Beste boeken over mindfulness?

05-03-2020 08:39 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit al een tijdje niet lekker in mijn vel.

Ik voel mij vaak onveilig, en dan kan ik mij enorm vastklampen aan een herinnering of iets dat is geweest. Tot jankens aan toe kan ik mezelf dan pijnigen, want je kunt er toch niet naar terug.

Ook in de toekomst, waar ik dus kennelijk bang voor ben en geen idee waarom, kun je niet kijken. Het heeft dus geen zin om alle scenario's (en meerdere keren per scenario) door te lichten.

Ik maak het leven voor mezelf onnodig zwaar omdat ik me ''in het moment zelf'' vaak oncomfortabel voel, over wat er wellicht komen gaat. Terwijl het achteraf, allemaal best prima was.

Graag zou ik een goed boek lezen over het leven in het hier en nu. De dingen nemen, zoals ze komen.

Heeft iemand een goede tip?

Hoor het graag.
Alle reacties Link kopieren
De boeken van Haemin Sunim vind ik een aanrader. Goed te lezen. Zijn eerste boek (Dingen die je alleen ziet als je er de tijd voor neemt) gaat over innerlijke balans in deze drukke maatschappij. Zijn tweede boek (Houden van dingen die niet perfect zijn) gaat over compassie, liefde voor jezelf en daardoor ook meer liefde voor een ander.

Mijn ervaring is is waar je ook tegenaan loopt, uit zijn boeken haal je altijd iets. Het zijn soort mooie reminders waar je soms bij stil moet staan.
Alle reacties Link kopieren
ToosTosti schreef:
05-03-2020 08:41
De boeken van Haemin Sunim vind ik een aanrader. Goed te lezen. Zijn eerste boek (Dingen die je alleen ziet als je er de tijd voor neemt) gaat over innerlijke balans in deze drukke maatschappij. Zijn tweede boek (Houden van dingen die niet perfect zijn) gaat over compassie, liefde voor jezelf en daardoor ook meer liefde voor een ander.

Mijn ervaring is is waar je ook tegenaan loopt, uit zijn boeken haal je altijd iets. Het zijn soort mooie reminders waar je soms bij stil moet staan.
Dank je.

Zijn eerste boek heb ik as we speak naast mij in de vensterbank liggen. Op zich leuk om er af en toe eens bij te pakken, om weer even met beide benen op de grond te belanden. Maar het zijn meer een soort van losse versjes, niet echt een aaneengeregen, gestructureerde methode/verhaal waarmee ik mij een gezonde(re) denkwijze eigen kan maken... Als met oefeningen enzo, aangevuld met theorie en achtergrond.
Zelfcompassie van Kristin Neff.
Hoe meer compassie je krijgt voor jezelf, hoe meer je in het nu terecht komt.

Makkelijk leesbaar, positief boek met veel mindfulness en compassie oefeningen.
Alle reacties Link kopieren
Qiyara schreef:
05-03-2020 08:52
Zelfcompassie van Kristin Neff.
Hoe meer compassie je krijgt voor jezelf, hoe meer je in het nu terecht komt.

Makkelijk leesbaar, positief boek met veel mindfulness en compassie oefeningen.
Dankjewel, dat klinkt ook als iets dat ik zoek. Ga even zoeken of ik 'm als E-book kan vinden :)
Alle reacties Link kopieren
Alles is f*cked - een boek over hoop. Van Mark Manson.

Helpt mij erg om zaken in perspectief te zien.
Alle reacties Link kopieren
David Dewulf heeft ‘de weg van zelfcompassie’ geschreven en daarin staan ook refelctie-opdrachten, je kunt er daadwerkelijk mee aan de slag.
.
anoniem_370403 wijzigde dit bericht op 02-05-2020 07:14
98.68% gewijzigd
.
anoniem_370403 wijzigde dit bericht op 02-05-2020 07:14
98.55% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Pingpong schreef:
05-03-2020 09:38
Alles is f*cked - een boek over hoop. Van Mark Manson.

Helpt mij erg om zaken in perspectief te zien.
Daar was mijn oog inderdaad al op gevallen.

Is de schrijfstijl niet een klein beetje popi-jopi? (Doet de titel mij een beetje vrezen).
Waar ik zelf altijd een beetje mijn bedenkingen bij heb zijn van die figuren zonder achtergrond
als psycholoog/psychiater die dan opeens een zelfhulpboek gaan schrijven omdat ze, meestal getriggerd door een
gebeurtenis in hun eigen leven, denken te hebben uitgevonden hoe de wereld in elkaar zit.

Maar dat is natuurlijk een vooroordeel een beetje. van mij :)
Alle reacties Link kopieren
Mermedina schreef:
05-03-2020 09:42
David Dewulf heeft ‘de weg van zelfcompassie’ geschreven en daarin staan ook refelctie-opdrachten, je kunt er daadwerkelijk mee aan de slag.
Zelfcompassie nu al een paar keer gehoord, dankjewel. Begin een beetje een idee te krijgen van de hoek waarin ik moet zoeken :)
Alle reacties Link kopieren
En als je voorzichtig en toch leuk wil beginnen: ik heb veel gehad aan een abonnement op Flow...
Alle reacties Link kopieren
Leven met wind mee - Jelle Hermus

https://www.bol.com/nl/p/leven-met-wind ... oductTitle

Stukje uit een Bol.com review:
“[...] Het boek leert je anders naar zowel jezelf, als je omgeving te kijken, meer te leven in het moment en niet gestrest te raken van alles wat zich afspeelt in je hoofd, want daar is waar het vaak enkel speelt: in je hoofd. Door middel van de praktische tips in Leven met wind mee leer je je gedachten te laten voor wat ze zijn, waardoor je rustiger, positiever en productiever wordt. Voor iedereen die al fan was van alles wat Jelle schrijft is dit een mooie opvolger van Steeds Leuker, maar als je een 'nieuw ei' bent, dan is dit boek ook zéker een must-read om vervolgens verslaafd te raken aan alle inspiratie die Jelle deelt op zijn website.”

Ik heb dit boek zelf ook, leest makkelijk en ik pak het er weer bij als ik te veel in mijn hoofd leef in plaats van in het moment.
liliane13 wijzigde dit bericht op 05-03-2020 10:47
74.03% gewijzigd
.
Alle reacties Link kopieren
Of zijn eerste boek, want die ik hiervoor tipte is dus zijn tweede boek:

Steeds leuker (Jelle Hermus)

https://www.bol.com/nl/p/steeds-leuker/ ... oductTitle
.
Alle reacties Link kopieren
Campercamping schreef:
05-03-2020 10:23
Daar was mijn oog inderdaad al op gevallen.

Is de schrijfstijl niet een klein beetje popi-jopi? (Doet de titel mij een beetje vrezen).
Waar ik zelf altijd een beetje mijn bedenkingen bij heb zijn van die figuren zonder achtergrond
als psycholoog/psychiater die dan opeens een zelfhulpboek gaan schrijven omdat ze, meestal getriggerd door een
gebeurtenis in hun eigen leven, denken te hebben uitgevonden hoe de wereld in elkaar zit.

Maar dat is natuurlijk een vooroordeel een beetje. van mij :)
Wel een beetje popi jopi geschreven inderdaad, maar wanneer je daardoorheen prikt/aan voorbij kunt gaan wel degelijk goede inhoud, met veel wetenschappelijke onderzoek en filosofen die aangehaald worden.
Ik vind Jelle Hermus persoonlijk onprettig schrijven en ook gebaseerd op eigen ervaring volgens mij. Hij heeft het over draken en eieren of iets. Metaforen die mij niet helpen.

Andere schrijvers die worden aangeraden, velen schrijven op jarenlang onderzoek en ervaring en op professioneel vlak zijn ze er mee bezig. De boeken zijn steviger, ergens op gebaseerd en meer inhoud. Maar het is maar net waar je van houdt.
Alle reacties Link kopieren
Edel Maex

https://www.bol.com/nl/p/mindfulness/10 ... uctPageUrl

Hij heeft ook allemaal Oefeningen op YouTube staan. Even zoeken op zijn naam.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Ook leuk, wel oud:

https://www.youtube.com/watch?v=D09HI_WFl5U

Oude docu met de grondlegger van de westerse mindfulness. De essentie komt er mooi in naar voren.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Misschien off topic , maar toen mijn moeder 37 jaar geleden stierf , heb ik veel zelfhulp boeken gelezen . Het hielp allemaal niets . Sterker nog , ik vond het allemaal larrie en apekool .
Het enige waar ik wat aan had was , dat iemand mij tips gaf hoe ik in slaap kon komen .
Uitgerust kon ik het rouwen beter aan .
Zou jij niet beter af zijn met een goede psycholoog?
Of heb je dat al geprobeerd?

Uit het forum heb ik kunnen opmaken dat er in Nederland goede zijn .
In België , diepe treurnis.

Ja , ja , is het enige dat ze kunnen zeggen .

In het verre verleden er enkele geprobeerd, in verband met rouwen , geen enkele
die een gesprek kon voeren , of tot inzicht kon brengen.

Ja , ja , dat was alles . Het is treurig gesteld met de psychologen hier .
Alle reacties Link kopieren
Wherever you go - there you are, van Jon Kabat-Zinn. Hij schrijft toegankelijk en plezierig, no-nonsens, en hoewel hij je niet probeert te overtuigen, is het (voor mij) heel overtuigend.
Ik heb een tijdje hetzelfde gezocht als jij: inspirerende boeken waar ik rustig mee aan de slag kon. Feit blijft echter dat wanneer je boeken over Parijs leest, je er nog steeds niet bent geweest. En je kunt visualiseren dat je er bent, filmpjes van kijken en een cursus Frans volgen - je bent er niet (geweest).

Dat geldt mijns inziens ook voor mindfulness. Niet lezen, maar doen. Ik heb jarenlang van alles gelezen over meditatie en mindfulness. Af en toe een poging om wat te doen, maar nooit structureel gedaan. En nu wel! Ik ben begonnen met een cursus bij de mindfulnessfabriek en in plaats van veel praten en lezen, is het gewoon DOEN :-)

Dus dat zou ik je aanraden: zoek iets concreets wat bij je past en doe het gewoon. Ergens weet je alles namelijk wel!
En nog een tip, met name om negatieve gedachten aan te pakken: ACT. Acceptance and commitment therapy!
Alle reacties Link kopieren
Je kunt op sochicken (site van Jelle Hermus) ook een cursus doen. In moeilijke tijd die van zelfvertrouwen gedaan. Kostte weinig tijd maar heel zinvol.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven