Ecological grief?

05-12-2019 21:46 62 berichten
Vorige week moest ik met de auto eerst naar Den Haag, daarna door naar Schiphol. Voor het eerst sinds lange tijd reed ik weer op de A12 en de A4.

Nu weet ik wel dat Nederland dichtbevolkt is, maar ik hield toch een onbestemd en somber gevoel over aan het autoritje.

Ik heb ooit geleerd dat Nederland een Groen Hart heeft, maar zo ongeveer vanaf Bodegraven tot Den Haag zie je alleen maar bedrijventerreinen, enorme hallen en glastuinbouw. Het is meer een stenen hart geworden.

Den Haag - Leiden: hetzelfde verhaal. Ik herinner me dat ik 10 jaar geleden nog veel meer weilanden zag. Nu voornamelijk bedrijven en woonwijken. De A4 is ook een gedrocht van een snelweg: steeds breder, maar het helpt niets want er staan vrijwel permanent files.

Ik merk dat ik nogal somber ben geworden na dit ritje. Het landschap is verpest, laatste stukken groen zijn opgeofferd voor distributiehallen, spoorlijnen, nog meer wegen, enzovoorts.

Ik had hetzelfde onbestemde gevoel laatst in de dierentuin. Bij de meeste dieren staat wel een toelichting dat hun leefgebied krimpt, dat de soort steeds meer wordt bedreigd of in het wild zelfs al vrijwel is uitgestorven.

En ik had het ook laatst tijdens een zakenreis in Azie, waar te zien was hoe op grote schaal bos had plaatsgemaakt voor eentonige plantages.

TV kijken is deprimerend. Het nieuws wordt steeds meer beheerst door een klimaatramp die je alleen nog maar kunt ontkennen als je ergens op een zolderkamertje gaat zitten. Hogere zeespiegel, verzuring van oceanen, ‘tipping points’ waardoor de opwarming ook nog eens enorm dreigt te versnellen. Geen idee waar dit eindigt, maar het systeem dat ons indirect in leven houdt raakt steeds verder uit balans.

Nu kwam ik de term tegen: ‘ecological grief’. Een soort langdurig rouwproces om de verarming, vernietiging en verandering van onze planeet. Herkent iemand dit gevoel?
kom maar hier naar het noordn
Alle reacties Link kopieren
Ja. Je kunt zelf wel je ministeentje bijdragen aan een betere wereld:
Ga zoveel mogelijk met de trein ipv de auto.
Stop met vliegen.
Stop met het sponsoren van een dierentuin. Die dieren zitten niet uit vrije wil in een kooi.
Misschien eens buiten de randstad kijken. Nederland is hartstikke groen.


Verder snap ik we wat je bedoelt hoor. Biologie doet z’n ding. Menselijke natuur, meer bezit, meer comfort, betere overlevingskansen. Gaat weleens iets fout ja en dan evolueren we weer verder.
Ik draag m’n steentje bij zoveel ik kan en nog ‘relaxt’ vind en verder leef ik m’n leven en maak me niet te druk.
Heeft wel veel jaren gekost.
Ik volg het nieuws niet wat op zich fijn is, kijk helemaal geen tv. Mijn bijdrage aan een beter wereld: ik rij geen auto, eet voornamelijk vegan, scheidt mijn afval en probeer zo bewust mogelijk te leven. Verder snap ik jouw gevoel wel, het is gewoon vreselijk zonde dat de mens de aardbol zo verkloot.
Alle reacties Link kopieren
Ja ik herken dit gevoel heel erg! Heb er soms echt last van....
Vaak ga ik dan maar de natuur in en afval rapen. Ik weet dat het maar een heel klein druppeltje is op een gloeiende plaat maar het ik ben dan wel even lekker in de natuur en heb toch weer een paar dingetjes geraapt, die komen dan tenminste niet in een vis- of vogelmaagje terecht (hoop ik dan maar :-/ )
.
chocolol schreef:
05-12-2019 21:54
Ja. Je kunt zelf wel je ministeentje bijdragen aan een betere wereld:
Ga zoveel mogelijk met de trein ipv de auto.
Stop met vliegen.
Stop met het sponsoren van een dierentuin. Die dieren zitten niet uit vrije wil in een kooi.
Oh ja en dit dus ook.
En wees kritisch naar je eigen consumentengedrag. Geen dingen uit China bestellen. Eten met de seizoenen. Etc.
ManOpHetPrikbord schreef:
05-12-2019 21:46
Nu kwam ik de term tegen: ‘ecological grief’. Een soort langdurig rouwproces om de verarming, vernietiging en verandering van onze planeet. Herkent iemand dit gevoel?
De frustratie dat we de wereld naar de knoppen helpen?
Ja, die ken ik wel.

Er is genoeg wat we zelf kunnen doen: vegetarisch eten, water in je eigen drinkfles meenemen i.p.v. flesjes drinken kopen, korte afstanden met de fiets, minder vliegreizen, thuis zonne-energie en windenergie gebruiken, huis isoleren, een beperkte garderobe, eenvoudig leven, RecycleSint.

Maar als je daarover begint op het VIVA-forum, word je
klimaathystericus of doemdenker of evangelist genoemd.


Extreem veel landbouwgrond, water en resources worden gebruikt voor voeding voor... dieren die we weer gaan opeten. Veeteelt is een grote vervuiler. Maar als je iets zegt over veggie eten, begint er iemand over de oermens die vlees at, over het menselijk gebit en over vitamine B12.
chocolol schreef:
05-12-2019 21:54
Ja. Je kunt zelf wel je ministeentje bijdragen aan een betere wereld:
Ga zoveel mogelijk met de trein ipv de auto.
Stop met vliegen.
Stop met het sponsoren van een dierentuin. Die dieren zitten niet uit vrije wil in een kooi.
Mee eens, maar inmiddels zijn er soorten die alleen nog voortbestaan door fokprogramma’s van dierentuinen.
Alle reacties Link kopieren
I would say, get a life! tjeezes, ben jij een van de zovele dat hun kleine hun kop ook volsteekt met dit soort nonsens?
Alle reacties Link kopieren
Wat ik ook zo frustrerend vind: denk je goed bezig te zijn, blijkt het helemaal niet zo te zijn....


Koop je bijvoorbeeld speciaal groente in een zak die van composteerbaar plastic is, blijkt dat composteerbare plastic niet snel genoeg te composteren en dus bij het restafval te moeten.

Zonnepanelen en electrische auto's: overal wordt geroepen dat dat oh zo duurzaam is. Maar qua grondstoffen en arbeidsomstandigheden zijn ze juist alles behalve duurzaam... Maar wat moet je dan? Iedereen 'moet' van het gas af, houtkachel heeft ook z'n beste tijd gehad..... Ik kan moeilijk in een onverwarmd huisje gaan zitten met alleen een schapenwollen dekentje?


Bio-voedsel waar toch wel palmolie in blijkt te zitten.... Plantaardige vleesvervangers op soja basis maar soja blijkt dan weer erg ongezond te zijn.... Pfff ik vind het soms zo frustrerend....
.
Alle reacties Link kopieren
ManOpHetPrikbord schreef:
05-12-2019 22:01
Mee eens, maar inmiddels zijn er soorten die alleen nog voortbestaan door fokprogramma’s van dierentuinen.

Je zegt mee eens, maar zo klinkt het niet.

Die fokprogramma's zijn niet de oplossing. De oplossing is natuurlijk habitat creëren waar wilde dieren veilig kunnen leven. Die fokprogramma's zijn eigenlijk gewoon een drogreden van die dierentuinen. Die dieren zitten in een kooi voor commercieel gewin.
Alle reacties Link kopieren
chocolol schreef:
05-12-2019 22:05
Je zegt mee eens, maar zo klinkt het niet.

Die fokprogramma's zijn niet de oplossing. De oplossing is natuurlijk habitat creëren waar wilde dieren veilig kunnen leven. Die fokprogramma's zijn eigenlijk gewoon een drogreden van die dierentuinen. Die dieren zitten in een kooi voor commercieel gewin.
Ik snap ook echt niet dat dierentuinen anno 2019 nog mogen bestaan.
.
Vandaag ook weer nieuws, het gaat officieel heel slecht met de natuur in Nederland. De Volkskrant schrijft:

Het gaat nog steeds niet goed met de natuur in Nederland. De toestand van veel kwetsbare natuurgebieden is de laatste jaren verslechterd. Van de beschermde plant- en diersoorten staat meer dan de helft er niet goed voor, met ruim eenvijfde van de beschermde vogelsoorten gaat het slecht. De stikstofuitstoot door de landbouw is een belangrijke oorzaak van de achteruitgang.

Dit blijkt uit de laatste landelijke inventarisatie van habitattypen (natuurlijke ecosystemen) en soorten die bescherming genieten onder de Europese Natura 2000-wetgeving. Daaronder vallen ook de Natura 2000-gebieden. Landen zijn verplicht eens in de zes jaar aan de Europese Unie te rapporteren hoe het daarmee gaat. Nederland heeft zijn cijfers onlangs ingeleverd.
Barnsteen schreef:
05-12-2019 22:08
Ik snap ook echt niet dat dierentuinen anno 2019 nog mogen bestaan.
Nou ja persoonlijk vind ik de intensieve veehouderij een veel, heel veel groter probleem dan een handjevol dierentuinen.
Alle reacties Link kopieren
ManOpHetPrikbord schreef:
05-12-2019 22:10
Nou ja persoonlijk vind ik de intensieve veehouderij een veel, heel veel groter probleem dan een handjevol dierentuinen.
Ook dat mag wat mij betreft zsm ophouden.
.
Alle reacties Link kopieren
ManOpHetPrikbord schreef:
05-12-2019 22:10
Nou ja persoonlijk vind ik de intensieve veehouderij een veel, heel veel groter probleem dan een handjevol dierentuinen.

Wijzen naar een ander en zeggen 'Het is veel erger wat Pietje doet dan wat ik doe' gaat helemaal niks oplossen. Behalve dan dat jij niet naar je eigen acties hoeft te kijken. Ik wil je niet aanvallen oid, maar kom op, je ziet toch ook wel dat dat niet echt een constructieve gedachte is.

En ja veehouderij is een groter probleem, maar dat maakt niet dat dierentuinen ineens niet meer stom zijn.
chocolol schreef:
05-12-2019 22:05
Je zegt mee eens, maar zo klinkt het niet.

Die fokprogramma's zijn niet de oplossing. De oplossing is natuurlijk habitat creëren waar wilde dieren veilig kunnen leven. Die fokprogramma's zijn eigenlijk gewoon een drogreden van die dierentuinen. Die dieren zitten in een kooi voor commercieel gewin.
Dat is zo, maar de kooien worden wel groter en beter nu er beter over welzijn wordt nagedacht.
En - heel belangrijk - heel veel kinderen zien die bijzondere dieren in het echt. Een olifant is zo veel meer als je hem gezien hebt. En als je dan later een volwassene wordt en leest dat er op die dieren gejaagd wordt dan ben je zo veel meer geneigd bij te gaan dragen aan bijvoorbeeld het WNF!
Nou ja naar een ander wijzen.. ik eet in ieder geval al een hele tijd geen vlees meer, dat lost het probleem niet op maar ik maak het in ieder geval niet onnodig groter.

Misschien dat daar ook de onmacht zit bij veel mensen, het probleem is te groot en complex. Ook ik kan maar beperkt uit het systeem stappen.
Waar het topic over begon is het nare gevoel dat de natuur en het landschap overal verdwijnt. Door van alles wat wij veroorzaken: klimaatsverandering, te veel stikstof (en fosfaat), gifstoffen, alles volbouwen met kantoren, huizen en snelwegen. Oerbossen kappen om diervoeder te telen, zodat er genoeg vlees gegeten kan worden.

Weet je TO, ik doe wat ik redelijkerwijs kan. En ik support bepaalde goede doelen om dingen te doen die ik niet kan. En verder probeer ik er niet teveel over na te denken, anders wordt ik compleet depressief inderdaad.... :-(
ManOpHetPrikbord schreef:
05-12-2019 22:17
Nou ja naar een ander wijzen.. ik eet in ieder geval al een hele tijd geen vlees meer, dat lost het probleem niet op maar ik maak het in ieder geval niet onnodig groter.

Misschien dat daar ook de onmacht zit bij veel mensen, het probleem is te groot en complex. Ook ik kan maar beperkt uit het systeem stappen.
Klopt. Door alleen al in Nederland te wonen betaal je belasting waar wegen van gebouwd worden, al wil je niet.
Je moet wel in een huis wonen hier en dus doe je dat. Je kleedt je, met kleding uit winkels waarvan je van een groot deel de herkomst van wat je aan je lijft hebt niet kan controleren.
Alle reacties Link kopieren
aaaanne schreef:
05-12-2019 22:14
Dat is zo, maar de kooien worden wel groter en beter nu er beter over welzijn wordt nagedacht.
En - heel belangrijk - heel veel kinderen zien die bijzondere dieren in het echt. Een olifant is zo veel meer als je hem gezien hebt. En als je dan later een volwassene wordt en leest dat er op die dieren gejaagd wordt dan ben je zo veel meer geneigd bij te gaan dragen aan bijvoorbeeld het WNF!

Ik ben er van overtuigd dat het niet zo werkt en dit niet de oplossing is.
Alle reacties Link kopieren
aaaanne schreef:
05-12-2019 22:14
Dat is zo, maar de kooien worden wel groter en beter nu er beter over welzijn wordt nagedacht.
En - heel belangrijk - heel veel kinderen zien die bijzondere dieren in het echt. Een olifant is zo veel meer als je hem gezien hebt. En als je dan later een volwassene wordt en leest dat er op die dieren gejaagd wordt dan ben je zo veel meer geneigd bij te gaan dragen aan bijvoorbeeld het WNF!

Er zijn toch natuurfilms zat over olifanten? Die zijn toch veel indrukwekkender dan een echte olifant zien in hun onnatuurlijke omgeving?
.
Barnsteen schreef:
05-12-2019 22:05
Wat ik ook zo frustrerend vind: denk je goed bezig te zijn, blijkt het helemaal niet zo te zijn....


Koop je bijvoorbeeld speciaal groente in een zak die van composteerbaar plastic is, blijkt dat composteerbare plastic niet snel genoeg te composteren en dus bij het restafval te moeten.

Zonnepanelen en electrische auto's: overal wordt geroepen dat dat oh zo duurzaam is. Maar qua grondstoffen en arbeidsomstandigheden zijn ze juist alles behalve duurzaam... Maar wat moet je dan? Iedereen 'moet' van het gas af, houtkachel heeft ook z'n beste tijd gehad..... Ik kan moeilijk in een onverwarmd huisje gaan zitten met alleen een schapenwollen dekentje?


Bio-voedsel waar toch wel palmolie in blijkt te zitten.... Plantaardige vleesvervangers op soja basis maar soja blijkt dan weer erg ongezond te zijn.... Pfff ik vind het soms zo frustrerend....
De filosofie die ik volg is niet persé "wat kan ik wel of niet consumeren" maar eerder "probeer zo weinig mogelijk te consumeren". Want zoals je zegt, alles heeft wel een nadeel als het gaat om het milieu.

En door minder te consumeren bespaar je ook nog geld. Win win.
Alle reacties Link kopieren
De natuur die stuk gaat door stikstof is gekunsteld.

De grond wordt schraal gehouden omdat sommige zogenaamde milieu liefhebbers dat mooier vinden. Bossen zijn daar niet gewenst want dat vinden ze eentonig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven