Niet kunnen herinneren dat je vroeger een pester was

30-10-2019 16:48 134 berichten
Alle reacties Link kopieren
In het topic over wat je zou doen als je je pester van vroeger tegenkwam, wordt meermaals benoemd dat, toen de gepeste persoon de pestende persoon confronteerde met wat er vroeger gebeurd was, de pester zich dat niet kon herinneren of zich zelfs die hele persoon niet meer kon herinneren. Ik vraag me af of dit vaak voorkomt en waar dit mee te maken kan hebben.
Zelf heb ik het ook ervaren: ik heb naar mijn weten nooit gepest, maar hoorde wel bij het 'populaire groepje' en zal (daardoor?) vast mensen buitengesloten hebben. Echter zag ik een aantal jaar geleden een oud klasgenootje die toen vertelde dat ik haar gepest had. Ik kan me dit totaal niet zo herinneren en twijfel er sindsdien aan of ik daadwerkelijk gepest heb vroeger, of dat zij zich misschien vergiste of het meer over een groepje in het algemeen had, of kan de subjectieve ervaring van de pester en de gepeste zo ver uit elkaar liggen dat de pester dit veroorzaakt heeft, zonder dat hij het zelf doorhad? Ik ben benieuwd wat jullie ideeën hier over zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat kinderen die pesten dat maar zelden door hebben.
Wat bij jou een leven lang blijft hangen was voor hem gewoon hoe het leven liep.
Alle reacties Link kopieren
Misschien dat zij het buitensluiten als pesten ervaarde, of misschien dat iemand anders in jouw groepje wel pestte en dat zij de mensen die in dat groepje zaten achteraf door elkaar haalt - of het groepje als een geheel is gaan zien. Of misschien heb je destijds wel onaardige dingen gezegd die jij niet als pesten zag, maar zij wel.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt het hier over het algemeen over heel jonge kinderen (basisschool). Ze zien gewoon meestal nog niet wat hun acties bij een ander teweeg kunnen brengen vermoed ik.
Ik denk dat de beleving heel subjectief is. Als je gepest wordt of je buitengesloten voelt dan kan 1 onaardige opmerking hard aankomen en levenslang blijven hangen.

De ‘pester’ heeft misschien in haar hele schoolcarrière een paar keer op een slechte dag omdat ze zelf onzeker, geïrriteerd of moe was, iets minder aardigs gezegd wat ze gelijk vergeten is.
Pesters weten echt wel dat ze pesten.Of denk je dat iemand vertellen dat je geen drol waard bent normaal gedrag is? n dat geval mankeert er niet zozeer iets aan het geheugen van de pester, maar vooral aan zijn of haar normen en waarden, opvoeding, enz.
Alle reacties Link kopieren
Ik kreeg ooit een vriendschapsverzoek van de persoon die mijn basisschool periode een hel heeft gemaakt. Inmiddels had ik toen al the balls gekregen en vroeg ik haar met veel verbazing waar haar verzoek vandaan kwam. Ik kreeg toen een bericht terug met gemeende excuses, het zat haar blijkbaar al jaren dwars. Deze heb ik toen geaccepteerd maar haar vriendschapsverzoek heb ik vriendelijk afgewezen.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat als iemand gepest is, diegene dit zich wel accuraat zal herinneren, gezien hoe traumatisch het is geweest. Hoop dat je haar in ieder geval niet zomaar in twijfel hebt getrokken, lijkt me niet zo chique. Maar als je er mee zit kun je wellicht een gesprek met haar aangaan om wat meer uitleg te vragen over hoe en wat (omdat je er van bent geschrokken en het zelf niet meer helemaal weet). Misschien dat je je het dan beter kan herinneren, of dat het wellicht toch genuanceerder blijkt te liggen.
Alle reacties Link kopieren
Een collega vertelde eens dat zij vroeger een pestkop was, een queen bee ook. Maar toen ze met het meisje met wie zij altijd pestte eens wilde praten over wat zij hadden gedaan, wist zij nergens meer van. Ik vond dat ook raar om te horen, maar kennelijk hebben sommige mensen een selectief geheugen.
't Is al met al een heel gedoe
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat iemand die écht gepest heeft, zich dat wel herinnert. Maar wat je schrijft: soms ben je onderdeel van een groepje en doe je misschien een beetje mee zonder er echt over na te denken. Dan kan degene die gepest is het nog wel herinneren als pesten terwijl het voor jou niet zo voelde. Zoiets heb ik zelf ook meegemaakt: op de middelbare school had ik een groepje van 6 vriendinnen maar om de beurt lag iedereen wel een keer buiten de boot en werd er lullig gedaan. Er waren 2 aanstichtsters die steeds het voortouw namen en de rest volgde. Ik herinner me niet dat ik écht gepest heb, maar ik nam het ook nooit op voor degene die gepest werd en corrigeerde mijn vriendinnen niet. Ik was bang het volgende slachtoffer te worden, dus lachte ik maar een beetje mee als er lullig werd gedaan tegen iemand. En dat is net zo schadelijk. Met één vriendin uit het groepje heb ik nog steeds contact en zij heeft er toch hele nare herinneringen aan en óók aan dat ze zich door mij in de steek gelaten voelde. Nu kunnen we het daar goed over hebben en heeft ze me gelukkig vergeven, maar onze herinneringen aan die tijd zijn toch echt anders.
Alle reacties Link kopieren
Smartieee schreef:
30-10-2019 16:48
Ik kan me dit totaal niet zo herinneren en twijfel er sindsdien aan of ik daadwerkelijk gepest heb vroeger, of dat zij zich misschien vergiste of het meer over een groepje in het algemeen had, of kan de subjectieve ervaring van de pester en de gepeste zo ver uit elkaar liggen dat de pester dit veroorzaakt heeft, zonder dat hij het zelf doorhad?

Ik denk dat pesters bewust bepaald gedrag vertonen, maar zich niet bewust zijn van het effect dat het heeft op hun omgeving.

Oftewel, waarschijnlijk heb je haar wel gepest, maar heb je dat zelf niet door. En zelfs nu ze het tegen je zegt heb je het niet door en vraag je je af of zij zich vergist.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk, dat het vooral komt, omdat je het gevoel van het verleden onthoud. Niet zozeer alle gebeurtenissen.
Als gepeste denk je met pijn & verdriet terug aan je schooltijd.
De pester heeft nooit dat soort heftige emoties gevoeld, die denkt dus terug aan het gevoel van relaxte schooldagen.

Ik kan me überhaupt heel weinig concrete Kinderen herinneren van mijn lagere school (ben van voor de basisschool), ook als ik klassenfoto's zie, herken ik een enkel kind.
Alle reacties Link kopieren
Pingu schreef:
30-10-2019 17:11
Een collega vertelde eens dat zij vroeger een pestkop was, een queen bee ook. Maar toen ze met het meisje met wie zij altijd pestte eens wilde praten over wat zij hadden gedaan, wist zij nergens meer van. Ik vond dat ook raar om te horen, maar kennelijk hebben sommige mensen een selectief geheugen.
grote kans, dat dit meisje een harnas heeft opgetrokken en NO-WAY nog weer in de rol van het-gepeste-kind wil stappen.
Dan is ontkennen dat het ooit gebeurde, het eenvoudigst.
Dan heeft de andere partij geen poot om op te staan en is het gesprek het snelst afgelopen
Ik zou het echt heel apart vinden als een pester niet meer weet dat men iemand gepest heeft. Wellicht dacht de pester dat het allemaal wel mee viel of dat diegene die ze gepest hebben zich niet zo moet aanstellen. Pesten heeft ook vele vormen he? Het gaat niet alleen om kut geintjes uithalen en duwen en trekken. Maar ook leugens vertellen over iemand zodat niemand meer met Klaartje wil spelen, iemand constant uitlachen, belachelijk maken, buiten sluiten en negeren.

En aangezien je tot het populaire groepje behoorde die andere pestten zou je daar vast wel aan mee gedaan hebben door de groepsdruk of om niet buiten de groep te vallen. En bij mij gaat er niet in dat je wel nog weet dat je bij de populaire meiden hoorde maar niks meer weet van je gepest.
Alle reacties Link kopieren
chocolol schreef:
30-10-2019 17:15
Ik denk dat pesters bewust bepaald gedrag vertonen, maar zich niet bewust zijn van het effect dat het heeft op hun omgeving.

Oftewel, waarschijnlijk heb je haar wel gepest, maar heb je dat zelf niet door. En zelfs nu ze het tegen je zegt heb je het niet door en vraag je je af of zij zich vergist.
Je hebt pesters en meelopers en ik denk nou juist dat die laatste groep (meelopers) zich dat later niet meer herinneren.
Ik had jou op negeer maar door de quotes las ik het. Op aktueel ben jij simpelweg een full blown racist. Doe niet alsof wij hier gek zijn.
Alle reacties Link kopieren
chocolol schreef:
30-10-2019 17:15
Ik denk dat pesters bewust bepaald gedrag vertonen, maar zich niet bewust zijn van het effect dat het heeft op hun omgeving.

Oftewel, waarschijnlijk heb je haar wel gepest, maar heb je dat zelf niet door. En zelfs nu ze het tegen je zegt heb je het niet door en vraag je je af of zij zich vergist.
Goeie post
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
30-10-2019 17:22
Ik zou het echt heel apart vinden als een pester niet meer weet dat men iemand gepest heeft. Wellicht dacht de pester dat het allemaal wel mee viel of dat diegene die ze gepest hebben zich niet zo moet aanstellen.
https://www.volkskrant.nl/cultuur-media ... ~bbc8fb87/

Hier komen ook de pesters aan het woord.
Als je denkt dat het wel meevalt, dan schaar je het zelf niet onder pesten, neem ik aan. Waarom zou je dat later dan nog weten ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Een aantal jaar geleden kwamen er in het programma "Gepest" steevast pesters aan het woord die zich volstrekt niet konden herinneren dat zij echt fysieke schade aan de gepesten hadden toegebracht en dat was niet mals in een aantal afleveringen.
Ik kan me niet voorstellen dat je dat vergeet. Maar je iets niet meer kunnen herinneren is natuurlijk wel een fijne, laffe manier om onder zo'n confrontatie uit te komen.
.
anoniem_380666 wijzigde dit bericht op 30-10-2019 18:01
98.06% gewijzigd
Hangt er ook vanaf op welke manier je pestte.


Dat je mensen in elkaar sloeg, van hun fiets aftrok of geld aftroggelde zal je je best nog herinneren.

Dat je eerder psychisch pestte of mensen negeerde en uitsloot herinneren een aantal pesters zich vaak (zogezegd) niet meer.


Nochtans vind ik dat psychisch pesten en negeren minstens even erg.



Ik confronteer mijn pesters overigens niet.

Ik blijf ver uit de buurt en loop desnoods een halve kilometer om om hen niet meer tegen te komen.
Want als ik ze wel tegenkom duik ik na 15 à 25 jaar nog altijd in elkaar.
Geen zin om weer vernederd te worden.
Alle reacties Link kopieren
Marnamai schreef:
30-10-2019 17:29
Hangt er ook vanaf op welke manier je pestte.


Dat je mensen in elkaar sloeg, van hun fiets aftrok of geld aftroggelde zal je je best nog herinneren.

Dat je eerder psychisch pestte of mensen negeerde en uitsloot herinneren een aantal pesters zich vaak (zogezegd) niet meer.


Nochtans vind ik dat psychisch pesten en negeren minstens even erg.



Ik confronteer mijn pesters overigens niet.

Ik blijf ver uit de buurt en loop desnoods een halve kilometer om om hen niet meer tegen te komen.
Want als ik ze wel tegenkom duik ik na 15 à 25 jaar nog altijd in elkaar.
Geen zin om weer vernederd te worden.
Ik vind dat eigenlijk nog veel erger.
Ik had jou op negeer maar door de quotes las ik het. Op aktueel ben jij simpelweg een full blown racist. Doe niet alsof wij hier gek zijn.
Alle reacties Link kopieren
Dit geeft exact aan waarom pesten zo moeilijk is op te lossen.

De 'pesters' zijn daarnaast ook nog gewoon kinderen, met vriendjes en vriendinnetjes en ouders en familie en.... en....
Het is niet zo dat ze de hele dag alleen maar aan het pesten zijn.

Ik heb het bij mijn zoon gezien: als iemand iets grappigs zei over zijn naam voelde hij zich gepest, maar degene die het zei bedoelde het niet als pesten.

Punt was dat alleen mijn zoon door de leerkracht aangesproken werd, dat hij het verkeerd zag.

Daar valt denk ik de meeste winst te behalen: mijn kind ervoer het als pesten, dus is het pesten en moet je de ander bijbrengen dat het dan dus niet grappig is.

Maar ik snap best dat de pester zich dit later helemaal niet zal herinneren.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Herkenbaar TO.

In mijn beleving was ik een gevoelig kind wat altijd graag anderen ergens bij wilde betrekken, ook als dat mensen waren die soms werden buitengesloten. Ik heb hele fijne herinneringen aan mijn basisschoolperiode.

Mijn eerste vriendje van de middelbare school kreeg na mij verkering met een meisje dat bij mij in de klas had gezeten op de basisschool. Met ex-vriendje sprak ik soms wel eens als we elkaar tegenkwamen ergens, verder niet. Toen het eenmaal uit was tussen hen (toen we al zeker 20 waren) vertelde hij me eens dat zij mij niet leuk vond omdat ik haar gepest zou hebben.

Ik kan me werkelijk echt niet indenken wat ik zou hebben gedaan dat als pesten bestempeld zou kunnen worden. Of buitensluiting.

Ik heb me hier echt rot over gevoeld en ben bij mezelf en o.a. mijn moeder en vriendinnen van toen te rade gegaan maar niemand kon het zich herinneren of voorstellen.

Tot op de dag vandaag snap ik er niks van.

Nu, vele jaren later, denk ik ook dat sommige ervaringen wellicht als buitensluiting kunnen overkomen. Als een groepje graag met elkaar wil omgaan bijvoorbeeld en niet met die ene. Maar in het volwassen leven heb je ook dat je met de ene collega vaker gaat wandelen in de pauze dan met de ander? Etc.

Als kind heeft dat wellicht meer invloed op je en ervaar je het wellicht anders dan dat het bedoeld is.

Waarmee ik niet wil ontkennen dat mensen (als kind of volwassene) echt gepest kunnen worden of buitengesloten. Echt afschuwelijk vind ik dat.
Alle reacties Link kopieren
Lou- schreef:
30-10-2019 17:39
Herkenbaar TO.

In mijn beleving was ik een gevoelig kind wat altijd graag anderen ergens bij wilde betrekken, ook als dat mensen waren die soms werden buitengesloten. Ik heb hele fijne herinneringen aan mijn basisschoolperiode.

Mijn eerste vriendje van de middelbare school kreeg na mij verkering met een meisje dat bij mij in de klas had gezeten op de basisschool. Met ex-vriendje sprak ik soms wel eens als we elkaar tegenkwamen ergens, verder niet. Toen het eenmaal uit was tussen hen (toen we al zeker 20 waren) vertelde hij me eens dat zij mij niet leuk vond omdat ik haar gepest zou hebben.

Ik kan me werkelijk echt niet indenken wat ik zou hebben gedaan dat als pesten bestempeld zou kunnen worden. Of buitensluiting.

Ik heb me hier echt rot over gevoeld en ben bij mezelf en o.a. mijn moeder en vriendinnen van toen te rade gegaan maar niemand kon het zich herinneren of voorstellen.

Tot op de dag vandaag snap ik er niks van.

Nu, vele jaren later, denk ik ook dat sommige ervaringen wellicht als buitensluiting kunnen overkomen. Als een groepje graag met elkaar wil omgaan bijvoorbeeld en niet met die ene. Maar in het volwassen leven heb je ook dat je met de ene collega vaker gaat wandelen in de pauze dan met de ander? Etc.

Als kind heeft dat wellicht meer invloed op je en ervaar je het wellicht anders dan dat het bedoeld is.

Waarmee ik niet wil ontkennen dat mensen (als kind of volwassene) echt gepest kunnen worden of buitengesloten. Echt afschuwelijk vind ik dat.
Dat is zo maar buitensluiten en pesten komt zelfs onder volwassenen op de werkvloer tot in het bejaardentehuis en zelfs op dit forum voor.
Ik had jou op negeer maar door de quotes las ik het. Op aktueel ben jij simpelweg een full blown racist. Doe niet alsof wij hier gek zijn.
Ik denk dat als je even echt goed terug kijkt naar het type dat je vroeger was, je je met enig inlevingsvermogen wel kan voorstellen dat je een pester was.

Ik was een meeloper en heb anderen buitengesloten. Dat herinner ik me niet als zodanig maar weet wel hoe ik was en dat anderen zich daardoor buitengesloten gevoeld kunnen hebben.

Ik heb jaren nadien mijn excuses nog aangeboden aan een meisje waar we een bijnaam voor hadden. Ik had toen geen idee van de impact maar nu vind ik dat zo erg van mezelf. Gelukkig accepteerde ze mijn excuses.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven