Kennis stelt indringende vragen

10-11-2019 17:37 111 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een nieuwe kennis die af en toe koffie komt drinken. We kennen elkaar nu ongeveer een jaar. Ik vond haar in het begin een vrouw die oprecht geïnteresseerd in anderen was. Ze stelde me altijd geïnteresseerde vragen over mij, mijn verleden, mijn familie, mijn bezigheden etc. Maar ik merk dat ik steeds meer moeite ga krijgen met haar vragen. Waarschijnlijk had ik dat gevoel in het begin al, maar heb ik dat gevoel genegeerd. Ik begin er moeite mee te krijgen dat haar “oprechte interesse” soms verdacht veel lijkt op een kruisverhoor. Ik voel me soms in een hoek gedrukt, het is een verkeerde soort energie uitwisseling. Ze wil werkelijk alles weten. Ik krijg geen kans om even adem te halen. Soms zou ik willen zeggen “Dat gaat je geen zak aan”, maar daar ben ik dan weer te beleefd voor. Dat ik meer voor mezelf op moet komen en desnoods de afspraakjes moet stoppen begrijp ik. Ik ben echter geïnteresseerd in de psychologie van het hoe en waarom. Waarom wil iemand zoveel van een ander weten? En wat gebeurt er op energetisch niveau? Ik heb namelijk het idee dat een zuigerige, dwingende energie mij leegslurpt na een reeks vragen van haar kant. En ook al zit ze 2 meter verderop, toch heb ik het idee dat ze op 1 centimeter voor mijn gezicht staat. Zijn hier mensen die verstand hebben van energetische processen en wat hier gebeurt?
Alle reacties Link kopieren
ipv “Dat gaat je geen zak aan”, zeg je:
"heb niet zo'n zin om het over te hebben", en dan ga je op een ander onderwerp over

als zij dan zegt: Waarom niet?
zeg je: nee echt niet, laat maar
Alle reacties Link kopieren
"Daar laat ik me verder niet over uit". En klaar.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Het lijkt mij dat ze op iedere denkbare manier over jouw grenzen heengaat en jij dit heel goed merkt. Ik zou een pauze inlassen en haar een tijd niet zien. Kun jij mooi werken aan je beleefdheid. ' Waarom wil je dit weten', 'dat gaat je niks aan' of 'ik vind dit niet prettig' zijn ook antwoorden op dwingende vragen toch?
Alle reacties Link kopieren
Waarom ben je meer geinteresseerd in haar proces dan het feit dat jij geen nee kunt zeggen. Jezelf kun je veranderen haar niet. Wat is de reden dat deze vrouw zo belangrijk voor je is?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Oh, dat lijkt me echt heel vervelend.
De grammofoonplaattechniek werkt het beste bij dit soort mensen.
"Ik heb geen zin om hier over te praten, Irma." Ja, maar. "nee, Irma, ik heb geen zin om hier over te praten" En ze stopt vanzelf of ze blijft voor altijd weg.

Van energetische processen heb ik verder geen verstand, maar wel van duidelijkheid.
Alle reacties Link kopieren
Waarom denk je dat iemand meteen de relatie verbreekt wanneer je grenzen stel? Heb je een soortverlatingsangst?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik heb ook een hekel aan mensen die dingen maar blijven doorvragen. Ik heb familie in het buitenland (ben half Nederlands) en daar is het helemaal niet gepast om door te vragen. Als daar iemand in het ziekenhuis ligt bijvoorbeeld, dan wens je iemand sterkte en vraagt of het goed gaat, maar je vraagt geen details over de behandeling. Tenzij iemand dat uit zichzelf vertelt. Maar hier wordt dat vaak als ongeïnteresseerd gezien.

Ik denk dus dat veel doorvragers echt denken dat ze oprecht geïnteresseerd zijn en meeleven. Ik had ook een kennis die op alles doorvroeg, (oh, welke makelaar dan precies? / heb je nog een studieschuld of niet? / hoe heb je die auto gefinancierd? welk huisje had je op Ibiza?), heel storend. Ik kap dat meteen af, met een soort half grapje, zo van, Marije, ik vind je een schat, maar ik heb geen behoefte dit met jou in detail door te nemen, als ik iets heb te melden hoor je het vanzelf. Die kennis heb ik daardoor wel een op laag pitje gezet.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
10-11-2019 17:41
Waarom ben je meer geinteresseerd in haar proces dan het feit dat jij geen nee kunt zeggen. Jezelf kun je veranderen haar niet. Wat is de reden dat deze vrouw zo belangrijk voor je is?
Dat is een hele goede vraag. Misschien heeft het met mijn verleden te maken. Wil daar niet te veel over uitweiden maar er was ooit een dominante persoon in mijn leven die macht over me had. (Ik was nog een kind)
Je kunt haar ook vragen waarom ze zoveel indringende vragen stelt. Dan heb je gelijk je antwoord op het hoe en waarom.
Misschien kun je dan zelf de link leggen met energetische processen? Want ik vind het moeilijk daar iets over te zeggen.
Alle reacties Link kopieren
Bij een impertinente vraag trek je de wenkbrauwen op en zegt 'pardon?' en dan vraag je 'wilde je nog koffie / thee?'.
lolapaloeza wijzigde dit bericht op 10-11-2019 17:45
0.43% gewijzigd
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Alle reacties Link kopieren
'Wat gebeurt er op energetisch niveau?'
Kom op, doe even normaal, je vindt haar gedrag irritant. Wees duidelijk.
Zeg gewoon dat je haar vragen soms te vrijpostig vindt.
lila01 wijzigde dit bericht op 10-11-2019 17:48
0.60% gewijzigd
'haha Truus, ja... dat zou jij wel willen weten he? maar goed, iets anders.. wil jij nog een kopje thee of liever koffie?'
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
10-11-2019 17:44
Waarom denk je dat iemand meteen de relatie verbreekt wanneer je grenzen stel? Heb je een soortverlatingsangst?
Ik geloof niet dat ik verlatingsangst heb. Maar er is wel angst, ja. Angst voor een bepaald soort dominantie denk ik. Het gevoel hebben geen kant uit te kunnen.
Alle reacties Link kopieren
Ik had ooit zulke kennissen, ik werd erg gewoon moe. Altijd negatief en commentaar over hoe mijn man en ik ons leven indeelden. Ik heb op een gegeven moment gezegd dat ik geen zin meer had in contact. Even vreemd kijken van hun kant, maar aan zulke mensen heb je niks.
Alle reacties Link kopieren
Nee leren zeggen vereist geen uitgebreide analyse van haar gedrag dan kom je niet tot de kern.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
lila01 schreef:
10-11-2019 17:45
'Wat gebeurt er op energetisch niveau?'
Kom op, dor even normaal, je vindt haar gedrag irritant. Wees duidelijk.
Zeg gewoon dat je haar vragen soms te vrijpostig vindt.
Haar vragen zijn idd vaak te vrijpostig.
Maar in tegenstelling tot jou ben ik dus wel geïnteresseerd in wat er op energetisch niveau gebeurt. ;)
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
10-11-2019 17:46
Nee leren zeggen vereist geen uitgebreide analyse van haar gedrag dan kom je niet tot de kern.
Dat is waar...
rednilV schreef:
10-11-2019 17:37
Waarom wil iemand zoveel van een ander weten?
Ze wil batsen denk ik
Alle reacties Link kopieren
Klinkt een beetje als mijn buurvrouw. Ik hou de boot af. Kan het een cultuurdingetje zijn?
.
Zij is onbeleefd, met dat doorvragen. Jij bent absoluut niet onbeleefd als je zegt dat je het daar niet over wilt hebben. Zorg dat je direct een ander onderwerp paraat hebt waar je het gesprek dan naartoe kunt sturen.
'Ik vind het vervelend om het daar over te hebben, ik wil het graag ergens over hebben nu. Hoe is het met jouw familie/werk/hobby?'


Als je dat echt te lastig vindt, dan kun je ook gewoon stoppen met koffiedrinken met haar. Door haar niet meer uit te nodigen, en als zij zichzelf uitnodigt aan te geven dat je andere plannen hebt.
Alle reacties Link kopieren
lolapaloeza schreef:
10-11-2019 17:45
Bij een impertinente vraag trek je de wenkbrauwen op en zegt 'pardon?' en dan vraag je 'wilde je nog koffie / thee?'.
Die ga ik onthouden :thumbsup:
Alle reacties Link kopieren
Beste Truus, ik wil het hier niet over hebben en zou het prettig vinden als je hier niet meer over begint. En als ze dan weer begint dan zeg je: Ik ben heel duidelijk geweest; ik wil het er niet over hebben. Of we veranderen nu van onderwerp of ik sluit ons gesprek nu af. Aan jou de keus.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
rednilV schreef:
10-11-2019 17:46
Ik geloof niet dat ik verlatingsangst heb. Maar er is wel angst, ja. Angst voor een bepaald soort dominantie denk ik. Het gevoel hebben geen kant uit te kunnen.
Spreek anders eens in het openbaar af en kijk of je daar wel afstand durft te nemen. Wanneer je echt geen nee durft te zeggen dan kun je ook zeggen: Goh wat een aparte vraag, zo had ik er nog niet over nagedacht, daar moet ik eens een nachtje over slapen voor ik daar een goed antwoord op kan geven of simpel weg: goh wat een bijzondere vragen stel je, daar moet ik wat langer over nadenken voordat ik een antwoord geef. Dan wel: Ik zou daar nu zo even geen antwoord op kunnen geven daar moet ik over nadenken.

Door niet inhoudelijk te reageren maar ook de vraag niet af te wijzen creer je al emotioneel afstand. Komt ze erop terug dan kun je zeggen: ik ben ben er nog niet aan to gekomen het had geen prioriteit of ik ben er nog niet uit.

Word vooral wat vager wanneer de vraag afwijzen niet bij je past. Zo ben je toch nog beleefd en gezellig terwijl je wel wat extra ruimte neemt.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Het voelt alsof ze te dichtbij staat simpelweg omdat jij geen afstand kunt bewaren en ze dus over jouw grens gaat.

Iedereen heeft persoonlijke ruimte nodig dat kan fysiek of psychisch zijn, dat voelt min of meer hetzelfde.

Voor haar is het vast prettig zo dichtbij, maar voor jou niet.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven