Autisme

20-10-2019 19:15 74 berichten
Ik ben bij een andere psych geweest
Ze zei dat ze naast psychotische kwetsbaarheid ook iets ziet van een informatieverwerkingsstoornis. En ze had het dan over autisme
ze wilde opnieuw een onderzoek
Ik ben in 2011 en 2012 onderzocht en weet dat ik in 2012 net onder het afkappunt scoorde maar dat uit het gesprek met mn moeder niet bleek dat ik vroeger een autistisch kind was
De psych zei dat de testen van vroeger gericht waren op jongens en nu meer op vrouwen zijn gericht. Dat het zich anders uit bij vrouwen en dat een meisje het goed kan maskeren als kind waardoor het niet opvalt

Ik geloof ook niet dat ik dit heb want ik heb zelf met autistische kinderen gewerkt en ik kan heel goed een sociaal gesprekje voeren bv als ik iemand tegen kom met de hond
Ik ken goed de sociale omgangsvormen en normen en waarden
Ik herken ookwel dingen wel maar zie mezelf niet als iemand met ass.

Voor wie ass heeft:
Kun jij ( welliswaar gemaakt) een sociaal gesprek voeren?
Ken je goed de sociale regels en kun je je sociaal wenselijk gedragen?
Alle reacties Link kopieren
Mijn antwoorden zijn: Ja, ja en ja.
Het grootste verschil met mensen zonder ass is dat het bij mij meer is aangeleerd.

Overigens is dat ook de reden dat het bij veel meisjes en vrouwen niet of pas laat wordt ontdekt, ze leren zich beter aanpassen.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Ik heb het ook en mijn antwoord op jouw vragen is volmondig ja.
Ik ben een vrouw en mij is dus ook verteld dat het bij vrouwen heel anders is dan bij mannen...
Alle reacties Link kopieren
Niet elke persoon met autisme is hetzelfde.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
hoi Jaline, hoe gaat het met je?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Hm ok

Ik heb eigenlijk alleen ervaring met ass en verstandelijke beperkingen en herken autisme uit duizenden bij die doelgroep
Zie mezelf absoluut niet zo
Maar ja dat ik trekken heb is wel een feit
Maar dat hebben veel mensen denk ik

Ik keek of kijk bv nooit in de ogen maar naar mond
En vond het vroeger bijzonder hoe mensen met elkaar in contact waren die elkaar net kenden herinner ik me goef
En contact kwam denk ik vooral tot stand als het initiatief bij de ander lag.
Bv op de vavo kwam dat initiatief niet van een ander en toen was ik dus altijd alleen maar op de normale havo had ik gewoon vriendinnen maar ik vermoed omdat de ander toen wel initiatief nam in eerste instantie
Maar als het dan eenmaal liep was er wel wedekerigheid
Dat vwb de sociale aspecten
rosanna08 schreef:
20-10-2019 19:33
hoi Jaline, hoe gaat het met je?
Hoi

De vervangende psych vond mn gedachten wel psychotisch nu maar respecteert mijn medicatie keus
Verder met mn moeder gesproken gister en dat ga ik ook nog met spv bespreken
Ene kant een fijn idee dat wat mn moeder nu ook goed vindt of respecteert en ziet dat deze optie mss de beste is maar ook verdrietig
Beetje vaag zo maar ik wil dit niet openbaar op t forum benoemen en bespreken
Alle reacties Link kopieren
TO Ik herken best wel wat in je schrijft.

Daar komt bij dat jij en ik, door onze intelligentie, makkelijker kunnen compenseren dan de doelgroep waar jij ervaring mee hebt.

Overigens vind ik de opmerking dat iedereen wel iets autistisch heeft best vervelend, al herken ik het ook, want zo bagataliseerde ik mijn klachten ook altijd voor mijzelf, maar daarmee neem je ook de diagnose niet serieus.

Als je tegen dingen aanloopt en de diagnose zou je kunnen helpen, wat houdt je dan tegen je te laten testen. Angst, dat het er toch uit komt?

Als jij gelijk hebt, dan komt dat er ook uit, dus maakt de test geen verschil. Als je geen gelijk hebt, dan zal dat waarschijnlijk in eerste instantie een klap zijn, maar kan het je daarna wel helpen om verder te komen.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Alle reacties Link kopieren
Ik ben vrouw, wo-opgeleid en kreeg mijn diagnose op mijn 31e. Het is dat ik zelf door vastlopen uiteindelijk maar om een diagnosetraject heb gevraagd en na heel veel twijfelen zelf heb aangegeven dat ik dingen dacht te herkennen in ASS. Anders denk ik dat ik die zeer bij mij passende en zeer veel verklarende diagnose niet gehad, want aan de buitenkant valt het niet zo op.

Er zijn overigens maar weinig mensen die ik heb verteld over mijn diagnose. Op mijn werk weten ze het bijvoorbeeld niet en mijn leidinggevende heeft zelfs een keer gezegd dat ik niet te veel aan social talk moest doen met mijn collega's ;-D. Maar eerlijk is eerlijk, ik heb dit mezelf in de loop der jaren echt moeten leren (veel geleerd in mijn horecabaan) en ik ben dus niet zo goed in aanvoelen of signalen oppikken wanneer een ander er weer genoeg van heeft.

Toevoeging:
Ik was en ben blij met mijn diagnose. Er zat een voor mij onverklaarbaar gat tussen enerzijds mijn intelligentie + wat ik in theorie zou kunnen + wat ik wilde en anderzijds wat ik in praktijk nog voor elkaar kreeg. Door dit vastlopen had ik een negatief zelfbeeld gekregen. Maar ik ben dus niet dom of lui of gek of willoos of mislukt, ik ben gewoon autistisch. Voor mij is mijn diagnose geen magische oplossing, maar een hele logische verklaring als onderdeel van wie ik ben en hoe ik in elkaar zit. Mijn 'problemen' zijn niet weg, maar ik weet wel beter in welke richting ik oplossingen kan zoeken. En omdat ik dus anders denk dan 'de norm' heb ik oplossingen nodig vanuit een ASS-perspectief en die zijn voor mij essentieel anders dan oplossingen van de 'gemiddelde mens', want daar kan ik vaak niet zo veel mee.

Ik herken veel van ASS op de manier zoals het hier beschreven is: https://autismepunt.nl/over-autisme/
En ik herken ook veel in blogs van autistische vrouwen en de dingen die Annelies Spek beschrijft/benoemt over vrouwen met ASS.
anoniem_214249 wijzigde dit bericht op 20-10-2019 20:09
Reden: toevoeging
39.31% gewijzigd
"You are not entitled to your opinion. You are entitled to your informed opinion. No one is entitled to be ignorant."
Meer dat ik de testen niet vertrouw. Beide kanten kan dst op gaan
Omdat mn moeder weer gaat zeggen dat ik een normaal kind was zonder ontwikkelingsproblemen
Dus dan zou ik geen autidme hebben.
Maar als ze het toch vaststellen tja
Ik voel het niet oid.
Hoe kan ik mn werk dan gedaan hebben in de zorg met mensen met ass?? Ik heb veel gelezen tijdens studie over ass en ook cursussen ass gevolgd maar nooit het idee gehad dat het over mij ging. Ik weet te goed sociale regels en kan te goed me sociaal wenselijk gedragen. Maar ik wist dus niet of dat kan

En ook onzekerheid over of ze ook de rest weer gaan onderzoeken
En ook angst ( angststoornis) omdat ik dan er voor langervan huis moet
En gedoe en moeilijk al die vragrn en testjes

Ze willen ook vaststellen of mn hoofd echt achteruit is gegaan zoals ik zelf steeds zeg
Alle reacties Link kopieren
Ik ken mensen met ass die arts zijn....

Je bent niet verplicht om je laten testen maar laat op zijn minst je vooroordelen los.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
plumplum schreef:
20-10-2019 19:45
Ik ben vrouw, wo-opgeleid en kreeg mijn diagnose op mijn 31e. Het is dat ik zelf door vastlopen uiteindelijk maar om een diagnosetraject heb gevraagd en na heel veel twijfelen zelf heb aangegeven dat ik dingen dacht te herkennen in ASS. Anders denk ik dat ik die zeer bij mij passende en zeer veel verklarende diagnose niet gehad, want aan de buitenkant valt het niet zo op.

Er zijn overigens maar weinig mensen die ik heb verteld over mijn diagnose. Op mijn werk weten ze het bijvoorbeeld niet en mijn leidinggevende heeft zelfs een keer gezegd dat ik niet te veel aan social talk moest doen met mijn collega's ;-D. Maar eerlijk is eerlijk, ik heb dit mezelf in de loop der jaren echt moeten leren (veel geleerd in mijn horecabaan) en ik ben dus niet zo goed in aanvoelen of signalen oppikken wanneer een ander er weer genoeg van heeft.
Ohh dat aanvoelen ja
Ik ben juist hyper sensitief denk ik
Maar weet niet of dat klopt.
Ik denk snel signalen op te pikken wanneer mensen bv een opmerking irritant vinden of verder willen oid
Maar ja of dat dan echt is of mijn invulling check ik nooit
viva-amber schreef:
20-10-2019 19:53
Ik ken mensen met ass die arts zijn....

Je bent niet verplicht om je laten testen maar laat op zijn minst je vooroordelen los.
Ja het zijn ideen over wat wel en niet kan bij ass idd
Geen feiten maar meer vragen die ik heb of het past en kan
anoniem_180210 wijzigde dit bericht op 21-10-2019 11:56
0.31% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
laat het beeld wat je hebt van autisme los, niet iedere autist is rainman
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
vivajaline schreef:
20-10-2019 19:54
Ohh dat aanvoelen ja
Ik ben juist hyper sensitief denk ik
Maar weet niet of dat klopt.
Ik denk snel signalen op te pikken wanneer mensen bv een opmerking irritant vinden of verder willen oid
Maar ja of dat dan echt is of mijn invulling check ik nooit
Ass'ers kunnen juist ook heel sensitief zijn, dat ben ik ook.

Mijn probleem met niet aanvoelen komt doordat er te veel prikkels binnen komen, waardoor er ruis ontstaat. Of omdat ik op dat moment op een ander detail let.

Overigens schrijf je steeds dat je heel goed sociaal wenselijk gedrag kunt vertonen, alsof dat een bewuste keuze is. Juist dat is iets dat veel ass'ers kan onderscheiden van mensen zonder ass.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Alle reacties Link kopieren
Dit is trouwens een boek waar ik veel aan heb gehad, herkende, uiteraard nirt alles, maar het laat goed zien hoe complex ass kan zijn.

Zo had ik altijd het beeld van mensen die wat meer introvert zijn. Terwijl hier bijvoorbeeld ook staat dat een ass'er die iets verteld, soms juist geen rem kan vinden en maar blijft praten, omdat alle details belangrijk lijken, en pas kan stoppen als hij/zij het gevoel heeft dat het verhaal af is. Nou dat ben ik dus 😝

https://www.bol.com/nl/p/autismespectru ... androidapp
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Ik ben ook hypersensitief. Ik haat het...
lollypopje schreef:
20-10-2019 19:57
Ass'ers kunnen juist ook heel sensitief zijn, dat ben ik ook.

Mijn probleem met niet aanvoelen komt doordat er te veel prikkels binnen komen, waardoor er ruis ontstaat. Of omdat ik op dat moment op een ander detail let.

Overigens schrijf je steeds dat je heel goed sociaal wenselijk gedrag kunt vertonen, alsof dat een bewuste keuze is. Juist dat is iets dat veel ass'ers kan onderscheiden van mensen zonder ass.
Dat laatste klopt wel
Het is en voelt wel gemaakt ja
Ik zei pas nog tegen mn moeder dat als ik iemand vraag naar bv een gebeurtenis of hoe het gaat ik dat niet voel van binnen. Het is een hoort zo vraag maar het interesseert me eigenlink weinig
En nu sinds een jaar of 9 ( sinds ik ziek werd schizofrenie en angst) vind ik contact met anderen ook niet fijn meer maar vroeger speelde ikals kind wel met anderen maar herinner niet veel gevoel erbij

Maar idd mn beeld los laten
Hetzelfde met schizofrenie daar had of heb ik ook een beeld bij

Eerlijk antwoorden in de tests en dan de conclusie aan de psych over laten
Dat is denk ik het beste

Bedankt
Alle reacties Link kopieren
Hoi Jaline,

Om antwoord te geven op je vragen: ja, ik kan een sociaal gesprek voeren. Ja, ik ken de sociale regels goed en ja, ik kan me sociaal wenselijk gedragen. Dat laatste kan ik zelfs iets te goed.

Als ik een boek mag aanraden: maar je ziet er niet autistisch uit van Bianca Toeps. Juist omdat zij nogal tegen het heersende beeld van autisme in gaat. Je hebt namelijk een nogal vastgeroest beeld van autisme.
Alle reacties Link kopieren
TO graag gedaan en ja ik weet dat het niet niks is en besef dat wat de uitkomst ook is, het jou als mens verder niet veranderd.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Alle reacties Link kopieren
lollypopje schreef:
20-10-2019 20:01
Dit is trouwens een boek waar ik veel aan heb gehad, herkende, uiteraard nirt alles, maar het laat goed zien hoe complex ass kan zijn.

Zo had ik altijd het beeld van mensen die wat meer introvert zijn. Terwijl hier bijvoorbeeld ook staat dat een ass'er die iets verteld, soms juist geen rem kan vinden en maar blijft praten, omdat alle details belangrijk lijken, en pas kan stoppen als hij/zij het gevoel heeft dat het verhaal af is. Nou dat ben ik dus 😝

https://www.bol.com/nl/p/autismespectru ... androidapp

Ow ja, de praatautist ;-D

(ik hoop dat ik je niet beledig, maar dat woord heb ik onthouden uit een lezing van een schrijfster die liefdevol over haar zeer sociale, extroverte maar doch autistische vader sprak)
"You are not entitled to your opinion. You are entitled to your informed opinion. No one is entitled to be ignorant."
Alle reacties Link kopieren
Je bent toch gewoon jij, een eigen persoon met eigen gedachten en ideeën. Het is toch volkomen logisch dat we niet allemaal hetzelfde zijn. Een label gaat daar echt niets aan veranderen.
Sowieso heeft iedereen autistische trekken als je het onder een vergrootglas zou gaan leggen. Iedereen zal moeten leren omgaan met zichzelf, de een is socialer dan de ander, en sommige mensen zijn nou eenmaal graag op zichzelf. Dat wil niet zeggen dat die ene groep dan anders is. Beide is goed. Waarom een stempel die er eigenlijk helemaal niets toe doet?
Alle reacties Link kopieren
TO, je verzet je weer tegen een diagnose. Kan het zijn dat je je daar zo tegen verzet omdat je eigenlijk verzet tegen het feit dat je een psychische aandoening hebt? Dat je dat gewoon niet wil, of het nou autisme, schizofrenie of klupklup-syndroom heet?
Alle reacties Link kopieren
vivajaline schreef:
20-10-2019 20:14
Maar idd mn beeld los laten
Hetzelfde met schizofrenie daar had of heb ik ook een beeld bij

Eerlijk antwoorden in de tests en dan de conclusie aan de psych over laten
Dat is denk ik het beste

Bedankt

Ik had nog een toevoeging gedaan in mijn eerdere post, misschien kun je daar wat mee.
"You are not entitled to your opinion. You are entitled to your informed opinion. No one is entitled to be ignorant."
Alle reacties Link kopieren
plumplum schreef:
20-10-2019 20:17
Ow ja, de praatautist ;-D

(ik hoop dat ik je niet beledig, maar dat woord heb ik onthouden uit een lezing van een schrijfster die liefdevol over haar zeer sociale, extroverte maar doch autistische vader sprak)
Jep, zo één :proud:
Tegenwoordig kan ik wel iets beter afremmen hoor :P

Ik zie mijzelf als een introverte extravert. Ben heel sociaal, zie graag mensen, maar kan ook graag alleen zijn en als ik prikkelmoe ben heb ik dat ook nodig.
Door mijn prikkelgevoeligheid blijft het wel balanseren tussen die twee uitersten, maar ik zou echt knettergek worden zonder mijn (soms iets te drukke) sociaal leven 😊
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven