Vuur vinden

09-10-2019 12:50 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Kon geen andere titelnaam bedenken. Loop vast in alles momenteel.
Mega heftige dingen gebeurd afgelopen jaren. Maakt ook dat ik naar mijzelf ben gaan kijken.
Conclusie is dat ik altijd heb gedaan wat anderen verwachten, opleiding, werk, alles wat van mij verwacht werd. Nooit bij stilgestaan of ik dat zelf wel wilde. Nu ik ben vastgelopen in alles en wel moet kijken naar wat ik dan wel wil kom ik tot de belachelijke conclusie dat ik dat niet weet. Ik zoek naar iets wat het vuur in mij aanwakkert, iets waardoor ik voor het eerst van mijn al best wel lange leven weet wat ik ZELF wil. Waar IK blij van word. Maar hoe vindt je dat vuur als je dat nooit gevoeld hebt...

Iemand ervaring of tips?

Onduidelijk verhaal maar zo n chaos zijn mijn gedachten nu
Alle reacties Link kopieren
Al een goede loopbaancoach geprobeerd?
Heb je hobby's? Liefhebberijen?
Alle reacties Link kopieren
wat deed je graag als kind?
waar speelde je mee??
Hou je van dieren, van muziek, van kunst?
Alle reacties Link kopieren
Dingen uitproberen zonder direct van jezelf te verwachten dat je het leuk moet vinden. Dus bijv workshops volgen of via een uitzendbaan iets uitproberen. Je zelf de kans geven om ook ergens nee tegen te zeggen of juist ja.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
viva-amber schreef:
09-10-2019 12:58
Je zelf de kans geven om ook ergens nee tegen te zeggen of juist ja.
Schrap om te beginnen eens wat dingen die je stom vindt (als dat kan, vanzelfsrpekend).
Je hoeft niet per se iets te vinden dat het vuur in je aanwakkert om gelukkig te zijn.

Veel mensen klungelen maar wat aan hoor.

Dit ter relativering :)
Aalbes schreef:
09-10-2019 13:03
Schrap om te beginnen eens wat dingen die je stom vindt (als dat kan, vanzelfsrpekend).
Ja, dat ook. Wat slurpt energie? Weg ermee!
Alle reacties Link kopieren
Loopbaancoach niet, tips om een goede te vinden?

Hobbys en liefhebberijen heb ik niet meer of kan er de energie niet meer voor vinden. Voel nergens echt passie (meer) voor. Ben wel gek op dieren en geschiedenis

Wat ik als kind leuk vond, de natuur en geschiedenis ook. Maar vooral was ik altijd al bezig met overleven en nooit ergens echt tijd of aandacht voor kunnen hebben

dingen uitproberen is misschien wel de beste manier viva-amber. ik begin er nu nooit aan maar misschien moet ik het juist wel gewoon doen om dan tot de ontdekking te komen of ik het echt niets vind of misschien onverwacht wel leuk. maar daartoe zetten...
Alle reacties Link kopieren
En 1 ding of een workshop van een uurtje of een wandeling met IVN is niet veel. Het is 1 korte afspraak daarom houd ik ook van workshops ipv een cursus.

Ben je depressief?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Cotweepuntnul misschien stel ik mij er ook teveel van voor maar ken zo veel die echt passie voor iets hebben, energie ergens uit halen etc

Viva-amber ook iets om naar te kijken, van die kortdurende dingen om te kijken of het iets met mij doet. Depressief helaas wel nog in bepaalde mate (heb medicatie en behandeling gehad, het is nu zo goed als het zou kunnen zegmaar)
thistime schreef:
09-10-2019 13:25
Cotweepuntnul misschien stel ik mij er ook teveel van voor maar ken zo veel die echt passie voor iets hebben, energie ergens uit halen etc
Die zijn er zeker, en die zie je ook het meeste. Maar er zijn ook genoeg mensen (misschien wel de meerderheid) die gewoon iets leuks of voor hen acceptabels doen in het leven. En dat is ook prima. Mits je daar zelf gelukkig mee bent.

Het hoeft niet groots en meeslepend te zijn, en ook niet in één keer goed. En je hoeft ook niet in één keer gelukkig te worden (als je dat wilt worden).
thistime schreef:
09-10-2019 13:25
Cotweepuntnul misschien stel ik mij er ook teveel van voor maar ken zo veel die echt passie voor iets hebben, energie ergens uit halen etc

Viva-amber ook iets om naar te kijken, van die kortdurende dingen om te kijken of het iets met mij doet. Depressief helaas wel nog in bepaalde mate (heb medicatie en behandeling gehad, het is nu zo goed als het zou kunnen zegmaar)
Ik zou dat ideaalbeeld maar snel loslaten. Zo word je dus ongelukkig.

Die mensen hebben dat heel vaak van nature.
thistime schreef:
09-10-2019 13:25
Cotweepuntnul misschien stel ik mij er ook teveel van voor maar ken zo veel die echt passie voor iets hebben, energie ergens uit halen etc

Viva-amber ook iets om naar te kijken, van die kortdurende dingen om te kijken of het iets met mij doet. Depressief helaas wel nog in bepaalde mate (heb medicatie en behandeling gehad, het is nu zo goed als het zou kunnen zegmaar)
Je vindt niets leuk? Alles is neutraal?
Als dat zo is, dan is de depressie nog niet helemaal weg. Ik voel me ook zo en kan nergens nog echt plezier uithalen, naar aanleiding daarvan zou ik niet teveel verwachten van de dingen die je wilt gaan doen, het ligt waarschijnlijk niet aan die dingen, maar aan hoe je ze beleefd, neutraal dus.
Alle reacties Link kopieren
thistime schreef:
09-10-2019 13:25
Cotweepuntnul misschien stel ik mij er ook teveel van voor maar ken zo veel die echt passie voor iets hebben, energie ergens uit halen etc

ach nee
de meeste mensen vinden een dag al heel wat als ze op hun werk (/school) een beetje hun best gedaan hebben, iets lekkers gegeten en wat interactie met medemensen

tevredenheid is een groot goed
lilalinda schreef:
09-10-2019 13:36
ach nee
de meeste mensen vinden een dag al heel wat als ze op hun werk (/school) een beetje hun best gedaan hebben, iets lekkers gegeten en wat interactie met medemensen

tevredenheid is een groot goed
Kan me wel voorstellen dat ze daarnaar verlangt nadat ze zichzelf zolang heeft moeten missen.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
09-10-2019 13:41
Kan me wel voorstellen dat ze daarnaar verlangt nadat ze zichzelf zolang heeft moeten missen.
Mijn jongste puber klaagt dat zij geen "talent" heeft, ik herken dat. Dat gevoel had ik vroeger ook.
Alleen hebben de meeste mensen geen Talent. Geen enorme passie, geen vuur.
Je kunt er naar blijven zoeken of accepteren dat het is zoals het is
lilalinda schreef:
09-10-2019 13:49
Mijn jongste puber klaagt dat zij geen "talent" heeft, ik herken dat. Dat gevoel had ik vroeger ook.
Alleen hebben de meeste mensen geen Talent. Geen enorme passie, geen vuur.
Je kunt er naar blijven zoeken of accepteren dat het is zoals het is
Geen talent hebben is naar, maar aangeboren en aan te leren, maar een depressie is dat niet.
.
Alle reacties Link kopieren
https://www.nrc.nl/nieuws/2010/01/23/zi ... 24-a185157

Dit artikel was mijn eye-opener.
Ik ben gaan zwemmen met een kennisje en heb een hobby/studie opgepakt.

Of je nou gaat kantklossen of een nieuwe taal leren, begin ergens, liefst in groepsverband zodat je uit je sleur komt.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Passie is een begrip dat te pas en te onpas gebruikt wordt, vooral in de media, in workshops van hyper-energieke coaches en in suffe vacatureteksten ("Heb jij passie voor administratie?"). Ik heb in mijn hele leven tot nu toe maar 1 persoon gekend met een échte passie, 99% van de mensen vindt bepaalde dingen gewoon leuk. En dat is prima. Trap niet in verhalen over mensen met passies, het is doorgaans overtrokken bullshit.

Je legt de lat veel te hoog. Je zoekt vuur, maar besef dat een vuur begint met een vonk of vlammetje (cliché dat zo'n coach ook zou kunnen zeggen, maar is toch waar). Richt je dus op iets dat je "gewoon wel leuk" lijkt, Iets met natuur of dieren is een mooi uitgangspunt. Asiels en natuurorgansiaties zitten te springen om vrijwilligers. Probeer het, leg je niet vast, en stop ermee als je het niet (meer) leuk vindt.

Verander je leven stap voor stap. Na het vinden (hopelijk) van een vrijetijdsbesteding die je leuk vindt, kun je gaan nadenken om je werk misschien een draai te geven. Probeer niet ineens je hele leven overhoop te gooien in een wanhopig verlangen naar "vuur" want dan word je geheid overspannen, zeker als je nu al op de grens zit.
Ik moet wel al de hele dag denken aan dit liedje:
https://youtu.be/en1uwIzI3SE
Alle reacties Link kopieren
jullie reacties zetten mij flink aan het denken weer, ik kom er morgen op terug voor zover eerst bedankt allemaal!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven