Sertraline en kinderwens

08-11-2019 17:53 82 berichten
Sinds kort slik ik Sertraline 25 mg. Echter hebben wij ooit nog een kinderwens, het liefst over een jaar mits het goed met me gaat.

De huisarts gaf aan dat AD, Sertraline in dit geval, langdurig geslikt moet worden. En denk in mijn geval dat het miss wel levenslang is omdat dit een terugkerend probleem was.... Stofje te kort?

Mijn vraag is dus: er zullen vast mensen zijn die dit ook tijdens een zwangerschap moesten slikken/doorslikken. Hoe verliep dit allemaal?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou tijdens je zwangerschap vragen om multidisciplinaire begeleiding vooral omdat het niet alleen gaat om het medicijngebruik.
viva-amber wijzigde dit bericht op 08-11-2019 17:59
28.36% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Hiervoor bestaat de POP poli. Daar kan je ook al met een zwangerschapswens terecht, om te praten over de (on)mogelijkheden.
Vraag een preconceptioneel consult aan bij de pop-poli. Je huisarts kan je doorverwijzen.
Alle reacties Link kopieren
Oei! Daar heb ik niet zo'n leuk verhaal over.. Ik slik dat, tijdens mijn zwangerschap ook. Toentertijd een dosis van 150 mg overigens.

Daardoor liep ik bij de gyn en er werd telkens gezegd 'als het kindje geboren is wordt het 12 uur geobserveerd maar we verwachten niks bijzonders'.

Viel dat even tegen... Kind werd geboren met een heel lage apgar, reageerde amper, was compleet paars. Trok een beetje bij maar de volgende ochtend werd hij toch opgenomen op de kinderic. Hij is héél ziek ervan geweest. Lang verhaal kort, ik heb van de pop-poli en de gyn hun excuses ontvangen en de toezegging dat ze er ander advies over zouden geven. Het was die maand nog twee keer vaker gebeurd..

Sertraline staat bekend als onschuldig tijdens de zwangerschap. Dit hoeft dus NIET zo te zijn!
Natte tosti..
Alle reacties Link kopieren
Overigens is hij nu bijna 2 en inmiddels kerngezond. Gelukkig maar.
Natte tosti..
Ik zou ook een doorverwijzing vragen naar de pop poli. Dit is in samenwerking met verloskunde, pediatrie en psychiatrie. Dan krijg je een goede begeleiding.
Alle reacties Link kopieren
MevrouwTomatensoep schreef:
08-11-2019 18:23
Oei! Daar heb ik niet zo'n leuk verhaal over.. Ik slik dat, tijdens mijn zwangerschap ook. Toentertijd een dosis van 150 mg overigens.

Daardoor liep ik bij de gyn en er werd telkens gezegd 'als het kindje geboren is wordt het 12 uur geobserveerd maar we verwachten niks bijzonders'.

Viel dat even tegen... Kind werd geboren met een heel lage apgar, reageerde amper, was compleet paars. Trok een beetje bij maar de volgende ochtend werd hij toch opgenomen op de kinderic. Hij is héél ziek ervan geweest. Lang verhaal kort, ik heb van de pop-poli en de gyn hun excuses ontvangen en de toezegging dat ze er ander advies over zouden geven. Het was die maand nog twee keer vaker gebeurd..

Sertraline staat bekend als onschuldig tijdens de zwangerschap. Dit hoeft dus NIET zo te zijn!

Hoe kom je daarbij?
.
Alle reacties Link kopieren
TO, loop je niet wat op de zaken vooruit met het idee dat je het levenslang moet gebruiken? Heeft het überhaupt al (positief) effect?
Waarom is dit door de huisarts voorgeschreven als het een terugkerend iets is, én je een kinderwens hebt?
.
Anoniem262821034 schreef:
08-11-2019 18:52
TO, loop je niet wat op de zaken vooruit met het idee dat je het levenslang moet gebruiken? Heeft het überhaupt al (positief) effect?
Waarom is dit door de huisarts voorgeschreven als het een terugkerend iets is, én je een kinderwens hebt?
In verband met een gegeneraliseerde angststoornis. Volgens de psychiater heeft Sertraline de voorkeur bij zwangerschappen.
Alle reacties Link kopieren
KlavertjexVier schreef:
08-11-2019 18:57
In verband met een gegeneraliseerde angststoornis. Volgens de psychiater heeft Sertraline de voorkeur bij zwangerschappen.

Maar je hebt die psychiater niet zelf gesproken begrijp ik?
Laat je doorverwijzen naar een POP-poli, dit is niet iets voor een huisarts.
.
Anoniem262821034 schreef:
08-11-2019 19:07
Maar je hebt die psychiater niet zelf gesproken begrijp ik?
Laat je doorverwijzen naar een POP-poli, dit is niet iets voor een huisarts.
De huisarts heeft de zwangerschapswens meegenomen in het overleg met de psychiater.

Zelf heb ik contact gehad met een psychiater van de POP poli omdat ik zeker wilde weten dat dit medicijn echt kon bij een kinderwens, was beetje wantrouwend. En zij gaf aan dat Sertraline eerste keus is, mocht dit door de bijwerkingen niet gaan. Dan Citalopram.
Alle reacties Link kopieren
Wat wil je met dit topic dan?
.
Anoniem262821034 schreef:
08-11-2019 19:20
Wat wil je met dit topic dan?
Zou graag willen weten of meerdere mensen dit in de zwangerschap slikten en hoe dit verlopen is, welke dosering ed.
KlavertjexVier schreef:
08-11-2019 19:24
Zou graag willen weten of meerdere mensen dit in de zwangerschap slikten en hoe dit verlopen is, welke dosering ed.
Dat moet je hier niet willen bespreken. Ieder mens reageert anders op medicatie. Je moet niet afgaan op ervaringen van anderen maar laat de beoordeling over aan je behandelaren.
Alle reacties Link kopieren
Wanneer je angsten en/of stress toenemen tijdens de zwangerschap dan is het ook belangrijk dat je goede begeleiding hebt. Jij reageert zoals jij en niet zoals een ander. Dat geldt ook voor je baby.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik slik een andere AD en dit betekent in elk geval dat ik in het ziekenhuis moet bevallen. De baby wordt dan 48 uur geobserveerd.
Polsjef schreef:
08-11-2019 19:27
Dat moet je hier niet willen bespreken. Ieder mens reageert anders op medicatie. Je moet niet afgaan op ervaringen van anderen maar laat de beoordeling over aan je behandelaren.
Dit is toch vanuit mijn angststoornis. Overal over piekeren en twijfelen en bevestiging vragen.
nachtvlinder1977 schreef:
08-11-2019 19:43
Ik slik een andere AD en dit betekent in elk geval dat ik in het ziekenhuis moet bevallen. De baby wordt dan 48 uur geobserveerd.
Wel fijn dat ze dit zo goed observeren bij jou dan😊 Welke slik jij als ik vragen mag?
Alle reacties Link kopieren
KlavertjexVier schreef:
08-11-2019 19:44
Dit is toch vanuit mijn angststoornis. Overal over piekeren en twijfelen en bevestiging vragen.

Ja dat is makkelijk. Angst moet je niet voeden, zorg liever dat je (meer) begeleiding krijgt. Pillen zijn hiervoor geen wondermiddel.
.
Anoniem262821034 schreef:
08-11-2019 19:46
Ja dat is makkelijk. Angst moet je niet voeden, zorg liever dat je (meer) begeleiding krijgt. Pillen zijn hiervoor geen wondermiddel.
Ik ben verwezen voor intensieve therapie. De huisarts vond samen met de psychiater dan medicatie en therapie het beste was in plaats van een van beiden.
Alle reacties Link kopieren
KlavertjexVier schreef:
08-11-2019 19:47
Ik ben verwezen voor intensieve therapie. De huisarts vond samen met de psychiater dan medicatie en therapie het beste was in plaats van een van beiden.

Is het ook.
Waarom ben je al zo bezig met zwangerschap als dit zo speelt?
.
Alle reacties Link kopieren
Hoi!
Bijna 2 jaar geleden moeder geworden van een heerlijk meisje.
Ik gebruikte sertraline 50 mg per dag. Was tijdens mn zwangerschap onder begeleiding op de poli 'risicovolle zwangeren' in het ziekenhuis. Heb dit als prettig ervaren. Keiveel extra echo's :-) Na de bevalling moesten we 12 uur blijven (wat 2 weken werd door complicaties na keizersnede, maar dit had niks te maken met sertralinegebruik) en ik heb nog enkele maanden erna af en toe een gesprek gehad met de psycholoog in het ziekenhuis om te praten over hoe het met me ging zo als kersverse moeder. Lieve vrouw, goede ervaringen, kerngezonde dochter en alles prima!
Komt vast helemaal goed!
KlavertjexVier schreef:
08-11-2019 19:47
Ik ben verwezen voor intensieve therapie. De huisarts vond samen met de psychiater dan medicatie en therapie het beste was in plaats van een van beiden.
Dan moet je daar op vertrouwen. Iedereen reageert anders en dosering is afhankelijk van ernst klacht, maar ook andere medicatie. Medicatie en therapie is het gekozen traject...ga niet googlen want geen mens is gelijk.
Anoniem262821034 schreef:
08-11-2019 19:51
Is het ook.
Waarom ben je al zo bezig met zwangerschap als dit zo speelt?
Ik zou het jammer vinden als ik ooit ermee moet stoppen omdat het niet met zwamgerschap kan, met alle gevolgen van dien.. Liever dan meteen een 'goed' medicijn. Snap je?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven