Bestaat zo een mediation?

05-09-2019 10:18 91 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Met mijn ex heb ik al drie mislukte mediations binnen de reguliere hulpverlening gehad. M.i. is de mislukking door de uitgangspunt en de benadering. Ze bestempelen mijn relatie als een vechtscheiding en de mediation is gericht op het herstel van onze relatie als ouders.

Het gaat hier echter niet om een vechtscheiding, dat geven mensen toe als ze zich meer met de zaak bemoeien. Mijn ex heeft een grote behoefte aan controle en ik ben geen gelijkwaardige gesprekpartner voor hem.

Toch zou ik iemand tussen ons willen hebben die me een beetje rust kan geven en misschien dingen voor elkaar kan krijgen.

Een voorbeeld van waar het over gaat. Mijn dochter wil haar grootouders in Spanje bezoeken. Ik wilde voor de Kerst daarnaartoe gaan. Ik vroeg hem of we voor de kerst twee weken kunnen gaan en dan kan hij mijn dochter in de meivakantie twee weken hebben. Of misschien heeft hij een ander voorstel. Zijn antwoord was een reeks aan beschuldigingen en scheldkanonnades. Ik reageerde er niet op, maar ik boekte een reis voor de dagen dat zij bij mij is: één week in plaats van twee.

Ik stuurde dan het toestemmingformulier van het ministerie (nodig om met het vliegtuig te reizen met een minderjarige). Hij was razend omdat ik hem niet om toestemming had gevraagd alvorens te boeken. Maar als teken van zijn goede wil ondanks mijn piraterij en egoïsme, zou hij ondertekenen. De formulieren waren echter niet correct ingevuld, zei hij en ik moest een document ondertekenen waar ik toegeef dat ik over een aantal zaken lieg en dat ik hem benadeel. Uiteraard ben ik er niet eens op ingegaan.

Ik heb hem dan nog een keer de formulieren verstuurd, met een advocaat in de cc. Hij ondertekende het niet omdat ik per post en niet via de mail moest sturen. Ik stuurde het via de post en krijg het terug omdat ze niet juist zijn ingevuld. De gegevens van zijn paspoort ontbreken. Ik ben verantwoordelijk voor een correcte invulling van het formulier en niet hij (zijn woorden). Ik vraag hem deze gegevens, maar hij geeft ze niet omdat ik ze zou hebben. Het is gewoon een bewijs van mijn onwil :blabla:

Naast deze gegevens, wil hij bovendien een kopie van mijn paspoort en een handtekening. Volgens hem dit maakt deel uit van het formulier en als ik dat niet doe, ben ik gebreke en kan hij dan niet ondertekenen. Omdat hij zijn goede wil heeft laten zien :cencored: , wil hij een teken van mijn dankbaarheid zin: hij wil volgend jaar naar eigen inzicht mijn dochter op elke willekeurige moment komen ophalen, buiten de afgesproken omgangsregeling en zonder overleg vooraf. Op dit punt heb ik mijn advocaat gevraagd wat de volgende stap is. Zijn antwoord was: hij maakt er een potje van.

Deze mailwisseling ging gepaard met grote tirades, beschuldigingen, scheldpartijen en bedreigingen. Mijn reacties zijn kort een zakelijk, ik ga NIET op de beschuldigen in en laat de mails door andere mensen eerst lezen zodat er geen enkele woord van mijn kant buiten de toon valt.



Kortom, dit gaat elke keer zo, en het verstoort behoorlijk mijn rust. Hij is maanden stil, en ineens vindt hij een onderwerp om erover te discussiëren.

Iemand heeft me voorgesteld om mediations te zoeken, maar niet zo eentje als wat ik gehad heb. Ze doelt op iemand die echt gericht op het oplossen van de zaken gaat, en niet op het herstellen van de relatie. Bestaat zoiets? Ken iemand die in de buurt van Utrecht of Amsterdam of online mij zou kunnen helpen?

P.s. Mijn dochter is bijna 16 maar ze durft niet tegen haar vader in te gaan.
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet
En dit is geen vechtscheiding omdat?

Het herstellen van de relatie lijkt me wel nodig om uberhaupt tot oplossingen te komen. Je hoeft elkaar niet aardig te vinden, maar er moet in ieder geval een fatsoenlijke "werk"relatie kunnen ontstaan.
Alle reacties Link kopieren
Dit is gewoon een vechtscheiding hoor.

Hij ligt dwars om het dwars liggen. Hij chanteert je met van alles en nog wat als je iets van hem nodig hebt.
Gelukkig is jullie dochter al 16. Dan duurt het niet zolang meer voor je geen toestemming meer van hem nodig hebt.
Ik zou het dan ook uitzitten waar mogelijk.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Jij wilt gewoon dat jouw wensen gehonoreerd worden en dat hij buiten schot blijft. En hij wil dat waarschijnlijk andersom ook. Maar helaas, zo werkt dat natuurlijk niet, als je samen een kind op de wereld hebt gezet.
Alle reacties Link kopieren
Doreia* schreef:
05-09-2019 10:25
Dit is gewoon een vechtscheiding hoor.

Hij ligt dwars om het dwars liggen. Hij chanteert je met van alles en nog wat als je iets van hem nodig hebt.
Gelukkig is jullie dochter al 16. Dan duurt het niet zolang meer voor je geen toestemming meer van hem nodig hebt.
Ik zou het dan ook uitzitten waar mogelijk.
Eens. Ik las met opluchting de laatste zin, dat ze al 16 is. Ik zou het uitzitten. Denk je dat hij met een ander soort mediation wel voor rede vatbaar zal zijn? Op basis van je verhaal vraag ik me dat af
Alle reacties Link kopieren
Snowpink schreef:
05-09-2019 10:23
En dit is geen vechtscheiding omdat?

Het herstellen van de relatie lijkt me wel nodig om uberhaupt tot oplossingen te komen. Je hoeft elkaar niet aardig te vinden, maar er moet in ieder geval een fatsoenlijke "werk"relatie kunnen ontstaan.
Omdat in een vechtscheiding gaat erom dat twee gezonde mensen in een situatie zich bevinden waar emoties een normale relatie. De emoties worden milder met de tijd. In ons geval, zijn zijn emoties niet milder en er is een ziekelijke behoefte aan controle.

ik heb de goede wil om tot een oplossing te komen en toegeven. Het toegeven betekent niet dat ik alles moet accepteren. Bijvoorbeeld, als ik als volwassen vrouw mijn ex om toestemming moet vragen omdat ik mijn huis wil schilderen. Of als hij me vraagt een volledige inzicht in mijn financiën met toegang tot mijn bankrekening om te kunnen controleren dat de gegevens kloppen. Dat is niet wat je in een vechtscheiding ziet, maar wat je ziet in een ongezonde relatie die buiten alle proporties valt.
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet
Dit is toch echt een vechtscheiding hoor.
Alle reacties Link kopieren
Snowpink schreef:
05-09-2019 10:29
Jij wilt gewoon dat jouw wensen gehonoreerd worden en dat hij buiten schot blijft. En hij wil dat waarschijnlijk andersom ook. Maar helaas, zo werkt dat natuurlijk niet, als je samen een kind op de wereld hebt gezet.
nee, ik wil niet dat mijn wensen gehonoreerd worden en hem buiten beschouwing laten. Ik was van plan om zonder mijn dochter op reis te gaan, omdat hij niet wil dat ze contact met haar grootouders heeft. Als ik dit gevecht opnieuw ben aangegaan was het op haar verzoek.
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet
Alle reacties Link kopieren
Heksie schreef:
05-09-2019 10:40
Omdat in een vechtscheiding gaat erom dat twee gezonde mensen in een situatie zich bevinden waar emoties een normale relatie. De emoties worden milder met de tijd. In ons geval, zijn zijn emoties niet milder en er is een ziekelijke behoefte aan controle.

ik heb de goede wil om tot een oplossing te komen en toegeven. Het toegeven betekent niet dat ik alles moet accepteren. Bijvoorbeeld, als ik als volwassen vrouw mijn ex om toestemming moet vragen omdat ik mijn huis wil schilderen. Of als hij me vraagt een volledige inzicht in mijn financiën met toegang tot mijn bankrekening om te kunnen controleren dat de gegevens kloppen. Dat is niet wat je in een vechtscheiding ziet, maar wat je ziet in een ongezonde relatie die buiten alle proporties valt.
Dit is precies wat je in een vechtscheiding ziet.
In een 'liefdevolle' scheiding, hoef jij geen toestemming te vragen om je huis te schilderen. En krijg je het vertrouwen dat de cijfers kloppen.

HIJ maakt er een vechtscheiding van hoor, door werkelijk overal voor te gaan liggen, hoe dom het ook is en álles te willen weten, of het nu noodzaak is of niet.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Poeszie schreef:
05-09-2019 10:35
Eens. Ik las met opluchting de laatste zin, dat ze al 16 is. Ik zou het uitzitten. Denk je dat hij met een ander soort mediation wel voor rede vatbaar zal zijn? Op basis van je verhaal vraag ik me dat af
Je zou denken dat het over twee jaar over is. Dat dacht ik ook. We hebben nog een kind. Hij is 18. Ik word ook met allen en nog wat lastiggevallen, zaken over hem. Ik ben dan lang niet over twee jaar van het gezeur af.
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet
Alle reacties Link kopieren
Heksie schreef:
05-09-2019 10:42
nee, ik wil niet dat mijn wensen gehonoreerd worden en hem buiten beschouwing laten. Ik was van plan om zonder mijn dochter op reis te gaan, omdat hij niet wil dat ze contact met haar grootouders heeft. Als ik dit gevecht opnieuw ben aangegaan was het op haar verzoek.
En nu nog een keer:
Waarom is het dan geen VECHT scheiding?
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Heksie schreef:
05-09-2019 10:44
Je zou denken dat het over twee jaar over is. Dat dacht ik ook. We hebben nog een kind. Hij is 18. Ik word ook met allen en nog wat lastiggevallen, zaken over hem. Ik ben dan lang niet over twee jaar van het gezeur af.
Hoe duidelijk wil je het nog hebben?
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Maar geen idee wie me kan helpen?
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet
Alle reacties Link kopieren
Heksie schreef:
05-09-2019 10:40
Omdat in een vechtscheiding gaat erom dat twee gezonde mensen in een situatie zich bevinden waar emoties een normale relatie. De emoties worden milder met de tijd. In ons geval, zijn zijn emoties niet milder en er is een ziekelijke behoefte aan controle.

ik heb de goede wil om tot een oplossing te komen en toegeven. Het toegeven betekent niet dat ik alles moet accepteren. Bijvoorbeeld, als ik als volwassen vrouw mijn ex om toestemming moet vragen omdat ik mijn huis wil schilderen. Of als hij me vraagt een volledige inzicht in mijn financiën met toegang tot mijn bankrekening om te kunnen controleren dat de gegevens kloppen. Dat is niet wat je in een vechtscheiding ziet, maar wat je ziet in een ongezonde relatie die buiten alle proporties valt.
Maar hij zal, naar buitenstaanders ook zeggen, dat hij geen vechtscheiding wil, en alles in overleg probeert te doen etc.
Want ook jij, bent niet schoon. Ik vind een reis boeken, waar hij geen toestemming voor gegeven heeft, eeuh "niet handig". Ook jij gooit olie op het vuur.

Jullie hebben inderdaad mediation nodig, ook om je eigen aandeel te zien, en om elkaar weer te gaan begrijpen. Ooit vonden jullie elkaar zo leuk, dat er een mooi kind uit voortkwam
Alle reacties Link kopieren
Heksie schreef:
05-09-2019 10:46
Maar geen idee wie me kan helpen?
Als je ex niet wil? Hij wil nog steeds controle over je hebben. En dat heeft hij. En dat laat hij van zijn leven niet los.

Wat jij nodig hebt is leren over welke dingen hij wel en niet mag eisen en mee mag bemoeien.
Over jullie kind van 18 niet, of jullie kind van 16 wel. En dan nog over dingen die hém aangaan en dus niet over
het schilderen van je huis, als dat huis volledig jouw verantwoordelijkheid is.

Al die dingen moet je zelf doen, zonder hem. Leer om onder zijn controle uit te komen en emotioneel los van
hem te raken. Zodat zijn volgende idiote eis je veel minder raakt. En stop met in je eentje proberen om tot een
oplossing te komen. Dat gaat niet.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Wat wil
Je opgelost hebben dan? Hij zal niet veranderen namelijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben toch echt bang dat alleen een advocaat hier stappen in kan maken.
Voor 'goede' rede is hij niet vatbaar. Mediation heeft bij hem echt geen zin, want hij wil niks mediaten.

Alhoewel jij niet met rotte eieren gooit zit je toch helaas in een vechtscheiding. Ik heb zo'n vermoeden dat hij door zal blijven gaan zolang hij munitie heeft. Hoe onredelijk ook...
Alle reacties Link kopieren
Heksie schreef:
05-09-2019 10:40


ik heb de goede wil om tot een oplossing te komen en toegeven. Het toegeven betekent niet dat ik alles moet accepteren. Bijvoorbeeld, als ik als volwassen vrouw mijn ex om toestemming moet vragen omdat ik mijn huis wil schilderen. Of als hij me vraagt een volledige inzicht in mijn financiën met toegang tot mijn bankrekening om te kunnen controleren dat de gegevens kloppen. Dat is niet wat je in een vechtscheiding ziet, maar wat je ziet in een ongezonde relatie die buiten alle proporties valt.
Maar even voor de duidelijkheid; vraag je dan ook echt om toestemming om je huis te schilderen? Of vindt hij dat je dat had moeten doen? In het eerste geval, niet meer doen. In het laatste geval; hoe reageer jij daar op?

En is dit niet gewoon een voortzetting van hoe het in jullie relatie was? Ik zou me eerder focussen op hoe jij zelf met de situatie om gaat, en daar hulp bij zoeken. Je gaat bij hem toch niets bereiken of denk je van wel?
Heksie schreef:
05-09-2019 10:44
Je zou denken dat het over twee jaar over is. Dat dacht ik ook. We hebben nog een kind. Hij is 18. Ik word ook met allen en nog wat lastiggevallen, zaken over hem. Ik ben dan lang niet over twee jaar van het gezeur af.
Je hebt hem iig niet meer nodig voor toestemming.
Vraag bij de rechter vervangende toestemming aan voor de kerst.
Alle reacties Link kopieren
Doreia* schreef:
05-09-2019 10:44
En nu nog een keer:
Waarom is het dan geen VECHT scheiding?
Of het vechtscheiding is of niet, mediation zoals de reguliere aanpak volgens de protocollen gaat werkt niet. Als hij in het gesprek de controle over mij dreigt te verliezen, wordt hij agressief, ook tegen de mediator.

Ik wil op vakantie kunnen, ik wil niet dat de kinderen gebruikt worden om mijn onderdruk te zetten om wachtwoorden af te geven, ik wil niet dat de kinderen misbruikt worden om te voorkomen dat ik een normaal leven leid. Ik ben bereid om te onderhandelen om toe te geven, maar zonder mijn waardigheid en onafhankelijkheid te verliezen. Ik wil niet drie weken ellelange mails ontvangen totdat ik toegeef en hem de bakafschriften geef om weer te kunnen slapen. Ik wil hem kunnen informeren dat mijn dochter naar de dokter is geweest zonder bang te zijn dat ik een mail krijg waar hij "bewijst' wat een waardeloze moeder ik ben, hoe dom en nutteloos ik ben. Hoe idioot ik ben en hoe is het mogelijk dat ik nog niet in de goot beland ben met mijn kleine hersentjes en psychopathische egoïsme.

En vooral, ik wil niet mijn kinderen somber en verdrietig zien omdat ze van hun vader horen dat mama niet van hun houdt omdat ik liever met mijn vrindje op vakantie wil neuken dan thuis blijven. Ik wil niet zien dat ze in de cc meegenomen worden en allerlei beschuldigingen lezen op mijn adres en dat ik er niet op reageer een bewijs is dat ik een liegbeest ben, onbekwaam en egoïstisch.

Hier gaat het over. Hoe kan ik deze man ervan overtuigen dat hij zijn kinderen ongelukkig maakt? Dat toegeven en hem mijn wachtwoorden geven en het contact met familie en vrienden verbreken niet de weg is om zijn kinderen gelukkig te maken?
heksie wijzigde dit bericht op 05-09-2019 10:57
0.08% gewijzigd
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij komt de mislukking niet door het uitgangspunt en de benadering.
Mediators zijn geen tovenaars.

Je kunt die controledrang vanuit hem alleen verminderen als je heel erg je best doet om afstand te nemen en te houden.
Dat levert soms lastige situaties op, zoals dat jij met de 16-jarige naar Spanje wilt en zijn medewerking nodig hebt met dat formulier.
Die dingen zul je steeds goed moeten afwegen, alternatieve opties overdenken (grootouders hierheen halen, met de auto reizen, etc).

En na hun 18e wordt het wel degelijk minder. Ook al blijft hij het proberen, je kunt het dan toch iets beter op afstand houden. Zal je wel energie kosten, maar het kan.
Alle reacties Link kopieren
Heksie schreef:
05-09-2019 10:55


Hier gaat het over. Hoe kan ik deze man ervan overtuigen dat hij zijn kinderen ongelukkig maakt? Dat toegeven en hem mijn wachtwoorden geven en het contact met familie en vrienden verbreken niet de weg is om zijn kinderen gelukkig te maken?
JIJ kunt deze man NIET overtuigen. Echt niet.
Jij kunt alleen proberen goed met je kinderen om te gaan en ook niet mee te gaan in dat verhaal.
Alle reacties Link kopieren
Heksie schreef:
05-09-2019 10:55
Of het vechtscheiding is of niet, mediation zoals de reguliere aanpak volgens de protocollen gaat werkt niet. Als hij in het gesprek de controle over mij dreigt te verliezen, wordt hij agressief, ook tegen de mediator.

Ik wil op vakantie kunnen, ik wil niet dat de kinderen gebruikt worden om mijn onderdruk te zetten om wachtwoorden af te geven, ik wil niet dat de kinderen misbruikt worden om te voorkomen dat ik een normaal leven leid. Ik ben bereid om te onderhandelen om toe te geven, maar zonder mijn waardigheid en onafhankelijkheid te verliezen. Ik wil niet drie weken ellelange mails ontvangen totdat ik toegeef en hem de bakafschriften geef om weer te kunnen slapen. Ik wil hem kunnen informeren dat mijn dochter naar de dochter is geweest zonder bang te zijn dat ik een mail krijg waar hij "bewijst' wat een waardeloze moeder ik ben, hoe dom en nutteloos ik ben. Hoe idioot ik ben en hoe is het mogelijk dat ik nog niet in de goot beland ben met mijn kleine hersentjes en psychopathische egoïsme.

En vooral, ik wil niet mijn kinderen somber en verdrietig zien omdat ze van hun vader horen dat mama niet van hun houdt omdat ik liever met mijn vrindje op vakantie wil neuken dan thuis blijven. Ik wil niet zien dat ze in de cc meegenomen worden en allerlei beschuldigingen lezen op mijn adres en dat ik er niet op reageer een bewijs is dat ik een liegbeest ben, onbekwaam en egoïstisch.

Hier gaat het over. Hoe kan ik deze man ervan overtuigen dat hij zijn kinderen ongelukkig maakt? Dat toegeven en hem mijn wachtwoorden geven en het contact met familie en vrienden verbreken niet de weg is om zijn kinderen gelukkig te maken?
Jij laat je ook nog beheersen toch, omdat je nog bang voor hem bent?

Je hoeft hem helamaal niet te overtuigen dat je je wachtwoorden niet hoeft te geven (ik mag toch hopen dat je dat niet hebt gedaan?). Je bent hem daar helemaal geen uitleg over verschuldigd. En je gaat hem sowieso niet overtuigen dat hij je kinderen ongelukkig maakt, want hij is vooral met zichzelf bezig. Hij krijgt het later vanzelf terug van zijn kinderen overigens. Helaas voor hem en je kinderen
mediation heeft geen zin, dat werkt alleen als beide partijen elkaar wat gunnen en er samen uit willen komen. Nog twee jaar dan ben je er van af
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
05-09-2019 10:49

Jullie hebben inderdaad mediation nodig, ook om je eigen aandeel te zien, en om elkaar weer te gaan begrijpen. Ooit vonden jullie elkaar zo leuk, dat er een mooi kind uit voortkwam
Was dat misschien in een tijd dat zij die controle door hem nog toeliet? En nu ze dat echt niet meer kan, vindt zij hem akelig en hij is boos omdat hij die controle kwijt is. Dan gaan ze dat gevoel van toen niet meer herkennen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven