oxazepam

23-03-2020 16:52 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
2 jaar geleden heb ik van mijn huisarts (vrouw) oxazepam voorgeschreven gekregen omdat ik last had van paniekaanvallen. Toen redelijk frequent doordat ik midden in mn scheiding zat met alle stress van dien.
Ik heb ze niet veel gebruikt en heb er inmiddels nog 2 van de 30. Af en toe zit ik nog zo diep in de paniek/stress dat ik er 1 neem voor het slapen.
Afgelopen week was zo'n moment, PMS met alle corona stress gecombineerd met een overlijden en begrafenis kon ik niet aan en ik zag alleen nog maar beren op de weg en voelde me heel erg alleen.


Met nog 2 in een doosje heb ik een herhaalrecept aangevraagd. Vandaag een dokter (man van zelfde praktijk) aan de lijn. Nee je krijgt geen nieuwe want als je ze maar zo weinig gebruikt zijn er 100 andere oplossingen.

Maar wat dan?
Ik raak van t idee dat ik het blijkbaar zelf moet kunnen. terwijl er wel makkelijk antidepressiva voorgeschreven werd tegen PMS. Maar daar werd ik juist angstiger van.

T is niet dat ik nu perse voor t gebruik van dat spul ben maar voor die inmiddels zeldzamere paniek aanvallen was ik blij dat ik iets gevonden had dat me er uit kon helpen.

Als iemand tips heeft wat die '100 andere dingen' kunnen zijn …
verder baal ik gewoon ff.
Been there, done that, got the T-shirt.
Ik neem aan dat die dokter wel wat van die 100 andere dingen genoemd heeft. En anders zou ik dus zelf terug bellen (eerder vanmiddag was wel zo slim geweest) en daar even omvragen.

Snap niks van je logica.

Eerst denken dat je zomaar een herhaal recept krijgt voor iets wat niet voor chronische aandoening is. Maar jaren niet om gevraagd is en dan spreek je een arts, die belt voor uitleg en vraag je niet wat er dan allemaal voor alternatieven zijn?
Nou ik vind het een vreemde reactie. Juist als je het maar af en toe gebruikt om de scherpste randjes er af te halen. Ik zou dit toch nog eens aangeven...
Je hebt niet aan de arts gevraagd wat die andere 100 zijn? Terugbellen en dat alsnog vragen.
Je krijgt niet zomaar een herhaalrecept voor iets wat je 2 jaar geleden eens geslikt hebt.
jeetje, inderdaad balen. Oxazepam is juist heel erg handig bij paniekaanvallen door PMDD / PMS, ik ken zat vrouwen die eens per maand het slikken met deze reden. Ik zou vragen om een consult bij de vrouw die je vorige keer hebt gesproken. Veel mannen zijn idioten op dit gebied, sorry dat ik het zeg.
Alle reacties Link kopieren
nee de dokter heeft geen tips gegeven
ik heb al een bult aan hulp gezien: praktijk ondersteuner, diverse psychs inc testen, mindfulness, coaching (o.a. na burnout)

ik weet wat er gebeurt en vaak ook nog wanneer.

Als deze crisis achter de rug is ga ik zeker nog eens met mijn vrouwelijke huisarts om tafel om da antidepressiva tegen mn PMS te bespreken en de optie om oxazepam als back up in huis te mogen hebben.
Been there, done that, got the T-shirt.
Heb je al eens 2 maanden je symptomen bijgehouden? Ik heb met je meegelezen in het topic over PMS, ik zou echt laten uitzoeken of het daadwerkelijk PMS is of toch PMDD.
Alle reacties Link kopieren
Elfje* schreef:
23-03-2020 17:00
Je hebt niet aan de arts gevraagd wat die andere 100 zijn? Terugbellen en dat alsnog vragen.
Je krijgt niet zomaar een herhaalrecept voor iets wat je 2 jaar geleden eens geslikt hebt.
Ik heb verdeeld over 2 jaar 28 pilletjes gebruikt. In t begin dus wat meer.
Been there, done that, got the T-shirt.
Apatura schreef:
23-03-2020 17:02
Ik heb verdeeld over 2 jaar 28 pilletjes gebruikt. In t begin dus wat meer.
Ja en? Het recept is van 2 jaar geleden, dat doen ze gewoon niet, Helemaal niet bij dat soort medicatie.

Waarom heb je niet gevraagd wat nu? Welke van die andere 100 dingen raad je me dan wel aan?
Alle reacties Link kopieren
mindervanmij schreef:
23-03-2020 17:02
Heb je al eens 2 maanden je symptomen bijgehouden? Ik heb met je meegelezen in het topic over PMS, ik zou echt laten uitzoeken of het daadwerkelijk PMS is of toch PMDD.
Waar zou ik daarvoor terecht kunnen?

Het is mij en mijn huisarts dat ik wel erg gevoelig ben op dat gebied. Zelfs een koperspiraal was geen succes :bonk:
Been there, done that, got the T-shirt.
Apatura schreef:
23-03-2020 17:06
Waar zou ik daarvoor terecht kunnen?

Het is mij en mijn huisarts dat ik wel erg gevoelig ben op dat gebied. Zelfs een koperspiraal was geen succes :bonk:
PMDD wordt gediagnosticeerd aan de hand van het klachtenpatroon, dus je zou dan eerst twee maanden een schema in moeten vullen. Op basis daarvan zou een goede huisarts kunnen zien dat er een bepaald patroon in de klachten zit. Een gynaecoloog of een psychiater zou er ook een en ander vanaf moeten weten. (Helaas is dit niet altijd het geval, gemiddeld duurt het 12 jaar voor een vrouw met PMDD de juiste diagnose krijgt)
Alle reacties Link kopieren
Luci_Morgenster schreef:
23-03-2020 17:06
Ja en? Het recept is van 2 jaar geleden, dat doen ze gewoon niet, Helemaal niet bij dat soort medicatie.

Waarom heb je niet gevraagd wat nu? Welke van die andere 100 dingen raad je me dan wel aan?
omdat hij mijn eigen huisarts niet is en hij was heel kort af. 'nee doen we niet, voor die paar keer per jaar zijn 100 andere dingen te verzinnen'
En toen had ik al zoiets van laat maar ik maak wel een afspraak als t nodig is (lees als ik denk dat mn dochter beter af is bij haar pa en ik me liever tegen een boom wil rijden, dat waren de extreemste gedachten die ik eerder had)
Been there, done that, got the T-shirt.
100 tips
Apatura schreef:
23-03-2020 17:02
Ik heb verdeeld over 2 jaar 28 pilletjes gebruikt. In t begin dus wat meer.
Het recept is van 2 jaar geleden. Dit soort medicatie geven ze niet zomaar mee.
Alle reacties Link kopieren
Volgende keer weer proberen, ik gebruik oxazepam ook zoals jij het gebruikt; om de moeilijke momenten net wat zachter te maken. Ik moet een jaar doen met een doosje, dat was de afspraak hier. Het is verslavend dus ze geven het niet zomaar weg.
Elfje* schreef:
23-03-2020 17:16
Het recept is van 2 jaar geleden. Dit soort medicatie geven ze niet zomaar mee.
het is toch ook niet zomaar? Als iemand last heeft van PMS, dan heb je het niet elke dag nodig. Dan heb je het nodig op het moment dat het slecht met je gaat. In geval van PMS / PMDD is dat vaak 1 dag per cyclus, dus dan doe je inderdaad met 28 pilletjes misschien wel 2 jaar, ja.

Ik heb het zelf ook met die reden, ik heb anderhalf jaar met 10 pilletjes gedaan. Sommige maanden gaat het gelukkig goed, maar in maanden waarin er meerdere stressoren tegelijk spelen, dan trek ik het niet zonder deze pilletjes. Dat jij geen verstand hebt van PMDD / heftige PMS kan ik heel goed begrijpen, maar van een huisarts zou ik toch wel verwachten dat ie het ziektebeeld kent en weet dat deze medicatie wordt voorgeschreven bij dit klachtenpatroon.
Alle reacties Link kopieren
Niq schreef:
23-03-2020 17:10
100 tips
:cheer2:
dat gaat echt helpen als ik opsta en zelfs de leukste uitjes zijn ineens onmogelijke eeuwigdurende opgaves :flag:

Dat is t punt, Uitje naar de efteling bijvoorbeeld, mijn favo park, mooie dag :sun:, ouders en mn kindje mee. Maanden op verheugd. Ik sta op en ik heb geen zin, liefst cancel ik de boel en duik terug in mn bed. Daar helpt geen time management meditatie stress tip bij.
Het is regelrechte onzin dat ik me zo voel op dat moment. En op zo'n moment kan ik die donkere wolk wel weg krijgen maar bij blijft op de achtergrond hangen.

Soms is t nog erger dus en dan wil ik als werk/autorijden dat toelaat savonds een oxazepam nemen.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Dank je Sjulia en Mvm. Blij te lezen dat ik niet de enige ben die ze zo gebruikt.
Been there, done that, got the T-shirt.
Apatura schreef:
23-03-2020 17:21
Dank je Sjulia en Mvm. Blij te lezen dat ik niet de enige ben die ze zo gebruikt.
Zeker niet. Het is een van de soorten medicatie die juist vaak wordt voorgeschreven bij PMDD / heftige PMS.
mindervanmij schreef:
23-03-2020 17:19
het is toch ook niet zomaar? Als iemand last heeft van PMS, dan heb je het niet elke dag nodig. Dan heb je het nodig op het moment dat het slecht met je gaat. In geval van PMS / PMDD is dat vaak 1 dag per cyclus, dus dan doe je inderdaad met 28 pilletjes misschien wel 2 jaar, ja.

Ik heb het zelf ook met die reden, ik heb anderhalf jaar met 10 pilletjes gedaan. Sommige maanden gaat het gelukkig goed, maar in maanden waarin er meerdere stressoren tegelijk spelen, dan trek ik het niet zonder deze pilletjes. Dat jij geen verstand hebt van PMDD / heftige PMS kan ik heel goed begrijpen, maar van een huisarts zou ik toch wel verwachten dat ie het ziektebeeld kent en weet dat deze medicatie wordt voorgeschreven bij dit klachtenpatroon.
Wat ik bedoelde, is dat ze het niet zomaar als herhaalrecept meekrijgt na twee jaar. Dan moet ze een afspraak bij de huisarts maken en vaak krijg je het dan weer.

Ik slik het zelf ook indien nodig.
Elfje* schreef:
23-03-2020 17:24
Wat ik bedoelde, is dat ze het niet zomaar als herhaalrecept meekrijgt na twee jaar. Dan moet ze een afspraak bij de huisarts maken en vaak krijg je het dan weer.

Ik slik het zelf ook indien nodig.
O, op die manier. Dan heb ik je verkeerd begrepen.
Alle reacties Link kopieren
als deze crisis achter de rug is doe ik dat ook wel. Ik heb er nu nog 2 dus zat voor t komende half jaar :P
Been there, done that, got the T-shirt.
Breek ze in vieren ;)
mindervanmij schreef:
23-03-2020 17:26
O, op die manier. Dan heb ik je verkeerd begrepen.
Kan gebeuren :)
Elfje* schreef:
23-03-2020 17:32
Kan gebeuren :)

Ik zit zelf ook een paar dagen voor mijn menstruatie dus dan in genuanceerd lezen soms wat lastig :facepalm:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven