Sertraline en kinderwens

08-11-2019 17:53 82 berichten
Sinds kort slik ik Sertraline 25 mg. Echter hebben wij ooit nog een kinderwens, het liefst over een jaar mits het goed met me gaat.

De huisarts gaf aan dat AD, Sertraline in dit geval, langdurig geslikt moet worden. En denk in mijn geval dat het miss wel levenslang is omdat dit een terugkerend probleem was.... Stofje te kort?

Mijn vraag is dus: er zullen vast mensen zijn die dit ook tijdens een zwangerschap moesten slikken/doorslikken. Hoe verliep dit allemaal?
AnnaRosie schreef:
08-11-2019 19:52
Hoi!
Bijna 2 jaar geleden moeder geworden van een heerlijk meisje.
Ik gebruikte sertraline 50 mg per dag. Was tijdens mn zwangerschap onder begeleiding op de poli 'risicovolle zwangeren' in het ziekenhuis. Heb dit als prettig ervaren. Keiveel extra echo's :-) Na de bevalling moesten we 12 uur blijven (wat 2 weken werd door complicaties na keizersnede, maar dit had niks te maken met sertralinegebruik) en ik heb nog enkele maanden erna af en toe een gesprek gehad met de psycholoog in het ziekenhuis om te praten over hoe het met me ging zo als kersverse moeder. Lieve vrouw, goede ervaringen, kerngezonde dochter en alles prima!
Komt vast helemaal goed!
Bedankt voor je bericht😊 doet me goed dit te horen! Ja, kreeg je veel extra echo's, vond je dit niet eng? Fijn dat ze in het ziekenhuis je zo goed begeleidde.
MevrouwTomatensoep schreef:
08-11-2019 18:23
Oei! Daar heb ik niet zo'n leuk verhaal over.. Ik slik dat, tijdens mijn zwangerschap ook. Toentertijd een dosis van 150 mg overigens.

Daardoor liep ik bij de gyn en er werd telkens gezegd 'als het kindje geboren is wordt het 12 uur geobserveerd maar we verwachten niks bijzonders'.

Viel dat even tegen... Kind werd geboren met een heel lage apgar, reageerde amper, was compleet paars. Trok een beetje bij maar de volgende ochtend werd hij toch opgenomen op de kinderic. Hij is héél ziek ervan geweest. Lang verhaal kort, ik heb van de pop-poli en de gyn hun excuses ontvangen en de toezegging dat ze er ander advies over zouden geven. Het was die maand nog twee keer vaker gebeurd..

Sertraline staat bekend als onschuldig tijdens de zwangerschap. Dit hoeft dus NIET zo te zijn!
Wat vredelijk zeg! Gelukkig is het allemaal goed afgelopen maar dit lijkt me toch wel erg... Was 150mg niet te veel dan, of lag het daar niet aan.
Anoniem262821034 schreef:
08-11-2019 19:51
Is het ook.
Waarom ben je al zo bezig met zwangerschap als dit zo speelt?
Nou dit hè...
Je hoeft (moet) nu helemaal niet aan zwanger worden denken. Je hebt genoeg psychische klachten die maken dat je nu en binnenkort beter geen kind kunt krijgen. Zie je dat zelf dan niet? Nee, waarschijnlijk niet...
Maar slim is het niet...
Alle reacties Link kopieren
KlavertjexVier schreef:
08-11-2019 19:56
Ik zou het jammer vinden als ik ooit ermee moet stoppen omdat het niet met zwamgerschap kan, met alle gevolgen van dien.. Liever dan meteen een 'goed' medicijn. Snap je?

Maar dat heb je toch juist met de psychiater overlegd zeg je?! Stop met jezelf gek maken.
.
Alle reacties Link kopieren
Ik slik een andere Ad (citalopram). Beide kinderen moesten 48 uur ter observatie blijven. Dit verliep allemaal goed. Ik kreeg ook een guo 20 weken echo ipv een normale. ( dit wordt dan gedaan door een gynacoloog ipv een echoscopiste)

Ik ben blij dat ik het heb doorgeslikt want bij de eerste heb ik een flinke babyblues gehad en bij de tweede een zware postnatale depressie. Ik kon dus gelijk ophogen ipv aan een nieuw medicijn beginnen.
Je intensieve therapie moet nog beginnen zeg je. Ben je op dit moment wel in staat om een kind te krijgen (en op te voeden). Het is voor mensen zonder psychische klachten vaak al niet eenvoudig.
Marigold1986 schreef:
08-11-2019 19:58
Nou dit hè...
Je hoeft (moet) nu helemaal niet aan zwanger worden denken. Je hebt genoeg psychische klachten die maken dat je nu en binnenkort beter geen kind kunt krijgen. Zie je dat zelf dan niet? Nee, waarschijnlijk niet...
Maar slim is het niet...
Dat zie ik wel. Echter heeft de huisarts besproken dat men beter kan starten met een medicijn dat ook met zwangerschap kan gezien vruchtbare leeftijd ed gaf zij aan.
Anoniem262821034 schreef:
08-11-2019 19:59
Maar dat heb je toch juist met de psychiater overlegd zeg je?! Stop met jezelf gek maken.
De huisarts met een reguliere psychiater en ik heb zelf advies ingewonnen bij een psychiater van de POP. Zij kent me overigens niet, maar heb wel navraag gedaan welk medicijn bij zwangerschap de voorkeur heeft.
Snowpink schreef:
08-11-2019 20:03
Je intensieve therapie moet nog beginnen zeg je. Ben je op dit moment wel in staat om een kind te krijgen (en op te voeden). Het is voor mensen zonder psychische klachten vaak al niet eenvoudig.
Momenteel voed ik een kind op, kind heeft niet te lijden onder mijn angststoornis. Volgens mijn man ben ik heel goed voor ons kind.

Een zwangerschap nu, nee. Bij de eerste veel last gehad van kraamtranen en onzekerheden. Denk dat dit nu nog erger zou zijn.
Alle reacties Link kopieren
KlavertjexVier schreef:
08-11-2019 20:15
Dat zie ik wel. Echter heeft de huisarts besproken dat men beter kan starten met een medicijn dat ook met zwangerschap kan gezien vruchtbare leeftijd ed gaf zij aan.

Ja dat medicijn heb je nu, kinderwens de koelkast in tot het beter met je gaat.

Een kind krijgen in deze situatie puur vanwege je vruchtbare leeftijd is wel echt een slecht idee hoor.
Je wilt je kersverse kind toch geen moeder geven die stijf staat van de stress en angst?
.
Alle reacties Link kopieren
KlavertjexVier schreef:
08-11-2019 20:16
De huisarts met een reguliere psychiater en ik heb zelf advies ingewonnen bij een psychiater van de POP. Zij kent me overigens niet, maar heb wel navraag gedaan welk medicijn bij zwangerschap de voorkeur heeft.

Maar als men hier nu zegt dat Sertraline echt niet de beste keuze is, dan vertrouw je daar meer op dan op je artsen?
.
Alle reacties Link kopieren
KlavertjexVier schreef:
08-11-2019 20:17
Momenteel voed ik een kind op, kind heeft niet te lijden onder mijn angststoornis. Volgens mijn man ben ik heel goed voor ons kind.

Een zwangerschap nu, nee. Bij de eerste veel last gehad van kraamtranen en onzekerheden. Denk dat dit nu nog erger zou zijn.

Dan heb je óf geen ernstige klachten (wat ik niet denk anders zou je niet aan de medicatie en therapie gaan), óf je hebt erg weinig ziekte-inzicht.
.
KlavertjexVier schreef:
08-11-2019 20:17
Momenteel voed ik een kind op, kind heeft niet te lijden onder mijn angststoornis. Volgens mijn man ben ik heel goed voor ons kind.

Een zwangerschap nu, nee. Bij de eerste veel last gehad van kraamtranen en onzekerheden. Denk dat dit nu nog erger zou zijn.
Ik ben zelf geen wandelende rammelende eierstok dus ik heb makkelijk praten, maar als het bij de eerste niet lekker liep (en verwacht dat het erger wordt), je nu een intensieve therapie + medicatie geindiceerd krijgt, is het dan niet verstandiger om het bij eentje te houden? Straks leiden er 2 wél onder. Ik vind het nogal wat.
Anoniem262821034 schreef:
08-11-2019 20:20
Maar als men hier nu zegt dat Sertraline echt niet de beste keuze is, dan vertrouw je daar meer op dan op je artsen?
Ik vertrouw inderdaad meer op ervaringen 🙊
Anoniem262821034 schreef:
08-11-2019 20:22
Dan heb je óf geen ernstige klachten (wat ik niet denk anders zou je niet aan de medicatie en therapie gaan), óf je hebt erg weinig ziekte-inzicht.
Mijn kind haalt het positieve in mij omhoog en laat me alles om me heen even vergeten. Ik straal als ik samen met hem ben, ben dan dolgelukkig op die momenten. Mijn kind komt echt niets te kort.
Alle reacties Link kopieren
KlavertjexVier schreef:
08-11-2019 20:25
Ik vertrouw inderdaad meer op ervaringen 🙊

Die artsen hebben meer ervaring dan 300 Vivafora bij elkaar.
.
Anoniem262821034 schreef:
08-11-2019 20:22
Dan heb je óf geen ernstige klachten (wat ik niet denk anders zou je niet aan de medicatie en therapie gaan), óf je hebt erg weinig ziekte-inzicht.
Mijn kind haalt het positieve in mij omhoog en laat me alles om me heen even vergeten, alle zorgen. Ik straal als ik samen met hem ben, ben dan dolgelukkig op die momenten. Mijn kind komt echt niets te kort.
Alle reacties Link kopieren
KlavertjexVier schreef:
08-11-2019 20:26
Mijn kind haalt het positieve in mij omhoog en laat me alles om me heen even vergeten. Ik straal als ik samen met hem ben, ben dan dolgelukkig op die momenten. Mijn kind komt echt niets te kort.

http://richtlijnenjeugdhulp.nl/kopp/gev ... tijdsfase/
.
Anoniem262821034 schreef:
08-11-2019 20:22
Dan heb je óf geen ernstige klachten (wat ik niet denk anders zou je niet aan de medicatie en therapie gaan), óf je hebt erg weinig ziekte-inzicht.
Dat laatste...
KlavertjexVier schreef:
08-11-2019 20:27
Mijn kind haalt het positieve in mij omhoog en laat me alles om me heen even vergeten, alle zorgen. Ik straal als ik samen met hem ben, ben dan dolgelukkig op die momenten. Mijn kind komt echt niets te kort.
Dat is fijn voor je, maar kinderen hebben snel genoeg in de gaten dat er ook een andere kant van mama is. Stel dat hij door krijgt dat jij álleen bij hem straalt. Dan wordt er nogal wat van hem verwacht. Laat je er eerst goed over informeren voordat je jezelf en je kind(eren) tekort gaat doen.
Sertraline is een van de meest gebruikte antidepressiva/angstmedicatie bij zwangeren en vrouwen die borstvoeding geven. Dus wat dat betreft heb je bij kinderwens al het goede middel en hoef je niet over te stappen. Zoals al gezegd is: je moet hierbij wel in het ziekenhuis bevallen en voor observatie van het kind vaak 1-2 dagen blijven. Je kind kan een soort onttrekkingsverschijnselen hebben, dat ze met name prikkelbaar zijn, maar meestal gebeurt dat gelukkig niet.

Je kunt als je wat serieuzes bent qua kinderwens en je qua angst beter in je vel zit, een verwijzing naar een pop poli vragen voor preconceptioneel advies. Ze zien je echt liever vooraf al dan als je 30 weken zwanger bent! Dan kunnen ze je meer vertellen hierover en afhankelijk van hoe je psychische klachten zijn, ook kijken of er tijdens je zwangerschap extra ondersteuning nodig is en of het zinnig is om ook tijdens je zwangerschap langs te komen. Er zijn ook heel veel mensen die zich tijdens de zwangerschap prima stabiel voelen en dan hoeft er niet veel extras, maar ook die angstiger worden en dan zijn extra gesprekken, soms groepsbehandelingen gericht op veel contact met je kind in je buik maken enzo zinnig. Maar dat kan allemaal tijdens je zwangerschap!!

Nu vooral goed ingesteld raken op je medicatie, 25mg is een minimale dosering en ik verwacht dat dat nog opgehoogd zal worden. Maar waarschijnlijk zal een goede psychologische behandeling ook heel goed kunnen werken. Misschien zo goed, dat je ook zonder medicatie kan. Succes!!
Nou heb nu echt het idee dat ik een slechte moeder ben...
Snowpink schreef:
08-11-2019 20:37
Dat is fijn voor je, maar kinderen hebben snel genoeg in de gaten dat er ook een andere kant van mama is. Stel dat hij door krijgt dat jij álleen bij hem straalt. Dan wordt er nogal wat van hem verwacht. Laat je er eerst goed over informeren voordat je jezelf en je kind(eren) tekort gaat doen.
Klopt zeker dat kinderen veel snel door hebben. Voor nu is hij enorm makkelijk en altijd vrolijk.
Ik wil er ook iets aan doen, anders ga ik niet naar de huisarts voor mijn klachten, en geef ik daar niet aan dat er iets moet gebeuren omdat ik vind dat ik een "voorbeeldfunctie" heb. Wil niet dat ik straks helemaal ontspoor en er niet voor mijn zoon kan zijn
KlavertjexVier schreef:
08-11-2019 20:51
Nou heb nu echt het idee dat ik een slechte moeder ben...
Wel nee, maar het kan wel risico's met zich mee brengen en daarom is het belangrijk dat je er, alvorens weer zwanger te raken, mee aan de slag gaat. Je kunt niet het niet negeren. En eventueel realistisch blijft t.a.v. (het krijgen van) een 2e.
anoniem_381635 wijzigde dit bericht op 08-11-2019 20:57
9.30% gewijzigd
Sensitivenoodle schreef:
08-11-2019 20:50
Sertraline is een van de meest gebruikte antidepressiva/angstmedicatie bij zwangeren en vrouwen die borstvoeding geven. Dus wat dat betreft heb je bij kinderwens al het goede middel en hoef je niet over te stappen. Zoals al gezegd is: je moet hierbij wel in het ziekenhuis bevallen en voor observatie van het kind vaak 1-2 dagen blijven. Je kind kan een soort onttrekkingsverschijnselen hebben, dat ze met name prikkelbaar zijn, maar meestal gebeurt dat gelukkig niet.

Je kunt als je wat serieuzes bent qua kinderwens en je qua angst beter in je vel zit, een verwijzing naar een pop poli vragen voor preconceptioneel advies. Ze zien je echt liever vooraf al dan als je 30 weken zwanger bent! Dan kunnen ze je meer vertellen hierover en afhankelijk van hoe je psychische klachten zijn, ook kijken of er tijdens je zwangerschap extra ondersteuning nodig is en of het zinnig is om ook tijdens je zwangerschap langs te komen. Er zijn ook heel veel mensen die zich tijdens de zwangerschap prima stabiel voelen en dan hoeft er niet veel extras, maar ook die angstiger worden en dan zijn extra gesprekken, soms groepsbehandelingen gericht op veel contact met je kind in je buik maken enzo zinnig. Maar dat kan allemaal tijdens je zwangerschap!!

Nu vooral goed ingesteld raken op je medicatie, 25mg is een minimale dosering en ik verwacht dat dat nog opgehoogd zal worden. Maar waarschijnlijk zal een goede psychologische behandeling ook heel goed kunnen werken. Misschien zo goed, dat je ook zonder medicatie kan. Succes!!
Bedankt voor je uitgebreide reactie😁 waardeer ik echt. Ik hoop op het beste!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven