Gegeneraliseerde angststoornis

07-11-2019 20:32 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik kamp momenteel met een gegeneraliseerde angststoornis. Hier ben ik 3 weken geleden voor bij de huisarts geweest, zij verwees me door naar de GGZ (wachttijd 3 maanden). Vorige week weer bij de huisarts geweest om medicatie te vragen omdat ik het even niet meer trek:
- bang om 's savonds buiten de fietsen vanuit werk naar huis
- bang dat mijn zoon, partner en ik ziek worden
- bang dat ik iemand aanrij
- durf niet ver te rijden omdat ik bang ben een ongeluk te krijgen
- ik durf mijn zoon geen kiwi te geven ivm mogelijk een allergische reactie
- als ik zelf iets voel raak ik lichtelijk in paniek en ben ik bang dood te gaan
- bang dat ik mijn zoon laat vallen
Etc etc

De huisarts wilde eerst medicatie voorschrijven en nu in een keer belde ze op dat ze dit niet doet. Ik moet wachten tot ik bij de GGZ terecht kan. Echter is de fase van wachten nu echt gepasseerd. Mijn angsten worden erger en ben bang dat ik straks meerdere dingen niet meer durf of uit de weg ga. Het beheerst mijn leven momenteel.

Ik voel dat ik echt medicatie nodig heh ter ondersteuning. Hoe ga ik dit aanpakken? Moet ik dan maar die maanden wachten? Ik ben zo kwaad...
anoniem_381405 wijzigde dit bericht op 07-11-2019 20:37
1.68% gewijzigd
Weer een afspraak maken om hierover verheldering te vragen.
Alle reacties Link kopieren
Laat je kwaadheid even zakken. Kun je aan je huisarts vragen of je alvast met de POH-ggz kunt praten ter overbrugging?
Alle reacties Link kopieren
lila01 schreef:
07-11-2019 20:36
Laat je kwaadheid even zakken. Kun je aan je huisarts vragen of je alvast met de POH-ggz kunt praten ter overbrugging?
Ik ben er vandaag geweest. Vreselijk! Had er zo'n slecht gevoel bij....
Alle reacties Link kopieren
Medicijnen kunnen lastig zijn nu. Bij antidepressiva kunnen je angsten bijv. eerst erger worden.
Alle reacties Link kopieren
Roosje247 schreef:
07-11-2019 20:38
Ik ben er vandaag geweest. Vreselijk! Had er zo'n slecht gevoel bij....
Bij de POH?
Alle reacties Link kopieren
lila01 schreef:
07-11-2019 20:39
Bij de POH?
Jep!

De huisarts gaf vorige week aan dat ze wel Citalopram voor wilde schrijven, vandaag belde ze dat ze er toch van af zag en dat ik maar moest wachten.
Alle reacties Link kopieren
Roosje247 schreef:
07-11-2019 20:41
Jep!

De huisarts gaf vorige week aan dat ze wel Citalopram voor wilde schrijven, vandaag belde ze dat ze er toch van af zag en dat ik maar moest wachten.
Ik denk dat de huisarts antidepressiva liever door een psychiater laat voorschrijven.
Was het niet prettig om je hart even te luchten bij de POH? Het is om de wachttijd te overbruggen, he?
Alle reacties Link kopieren
Als het echt niet gaat, dan moet je dat bij de huisarts melden. Nog een keer. Zij is degene die over de ernst van je klachten kan beslissen en kan inschatten wat er nu nodig is.
Waarom had je geen goed gevoel bij de POH?
Alle reacties Link kopieren
Misschien kun je vragen of je huisarts je tijdelijk oxazepam wil voorschrijven? Je zit dan wel met autorijden, want je wordt er suf van.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk ook dat ze nu geen medicatie wil voorschrijven, omdat ze geen psychiater is en dit complexe problematiek is met complexe medicatie en bijwerkingen. Dat kan een psychiater beter doen.
Alle reacties Link kopieren
De huisarts mag niet alle medicatie geven die bijvoorbeeld een arts in het ziekenhuis of psychiater wel mogen voorschrijven.
De wachttijden zijn inderdaad lang, te lang in mijn optiek.

Net zoals hierboven in een reactie is vermeld zou je vragen of je oxazepam tussen nu en je eerste sessie bij de GGZ mag slikken.
Je mag dan alleen geen auto rijden als je oxazepam slikt.

Probeer rustig te blijven en zoek afleiding. Je BENT STERKER DAN JE DENKT. Het komt WEL GOED.
Alle reacties Link kopieren
Wat je in de tussentijd kunt doen:
- vraag hulp aan de mensen om je heen. Bijvoorbeeld om je kinderen op te vangen, zodat jij een rondje kunt wandelen. Of een taart bakken. Of een netflix aflevering te kijken. Of wat je dan ook maar enige afleiding geeft.
- probeer je angstige gedachten tegen te spreken door bewijzen tegen die gedachten te zoeken. Bijv. Als je zoontje nooit eerder een allergische reactie op kiwi hefet gehad, dan is hij dus niet allergisch. Je voelt je bang omdat je enge dingen denkt. NIET omdat er echt gevaar is.
- Neem het dag voor dag. Elke dag die voorbij is, is een dag dichterbij de start van je behandeling. Probeer vandaag goed door te komen. Morgen zie je wel weer verder.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties allemaal! 🙂

De POH was echt niet fijn... Hij was heel dominant en had geen prettig gevoel er bij.
Alle reacties Link kopieren
Hoe lang geleden ben je bevallen? Gezien angst dat je zoontje laat vallen. Als nog recent is, neem contact op met de pop-poli.
Alle reacties Link kopieren
Rilena schreef:
07-11-2019 21:15
Hoe lang geleden ben je bevallen? Gezien angst dat je zoontje laat vallen. Als nog recent is, neem contact op met de pop-poli.
8 maanden!
Je weet dat medicatie ook geen wondermiddel is he. Het is niet gezegd dat dat helpt en al helemaal niet meteen. Wachten op therapie is naar, maar dat geeft je geen 'recht' op medicatie o.i.d. Het is belachelijk dat er zulke wachtlijsten zijn in de zorg maar je bent niet de enige. Ik vind het goed dat een arts wil dat eerst geprobeerd wordt met therapie op te lossen. Bijwerkingen van medicatie zijn ook vaak niet mis.
Alle reacties Link kopieren
Medicatie is bij een angststoornis soms ook echt geen goed idee. Soms worden angsten (in het begin) alleen maar erger namelijk. Ik denk dat het verstandig is dat hij dit aan een professional op het gebied van jouw problematiek wil overlaten. Oxazepam is ook zeker niet altijd een goed idee, want je mag er niet mee rijden en soms krijgen mensen er juist paradoxale angst door. Durf hierin ook te vertrouwen op de zorgvuldigheid van je huisarts. Het is echt ook zijn doel je te helpen, niet je dwarszitten.

Wat had je precies verwacht of gehoopt bij de POH dat je niet hebt gevonden?
Alle reacties Link kopieren
Oxazepam is ook erg verslavend en je wordt er suf van. Kan je net zo goed een joint roken.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Roosje247 schreef:
07-11-2019 21:10
Bedankt voor jullie reacties allemaal! 🙂

De POH was echt niet fijn... Hij was heel dominant en had geen prettig gevoel er bij.

Sta je uberhaupt open voor een therapeut/therapie? Als ik lees dat je al meerdere therapieen hebt gehad en die steeds afgebroken hebt en je je nu eigenlijk al meteen weer afsluit voor de POH dan vraag ik me dat dus af.

Er zitten nogal wat risico's aan de opstart van AD dus ik kan goed begrijpen dat de HA dat aan de psychiater over wil laten. Je zit inmiddels op de helft van je wachttijd denk ik, dus nog een week of zes voor je terecht kunt? Ondertussen ga je verder bij de POH of heb je dat ook afgeschreven?
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
07-11-2019 21:31
Oxazepam is ook erg verslavend en je wordt er suf van. Kan je net zo goed een joint roken.
Daarom wil ik geen Oxazepam ivm de verslaving.
Roosje247 schreef:
07-11-2019 21:33
Daarom wil ik geen Oxazepam ivm de verslaving.
Maar is dit je wel aangeboden?

Voor tijdelijk is dit een prima oplossing.
anoniem_277465 wijzigde dit bericht op 07-11-2019 21:34
12.57% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Nog een tip: probeer de angst uit te zitten. Angst is een gevoel, dat gaat ook weer weg. Zoek wat afleiding, zoals al eerder voorgesteld. Sterkte, je hersenen kunnen mooi een loopje met je nemen hè?
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Citalopram is medicatie die pas na 6 weken gaat werken. Het kan de klachten in de eerste weken zelfs verergeren. Tegen de tijd dat de medicatie eventueel werkt, ben je ook bijna aan de beurt bij de GGZ. Citalopram bouw je ook nog niet zomaar af en kan best wat 'afkickverschijnselen' geven. Ik snap wat dat betreft echt heel goed dat de huisarts die regie liever bij een psychiater en de GGZ in haar geheel laat liggen. Het is niet handig dat de huisarts eerst heeft toegezegd, maar ik vind de beslissing van de huisarts om het niet te geven op dit moment verstandig. Zijn er ook nergens online behandelmogelijkheden ter overbrugging? Er zijn GGZ-organisaties die dat aanbieden.
Alle reacties Link kopieren
Hm hier hanteerden ze 6 maanden, maar je kunt altijd even bellen. Je klachten kunnen ook bij een postpartum depressie horen. Niet om je de put in te praten, maar ik wist dat niet en had het eerder willen weten dan had ik een hele andere behandeling gehad (ik herken je angsten). Google maar eens op postpartum en isala kliniek. Dan vind je een folder.

Er zijn ook vrijgevestigde psychologen die zich richten op moeders met klachten. De verloskundige had hier adressen van, maar online zijn ze ook te vinden (volgens mij een site per provincie)

Ik praat je nu die hoek in, hoeft natuurlijk niet zo te zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven