Piekeren

24-08-2019 06:45 11 berichten
Vind het wel moeilijk om dit topic te openen en dit te schrijven en me hierin zo kwetsbaar op te stellen.
Ik ben iemand die veel kan piekeren en ook rumineren (over het verleden; wat veelal bij ASS- autisme hoort).
Hier kan ik erg negatief, zwartgallig en zwaarmoedig van worden en dat is wel het laatste zoals ik me wil voelen.
Vind vooral sociale omgang erg complex en daardoor kijk ik ook best wel negatief naar deze maatschappij.
Dit probleem zit echter in mezelf en eigenlijk wil ik de maatschappij niet als zodanig zien.
Door bepaalde pijnlijke ervaringen in het verleden met sommige mensen, zoals met vriendschappen, werkvloer etc, heeft mijn zelfvertrouwen een enorme knauw gekregen.
Ook mijn zelfbeeld is hieronder gaan lijden en daardoor blijf ik hangen in een zekere negativiteit.
Mijn stemmingen zijn erg wisselend, van soms opgewekt naar zeer zwartgallig.
Heb ondermeer een psychiater en slik anti-depressiva en anti-psychioticum; beiden geen hele hoge dosis.
Zelf denk ik ondermeer ook nog aan een training sociale vaardigheden, ook vanwege mijn grote onzekerheid.
Daardoor voel ik mij ook kwetsbaar in de sociale omgang.
Wil niet als een 'zacht ei' overkomen; het lijkt echter alsof ik een soort incasseringsvermogen mis.
Heb deze week veel geslapen en lijk ook erg moe te zijn van het vele piekeren.

Ben ondermeer op zoek naar herkenbaarheid mbt piekeren, maar ook het kwetsbaar voelen in de sociale omgang etc.
Alle reacties Link kopieren
Ach wat naar. Rot voor je dat je je zo voelt.
Ik weet niet waar je psychiater werkt, maar meestal hebben de wat grotere instellingen allerlei groepen voor mensen met ASS. Het kan al heel erg helpen om herkenning te vinden bij anderen.
Heb je nog meer aan begeleiding gehad voor je ASS? Of voor je piekeren?
Vaak hebben instellingen ook e-health. Dat is een behandeling via internet, waar je op je eigen tempo en in je eigen tijd thuis adviezen en uitleg krijgt. Piekeren is vaak ook een module die ze dan hebben.
Dan leer je dat er verschillende vormen van piekeren zijn. En wat je kunt doen bij elke vorm.
Misschien eens aan je psychiater vragen?
Hoi Helena,

Bedankt voor je reactie.
Mijn psychiater is van Lentis.
Heb gelukkig een erg goede band met hem,.
Ik heb voor mijn ASS ook nog een maatschappelijk werker.
Hier heb ik ook veel steun aan.
Heb nog niet echt specifiek hulp gehad voor mijn piekeren.

Wil verder nog laten weten dat ik momenteel bezig ben met een zeer leerzaam en nuttig boek; Negativiteit Mania van Rijn Vogelaar.
Alle reacties Link kopieren
Fijn dat je een goede band met de psychiater hebt! Dat is al heel wat waard.
Ik zou dan ook zeker je klachten met dat piekeren en je onzekerheid in sociale situaties met hem bespreken.

Ik heb zelf geen ASS, maar ik ken wel veel mensen die het hebben. Ik hoor jouw klachten wel echt veel terug, vandaar dat ik denk dat contact met lotgenoten wel zou kunnen helpen. Voelt dan toch soms wat minder alleen misschien.
Hoe lang heb je deze diagnose al? En wat heb je al gehad aan hulp?

Het boek ken ik niet. Mooi dat het leerzaam en nuttig is! Gaat over negatief denken en dat niet meer los kunnen laten, denk ik? Gezien de titel :)
Heb de diagnose ASS (en ook ADD, zonder de H) al zo'n twintig jaar.
Heb wel veel baat gehad bij hulp, maar helaas kan ik soms toch nog weer wat terugvallen.
Dat moet ik toch wel zien te gaan voorkomen.

Het boek beschrijft ondermeer de negativiteit die bij mensen kan heersen en dan ook met betrekking tot de maatschappij etc.
Alles is heel helder en duidelijk uitgekristalliseerd.
Hopelijk ga ik morgen ook nog naar de sportschool.
Heb echt wat beweging ook nodig en moet ook erg werken aan mijn zelfdiscipline.
Meestal voel ik mij na het sporten een stuk beter; het gaat ondermeer het piekeren ook echt tegen.
Maar ik moet me er wel echt toe zetten iedere keer.
Steeds heb ik weer de neiging om het uit te stellen en van uitstel komt afstel.
Moet eigenlijk een nog strakkere en duidelijkere planning gaan maken hiermee.
Alle reacties Link kopieren
Zeker doen, die sportschool! Raar is dat met de mens, hè? Je weet dat het helpt, maar toch doe je het niet, of met veel moeite. Heb ik ook.
En elke keer ben ik weer blij dat ik ben geweest. Maar de keer erna heb ik er weer moeite mee :)

Gewoon meteen in de ochtend gaan. Dan heb je nog geen tijd gehad om weerstand op te bouwen tegen het sporten. En de rest van de dag heb je er profijt van!

Go!
Daar wil ik mij ook bij aansluiten.
En dan inderdaad het liefst in de ochtend al.
Alle reacties Link kopieren
Bij mij als ik tv kijk en volg het verhaal goed dan lukt het wel om niet te piekeren. Als ik op internet denk over anderen hun problemen kan ik het ook wel vergeten. Fysieke toestanden daar denk ik nog wel na, dat doet mij mijn zorgen niet vergeten.

Echte sociale omgang is bij mij bijna onbestaande buiten mijn ouders zeg ik tegen niemand iets. Dus is moeilijk om daar tips voor te geven. Bij mij weet iedereen dit en is min of meer normaal als ik niets zeg en naar de grond kijk. Het ding is ga je proberen sociale dingen te faken en je doet dingen verkeerd wat moeten ze dan denken. Dus daar waag ik me niet aan en mensen zouden nog gaan denken dat ik normaal ben wat niet is.

Misschien proberen je zo niet aan te trekken of je als zacht ei overkomt. Iedereen komt wel op een bepaalde manier over. Die verschillen zijn er altijd geweest en zullen er altijd blijven. Dat is echt niet erg vind ik zolang er maar geen gewonden vallen kan voor mij veel gedrag. Al moet ik wel toegeven dat roepen mij overprikkelt, maar verder dan dat ik denk die komt roepend over. Denk ik daar niet over na, dus als je wat als zacht ei over komt zullen ze daar verder ook niet extreem over nadenken denk ik.

Ik hoop dat je moeheid nog wat verdwijnt dat is niet leuk.
hoi pplakke,

Bedankt voor je reactie.
Voel me vandaag wel iets beter en hoop ook dat dit de komende weken in ieder geval zo blijft.
Alle reacties Link kopieren
Upward_spiral schreef:
25-08-2019 10:30
hoi pplakke,

Bedankt voor je reactie.
Voel me vandaag wel iets beter en hoop ook dat dit de komende weken in ieder geval zo blijft.
Hoop het ook voor je.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven