Seroquel

25-08-2019 17:28 54 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb van de psychiater Seroquel voorgeschreven gekregen in een dosis van 25mg.
Dit mag ik gebruiken als ik wil.
Mijn angst voor medicatie is behoorlijk groot, maar slik al wel Sertraline en nu oxazepam.
Ik vind Seroquel een grote stap om te gaan gebruiken.
Ben zo bang voor de bijwerkingen.
Zijn er mensen die dit gebruiken?
En klopt het dat je er nog angstiger van kan worden?
Alle reacties Link kopieren
Voor welke klachten heeft jouw psych het voorgeschreven? Heeft hij uitgelegd waarom de dosis zo laag is?
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 25-08-2019 18:42
Reden: medisch advies
99.53% gewijzigd
It is no measure of health to be well-adjusted to a sick society.
Krishnamurti
Alle reacties Link kopieren
En het klopt dat het paradoxaal kan werken. De meeste psychofarmaca hebben als mogelijke bijwerkingen exact die symptomen die ze geacht worden te bestrijden.
It is no measure of health to be well-adjusted to a sick society.
Krishnamurti
Alle reacties Link kopieren
Tickel schreef:
25-08-2019 17:39
Voor welke klachten heeft jouw psych het voorgeschreven? Heeft hij uitgelegd waarom de dosis zo laag is?
Voor het overmatige piekeren.
Alle reacties Link kopieren
Sowieso kunnen je klachten er inderdaad 'verkeerd om' op reageren, maar met welke medicatie is dat geen mogelijkheid. Met oxazepam kan dat ook, daar kan je ook angstig, depressief of suicidaal of weet ik wat door worden.

Ik heb geen seroquel gehad, maar wel andere AP, en ik zou er goed mee oppassen. Ik kreeg vooral last van dubbel zien (meerdere keren naar opticien gegaan maar mijn bril was gewoon in orde), heeel veel slapen en aankomen in gewicht. Die laatste heeft de doorslag gegeven om te stoppen. En dan zat ik heel erg laag in dosis. Het afbouwen liet me ijlen, wanen en voelen alsof ik dood ging. Niet om je bang te maken, maar het is mogelijk dat je er weer mee wilt stoppen omdat het toch niet is wat je verwacht en zelfs bij een lage dosis kan dit dus heel verkeerd gaan.

Het is uitproberen, iedereen reageert anders, dat kan niemand, zelfs je psychiaterm, niet voorzien.
"When you come out of the storm, you won’t be the same person who walked in. That’s what this storm’s all about.”
Alle reacties Link kopieren
Het is dus geen middel voor 1x gebruik? Of zonodig..
Klinkt niet hoopgevend jullie reacties.
Ik gebruik het nu langere tijd (en doe het er enorm goed op). 3x 25 mg in de avond, en 50 mg langwerkend 2x per dag.

Het zorgt nu voor de rust dat ik de achterliggende problemen kan aanpakken, waardoor ik het straks weer stap voor stap kan afbouwen. Maar zou het wel aanraden met iets van therapie te gebruiken. Pillen lossen je probleem niet blijvend op. Het geeft mij vooral de ruimte.
Alle reacties Link kopieren
Utakar schreef:
25-08-2019 18:21
Ik gebruik het nu langere tijd (en doe het er enorm goed op). 3x 25 mg in de avond, en 50 mg langwerkend 2x per dag.

Het zorgt nu voor de rust dat ik de achterliggende problemen kan aanpakken, waardoor ik het straks weer stap voor stap kan afbouwen. Maar zou het wel aanraden met iets van therapie te gebruiken. Pillen lossen je probleem niet blijvend op. Het geeft mij vooral de ruimte.
Geen bijwerkingen?
Alle reacties Link kopieren
Kohaku schreef:
25-08-2019 18:12
Sowieso kunnen je klachten er inderdaad 'verkeerd om' op reageren, maar met welke medicatie is dat geen mogelijkheid. Met oxazepam kan dat ook, daar kan je ook angstig, depressief of suicidaal of weet ik wat door worden.

Ik heb geen seroquel gehad, maar wel andere AP, en ik zou er goed mee oppassen. Ik kreeg vooral last van dubbel zien (meerdere keren naar opticien gegaan maar mijn bril was gewoon in orde), heeel veel slapen en aankomen in gewicht. Die laatste heeft de doorslag gegeven om te stoppen. En dan zat ik heel erg laag in dosis. Het afbouwen liet me ijlen, wanen en voelen alsof ik dood ging. Niet om je bang te maken, maar het is mogelijk dat je er weer mee wilt stoppen omdat het toch niet is wat je verwacht en zelfs bij een lage dosis kan dit dus heel verkeerd gaan.

Het is uitproberen, iedereen reageert anders, dat kan niemand, zelfs je psychiaterm, niet voorzien.
Voor welke problemen slikte jij 't?
ninosz schreef:
25-08-2019 18:12
Voor het overmatige piekeren.
.
Tsja, het is gewoon zo, hier kan een lage dosis seroquel wel tegen helpen. Je wordt dus juist niet angstig. Zou binnen korte tijd moeten werken. Maar wat Utakar schrijft, het is symptoombestrijding, dus geen lange termijn oplossing.
Het lijkt me dat je psychiater aan je heeft uitgelegd of het voor dagelijks of zo nodig gebruik is.

Doseringen van seroquel voor gebruik bij psychose of bipolaire stoornis zijn veel hoger en de mogelijke bijwerkingen dus veel heftiger. Er is absoluut regelmatige controle door een arts nodig. En sowieso bij het starten met psychofarmaca moet je nauw contact met je psychiater houden.
anoniem_365339 wijzigde dit bericht op 25-08-2019 18:40
15.81% gewijzigd
Ik heb gelukkig nooit enorme doseringen geslikt. Ik kreeg het ooit voorgeschreven in een soort cocktail van andere laag gedoseerde middelen om te kunnen slapen. Ik begon met 75 mg maar heb dit zelf afgebouwd naar 25 Daar slaap ik in combinatie met andere laag gedoseerde middelen prima op.

Ik ben er nooit angstiger van geworden, integendeel ik sliep er heerlijk van in en van door met de meest geweldige dromen. Dit middel staat bekend om zijn vreselijke bijwerkingen maar dan gaat het om hoge dosissen van 600 mg en meer.

Aan jou de keus na een kosten/baten plaatje van jouw situatie. Ik zou proberen om dagelijks slikken te voorkomen en het alleen voor nood gebruiken als jouw situatie dit toelaat. Het is een vreselijk middel om van af te kicken vooral in hogere doseringen. Maar voor mij persoonlijk betekent 25 mg seroquel het verschil tussen slapeloze nachten met veel flaschbacks of in en door slapen.

Voor mijn gevoel ben ik beter af met 25 mg seroquel dan met slapeloze nachten. Aan jou de keuze wat voor jou zwaarder weegt op je algehele welbevinden. :hug:
Hou je suiker, schildklier en vitaminewaarden in de gaten. Om het half jaar laten prikken bij lab.

Ook met lage doseringen ( die prima te behappen zijn vaak) wil dat nog wel eens daar problemen opleveren. Zeker als je langer dan een paar weken slikt.

En slik ze minimaal een uur voor slapen gaan. Soms heb je even wat meer 'hersenaktiviteit' voor je kalmer word.
Je slaapt dan sowieso beter en overdag heb je de minste bijwerkingen, die heb je al in je slaap gehad.
ninosz schreef:
25-08-2019 18:33
Geen bijwerkingen?
Nee. Maar dat kan ook komen omdat ik nu met therapie zeer intensief bezig ben om te veranderen, en ik nu veel gelukkiger in het leven sta als toen ik begon. Dus nu is een dag koppijn dus veel minder intens. En of ik nou soms koppijn van de medicatie is of door wat anders no idea.
ninosz schreef:
25-08-2019 18:17
Het is dus geen middel voor 1x gebruik? Of zonodig..
Klinkt niet hoopgevend jullie reacties.
Dat kan wel. Heb het ook een tijd zonodig gehad voor dezelfde indicatie. Toen een tijd dagelijks, maar dat gaf gewenning. Nu alweer jaren een lage dosering Dipiperon. Heb er geen bijwerkingen van, wel erg stoned in het begin bij Seroquel.
Alle reacties Link kopieren
ninosz schreef:
25-08-2019 18:33
Voor welke problemen slikte jij 't?
Piekeren, herhaling in hoofd en rust in hoofd vooral.
Vooral de 'stemmen' die herhalen in mijn hoofd waren weg, wat heel prettig was, maar ze zijn dus ook weg als ik zo min mogelijk stress heb.
Ik pakte dat liever aan dan dat ik AP slikte.
"When you come out of the storm, you won’t be the same person who walked in. That’s what this storm’s all about.”
Ik doe het prima op seroquel. Ik gebruik 25 mg om te slapen. Slaap veel rustiger, stukken minder nachtmerries en pieker ook minder voor het slapen gaan. Overdag pak ik desgewenst 50 mg met gereguleerde afgifte, op dagen dat ik veel last heb van herbelevingen en flashbacks. Dit haalt voor mij de scherpste kanten nu voldoende af.

In het verleden had ik een veel hogere dosis en dat had wel flinke bijwerkingen, nu heb ik daar nagenoeg geen last van. Ben alleen overdag weinig spraakzaam met die 50 mg, maar waarschijnlijk zou ik zonder door de PTSS een fors korter lontje hebben. Mijn aandoening geeft sowieso ook nare bijwerkingen, dan liever die van de seroquel.

Je komt er alleen achter wat het voor jou doet door het uit te proberen, maar kies dan een moment dat je niks hoeft.
Alle reacties Link kopieren
Een vervangend arts schreef het mij ook voor, voor af en toe. Maar de apotheek en de psychiater vonden weer dat dit medicijn alleen maar bij dagelijks gebruik werkte. Ik begrijp dit nog steeds niet.

25mg is echt een hele lage dossis.
Er zijn wel mensen die 300mg per dag krijgen voorgeschreven. Dat hielp mij te relativeren. Ik sliep er heerlijk op. En werd rustiger in mijn hoofd.
Lucifer2018 schreef:
25-08-2019 18:40
Hou je suiker, schildklier en vitaminewaarden in de gaten. Om het half jaar laten prikken bij lab.

Ook met lage doseringen ( die prima te behappen zijn vaak) wil dat nog wel eens daar problemen opleveren. Zeker als je langer dan een paar weken slikt.

En slik ze minimaal een uur voor slapen gaan. Soms heb je even wat meer 'hersenaktiviteit' voor je kalmer word.
Je slaapt dan sowieso beter en overdag heb je de minste bijwerkingen, die heb je al in je slaap gehad.
Echt? Ik slik al jaren 25 mg seroquel ( tegenwoordig onder het merk Quetiapine) en mijn arts heeft nog nooit een bloedtest benoemd. Ik ga en ging er dus ook van uit dat 25 mg geen invloed had op je verdere gesteldheid? Ik ga hier morgen toch eens over bellen met de da. Zeker gezien wat ik daarnaast allemaal moet slikken aan bloeddrukverlagende en bloed verdunnende middelen na een beroerte en een tia.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk wat Boselfje3 een goeie is. Mijn bijwerkingen van de aandoening/klachten voor het gebruik, waren zo erg, dat de bijwerkingen van het medicijn me op dat moment niet konden schelen.
Alle reacties Link kopieren
nospe schreef:
25-08-2019 19:03
Echt? Ik slik al jaren 25 mg seroquel ( tegenwoordig onder het merk Quetiapine) en mijn arts heeft nog nooit een bloedtest benoemd. Ik ga en ging er dus ook van uit dat 25 mg geen invloed had op je verdere gesteldheid? Ik ga hier morgen toch eens over bellen met de da. Zeker gezien wat ik daarnaast allemaal moet slikken aan bloeddrukverlagende en bloed verdunnende middelen na een beroerte en een tia.
Mijn arts doet dit ook niet. Las het ook al online. Maar nog nooit tussendoor langs hoeven komen.
nospe schreef:
25-08-2019 19:03
Echt? Ik slik al jaren 25 mg seroquel ( tegenwoordig onder het merk Quetiapine) en mijn arts heeft nog nooit een bloedtest benoemd. Ik ga en ging er dus ook van uit dat 25 mg geen invloed had op je verdere gesteldheid? Ik ga hier morgen toch eens over bellen met de da. Zeker gezien wat ik daarnaast allemaal moet slikken aan bloeddrukverlagende en bloed verdunnende middelen na een beroerte en een tia.

Ja, Ik heb er diabetes/metabool en schildklierproblemen aan over gehouden, en vitamine d en b12 opname problemen. En ik slikte ook geen hoge dosis. Wel lang gebruik. Nu ik niet meer gebruik zijn alleen de problemen met de b12 opgehouden, De rest heb ik nog. Dat zijn blijvende problemen. Kan niet afvallen, haren blijven uitvallen, ernstige vitamine D deficiëntie. Wat echt funest is voor mensen met andere lichamelijke en brein/psychische problemen, je blijft moe en down en kan niet werken aan herstel daardoor.

Is niet dat iedereen daar per se last van krijgt hoor, echt niet. Ogf nu nog niet merkbaar. Kan ook.
Maar toch best veel wel binnen een paar jaar.

Dus op meer plekken houden ze het wel in de gaten meteen bij slikken ipv te gaan wachten dat mensen met klachten komen jaren later en niemand dan weet hoe het komt.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 25-08-2019 19:30
29.66% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
....
anoniem_277213 wijzigde dit bericht op 25-08-2019 19:25
Reden: .zal anders door beheer wel verwijderd worden
98.63% gewijzigd
It is no measure of health to be well-adjusted to a sick society.
Krishnamurti
Jezus er gaat een wereld voor me open! Ik ging er ook altijd van uit dat seroquel in lage dosering amper tot geen bijwerkingen had itt hoge doseringen. Dat is mij ook altijd zo verteld bij vragen die ik over het gebruik had. Ik kwam dus ook aan, kreeg daardoor een hoge bloeddruk waar ik weer metoprolol voor kreeg. Toen ik toch een beroerte kreeg kwam daar ook nog grepid bij. Best eng om te bedenken dat 25 mg seroquel wsl geleid heeft na 10 jaar gebruik tot een hand vol extra medicatie. En nog nooit is mijn bloed getest op wat voor waarden dan ook.

Daarnaast slik ik ook nog ritalin voor mijn add. Best een handje vol dus zonder toezicht.
Jammer Fayanna, heb net je bericht gemist. Lucifer, bedankt voor je openheid. Ik herken wel dingen in jouw bericht die ik nooit zo in verband heb gebracht met mijn medicatie. Ik val ook niet af, al eet ik weken lang 500 calorieën. Ik weet dit aan de overgang. Zoals ik eigenlijk alles de laatste jaren aan de overgang weet.

Geen fut, haaruitval en nog wat van de dingen die jij benoemt. Natuurlijk kan de overgang hier een rol in spelen maar ik heb eigenlijk nooit iets van mijn verschijnselen in verband gebracht met de medicatie die ik slik. Beetje dom mss maar ik vertrouwde op mijn artsen en hun antwoorden op mijn vragen.

Dit topic heeft mijn ogen geopend en mij bewust gemaakt van bepaalde zaken. Dank voor jullie open hartigheid!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven