprekken heb ik met mezelf, of ik oefen gesprekken voor als ik iemand weer tegen ga komen. Zelfs al zou ik gewoon een vriendin een compliment willen geven over iets, dan heb ik dat in mn hoofd al tig keer opgezegd en bedacht wat écht gemeend over komt. Ik ben ook een vrij introvert persoon, dus 80% van al mijn gedachtes zal ik ook nooit uitspreken. Wat het dan ook wel weer lastig maakt, want er is wel al een hele hoop bedacht wat ik ooit nog eens tegen iemand wil zeggen. Soms houd ik ook mn mond om maar niet raar over te komen. Wat moeten anderen nou met al die gedachtes. Waar een extravert maar praat om zn hoofd leeg te krijgen doe ik dat intern. En de uitkomst is dan vaak ene conclusie van een hele analyse die daar aan vooraf is gegaan. Niet altijd handig in de communicatie.

Ik ben een vrij emotioneel iemand, ik voel altijd heel veel bij situaties. Die lopen dan ook weer rondjes in mn hoofd, komt er een discussie tussen gevoel en ratio, hele analyses worden dat. Als ik snachts wakker schrik met een gedachte, dan kan me dat ook zo maar een uur bezig houden. Vannacht was ik rond 4 uur wakker, daarna heb ik alleen nog maar liggen draaien, gaat die gedachte niet meer uit mn hoofd. Ook al weet ik dat het over iets gaat waar IK, NU geen verandering in aan kan brengen. Dat ik gewoon geduld moet hebben tot de ander er iets mee gaat doen.

Opschrijven doe ik ook veel, maar dan nog kan ik mijn tekst tig keer lezen en herschrijven. En dan zit ik er weer over na te denken wat ik er nog aan toe zal voegen, of dat wat op papier staat het wel volledig is.

Muziek vind ik vreselijk, als ik eenmaal last heb van een oorwurm, dan blijft deze dágen in mn hoofd zitten. Tettert dat de hele tijd rond.

Mediteren heb ik een aantal keren geprobeerd, maar mijn hoofd gaat echt niet uit. Het blijft maar rondjes lopen. Het lijkt me heerlijk als je gewoon gedachteloos dingen kan doen. Dat er zo maar een uur voorbij is en je "even weg" bent geweest. Ik heb ook niet de rust om een boek te lezen, ik neem de tekst niet echt op. Zelfde met tv programma's, op de achtergrond loopt dat bandje nog steeds af.

Dus ja, als iemand een goede tip heeft, ik hou me van harte aanbevolen!
Tjeetje, klinkt zeker niet fijn. En ook klinken een hoop dingen herkenbaar. Enerzijds ben ik ook introvert, zeker wanneer het voor mij niet een veilige omgeving is. Maar aan de andere kant, wanneer ik mij veilig voel ben ik een open boek en kan ik echt wel een gangmaker zijn. Vreemde bedoeling :rolling:

Ik hoop dat jij uit dit topic ook goede tips kan halen!
Alle reacties Link kopieren
Teaus schreef:
14-08-2019 17:08
Meditatie, yoga, mindfullness helpen je om een gedachte 'te zien' en daar niks mee moeten.. dat is heel fijn en werkt bij mij door in het gewone leven.
Had ik niet verwacht van 1 of 2x per week een uurtje yoga maar het werkt!

Wandelen gewoon lekker doorstappen kan ook fijn zijn
voor sommige mensen helpt flink sporten om gedachten tot stilstand te brengen, mij trekt t wel uit een 'loop'.. als ik in kringetjes blijf denken.
Iets waar je je volle aandacht bij nodig hebt bv musiceren , als je dat nog niet kunt des te beter, spreekt zoveel verschillende delen van je brein aan dat er geen tijd is om door te denken.
Bedankt voor je reactie.
Ik heb een tijd aan mindfulness gedaan en vond dit erg prettig. Heeft mij inderdaad geleerd om niet iedere gedachte aan te krijgen en iets mee te moeten doen. Maar nu... is dit er toch weer langzaamaan wat ingeslopen. Vind het in ieder geval heel erg fijn om te lezen dat ik niet de enige ben die zo'n "denker" is!
Alle reacties Link kopieren
Heel herkenbaar ja. Op het dwangmatige af. En dan ook nog gedachtes over gedachtes over gedachtes 🤯
Maarja ik heb de stempel ocd dus dat is mijn excuus.

Haha nee maar serieus, alles wat hier staat helpt inderdaad. Meditatie, yoga, wandelen, antidepressiva en ja zelfs alcohol op zijn tijd. Dat laatste is geen advies, enkel een conclusie.

Maar bij mediteren is het vooral je gedachtes er te laten zijn zonder oordeel. Dus niet je hoofd uit zetten. Want dat is gewoon onmogelijk.

Ik heb in ieder geval de uitknop nog niet gevonden. En vind mezelf soms heel irritant.
Alle reacties Link kopieren
Een vergetelheid-pil misschien? ;-)

Serieus: ik zou gewoon de problemen oplossen want je staat er niet voor niets bij stil.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Eefje1234 schreef:
14-08-2019 16:01
Lastig hoor. Ik zag net dat iemand het de benaming geeft van het opgeslokt worden door je gedachten. Zo voelt het ook.
Ik weet dat de gedachten niet realistisch zijn, maar doordat ik ze in mijn hoofd steeds groter ga maken, kan ik over vanalles gaat twijfelen, wat nergens op gebasseerd is.
Ik heb wel allemaal technieken geleerd vd psych, maar ze werken niet altijd.

Om maar een voorbeeld te geven. Ik heb nu een aantal weken vakantie. Toch ben ik steeds in gedachten bezig met mijn aanstaande nieuwe baan. Kan ik het wel? Pas ik er wel?
Zo zonde want ik heb nog 2 weken vrij. Maar hoe je dat verandert?
Alle reacties Link kopieren
roanna schreef:
14-08-2019 19:06
Heel herkenbaar ja. Op het dwangmatige af. En dan ook nog gedachtes over gedachtes over gedachtes 🤯
Maarja ik heb de stempel ocd dus dat is mijn excuus.

Haha nee maar serieus, alles wat hier staat helpt inderdaad. Meditatie, yoga, wandelen, antidepressiva en ja zelfs alcohol op zijn tijd. Dat laatste is geen advies, enkel een conclusie.

Maar bij mediteren is het vooral je gedachtes er te laten zijn zonder oordeel. Dus niet je hoofd uit zetten. Want dat is gewoon onmogelijk.

Ik heb in ieder geval de uitknop nog niet gevonden. En vind mezelf soms heel irritant.
Dat is het inderdaad, irritant. Het is niet zo dat het de kwaliteit van mijn leven ernstig beperkt, maar af en toe zo vervelend hoe je jezelf in de weg kan zitten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven