Zware depressie combineren met werk...

26-08-2019 11:58 90 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo Allemaal,

Ik zit een beetje met een vraag in mijn hoofd,
ik loop momenteel bij een therapeut waar ik onder behandeling sta voor een zware depressie, heb 2 jonge kindjes en werk 3 dagen in de week..
ik vind het allemaal heel zwaar om dit nog vol te houden maar ik doe mijn best, nou vragen ze de laatste tijd nogal geregeld of ik extra wil werken voor als mijn collega vrij is,
ze weten dat ik behandeld word voor een zware depressie en heb aangegeven dat ik het heel zwaar vind dit allemaal te combineren en op zo op beide benen te blijven staan..
nou is het ook weer zo dat ik me schuldig voel als ik nee zeg op die dagen want wat als ik een dag vrij wil zijn, wie weet doen ze dan wel moeilijk.
wat kan ik nou het beste met deze situatie doen?
1 keer duidelijk in gesprek gaan met je leidinggevende en/of de roosteraar dat het momenteel voor jou niet mogelijk is om boven je contract uren te werken en dat je het waardeert als het niet meer wordt gevraagd omdat je stress krijgt van het nee zeggen.

Dat heeft verder niks te maken met jouw recht op vrije dagen en het geeft hun duidelijkheid dat ze een reserve minder hebben.
Alle reacties Link kopieren
duidelijk zijn

zeg desnoods dat ze je herstel tegenwerken hiermee... maar als ze kappen met vragen ben je waarschijnlijk eerder weer beter en meer beschikbaar

win win toch
Lorem Ipsum
Alle reacties Link kopieren
Knap dat je alle ballen nog hoog kunt houden met 3 dagen werken en je kinderen verzorgen, en op je werk vertellen dat jou overvragen je al veel energie kost en extra werken? Nee is nee.
Depressie is ziek melden. Kinderen naar de opvang en rust creeeren voor jezelf.
Alle reacties Link kopieren
dankjewel voor alle reacties,

Ik ben alleen bang dat duidelijk zijn dus niet helemaal werkt, ik heb dit namelijk al vaker aangegeven,
het koste me al heel veel moeite aan te geven dat ik in gesprek was en dat ik überhaupt aan een depressie leed.
zelfs mijn therapeut vind ik het knap dat ik nog werk en de zorg nog zo goed als dit mogelijk is want ik merk het natuurlijk wel..
ik weet niet of ik dit zo nog wel volhoud ik ben er al totaal niet bij soms
Alle reacties Link kopieren
Ziek melden, op is op, je moet rusten.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook het idee dat ik niet serieus genomen word, heb mijn leidinggevende ook aangegeven dat ik omhoog ging in medicatie( intiedepressiva) en dat ik echt wekelijks mijn gesprekken krijg en dit ook nodig is wat al maar 1 keer per week kan omdat ik er geen vrij voor wil nemen om ze daarmee niet te belasten
en nog vragen ze of ik die ene dag dan extra kan werken.
Ik heb helaas gezien wat ze met mensen doen binnen ons bedrijf die hier mee kampen en zit hier niet echt op de wachten, dat is waarschijnlijk de grootste reden dat ik nog gewoon mijn uren werk.
en omdat ik van het doorzetten ben
neem jezelf serieus en meld je ziek
Alle reacties Link kopieren
als ze bellen voor roostervragen gewoon niet opnemen, je komt alleen op afgesproken dagen

en als dat niet werkt zou ik niet meer van een depressie spreken tegen hen maar van een burn-out
Lorem Ipsum
chrys schreef:
26-08-2019 12:18
neem jezelf serieus en meld je ziek
Dit. Het enige juiste om te doen, om er zelf niet aan onderdoor te gaan.
DJDK2013 schreef:
26-08-2019 12:14

en omdat ik van het doorzetten ben
Best kans dat dit onderdeel van de basis is van de depressie.
Alle reacties Link kopieren
Het klinkt een beetje alsof je werkgever het gewoon blijft proberen... Zou het mogelijk zijn om samen met je psycholog (of bedrijfsarts) een brief op te stellen waarin je (nogmaals) kort de situatie beschrijft en dat je voorlopig niet in staat bent om meer dagen te gaan werken. Dan kun je deze wellicht voorleggen/voorlezen en als ze je toch weer vragen er direct naar verwijzen.

P.s. Ik weet niet zeker of dit de juiste gang van zaken is, als eigen baas, maar daar kunnen andere forummers wellicht iets over zeggen ;)
Alle reacties Link kopieren
Nee zeggen. Niet een hele uitleg met je ziektebeeld, medicatie en therapie maar alleen: nee, ik kan niet.

Verder niets...dit ga je overal tegen komen dus oefenen met nee zeggen ipv de ander mag het niet vragen. De ander mag vragen en jij mag de vraag beantwoorden zoals jij dat wil dus met allemaal info die niet ter zake doet of gewoon met nee.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
DJDK2013 schreef:
26-08-2019 12:14
Ik heb ook het idee dat ik niet serieus genomen word, heb mijn leidinggevende ook aangegeven dat ik omhoog ging in medicatie( intiedepressiva) en dat ik echt wekelijks mijn gesprekken krijg en dit ook nodig is wat al maar 1 keer per week kan omdat ik er geen vrij voor wil nemen om ze daarmee niet te belasten
en nog vragen ze of ik die ene dag dan extra kan werken.
Ik heb helaas gezien wat ze met mensen doen binnen ons bedrijf die hier mee kampen en zit hier niet echt op de wachten, dat is waarschijnlijk de grootste reden dat ik nog gewoon mijn uren werk.
en omdat ik van het doorzetten ben
Niet verstandig, als je door je laatste grenzen blijft gaan dan zegt je lichaam vanzelf stop, dan krijg je vanzelf iets heftigs als straatangst of hyperventilatie of slaapstoornissen.
Je moet wel naar jezelf luisteren, je loopt nu op je laatste restje.
Spaar jezelf en gun jezelf rust.
Alle reacties Link kopieren
DJDK2013 schreef:
26-08-2019 12:14
Ik heb ook het idee dat ik niet serieus genomen word, heb mijn leidinggevende ook aangegeven dat ik omhoog ging in medicatie( intiedepressiva) en dat ik echt wekelijks mijn gesprekken krijg en dit ook nodig is wat al maar 1 keer per week kan omdat ik er geen vrij voor wil nemen om ze daarmee niet te belasten
en nog vragen ze of ik die ene dag dan extra kan werken.
Ik heb helaas gezien wat ze met mensen doen binnen ons bedrijf die hier mee kampen en zit hier niet echt op de wachten, dat is waarschijnlijk de grootste reden dat ik nog gewoon mijn uren werk.
en omdat ik van het doorzetten ben

Neem je jezelf serieus?

Depressie is niet bij iedereen zichtbaar. Als jij zo hard door blijft werken en je werkgever wat dat betreft niks merkt.. medicatie zegt niet zoveel, en ook de frequentie van je therapie niet echt.
Als jij te ziek bent om te werken - of te herstellen, moet jij op de rem trappen en je ziek melden.
Of je kan kijken of je eerst eens een afspraak bij de bedrijfsarts kan maken.
anoniem_376070 wijzigde dit bericht op 26-08-2019 12:23
0.89% gewijzigd
.
Alle reacties Link kopieren
rosings schreef:
26-08-2019 12:20
Best kans dat dit onderdeel van de basis is van de depressie.
klopt inderdaad, en het feit dat ik heel bang ben voor want andere vinden/zeggen

vandaar dat ik ook heel moeilijk nee zeg en een afsluiter ben..
ik wil niks er onder laten lijden alleen lijd ik er helaas zelf wel onder
Alle reacties Link kopieren
rosings schreef:
26-08-2019 12:20
Best kans dat dit onderdeel van de basis is van de depressie.
klopt inderdaad, en het feit dat ik heel bang ben voor want andere vinden/zeggen

vandaar dat ik ook heel moeilijk nee zeg en een afsluiter ben..
ik wil niks er onder laten lijden alleen lijd ik er helaas zelf wel onder
Alle reacties Link kopieren
Er is nog een overtreffende trap van zware depressie en die wil je niet tegenkomen, dan kun je niet eens meer denken aan wat anderen van je vinden, boodschappen doen of werken.
Alle reacties Link kopieren
Ik besef inderdaad dat ik voor mezelf zal moeten zorgen, ik heb al klachten waarin ik kan merken dat ik mezelf teveel vraag helaas
alleen ik ben net niet ver genoeg om me eigen ziek te melden omdat ik toch bang ben voor de gevolgen heel stom klinkt dat, maar ook daarvoor ben ik in therapie natuurlijk
Alle reacties Link kopieren
MissMaran schreef:
26-08-2019 12:25
Er is nog een overtreffende trap van zware depressie en die wil je niet tegenkomen, dan kun je niet eens meer denken aan wat anderen van je vinden, boodschappen doen of werken.

Ook dit ja.
Voor jouw werkgever klinkt het misschien alsof je nu steeds zegt dat je been gebroken is, dat je fysiotherapie en zware pijnstilling krijgt, maar dat je ondertussen gewoon rond blijft lopen.
(Hiermee wil ik niet zeggen dat je met een depressie alleen nog maar in bed kan liggen, helemaal niet, maar ‘zware’ depressie en het beeld wat jij schetst komen niet overeen met wat veel mensen verwachten).
.
Vraag een adviesgesprek aan bij de bedrijfsarts.
Alle reacties Link kopieren
DJDK2013 schreef:
26-08-2019 12:28
Ik besef inderdaad dat ik voor mezelf zal moeten zorgen, ik heb al klachten waarin ik kan merken dat ik mezelf teveel vraag helaas
alleen ik ben net niet ver genoeg om me eigen ziek te melden omdat ik toch bang ben voor de gevolgen heel stom klinkt dat, maar ook daarvoor ben ik in therapie natuurlijk

Als jij jezelf niet ziek genoeg vindt, waarom moet de werkgever dat wel vinden dan?
Er zullen er weinig zeggen ‘jeetje wat heb jij het zwaar, meld je maar eens lekker ziek’.
Kijk of je een afspraak met de bedrijfsarts kunt maken. Misschien is er iets mogelijk met uren/ werkzaamheden omgooien en hoef je niet volledig ziek te melden. Maar ga niet zitten wachten tot het onvermijdelijke zich aandient, dan duurt de terugweg alleen maar veel langer.
.
Alle reacties Link kopieren
Hier is de bedrijfsarts voor.

Bij sommige bedrijven kun je zelf de bedrijfsarts benaderen. Bij andere bedrijven moet je om een afspraak vragen.

Bij sommige bedrijven is het geneen van beide.

Hier meld je je ziek. En blijft net zo lang thuis tot dat de werkgever een bedrijfsarts inschakeld.

Als ik jou zo lees, meld je ziek. Je vraagt te veel van je lijf en geest. Werken gaat nu niet.

Met jou vraag kun je trouwens ook naar je huisarts.
Alle reacties Link kopieren
Gele_Suikerspin schreef:
26-08-2019 12:45
Hier is de bedrijfsarts voor.

Bij sommige bedrijven kun je zelf de bedrijfsarts benaderen. Bij andere bedrijven moet je om een afspraak vragen.

Bij sommige bedrijven is het geneen van beide.
Dat laatste zou niet moeten voorkomen want contact met de bedrijfsarts is een wettelijk recht ook preventief.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven