Crisisdienst GGZ

08-11-2019 20:50 343 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie heeft er ervaring met de crisisdienst van de GGZ. Wanneer schakel je die in?
Maar vooral, wat houdt het in?
Ik stel me er denk ik iets ergers bij voor dan het in werkelijkheid is.
Wie kan mij er iets meer over vertellen?
There is no footprint too small to leave an imprint on this world!
Je belt ze als er sprake is van crisis, dus als iemand bijv acuut psychotisch wordt of suïcidaal is. Dan doen ze een beoordeling. Soms kun je daarheen, soms komen ze bij jou. Ze kunnen ook gesprekken aanbieden. Als iets heel acuut is kan er direct een opname volgen, maar mijn ervaring is dat wat ‘men’ als crisis ervaart vaak niet is wat de crisisdienst als crisis ervaart.

Ze beoordelen of iemand nog veilig is en kunnen eventueel een verder traject met iemand in werking zetten. Maar doorgaans vrijwillig, ténzij iemand echt de weg totaal kwijt is en een gevaar voor zichzelf of anderen is
Wat stel jij je er voor verschrikkelijks bij voor? Het is net zoiets als de huisartsenpost of de spoedeisende hulp, maar dan voor psychiatrie. Dus als iets nú bekeken moet worden en niet kan wachten.
Stel dat je partner/buurvrouw/broer/collega zodanige psychische problemen heeft, dat hij/zij bijvoorbeeld zichzelf verwondt (of een gevaar is voor een ander), dan schakel je de crisisdienst in.

Als je man met zijn hoofd tegen de muur beukt en je bent bang dat je hem de volgende morgen vindt in een plas bloed, dan moet je niet de plaatselijke psycholoog met wachtlijst van 8 weken bellen. Dan bel je de crisisdienst. Of eerst de huisarts die de situatie beoordeelt en daarna de crisisdienst belt.
Alle reacties Link kopieren
Malinois schreef:
08-11-2019 20:54
Wat stel jij je er voor verschrikkelijks bij voor? Het is net zoiets als de huisartsenpost of de spoedeisende hulp, maar dan voor psychiatrie. Dus als iets nú bekeken moet worden en niet kan wachten.
Ik stel mij er iets van directe opname bij voor, kinderen uit huis geplaatst, dik kruis achter je naam...
There is no footprint too small to leave an imprint on this world!
Ligt er toch helemaal aan waarvoor je belt.
estrellas2 schreef:
08-11-2019 20:59
Ik stel mij er iets van directe opname bij voor, kinderen uit huis geplaatst, dik kruis achter je naam...
Kinderen worden niet uit huis geplaatst door een crisisopname.
Alle reacties Link kopieren
1 van onze buren heeft het soms nodig
Het gaat vaak lange tijd goed met haar. We horen haar, vaak zingt ze, speelt piano. En dan... slaat het om, horen we haar kreunen... daarna schreeuwen/gillen
'Dan appt mijn directe buuf me: Het gaat niet goed. Heb jij de crisisdienst al gebeld, of zal ik even?

En dan komt er snel hulp, vaak snel gevolgd door een ambulance, en dan is ze een paar weken weg.
Alle reacties Link kopieren
estrellas2 schreef:
08-11-2019 20:59
Ik stel mij er iets van directe opname bij voor, kinderen uit huis geplaatst, dik kruis achter je naam...
Er kan een directe opname volgen, als dat nodig is. Maar heel vaak blijft het bij telefonisch contact of ze komen even langs of de cliënt naar hen.

Een directe opname is denk ik het kleinste percentage van de crisiscontacten. Daarbij kan dat ook niet zomaar zonder toestemming van de cliënt, tenzij er een IBS wordt aangevraagd.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Alle reacties Link kopieren
Sudrì schreef:
08-11-2019 20:59
Ligt er toch helemaal aan waarvoor je belt.
Dat snap ik.
Bij echt psychose of suïcide kan ik me er wat bij voorstellen.
Maar wat als het iets minder erg is.

Bestaat er een soort crisisdienst hulplijn? Chat? Van wat ik gezien heb, wanneer je geen cliënt bij de GGZ bent, moet je eerst via de huisarts.
There is no footprint too small to leave an imprint on this world!
estrellas2 schreef:
08-11-2019 21:04
Dat snap ik.
Bij echt psychose of suïcide kan ik me er wat bij voorstellen.
Maar wat als het iets minder erg is.

Bestaat er een soort crisisdienst hulplijn? Chat? Van wat ik gezien heb, wanneer je geen cliënt bij de GGZ bent, moet je eerst via de huisarts.
Sensoor
113
Bij minder erg krijg je telefonisch advies of mss een rl consult.
Alle reacties Link kopieren
estrellas2 schreef:
08-11-2019 21:04
Dat snap ik.
Bij echt psychose of suïcide kan ik me er wat bij voorstellen.
Maar wat als het iets minder erg is.

Bestaat er een soort crisisdienst hulplijn? Chat? Van wat ik gezien heb, wanneer je geen cliënt bij de GGZ bent, moet je eerst via de huisarts.
Crisisdienst hoeft juist niet via de huisarts.
Je zou het kunnen vergelijken met de HAP, zoals al eerder is gebeurd. Er is een telefoonnummer en daar kun je heen bellen om de situatie voor te leggen en te bespreken.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Alle reacties Link kopieren
estrellas2 schreef:
08-11-2019 21:04
Dat snap ik.
Bij echt psychose of suïcide kan ik me er wat bij voorstellen.
Maar wat als het iets minder erg is.

Bestaat er een soort crisisdienst hulplijn? Chat? Van wat ik gezien heb, wanneer je geen cliënt bij de GGZ bent, moet je eerst via de huisarts.
als je nou even uitlegt wat het probleem is, dan kunnen we je vertellen wie je bellen kunt
De crisisdienst is alleen toegankelijk via de huisarts/huisartsenpost. Die zal dan eventueel de crisisdienst inschakelen.
Zij nemen vaak eerst telefonisch contact op. En komen langs als het nodig is.

Als iemand per direct opgenomen moet worden en er zijn kinderen. Dan word veilig thuis ingeschakeld en als eerst in het netwerk gezocht voor opvang.
lollypopje schreef:
08-11-2019 21:06
Crisisdienst hoeft juist niet via de huisarts.
Je zou het kunnen vergelijken met de HAP, zoals al eerder is gebeurd. Er is een telefoonnummer en daar kun je heen bellen om de situatie voor te leggen en te bespreken.
Hier gaat de crisisdienst gewoon via de HAP. Die bellen voor jij en de crisisdienst belt dan terug.
Tijdens kantooruren via de huisarts.
Sudrì schreef:
08-11-2019 21:05
Sensoor
113
Voor de volledigheid:

Sensoor de Luisterlijn: 0900 0767
113 is géén bestaand nummer: wat je moet bellen of chatten, is dan 0900-0113 of chat via 113.nl.

Sterkte, Estrellas, is het voor jezelf? :hug:
Alle reacties Link kopieren
Sudrì schreef:
08-11-2019 21:07
Hier gaat de crisisdienst gewoon via de HAP. Die bellen voor jij en de crisisdienst belt dan terug.
Tijdens kantooruren via de huisarts.
Ahhh, dan zal het wisselen.

Maar sowieso de HAP bellen kan een goed idee zijn inderdaad
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Sudrì schreef:
08-11-2019 21:05
Sensoor
113
nee dus, dat heeft juist veel aandacht gehad, dat het een ander nr is. 0900-0113
Alle reacties Link kopieren
lollypopje schreef:
08-11-2019 21:10
Ahhh, dan zal het wisselen.

Maar sowieso de HAP bellen kan een goed idee zijn inderdaad
dat ligt eraan, wiens Huisarts, en wie de klachten heeft
je kunt alleen je eigen huisarts inschakelen

politie bellen kan wel

Maar echt, TO moet eerst meer vertellen, voor ze hier goed advies krijgt
friezinnetje2014 schreef:
08-11-2019 21:14
nee dus, dat heeft juist veel aandacht gehad, dat het een ander nr is. 0900-0113
Ik verwijs naar een website.
Sensoor is ook geen telefoonnummer he :idee:

En aangezien TO hier een topic kan openen kan ze dat ook vast wel even googlen.
Alle reacties Link kopieren
lollypopje schreef:
08-11-2019 21:06
Crisisdienst hoeft juist niet via de huisarts.
Je zou het kunnen vergelijken met de HAP, zoals al eerder is gebeurd. Er is een telefoonnummer en daar kun je heen bellen om de situatie voor te leggen en te bespreken.

Hier niet hoor. De crisisdienst is alleen bereikbaar via de HAP, en binnen kantoortijden komen ze er helemaal niet snel aan te pas, dan is het gewoon reguliere GGZ als je daar bekend bent.

Wat je kunt verwachten; telefonisch contact of een bezoek. Als de inschatting is dat er sprake is van een onveilige situatie en er geen afspraken gemaakt kunnen worden, wordt er een IBS geregeld. Maar dat gebeurt niet snel kan ik je vertellen.

Oh en wachten. Reken op laaang wachten. (In een onhoudbare/ onvoorspelbare situatie sturen ze de politie op je af en moet je alsnog laaang wachten).
.
Alle reacties Link kopieren
JonathanStrange schreef:
08-11-2019 21:07
Voor de volledigheid:

Sensoor de Luisterlijn: 0900 0767
113 is géén bestaand nummer: wat je moet bellen of chatten, is dan 0900-0113 of chat via 113.nl.

Sterkte, Estrellas, is het voor jezelf? :hug:
Dank je! Ik ga even googlen op 113.nl
En ja, voor mijzelf
There is no footprint too small to leave an imprint on this world!
Sudrì schreef:
08-11-2019 21:15
Ik verwijs naar een website.
Sensoor is ook geen telefoonnummer he :idee:

En aangezien TO hier een topic kan openen kan ze dat ook vast wel even googlen.
ze vraagt om een hulplijn, dan verwachten toch de meeste een telnr. En juist omdat er al veel verwarring over is, dan toch maar even duidelijk vermelden. :idee:
Alle reacties Link kopieren
estrellas2 schreef:
08-11-2019 21:15
Dank je! Ik ga even googlen op 113.nl
En ja, voor mijzelf
je denkt nu aan zelfmoord?
zoek dan NU iemand op: wees niet alleen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven