Ecological grief?

05-12-2019 21:46 62 berichten
Vorige week moest ik met de auto eerst naar Den Haag, daarna door naar Schiphol. Voor het eerst sinds lange tijd reed ik weer op de A12 en de A4.

Nu weet ik wel dat Nederland dichtbevolkt is, maar ik hield toch een onbestemd en somber gevoel over aan het autoritje.

Ik heb ooit geleerd dat Nederland een Groen Hart heeft, maar zo ongeveer vanaf Bodegraven tot Den Haag zie je alleen maar bedrijventerreinen, enorme hallen en glastuinbouw. Het is meer een stenen hart geworden.

Den Haag - Leiden: hetzelfde verhaal. Ik herinner me dat ik 10 jaar geleden nog veel meer weilanden zag. Nu voornamelijk bedrijven en woonwijken. De A4 is ook een gedrocht van een snelweg: steeds breder, maar het helpt niets want er staan vrijwel permanent files.

Ik merk dat ik nogal somber ben geworden na dit ritje. Het landschap is verpest, laatste stukken groen zijn opgeofferd voor distributiehallen, spoorlijnen, nog meer wegen, enzovoorts.

Ik had hetzelfde onbestemde gevoel laatst in de dierentuin. Bij de meeste dieren staat wel een toelichting dat hun leefgebied krimpt, dat de soort steeds meer wordt bedreigd of in het wild zelfs al vrijwel is uitgestorven.

En ik had het ook laatst tijdens een zakenreis in Azie, waar te zien was hoe op grote schaal bos had plaatsgemaakt voor eentonige plantages.

TV kijken is deprimerend. Het nieuws wordt steeds meer beheerst door een klimaatramp die je alleen nog maar kunt ontkennen als je ergens op een zolderkamertje gaat zitten. Hogere zeespiegel, verzuring van oceanen, ‘tipping points’ waardoor de opwarming ook nog eens enorm dreigt te versnellen. Geen idee waar dit eindigt, maar het systeem dat ons indirect in leven houdt raakt steeds verder uit balans.

Nu kwam ik de term tegen: ‘ecological grief’. Een soort langdurig rouwproces om de verarming, vernietiging en verandering van onze planeet. Herkent iemand dit gevoel?
Alle reacties Link kopieren
aaaanne schreef:
05-12-2019 22:18
Klopt. Door alleen al in Nederland te wonen betaal je belasting waar wegen van gebouwd worden, al wil je niet.
Je moet wel in een huis wonen hier en dus doe je dat. Je kleedt je, met kleding uit winkels waarvan je van een groot deel de herkomst van wat je aan je lijft hebt niet kan controleren.

Maar je kunt toch ook een groot deel wel doen?

Zorg dat je vaker de fiets pakt of het openbaar vervoer. En als dat geen optie is, probeer dan te carpoolen.
Ja je moet ergens in wonen, maar isoleer je huis, verspil geen energie en doe lampen uit etc, zorg voor een groene tuin ivm afwatering, composteer gft, recycle etc.
Koop kleding tweedehands, doe onderzoek naar wat betere merken zijn en koop daar nieuwe kleding, houd ruilavonden met anderen met dezelfde maat etc.
Beijtje schreef:
05-12-2019 22:22
De natuur die stuk gaat door stikstof is gekunsteld.

De grond wordt schraal gehouden omdat sommige zogenaamde milieu liefhebbers dat mooier vinden. Bossen zijn daar niet gewenst want dat vinden ze eentonig.
Mooier? Het gaat vooral om de biodiversiteit. Te veel stikstof zorgt ervoor dat bepaalde planten en dieren verdwijnen en dat de natuur veel monotoner wordt.
Alle reacties Link kopieren
syntax18 schreef:
05-12-2019 22:21
De filosofie die ik volg is niet persé "wat kan ik wel of niet consumeren" maar eerder "probeer zo weinig mogelijk te consumeren". Want zoals je zegt, alles heeft wel een nadeel als het gaat om het milieu.

En door minder te consumeren bespaar je ook nog geld. Win win.


Ben ik met je eens. Ik koop zo min mogelijk en áls ik eens wat nodig heb, dan bij de kringloop. Mijn tuin is een mini-voedselbosje (in wording)
Maar soms moet je wel. Zeker wat eten betreft. En dan denk je goed bezig te zijn en dan blijkt dat toch niet zo te zijn... Dát vind ik zo frustrerend...
.
chocolol schreef:
05-12-2019 22:19
Ik ben er van overtuigd dat het niet zo werkt en dit niet de oplossing is.
Ik ken de discussiepunten over dierentuinen, en naast dat ik dierenwelzijn heel belangrijk vind blijf ik bij mijn en door anderen eerder genoemde punten. We zijn en blijven het dus oneens :) Dat maakt niet uit, dat kan.
Wat ik me wel afvraag nu ik je hier toch spreek over dieren: wat vind je van huisdieren? Die leven ook niet in hun natuurlijke omgeving, velen zitten ook in een hok. Ik begrijp dat je dierentuinen zou willen afschaffen, als je zou kunnen. Huisdieren dan ook?
Barnsteen schreef:
05-12-2019 22:20
Er zijn toch natuurfilms zat over olifanten? Die zijn toch veel indrukwekkender dan een echte olifant zien in hun onnatuurlijke omgeving?
Die zijn vaak erg indrukwekkend, maar het is wel anders. Het is ook vooral voor een andere groep indrukwekkend. Kijk hoeveel kleuters die dierentuin geweldig vinden, en daarmee opgroeien met dat die dieren geweldig zijn. En hoeveel van die maat kinderen kan zo'n film over dieren volhouden? Dat komt een paar jaar later wel, en dan zijn die films ook erg leerzaam. Maar het is niet hetzelfde.
chocolol schreef:
05-12-2019 22:23
Maar je kunt toch ook een groot deel wel doen?

Zorg dat je vaker de fiets pakt of het openbaar vervoer. En als dat geen optie is, probeer dan te carpoolen.
Ja je moet ergens in wonen, maar isoleer je huis, verspil geen energie en doe lampen uit etc, zorg voor een groene tuin ivm afwatering, composteer gft, recycle etc.
Koop kleding tweedehands, doe onderzoek naar wat betere merken zijn en koop daar nieuwe kleding, houd ruilavonden met anderen met dezelfde maat etc.
Ja, dat allemaal wel en heel belangrijk allemaal. Helemaal eens.
Maar ik snap TO wel dat het te groot en te oncontroleerbaar kan lijken. Want als jij wel fietst maar al die anderen niet... of iedereen zou gaan fietsen hier maar er gaat een oliecentrale in Saudi-Arabie in de fik, dan helpt het wel veel, maar niet genoeg.
aaaanne schreef:
05-12-2019 22:29
Ik ken de discussiepunten over dierentuinen, en naast dat ik dierenwelzijn heel belangrijk vind blijf ik bij mijn en door anderen eerder genoemde punten. We zijn en blijven het dus oneens :) Dat maakt niet uit, dat kan.
Wat ik me wel afvraag nu ik je hier toch spreek over dieren: wat vind je van huisdieren? Die leven ook niet in hun natuurlijke omgeving, velen zitten ook in een hok. Ik begrijp dat je dierentuinen zou willen afschaffen, als je zou kunnen. Huisdieren dan ook?


Die zijn vaak erg indrukwekkend, maar het is wel anders. Het is ook vooral voor een andere groep indrukwekkend. Kijk hoeveel kleuters die dierentuin geweldig vinden, en daarmee opgroeien met dat die dieren geweldig zijn. En hoeveel van die maat kinderen kan zo'n film over dieren volhouden? Dat komt een paar jaar later wel, en dan zijn die films ook erg leerzaam. Maar het is niet hetzelfde.
Verlies aan landschap, biodiversiteit en natuurlijke rijkdom heeft niets te maken met huisdieren.

Huisdieren zijn gedomesticeerd en zijn afhankelijk van mensen voor hun voortbestaan. Een hond is bij mensen wel degelijk in zijn ‘natuurlijke omgeving’, hun hele overleving hangt namelijk af van de band met mensen.
Barnsteen schreef:
05-12-2019 22:25
Ben ik met je eens. Ik koop zo min mogelijk en áls ik eens wat nodig heb, dan bij de kringloop. Mijn tuin is een mini-voedselbosje (in wording)
Maar soms moet je wel. Zeker wat eten betreft. En dan denk je goed bezig te zijn en dan blijkt dat toch niet zo te zijn... Dát vind ik zo frustrerend...
Ja eens. Heel irritant is dat. Als het niet uit je eigen achtertuin komt kan je de keten meestal heel lastig overzien en is vergelijken ook heel lastig.
Milieucentraal publiceert trouwens vaak vergelijkende onderzoeken over wat beter is.
Je hebt er ook dingen voor als de vleeswijzer en de viswijzer.
Alle reacties Link kopieren
aaaanne schreef:
05-12-2019 22:29
Ik ken de discussiepunten over dierentuinen, en naast dat ik dierenwelzijn heel belangrijk vind blijf ik bij mijn en door anderen eerder genoemde punten. We zijn en blijven het dus oneens :) Dat maakt niet uit, dat kan.
Wat ik me wel afvraag nu ik je hier toch spreek over dieren: wat vind je van huisdieren? Die leven ook niet in hun natuurlijke omgeving, velen zitten ook in een hok. Ik begrijp dat je dierentuinen zou willen afschaffen, als je zou kunnen. Huisdieren dan ook?


Die zijn vaak erg indrukwekkend, maar het is wel anders. Het is ook vooral voor een andere groep indrukwekkend. Kijk hoeveel kleuters die dierentuin geweldig vinden, en daarmee opgroeien met dat die dieren geweldig zijn. En hoeveel van die maat kinderen kan zo'n film over dieren volhouden? Dat komt een paar jaar later wel, en dan zijn die films ook erg leerzaam. Maar het is niet hetzelfde.
Maar is het noodzaak dat een kleuter naar een dierentuin gaat? Mijn kinderen hadden op kleuterleeftijd nog nooit van het fenomeen dierentuin gehoord.

Ik heb inmiddels aan mijn kinderen uitgelegd waarom ik weiger naar een dierentuin te gaan. Ze vinden het jammer dat ze geen olifant e.d. in het echt kunnen zien (want we gaan uit principe ook niet met het vliegtuig). Maar ze snappen het wel want ze vinden het ook zielig dat die dieren niet in hun eigen natuurlijke omgeving kunnen leven. Ze nemen genoegen met het zien van natuurfilms. Ik geloof niet dat mijn kinderen zich het lot van de olifant minder aantrekken dan een kind die wél eens een olifant in het echt gezien heeft...
.
Alle reacties Link kopieren
aaaanne schreef:
05-12-2019 22:29
Wat ik me wel afvraag nu ik je hier toch spreek over dieren: wat vind je van huisdieren? Die leven ook niet in hun natuurlijke omgeving, velen zitten ook in een hok. Ik begrijp dat je dierentuinen zou willen afschaffen, als je zou kunnen. Huisdieren dan ook?

Ik wil niet teveel offtopic gaan, maar persoonlijk vind ik huisdieren eigenlijk ook niet iets natuurlijks nee. Of ik zo ver zou gaan om ze af te schaffen voor iedereen, geen idee. Dat is een onrealistisch scenario dus daar heb ik me niet in verdiept.
ManOpHetPrikbord schreef:
05-12-2019 22:35
Verlies aan landschap, biodiversiteit en natuurlijke rijkdom heeft niets te maken met huisdieren.

Huisdieren zijn gedomesticeerd en zijn afhankelijk van mensen voor hun voortbestaan. Een hond is bij mensen wel degelijk in zijn ‘natuurlijke omgeving’, hun hele overleving hangt namelijk af van de band met mensen.
Jaja, weet ik, maar Chocolol begon over dierentuinen (staat inderdaad los van de ecologische discussie) en daar ging ik op in.
Ik zal het niet meer over dierentuinen hebben want off topic.
Alle reacties Link kopieren
aaaanne schreef:
05-12-2019 22:36
Jaja, weet ik, maar Chocolol begon over dierentuinen (staat inderdaad los van de ecologische discussie) en daar ging ik op in.
Ik zal het niet meer over dierentuinen hebben want off topic.

TO begon over dierentuinen.
Alle reacties Link kopieren
Wat betreft huisdieren heb ik alleen een kat die in principe alle vrijheid heeft.
Maar als die kat er niet meer is weet ik nog niet of ik er nog eentje zou willen. Andere dieren heb ik niet, mede omdat ik geen dieren in kooitjes oid wil.
.
Ik vraag me ook wel eens af hoe de zeespiegelstijging gaat uitpakken en of deze nog te stoppen is. Dit is potentieel een heel vervelend probleem omdat een heel groot deel van de mensheid in laaggelegen kuststreken woont.

Nu overstroomt Venetië tijdens een storm. Dit haalt het nieuws omdat het een toeristische stad is, maar qua inwoneraantal (nog geen 100.000) is het geen enorm belangrijke stad en voorlopig zakt het water ook wel weer weg na de storm.

Wat als over 50 of over 100 jaar steden als Jakarta, Mumbai, Bangkok, Miami en Lagos grotendeels onder water komen te staan? Sommige van deze steden hebben 10 miljoen of meer inwoners. En de inwoners van Bangladesh? Gaan die allemaal een stukje opschuiven naar hoger gebied? Hoe dan?

Niet ieder land heeft de middelen voor een Deltaplan. En zelfs met de beste ingenieurs ter wereld is er wel een bovengrens van wat er aan bescherming mogelijk is tegen een muur van water die steeds verder toeneemt. Ook Nederland is bepaald niet veilig op langere termijn.
Elke keer als ik in Amsterdam ben kan ik me niet meer voorstellen dat ik daar zo gelukkig ben geweest, vooral in de stadsdelen is het grauw, krap, grijs, vies en vol. Daarnaast ben e niet de enige die down en sacherijnig wordt want men is snel geïrriteerd en onbeleefd. Ik ben altijd wel redelijk begaan geweest met het milieu maar ik ben met name gewoon ontsnapt. Ik wilde niet meer op dagelijkse basis geconfronteerd worden met onze "zelfvernietiging"

Ik las vandaag dat wonen in Londen gelijk staat aan 160 sigaretten roken. Je weet wel, het maakt niet uit hoeveel je er rookt de kans op longkanker is enorm, we verbieden het bijna wereldwijd dus je zou denken dat Londen al ontruimt had moeten zijn.

En daar baal ik van, we hebben echt alles vergiftigd waar we zelf van leven, vlees, vis, drinkwater, lucht, groente maar ook alle dieren sleuren we mee in onze consumptiedrift en toename van de wereldbevolking. Ik doe er ook aan mee, we zitten met zijn allen in een trein die niet meer te stoppen is zonder heel veel offers.

Ik heb gen kinderen en ik ben 50+, het zal mijn tijd wel duren maar de kinderen van nu kunnen zich opmaken voor een moeilijke toekomst en al helemaal als ze zelf ook nog eens kinderen willen.
nou eigenlijk is er meer natuur dan in mijn jeugd. Ik herinner me dat er amper vis in de rivieren zat. er waren ook veel minder natuurgebieden
Kijk, als ik zo'n post als die van Geronomi lees, dan denk ik eerst 'je hebt gelijk' en daarna denk ik er over verder dat ik jonger ben, wel kinderen heb en pfffffft hoe moet dat dan allemaal? Dan ben je blij niet in zo'n deltagebied te wonen als Bangladesh ofzo, zodat de opkomende zee nog te overzien kan zijn... maar microplastics, Pfas etc: :|
Geronimo2 schreef:
05-12-2019 22:49
Elke keer als ik in Amsterdam ben kan ik me niet meer voorstellen dat ik daar zo gelukkig ben geweest, vooral in de stadsdelen is het grauw, krap, grijs, vies en vol.
Grappig dat je dat zegt. Ik heb familie in Amsterdam en herinner me uit mijn jeugd (jaren ‘80) dat ik Amsterdam een hele grimmige stad vond. Verpauperd, vies, junks, krakers, stakingen waardoor het afval metershoog op straten lag, dat soort werk. Nu vind ik Amsterdam een soort safe space: keurig opgeknapt, beter ingericht, minder auto’s, veel meer horeca.

Ik weet niet wat de uitweg gaat zijn uit de ecologische crisis, maar progressieve steden (goed bewandelbaar en befietsbaar, goed OV, auto-onvriendelijk) als Amsterdam zijn mogelijk een deel van de oplossing.
TO, ik voel, merk en denk exact hetzelfde als jij.

En dat komt niet alleen door de rampspoedverhalen en rapporten van de laatste tijd. Ik ben al 30 jaar op verschillende manieren met dit onderwerp bezig en het frustrerende is dat het allemaal al in grote lijnen voorspeld is (door wetenschappers en experts, geen waarzeggers) vanaf de jaren 60-70, die talloze keren hierover gepubliceerd hebben de afgelopen decennia. Ze werden tot voor kort in de meeste gevallen weggezet als linksegeitenwollenhippiebomenknuffelaardoemdenkers. En dat sentiment leeft nog steeds bij sommige mensen en groepen. Maar er lijkt nu een kentering op gang te komen en ik hoop zo dat er echt op korte termijn straffe, dwingende maatregelen worden genomen van hogerhand. Een beetje lafjes bijsturen is echt volkomen onvoldoende. Er moet echt een revolutionaire verandering komen om de schade te beperken. Er is geen tijd meer voor de weg der geleidelijkheid.

Maar eerlijk gezegd ben ik wel somber gestemd en daar kan ik me vreselijk gefrustreerd en boos over voelen.
S-Meds schreef:
05-12-2019 22:51
nou eigenlijk is er meer natuur dan in mijn jeugd. Ik herinner me dat er amper vis in de rivieren zat. er waren ook veel minder natuurgebieden
Ligt er aan hoe oud je bent. Heel grofweg ging van 1850 tot in de jaren 70 ging de natuur echt steeds harder hollend achteruit. Daarna kwam er inzicht in dat het soms toch anders moest.
Als je een rivier vergelijkt met hoe die hoort is het nu vreselijk mager, maar als je 'm vergelijkt met zijn dieptepunt is het beter geworden.
Alle reacties Link kopieren
Toevallig vandaag dit stuk op de NOS gelezen. Je bent dus echt niet de enige die er mee zit.
Ik kom weinig in de Randstad, dus vanuit dat beeld komt t nooit zo bij me binnen. Maar als ik in de bergen ben en op een gletsjer sta, en in de zomer zie hoe onmogelijk hard die smelt en die dingen zich terugtrekken, dan benauwd het me wel over wat ons te wachten staat...
Alle reacties Link kopieren
Almdudler schreef:
05-12-2019 23:04
Toevallig vandaag dit stuk op de NOS gelezen. Je bent dus echt niet de enige die er mee zit.
Ik kom weinig in de Randstad, dus vanuit dat beeld komt t nooit zo bij me binnen. Maar als ik in de bergen ben en op een gletsjer sta, en in de zomer zie hoe onmogelijk hard die smelt en die dingen zich terugtrekken, dan benauwd het me wel over wat ons te wachten staat...

Ik volg al een paar jaar heel bewust geen nieuws meer. Dat scheelt ook wel qua 'ecological grief' denk ik...

Want nieuws maakt me zo somber en pessimistisch... (Niet alleen op het gebied van het klimaat trouwens). Het belangrijkste krijg je toch wel mee.
.
Dit topic doet me denken aan weltschmertz en melancholie.
Een mooi boek om hierover te lezen vond ik Ishmael van Daniel Quinn.

En ik moest aan dit stukje denken wat ik laatst las:
https://www.nrc.nl/nieuws/2019/11/20/ho ... t-a3980997 (Hoe vertel ik de kinderen dat de wereld vergaat?)
Alle reacties Link kopieren
https://youtu.be/7W33HRc1A6c

George Carlin (zie link) relativeert ook heerlijk :applause:
"The planet is fine!
The people are fucked!"
.
Alle reacties Link kopieren
Geen kinderen krijgen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven