Gebruik oxazepam / postnatale depressie

25-08-2019 10:34 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik ben in een zeer ernstige postnatale depressie beland.
Wat een vreselijk iets.
Ik heb 't gevoel dat dit nooit meer goed kan komen.
Mijn hoofd voelt helemaal kapot.
Inmiddels is er van alles opgestart.
Mijn man is thuis, om te helpen zorgen, de huisarts is ingeschakeld, de psycholoog en ik ben aangemeld bij een moeder / kind afdeling in 't ziekenhuis voor verdere begeleiding.

Inmiddels slik ik nu een week of 3/4 oxazepam en is mijn antidepressiva wat opgehoogd. Ik slik er 1 a 2 per dag. Op dit moment 2. Als ik 't niet neem dan is 't helemaal niet te doen, maar ik ben zo bang voor verslaving. En zo bang dat ze binnenkort niet meer werken.

Zijn er vrouwen met ervaring, en dat 't goed gekomen is?
Sorry voor deze hopeloze post.
Ik ben zo angstig de hele dag door.

Liefs
Alle reacties Link kopieren
Ik heb in het verleden ook te maken gehad met postnatale depressies en langere periode oxazepam gebruikt. Probeer je hier niet teveel zorgen over te maken, ik weet het: makkelijker gezegd dan gedaan.

Je mag je nu niet goed voelen, daar kun je niks aan doen en dat is dan helaas maar even zo. Gun jezelf de tijd. Ik merkte vanzelf wanneer ik me beter voelde en kon toen langzaam de oxazepam afbouwen. Ik heb geen langere periode last gehad van bijwerkingen. Als je het nu nodig hebt dan is het zo. Het is een rot periode en het gaat in kleine stapjes. Het is niet in 1x over. Probeer te accepteren dat het zo is, hoe moeilijk ook. Wanneer je je straks weer beter voelt, en die periode komt echt weer, dan komt het wel goed met die oxazepam. En 1,5 is overigens een hele lage dosis, het komt echt weer goed. Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
starshine31 schreef:
26-11-2019 13:09
Ik heb in het verleden ook te maken gehad met postnatale depressies en langere periode oxazepam gebruikt. Probeer je hier niet teveel zorgen over te maken, ik weet het: makkelijker gezegd dan gedaan.

Je mag je nu niet goed voelen, daar kun je niks aan doen en dat is dan helaas maar even zo. Gun jezelf de tijd. Ik merkte vanzelf wanneer ik me beter voelde en kon toen langzaam de oxazepam afbouwen. Ik heb geen langere periode last gehad van bijwerkingen. Als je het nu nodig hebt dan is het zo. Het is een rot periode en het gaat in kleine stapjes. Het is niet in 1x over. Probeer te accepteren dat het zo is, hoe moeilijk ook. Wanneer je je straks weer beter voelt, en die periode komt echt weer, dan komt het wel goed met die oxazepam. En 1,5 is overigens een hele lage dosis, het komt echt weer goed. Sterkte!
Bedankt voor je reactie. Wat is een lange periode oxazepam voor jouw? En ook meerdere op een dag? Ik vind 't zo raar dat ik iets omhoog krabbelde en nu kei kei hard weer neerval.
Alle reacties Link kopieren
Hi ninosz,
ik heb meerdere periodes oxazepam gebruikt en herken de angst ervoor. Zeker de 1e keer wilde ik het eigenlijk niet, vond ik het eng en las ik alle negatieve ervaringen + de angst om verslaafd eraan te worden. Ergens denk ik dat het iets makkelijker was geweest als ik gewoon had kunnen denken: 'ik heb het nu even nodig, dat is niet erg'.

Probeer het bijvoorbeeld een hele week echt te accepteren. Niet twijfelen, niet over nadenken, niet denken hoe voel ik me en kan ik het vandaag misschien zonder. Dan kan het echt wat rust geven.

Daarna in kleine stapjes kijken hoe het gaat. Bijvoorbeeld 1 dagje iets minder (of 1 ochtend) en voelen dat het ondanks wat spanning toch lukt! Of desnoods beginnen met een uurtje voelen hoe het is om even gespannen te zijn zonder oxazepam. En als het teveel is dan is dat nu even zo.

Hoe gaat het met je kindje? Gaat de zorg goed en heeft het daar invloed op? Je gaat hier echt uitkomen!

En om op je 1e vraag terug te komen, ik heb denk ik wel een jaar geworsteld met antidepressiva en oxazepam. Niet dagelijks, ook wel periodes zonder maar soms ook maanden achter elkaar. Maar toen het beter ging kon ik echt zonder problemen weer zonder oxazepam.

Sterkte!
Hé Ninosz, wat rot voor je meid! Ik heb 15 jaar geleden een ppd gehad dus ik weet een beetje wat je meemaakt. Wat betreft de oxazepam..ik gebruik dit zelf nu ook al een hele tijd ivm pms. Die is toen ik 40 was flink toegenomen. Had ook al ad. Vond t eerst ook erg vervelend maar probeer t wat los te laten. Ik zorg ervoor dat ik niet steeds meer nodig heb..buiten mijn pms periode neem ik weer veel minder. Rond mijn pms waar angst mijn ergste klacht is neem ik wat meer.

Vertrouw er maar op dat je op den duur weer kan minderen.

Tijdens mijn ppd was ik bij praktijkgeenrozewolk..zij heeft een dippagina waar ik toen veel aan heb gehad..hier de link http://www.praktijkgeenrozewolk.nl/418833376 misschien heb je er wat aan. De therapeute van deze praktijk heeft zelf 2x een ppd gehad dus ze weet waar ze t over heeft.

Volgens mij hebben we eerder ook wel s privecontact gehad via Whatsapp klopt dat?
Heb je misschien ook een oestrogeen dominantie? Daar heb je dan weer progesteron voor om te slikken. Dat kan ook schelen in je humeur/pms.

Benzo's wennen heel snel en zijn schadelijk, maar dat weet je al.
Alle reacties Link kopieren
merle78 schreef:
27-11-2019 20:58
Heb je misschien ook een oestrogeen dominantie? Daar heb je dan weer progesteron voor om te slikken. Dat kan ook schelen in je humeur/pms.

Benzo's wennen heel snel en zijn schadelijk, maar dat weet je al.
Is dat duphaston?
En wat is er schadelijk aan benzos?
Alle reacties Link kopieren
starshine31 schreef:
27-11-2019 11:36
Hi ninosz,
ik heb meerdere periodes oxazepam gebruikt en herken de angst ervoor. Zeker de 1e keer wilde ik het eigenlijk niet, vond ik het eng en las ik alle negatieve ervaringen + de angst om verslaafd eraan te worden. Ergens denk ik dat het iets makkelijker was geweest als ik gewoon had kunnen denken: 'ik heb het nu even nodig, dat is niet erg'.

Probeer het bijvoorbeeld een hele week echt te accepteren. Niet twijfelen, niet over nadenken, niet denken hoe voel ik me en kan ik het vandaag misschien zonder. Dan kan het echt wat rust geven.

Daarna in kleine stapjes kijken hoe het gaat. Bijvoorbeeld 1 dagje iets minder (of 1 ochtend) en voelen dat het ondanks wat spanning toch lukt! Of desnoods beginnen met een uurtje voelen hoe het is om even gespannen te zijn zonder oxazepam. En als het teveel is dan is dat nu even zo.

Hoe gaat het met je kindje? Gaat de zorg goed en heeft het daar invloed op? Je gaat hier echt uitkomen!

En om op je 1e vraag terug te komen, ik heb denk ik wel een jaar geworsteld met antidepressiva en oxazepam. Niet dagelijks, ook wel periodes zonder maar soms ook maanden achter elkaar. Maar toen het beter ging kon ik echt zonder problemen weer zonder oxazepam.

Sterkte!
Bedankt voor je reactie.
Heb er veel aan.
Hoeveel slikte jij per dag?

Met m'n kindje gaat 't super.
Zo makkelijk en lief.
Alle reacties Link kopieren
matz schreef:
27-11-2019 14:14
Hé Ninosz, wat rot voor je meid! Ik heb 15 jaar geleden een ppd gehad dus ik weet een beetje wat je meemaakt. Wat betreft de oxazepam..ik gebruik dit zelf nu ook al een hele tijd ivm pms. Die is toen ik 40 was flink toegenomen. Had ook al ad. Vond t eerst ook erg vervelend maar probeer t wat los te laten. Ik zorg ervoor dat ik niet steeds meer nodig heb..buiten mijn pms periode neem ik weer veel minder. Rond mijn pms waar angst mijn ergste klacht is neem ik wat meer.

Vertrouw er maar op dat je op den duur weer kan minderen.

Tijdens mijn ppd was ik bij praktijkgeenrozewolk..zij heeft een dippagina waar ik toen veel aan heb gehad..hier de link http://www.praktijkgeenrozewolk.nl/418833376 misschien heb je er wat aan. De therapeute van deze praktijk heeft zelf 2x een ppd gehad dus ze weet waar ze t over heeft.

Volgens mij hebben we eerder ook wel s privecontact gehad via Whatsapp klopt dat?
Gebruik jij ze dagelijks?
Volgens mij hebben wij idd wel eens contact gehad.
Hoe lang geleden ben je bevallen?

Bij mij duurt het ergste een half jaar en daarna nog wel een jaar voor ik weer echt stabiel ben. Bij mij helpt een hele lage dosis Dipiperon goed naast mijn AD.

Bij sommige vrouwen schijnt Duphaston goed te helpen.

Heel veel sterkte. :hug:
Alle reacties Link kopieren
ninosz schreef:
27-11-2019 21:53
Bedankt voor je reactie.
Heb er veel aan.
Hoeveel slikte jij per dag?

Met m'n kindje gaat 't super.
Zo makkelijk en lief.
Fijn dat het met je kindje zo goed gaat. Mijn situatie was wel wat anders. Ik was ook nog niet bekend met antidepressiva en achteraf bleek dat ik er in het begin 1 had die me alleen maar meer spanning gaf. Toen had ik op een gegeven moment elke ochtend 2 oxazepam nodig om een heel klein beetje tot rust te komen. En dan in de loop v.d. dag nog wel 1. Maar het verschilt enorm per persoon. Iemand anders werd bijvoorbeeld al heel suf van een halve oxazepam. Maar destijds had ik heel veel moeite met de situatie accepteren en dat is denk ik het belangrijkste. Alleen maar blijven vechten tegen dat negatieve gevoel daar heb je helaas niks aan, het hoort nu even bij je. En echt, er komen betere momenten waarop je hopelijk zelfs denkt 'waar maakte ik me nou zo druk om'.

Maar dat het maakt het nog steeds ontzettend rot om door deze nare periode te komen.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt over dit onderwerp toch al meer topics geopend? In een ander topic van jou hierover heb ik al gereageerd:

Welk AD slik je? Ik slikte de eerste maanden 8,5 oxazepam per dag en 1 seroxat. Toen het een stuk beter ging, ging oxazepam afbouwen makkelijk. Toen ik naar 2 seroxat ging voelde ik me weer goed. Hou vol.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook oxazepam geslikt toen mijn depressie op zijn hoogst was. Niet bang zijn voor verslaving... wanneer t beter gaat ga je het vanzelf minder gebruiken. Echt.
ninosz schreef:
27-11-2019 21:54
Gebruik jij ze dagelijks?
Volgens mij hebben wij idd wel eens contact gehad.
Ja, op het moment wel..
Alle reacties Link kopieren
nachtvlinder1977 schreef:
27-11-2019 21:57
Hoe lang geleden ben je bevallen?

Bij mij duurt het ergste een half jaar en daarna nog wel een jaar voor ik weer echt stabiel ben. Bij mij helpt een hele lage dosis Dipiperon goed naast mijn AD.

Bij sommige vrouwen schijnt Duphaston goed te helpen.

Heel veel sterkte. :hug:
Bijna 5 maanden geleden.
ninosz schreef:
27-11-2019 21:51
Is dat duphaston?
En wat is er schadelijk aan benzos?
Nee, progesteron (merknaam: utrogestan 100 MG capsules) de tegenhanger van oestrogeen, het is lichter dan bijvoorbeeld de anticonceptiepil. Werkt ook tegen hormonale acne bij volwassen vrouwen. Er zijn ook voedingslijsten die progesteron verhogend werken en voedsellijsten mbt oestrogeen. De meeste Westerse drukbezette vrouwen hebben een oestrogeen overschot. Vaak ook na een zwangerschap.

Benzo's zijn schadelijk voor je hersenen en super verslavend. Bij misbruik/ verslaving kun je "brain zaps" krijgen. Google maar eens. Alles wat eindigt op pam is een benzo.

Ik wil je niet bang maken voor benzo's, het is goed dat ze bestaan, maar pas op want het went zo snel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven