Agressie

25-03-2020 19:56 17 berichten
Normaal gesproken ben ik best een aardig persoon, volgens mijzelf tenminste. Ik ken agressie niet van mezelf. Eigenlijk nooit. Als ik boos ben wil ik nog steeds met iemand in gesprek, of als ik heeeeeeeel boos ben, dan wil ik het liefst iemand een preek geven.

En nu ben ik drie dagen gestopt met roken en ben ik bang dat ik de kop van mijn man eraf bijt zodra hij thuiskomt vandaag.

Elk miniscuul klein dingetje dat normaal gesproken iets van irritatie op zou wekken zorgt voor een golf van pure agressie en ik weet me er geen raad mee. Nu zit ik in thuisisolatie dus alleen mijn man krijgt in principe de volle laag, maar dat wil ik ook niet want het voelt heel erg 'out of control'. Ik loop even naar boven als weer zo'n golf komt. Heb in een kussen staan meppen. Maar daar houdt mijn creativiteit een beetje op.

Iemand nog wat tips?
Alle reacties Link kopieren
Dopamine tekort denk ik

https://www.etos.nl/advies/mentale-gezondheid/dopamine/

Doe je man n plezier en probeer tip 7 :D
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Zalm eten

Als ik me down of opgefokt voel, helpt zalm eten altijd. Op de een of andere manier voel ik me daarna altijd veel beter. Vraag me niet naar het hoe of waarom, ik heb geen flauw idee :P
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
Wie gaat er nou stoppen met roken als je dagelijks leven veranderd en je weken binnen moet blijven.

Dat zijn juist de momenten om dat niet te doen.
@apatura: haha check. Denk het ook hoor, word nu even gillend gek.

Gezond eten doe ik al. Sporten was niet echt een optie (ik ben ziek geweest en in thuisisolatie, dus ik dacht dan stop ik meteen), en slapen lukt juist minder goed door het ziek zijn.
Maar yoga ga ik zo snel mogelijk oppakken..

I can dooooooo this



Zalm houd ik in mijn achterhoofd haha.
Alle reacties Link kopieren
stokske schreef:
25-03-2020 20:08
Wie gaat er nou stoppen met roken als je dagelijks leven veranderd en je weken binnen moet blijven.

Dat zijn juist de momenten om dat niet te doen.
Nou ja, als je deze periode kan doorstaan ben je daarna wel definitief gestopt natuurlijk :-D
Alle reacties Link kopieren
stokske schreef:
25-03-2020 20:08
Wie gaat er nou stoppen met roken als je dagelijks leven veranderd en je weken binnen moet blijven.

Dat zijn juist de momenten om dat niet te doen.

Roken is ongezond en ook een extra risicofactor bij Covid-19. Ik snap wel dat ze wil stoppen.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
stokske schreef:
25-03-2020 20:08
Wie gaat er nou stoppen met roken als je dagelijks leven veranderd en je weken binnen moet blijven.

Dat zijn juist de momenten om dat niet te doen.
Ach, ik zit al bijna twee jaar thuis door ziekte dus voor mij valt het best mee.

Plus, dat hoor ik dus steeds: wacht op het juiste moment, is niet handig met depressieve klachten, blabla.
Hadden mijn behandelaren helemaal gelijk jn, maar er is de afgelopen jaren op dat gebied niet veel veranderd. Ik dacht:

1. Ik heb geen enkele sociale verplichting
2. Ik heb luchtwegklachten en ben toch al ziek
3. Ik moet sowieso thuis blijven

Perfect, ik stop.

Zolang ik niet terug zak naar andere verslavingen, prima. Probeer er nog wat cognitieve gedragstherapie tegenaan te gooien. Die agressie is eigenlijk het ergste op het moment.
Alle reacties Link kopieren
Heb je hulpmiddelen? Bij mij hebben pleisters heel erg geholpen.
Man is nu overigens chips en pizza gaan halen dus hij mag zijn hoofd nog even houden.
Maartje2016 schreef:
25-03-2020 20:18
Heb je hulpmiddelen? Bij mij hebben pleisters heel erg geholpen.
Nee heb ik niet. Man en ik zaten beide in thuisisolatie vanaf de stopdag. Dus konden het ook niet halen. Ben 1x eerder bijna een jaar gestopt geweest, dat was ook cold turkey.

Ik probeer tegen mezelf te zeggen dat ik er gewoon doorheen moet, wat goed lukt, tot die agressie getriggerd wordt.

Maar ik ga dus goed letten op mijn dopamine aanmaak. Gezond eten, sporten, seksen.

En heb wat nooddingetjes staan in mijn crisissignaleringsplan mbt een andere verslaving. Misschien als ik echt denk dat het fout gaat onder de douche gaan staan tot het over is.
Alle reacties Link kopieren
Kan het zijn dat je hormonen opspelen?
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Tickel schreef:
25-03-2020 20:26
Kan het zijn dat je hormonen opspelen?
Door het stoppen met roken?
Ik heb al jaren een implanon en daarmee geen cyclus. Maar het lijkt er wel op qua prikkelbaarheid, maar dan nog wel een tikkie erger.

Maar vanuit de eerste link blijkt dat het ook een dopamine tekort is. Schijnt na een paar maanden bij te trekken
Dan is die keuze snel gemaakt tussen de kop van je man of die peuk.
Pak gewoon die peuk het is ook een slechte timing om te stoppen.
Juist supergoed dat je gestopt bent met roken! Volgens mij doe je al een hoop goede dingen met je signaleringsplan en helpende gedachten. Heb je de mogelijkheid even buiten af te koelen in een tuin? Of een vriendin om je telefonisch te kalmeren?
Ja, ik heb een tuin. Ik ga nu vaak even buiten een kopje thee of koffie drinken, omdat ik eerst voornamelijk buiten kwam om te roken. Dus frisse lucht krijg ik wel!

Bellen naar een vriendin zou ik niet zo snel doen omdat ik weet dat het nergens op slaat waar ik dan zo boos van wordt. Maar ik ga denk ik gewoon hier in dit topic ventileren, dan moet ik ook even wat langzamer denken om het op te kunnen schrijven, wel een goede!
Super goed dat je gestopt bent! Júist nu. En uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat het over zal gaan, en de rest van je leven super trots op jezelf zal zijn.

Voor nu wil je vooral de agressie opvangen die vrijkomt, en je man beschermen. Wat ik toen ervoer is dat er energie vrijkwam die ik moest lozen. Dat deed ik met heel veel wandelen. Als jij (nog) niet naar buiten kan, dan kun je ook op de plaats wandelen/joggen. Check YouTube.

Maak een playlist aan met KEIHARDE muziek.

Download wat leesboeken. Je hoeft niks te doen, en alleen maar ontspannen. Al krijg je niks mee, gaat er om dat je even ontsnapt.

Dit is wat ik vanwege de huidige toestand kan bedenken. En je kan echt wél vriendinnen bellen. Als je het uitlegt zal iedereen jou steunen. Ze zullen al blij zijn dat je stopt met die meur-gewoonte ;)

Zet 'm op. Laat je niet gek maken. Het gaat over!! Succes!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven