Zoon (18) (drinkt teveell

18-08-2019 05:32 77 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik maak me grote zorgen om onze zoon van 18. Nu in de vakantieperiode, maar ook tijdens eerdere vakantieperiodes dit jaar gaat hij zo'n vier à vijf avonden per week uit en ik weet dat hij dan minstens negen biertjes drinkt. Koopt af en toe ook een fles vodka (die wordt gedeeld, zegt hij). Als het geen vakantie is, doet hij dit (uitaan en drinken dus) twee à drie keer per week. Heb geprobeerd er met hem over te praten maar stuit op een muur van minimalisering en ontkenning. Zowel mijn vader als mijn moeder hadden een broer die alcoholverslaafd was (hoogfunctionerend), en hij heeft zelf adhd dus ik maak me ontzettende zorgen over alcoholmisbruik. Hij heeft al de naam het 'best' te kunnen drinken van de hele (uitgebreide- vriendengroep, school...
Hij krijgt vijftig euro zakgeld per maand maar dat volstaat uiteraard niet. Hij heeft me nu onlangs verteld dat hij zijn verjaardags- en nieuwjaarsgeld van de afgelopen twee jaar ook opgemaakt heeft tijdens het uitgaan ((uitgebreide en gulle familie, kleine duizend euro toch wel) Deze maand heeft hij een baantje, en bedoeling is dat hij ook volgend jaar een baantje zoekt naast zijn studie.

Hij heeft net de middelbare school afgerond en gaat binnenkort studeren maar blijft nog een jaar thuiswonen.

Hij is achttien en dus meerderjarig, dat besef ik maar al te goed! Maar wat kan ik doen ?

Onze band is heel goed en hij komt met problemen wel naar ons (mij vooral) toe. Maar dat overmatige drinken minimaliseert hij en lacht hij weg.

Iemand helpende gedachten op dit late uur?
Alle reacties Link kopieren
Misschien vertellen hoe het met die dronken broers van je ouders is afgelopen aan je zoon. Dan weet hij waar het zou kunnen op uitdraaien, en hopelijk mindert hij dan.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees niks geks eigenlijk.. bedoel je dan 6 weken lang 5x per week uit of alleen de periode dat jullie ergens op vakantie zijn vrijwel dagelijks de hort op?

Als hij 9 biertjes drinkt is dit dan in 2 uur tijd of over heel de avond/nacht? Ik heb zelf nooit iets gehad met alcohol drinken maar toen ik 18 was haalde ik die frequentie qua stappen ook zeker wel. Mijn vriend (+vrienden) heeft zich vroeger ook echt heel vaak lam gezopen en zo ook heel veel mensen die ik ken. Er is niemand met een alcoholverslaving geëindigd en inmiddels hebben we allemaal een goede baan en/of een gezin.

Ik denk dat je het beste duidelijke afspraken met hem kan maken. Ja het is (heel) veel en zeker als er dus nu in de vakantie wekelijks 45-50 biertjes doorheen gaan. Maar geef aan dat je graag de afspraak met hem maakt dat je ervan op aan kan dat hij wel zijn verantwoordelijkheden neemt als dat nodig is. Straks met stage bijv kan hij daar echt niet op maandagochtend met een kater aan komen zetten. Dat, of gaan werken en een relatie krijgen is voor veel mensen meestal wel een moment om iets af te bouwen en hun geld en vrije tijd aan andere dingen te gaan spenderen dan drank/uitgaan.
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
Alle reacties Link kopieren
Ze hebben allebei zelfmoord gepleegd.
Dat heb ik hem al verteld, leek niet echt indruk te maken.

Die ooms waren trouwens ook nooit (zichtbaar) dronken. Zoon ook nog nooit boven zijn theewater gezien. Komt om vijf u 's nachts thuis, ik ben dan vaak nog of al op, en merk je niks aan. Wel alcoholwalm in zijn slaapkamer ...


Maar het is niet omdat je niet laddezat loopt te lallen, dat er geen probleem is he... Ik denk nu ook aan mijn ooms. Geen cafégangers , nooit een zichtbaar probleem. Maar wel jarenlang in stilte te veel drinken.
Enfin, nu ik dit opschrijf zie ik al een groot verschil met zoon. Die drinkt in gezelschap.
Bewust maken van hoeveel geld het kost, en wat je voor dat geld ook kunt doen. Baan zoeken en stimuleren dat hij daarvan ook gaat sparen. Bijvoorbeeld voor rijbewijs of nog een studie of gewoon om minder te hoeven lenen.
Alle reacties Link kopieren
Carrie, vaak denk ik inderdaad net als jij: dit zal wel normaal zijn. Maar dan slaat de twijfel en angst) weer toe.

Wat hij concreet doet: ze 'chillen' met bende vrienden bij iemand thuis, of in park of zo. Halen vooraf goedkoop bier (ieder voor zichzelf). Die ongeveer negen pintjes gaan er dus door op negen à zeven uur tijd. Maar ook drie flessen wodka (75 cl) op één maand (heb ik gezien op bonnetjes supermarkt, hij houdt al zijn bonnetjes bij en laat ze dan zitten in zijn broekzak )

Zijn vrienden doen hetzelfde als hij, maar hij heeft wel bijnamen die er op wijzen dat hij als een van de grotere (zo niet de grootste) drinker wordt beschouwd.

Deze maand werkt hij, in ploegen, en als hij vroeg op moet, gaat hij niet uit. Dat vond ik zelf ook bemoedigend om te zien. Hij heeft ook heel hard gewerkt om dit jaar te slagen op school (zware studierichting)

Het is een schat van een jongen trouwens.

Ik ben gewoon bang voor zijn gezondheid. Bang ook dat hij een verslavingsgevoeligheid kan hebben geërfd (een generatie overgesprongen dan want ik drink amper ;-) ADHD'ers zijn ook meer verslavingsgevoelig.
Alle reacties Link kopieren
ja, wat dat betreft is het baantje wel goed natuurlijk: beseffen hoeveel geld het kost. Daarom ook dat ik per se wil dat hij volgend jaar ook gaat werken (hoewel dat hier in België niet zo evident is in het eerste jaar...

Anderzijds: dit is gewoon wat hij nu het allerliefst doet, met zijn vrienden bier drinken... daar heeft hij al zijn geld voor over, vrees ik.


Pff, moeilijk... ben zelf iemand die gezond leven heel belangrijk vind en vind het erg lastig om dit aan te zien.
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp je zorgen gezien de verslavingen in de familie, maar ik lees eigenlijk ook niets geks. Zodra er gelogen wordt of verplichtingen niet nagekomen worden om maar te kunnen drinken vind ik het wel zorgelijk, maar dat lijkt hier niet het geval.
Alle reacties Link kopieren
dankjewel, dat stelt me wel een beetje gerust.

maar anderzijds: 40 à 50 pintjes per week... dat kan toch niet gezond zijn? Hij was altijd afgetraind maar begint nu een papperig gezicht te krijgen...

Ik verlang naar de tijd toen hij als zestienjarige elke avond met zijn vriendinnetje op de bank zat hier thuis ;-) Hoewel ik toen vond dat hij eigenlijk moest uitgaan.
Alle reacties Link kopieren
Wat heftig van die zelfmoord

Is het niet gewoon een fase?
En een man van 18 is emotioneel vaak nog lang niet volwassen he. Met bijbehorend gedrag ...
anoniem_180388 wijzigde dit bericht op 18-08-2019 08:36
68.54% gewijzigd
Ik ben je met eens TO, dat dit zorgwekkend is. Zeker voor een 18-jarige wiens hersenen dus nog niet volgroeid zijn en in combinatie met ADHD.
En vaak (weet dus niet of dat bij je zoon het geval is); geven mensen aan nog veel minder glazen te hebben gedronken dan daadwerkelijk het geval is, bij dergelijke hoeveelheden.
De gevolgen van binge-drinken (meer dan vijf glazen in één gelegenheid) kunnen groot zijn, zoals schade aan organen, alcoholvergiftiging, schade aan de hersenen/negatieve invloed op de ontwikkeling van de hersenen, die op 18-jarige leeftijd dus nog niet volgroeid zijn. En dat doet je zoon dus meerdere keren per week.
Realiseert je zoon zich dit alles, welke schadelijke gevolgen dit kan hebben? Veel pubers/jong volwassenen denken immers bij alles dat hen niets kan overkomen.
Zoveel als dat hij drinkt is inderdaad niet gezond en best veel. Ik zou denk ik afwachten hoe het gaat als hij straks met zijn studie begint. Blijft hij dan zoveel drinken of wordt het automatisch minder. En wat zijn straks de resultaten van zijn studie..
Het hoort denk ik ook wel een beetje bij zijn leeftijd, al begrijp ik je angst wel heel goed.
Gelukkig is hij er open over, je zou eens kunnen zeggen; wat fijn dat je eerlijk blijft ook al weet je dat ik het er niet mee eens ben.
Alle reacties Link kopieren
Niks geks lezen? Ik vind het bizar veel voor een 18-jarige. Zie hierboven hoe schadelijk het is!
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Ik lees nu de verdere reacties pas.
TO: wat heftig die suïcides :hug:
En voor iedereen die vindt dat het wel meevalt omdat zij zelf vroeger ook zoveel dronken. Vergeet niet dat er tegenwoordig wetenschappelijke bewijzen zijn dat dit drinkgedrag schadelijk is, waar men vroeger nog niet van op de hoogte was.
Alle reacties Link kopieren
Grappig, laatst heb ik hier nog een klinische les over gegeven. Bij meer dan 5 biertjes op een avond begint lever vervetting. Je lichaam heeft tijd nodig om hiervan te herstellen. Als je dagelijks blijft zuipen kan je acute hepatitis krijgen en naar wat TO schrijft is dat een zeer realistisch scenario.


Raar dat sommigen dat normaal vinden. Het is zeer schadelijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het ook idioot veel en snap je zorgen. Verslaving is niet het enige risico van overmatig alcoholgebruik.

Helaas is het heel lastig dit te doorbreken als hij zelf geen probleem ziet en zijn omgeving het normaliseert en aanmoedigt. Het enige wat je kunt doen is denk ik duidelijk maken dat jij je zorgen maakt en waarom, en in huis grenzen stellen. Misschien kun je nog inspelen op zijn ijdelheid, dat je het begint te zien aan zijn gezicht?
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
ja, dat is dus inderdaad waar ik me zo'n zorgen over maak: de invloed op zijn gezondheid.

Hij is 18 en intelligent (IQ van 125) maar echt in zo'n fase van 'als ik er niet nu meteen dood van ga, boeit het niet). Is twee jaar geleden ook begonnen met roken.

Je staat machteloos he, als ouder... Ik zeg heel vaak dat ik me zorgen maak, ik duw hem artikels onder zijn neus (of in zijn mailbox) over de schadelijke effecten van alcohol op onvolgroeide hersenen...


maar wat doe je als dat geen effect heeft?

Vooral de vodka baart me vreselijke zorgen, waar is dat voor nodig? Maar als ik daar iets van zeg zegt hij dat ze van vodka uiteraard in verhouding minder drinken dan van bier, dat ze weten wat ze doen...

Hij is bijna 1m90 en gespierd , trouwens, en zoals gezegd, ik merk niets aan hem als hij thuiskomt.

Het aantal (negen pintjes) leid ik af uit zijn aankoopgedrag. Hij is een paar keer met me mee geweest naar de winkel, en ik vind bonnetje in zakken als ik de was doe. Negen blikjes bier neemt hij gewoonlijk mee als hij gaat 'chillen'.
anoniem_385725 wijzigde dit bericht op 18-08-2019 09:06
2.76% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik deed dit ook op die leeftijd. Ik ben nu bijna 30 en drink misschien 1 glas wijn per week, maar vaak nog niet eens. Op vakantie maximaal 2-3 glazen per dag.

Bij mij was het een fase die moeiteloos is overgegaan toen ik een jaar of 22 was en op uitgaan uitgekeken raakte.

En met mij massa’s en massa’s studenten die op dezelfde manier een ‘wilde’ periode hadden en nu allemaal gesetteld zijn met gematigd alcoholgebruik, serieuze banen en gezinnen.

Ik zou dus niet meteen wanhopen. Mijn ouders maakten zich ook zorgen, weet ik nog, maar ik heb het ook altijd weggewuifd. Het was het feest, niet de drank zelf, en dat onderscheid kon ik prima maken. Ik snap in retrospectief wel dat mijn ouders dat niet konden en dat ze dit geen leuke fase vonden.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
Lux, jouw bericht geeft me een beetje rust, dank je.

Ik denk (weet) ook dat het bij zoon om vrienden en plezier en feest gaat, niet om wegvluchten zoals bij de ooms.

Ik hoop ook dat na de fase van het excessief trainen en de fase van de enorme verliefdheid op zijn vriendinnetje ook deze fase tijdelijk zal zijn. Al lijkt nog vier jaar me best lang ;-) Gewoon lastig om dat jongetje dat je destijds liefdevol hebt grootgebracht met borstvoeding en biohapjes nu sigaretten en vodka in zijn lijf te zien stoppen...

En daarbij dus de angst dat de gewoonte tóch niet te doorbreken zal zijn, wegens genetische kwetsbaarheid en adhd...
Experimenteren met alcohol en uitgaan is wel normaal. Maar de hoeveelheid drank is niet normaal (veel te veel voor een gezond leven).

De meeste jongeren stoppen daar dan ook mee na een paar jaar, maar daar heb je wel voor nodig dat je zelf gaat inzien dat het niet zo leuk/gezond is.
En dat laatste gaat makkelijker als anderen laten weten dat ze zich zorgen om je maken.

Dus een bezorgde zus, ouders die betrokken zijn en hun zorgen uitspreken. Misschien vrienden die laten weten dat elke avond ladderzat niet gezellig is. Het heeft niet meteen effect, maar het vergroot de kans wel op een gezond(er) leven als hij iets ouder is.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het wel in de gaten houden en zou er als moeder ook allesbehalve blij mee zijn, maar ik denk wel dat massa’s mensen dat op die leeftijd deden en prima terechtgekomen zijn.

Zelf was ik iets ouder, maar toen ik studeerde ging ik ook een hele tijd twee tot 3 keer per week stappen en was ik ook elke keer wel dronken. Tussen mijn 20e en 23e was dat ongeveer. Daarna ging ik een soort van samenwonen en had ik er niet zo’n behoefte meer aan, toen werd het een heel stuk minder. En vanaf mijn 25e/26e drink ik nog nauwelijks. Als ik 10 glazen alcohol per JAAR drink, is het veel.
Alle reacties Link kopieren
Tja hier ook iemand die dat deed op haar 18e en nu al jaren alleen nog drinkt op speciale gelegenheden een of twee keer in de maand en met mij idd mijn hele omgeving van toen. Het is zeker niet gezond, maar het is dus ook niet iets dat alleen maar slecht kan aflopen. Ik zou idd wachten wat er gebeurt als hij wat meer verantwoordelijkheden krijgt.
Het leven is niet eerlijk
Tijdschriftenverslindster schreef:
18-08-2019 08:35
Ik ben je met eens TO, dat dit zorgwekkend is. Zeker voor een 18-jarige wiens hersenen dus nog niet volgroeid zijn en in combinatie met ADHD.
En vaak (weet dus niet of dat bij je zoon het geval is); geven mensen aan nog veel minder glazen te hebben gedronken dan daadwerkelijk het geval is, bij dergelijke hoeveelheden.
De gevolgen van binge-drinken (meer dan vijf glazen in één gelegenheid) kunnen groot zijn, zoals schade aan organen, alcoholvergiftiging, schade aan de hersenen/negatieve invloed op de ontwikkeling van de hersenen, die op 18-jarige leeftijd dus nog niet volgroeid zijn. En dat doet je zoon dus meerdere keren per week.
Realiseert je zoon zich dit alles, welke schadelijke gevolgen dit kan hebben? Veel pubers/jong volwassenen denken immers bij alles dat hen niets kan overkomen.
Och kom op zeg. De halve wereld draait op alcohol en dat gezeur over niet volgroeide hersenen, daar zijn de meningen van de wetenschappers ook over verdeeld. Hoe vaak hoor jij dat mensen beschadigde organen hebben gekregen van alcohol? Nou dan.

Het gaat vanzelf over TO, hij is 18 en mag dus volgens de wet pas sinds z'n verjaardag drinken (ik weet niet of hij daarvoor ook al dronk), het is nieuw en spannend. Gaat echt vanzelf over.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het ook niet gezond klinken eerlijk gezegd, maar ik ben bang dat je niet veel meer kan doen dan inderdaad voorlichting geven en hopen dat er iets van blijft hangen.

Misschien als hij binnenkort een serieuze relatie krijgt dat zij wel invloed op hem heeft, woorden van een vriendinnetje komen op die leeftijd toch beter aan dan van moeders.
Alle reacties Link kopieren
Hier bij ons mag je al bier drinken vanaf je zestiende... idioot genoeg... !

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven