Gevoelig voor stemming van anderen

06-12-2019 22:24 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie heeft hier tips voor?
Ik ben zelf mentaal niet altijd de stabielste. Zeer gevoelig voor hormonale schommelingen enzo.
Maar ik ben soms ook extreem gevoelig voor stemming van anderen. De onuitgesproken stemming.
Gister moest ik verplicht als 2e examinator bij een praktijkexamen zitten van iemand.
Nu had ik geen goede dag, weinig slaap en niet goed gegeten en het was alsof haar stemming bovenop de mijne er bij kwam.
Ik had het steenkoud, zij hield haar jas aan en we zaten gewoon binnen. De rest van de dag heeft mn humeur extreem geschommeld tot aan huilens en paniek toe. Geen houden aan.
Hoe kan ik me afschermen voor zoiets?
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Meer gevoel van eigenwaarde kweken. Dan ben je ook minder gevoelig voor de stemmingen van anderen, raakt je dit minder, betrek je het niet op jezelf maar laat je het bij de ander, enz.
Volgens mij is dat een mysterieus iets. Ik voel namelijk nooit stemmingen van anderen. Ze noemen mij flegmatiek maar ik doe er niets speciaals aan.
het niet op jezelf betrekken
Alle reacties Link kopieren
Je had weinig slaap gehad en slecht gegeten. Dat lijkt me een prima verklaring voor het koud hebben en humeurig zijn.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
himalaya schreef:
06-12-2019 22:38
Je had weinig slaap gehad en slecht gegeten. Dat lijkt me een prima verklaring voor het koud hebben en humeurig zijn.
precies
Apatura schreef:
06-12-2019 22:24
Hoe kan ik me afschermen voor zoiets?
Doe iets op je hoofd.
Koop bijvoorbeeld een leuke baret. Die kan je ook binnen dragen.
Ik heb nu bij verschillende gevoelige kinderen gezien, dat een petje helpt.


En verder:
genoeg slaap
genoeg (gezond) eten
genoeg bewegen: echt belangrijk. Als je een eind hebt gewandeld, ben je veel zooi al kwijt.

Als je thuis komt, even lekker onder de warme douche.

Misschien heb je wat aan mediteren of mindfulness. Om stress en spanning makkelijker los te laten.
Alle reacties Link kopieren
Hi,

Ik zag je bericht en ik wou helpen maar ik kon niet goed bedenken hoe ik je tips kan geven.

Ik denk dat je vooral jezelf geen dingen aan moet gaan lopen praten, als jij de hele dag tegen jezelf zegt ik voel me rot, ik ben moe, ik ben chagrijnig dat je jezelf ook zo gaat voelen.. het is misschien gek maar probeer gewoon tegen jezelf te zeggen “ik ben vrolijk” en lach erbij, herhaal dat een paar keer. Ook kan je gewoon hard op hard gaan lachen, je gaat dan vanzelf lachen om je eigen gekkigheid.. probeer het eens 😜 Ik krijg ook een lach als ik er al aan denk.

Succes!
Alle reacties Link kopieren
Ik herken het wel, had het vroeger vaak met mijn zus. Dat ik haar stemming onbewust over pakte. Zelfs gewoon misselijkheid terwijl we niet samen waren of op hetzelfde moment dezelfde dromen terwijl we op verschillende kamers lagen.
Weet niet echt hoe je je van zulke dingen af kan schermen, ik heb op een gegeven moment meer afstand gekregen toen we allebei in een ander huis gingen wonen. Maar toch hebben we nog wel van die telepathie dingetjes. Als je het ook met vreemden heb dan is het denk ik wel lastig om je af te schermen. Misschien weg lopen en aan andere dingen proberen te denken
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je je eigen gevoelens op de ander projecteert. Jij had het koud, zij hield haar jas aan. Waarschijnlijk was het gewoon koud. Probeer de dingen niet zo buiten jezelf te zoeken.
Alle reacties Link kopieren
Probeer je in te beelden dat je beschermt zit. Bijvoorbeeld dat er een koepeltje om jou heen zit, een dekentje of dat je in een ei zit ofzo. En probeer je te focussen op jouw eigen gevoel en de gevoelens en emoties van anderen weg te duwen.
Alle reacties Link kopieren
Ik neem ook stemmingen van anderen over. Heel vervelend soms.
Proberen voor af te sluiten en als dat niet lukt even momentje voor jezelf nemen en dan weer terug gaan. Dat is wat vaak bij mij helpt.
Alle reacties Link kopieren
2020Suzuki schreef:
06-12-2019 22:35
Meer gevoel van eigenwaarde kweken. Dan ben je ook minder gevoelig voor de stemmingen van anderen, raakt je dit minder, betrek je het niet op jezelf maar laat je het bij de ander, enz.

Dit zou best weleens zo kunnen zijn...
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
2020Suzuki schreef:
06-12-2019 22:35
Meer gevoel van eigenwaarde kweken. Dan ben je ook minder gevoelig voor de stemmingen van anderen, raakt je dit minder, betrek je het niet op jezelf maar laat je het bij de ander, enz.
Hier wil ik me bij aansluiten.
Herken het probleem trouwens ook wel.
Alle reacties Link kopieren
Eigenwaarde enzo is prima, meestal.
T is juist op mindere dagen kan ik me niet afsluiten en beinvloeden stemmingen om me heen nog meer.

Maar juist op die momenten zou ik willen dat ik een gordijn dicht kon schuiven. (Of liever een loden deur)
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Yard schreef:
06-12-2019 23:00
Hi,

Ik zag je bericht en ik wou helpen maar ik kon niet goed bedenken hoe ik je tips kan geven.

Ik denk dat je vooral jezelf geen dingen aan moet gaan lopen praten, als jij de hele dag tegen jezelf zegt ik voel me rot, ik ben moe, ik ben chagrijnig dat je jezelf ook zo gaat voelen.. het is misschien gek maar probeer gewoon tegen jezelf te zeggen “ik ben vrolijk” en lach erbij, herhaal dat een paar keer. Ook kan je gewoon hard op hard gaan lachen, je gaat dan vanzelf lachen om je eigen gekkigheid.. probeer het eens 😜 Ik krijg ook een lach als ik er al aan denk.

Succes!
Dar heb ik echt geprobeerd. Na dat examen juist fijne mensen en leuke werkzaamheden opgezocht. Nuttig bezig geweest maar t minste of geringste bracht me weer uit balans. Zo irri.
Ik heb er serieus 2 a 3 uur over gedaan om t weer warm te krijgen. En toen nog eigenlijk niet.

Ze is gewoon iemand die al mn energie verteerd door alleen maar in dezelfde ruimte te zijn. Brrrrr
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Girafjes schreef:
06-12-2019 23:49
Probeer je in te beelden dat je beschermt zit. Bijvoorbeeld dat er een koepeltje om jou heen zit, een dekentje of dat je in een ei zit ofzo. En probeer je te focussen op jouw eigen gevoel en de gevoelens en emoties van anderen weg te duwen.

Dit.
En je kunt ook je hand voor je bovenbuik leggen. Daar zit een belangrijk punt (net boven de navel) waar veel indrukken binnenkomen.
Met je hand stop je die stroom. En wat Girafjes ook zegt, visualiseer een afscherming om jou heen.
Alle reacties Link kopieren
Apatura schreef:
07-12-2019 00:47
Ik heb er serieus 2 a 3 uur over gedaan om t weer warm te krijgen. En toen nog eigenlijk niet.

Ze is gewoon iemand die al mn energie verteerd door alleen maar in dezelfde ruimte te zijn. Brrrrr

Ik vind het nog steeds passen bij ‘weinig slapen en slecht eten’. Maar ‘iemand die je energie verteerd’ klinkt wel spannender, dat geef ik toe.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
himalaya schreef:
07-12-2019 06:51
Ik vind het nog steeds passen bij ‘weinig slapen en slecht eten’. Maar ‘iemand die je energie verteerd’ klinkt wel spannender, dat geef ik toe.
Dit.

@TO: jij had het koud, zij blijkbaar ook.
Wrsch was het gewoon koud, of jullie hadden allebei slecht geslapen.
Of jij zag vooral situaties die aansluiten bij hoe jij je voelt (vergelijkbaar met wanneer je bijv zwanger bent, dan zie je ineens overal zwangeren).
Stemming van anderen aanvoelen en overnemen is natuurlijk hartstikke hip en interessant, maar er zijn nog steeds geen serieuze aanwijzingen dat het daadwerkelijk bestaat.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Apatura schreef:
07-12-2019 00:41
Eigenwaarde enzo is prima, meestal.
T is juist op mindere dagen kan ik me niet afsluiten en beinvloeden stemmingen om me heen nog meer.

Maar juist op die momenten zou ik willen dat ik een gordijn dicht kon schuiven. (Of liever een loden deur)

Kun je er achter komen waarom je je op die dagen minder goed voelt? Daar iets aan doen zou dit weleens fors kunnen verbeteren. (= eigen ervaring)
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Hier ben ik ook wel benieuwd naar; mbt de dagen dat TO zich minder goed voelt.
Alle reacties Link kopieren
malibu82 schreef:
07-12-2019 08:52
Kun je er achter komen waarom je je op die dagen minder goed voelt? Daar iets aan doen zou dit weleens fors kunnen verbeteren. (= eigen ervaring)
Dat weet ik wel. O.a. hormonaal en als ik mn dochtertje mis familiedagen zoals 5 dec.

Bolletje visualiseren ga ik proberen.

Zelfs mn huisarts noemde me 'gevoelig'. Ik reageer sterk op hormonen, koperspiraal enz.
En dus ook op onuitgesproken zaken en gevoelens om me heen.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
himalaya schreef:
07-12-2019 06:51
Ik vind het nog steeds passen bij ‘weinig slapen en slecht eten’. Maar ‘iemand die je energie verteerd’ klinkt wel spannender, dat geef ik toe.

En je kunt fijn iemand anders de schuld geven van jouw slechte gevoel. Makkelijk wel.
.
Alle reacties Link kopieren
Anoniem262821034 schreef:
07-12-2019 11:57
En je kunt fijn iemand anders de schuld geven van jouw slechte gevoel. Makkelijk wel.
Dat zeg ik niet.
Ik vraag tips hoe ik me af kan sluiten zodat mijn energie niet opgeslurpt wordt.

En iedereen kent dit... bedenk maar als je bij t kerstdinner naast je minst favo familielid komt te zitten die jou persoonlijke ruimte niet respecteerd.

En als ik moe bent is mijn persoonlijke ruimte iig iets groter dan waneer ik fit ben.
Soms heb je geen keus. Vandaar mijn vraag.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Apatura schreef:
07-12-2019 12:44
Dat zeg ik niet.
Ik vraag tips hoe ik me af kan sluiten zodat mijn energie niet opgeslurpt wordt.

En iedereen kent dit... bedenk maar als je bij t kerstdinner naast je minst favo familielid komt te zitten die jou persoonlijke ruimte niet respecteerd.

En als ik moe bent is mijn persoonlijke ruimte iig iets groter dan waneer ik fit ben.
Soms heb je geen keus. Vandaar mijn vraag.

Dat zeg je wel. Iemand slurpt jouw energie op door alleen al aanwezig te zijn in dezelfde ruimte.
Als je persoonlijke ruimte zo groot is als een kamer, kun je die dagen beter thuis blijven denk ik, probleem opgelost.
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven