Aan haren trekken stoppen

26-03-2020 20:32 26 berichten
Ik voel me erg onrustig en heb veel drukte in mn hoofd. Gedachten, stemmen, etc
Ik trek veel aan mn haren. Al lange tijd maar nu weer meer.
Soms niet direct uittrekken maar alleen met 2 vingers er over heenen dan met mn pink vorlen hoe de structuur voelt ( weet niet hoe ik dat moet zeggen) soms ook uittrekken en soms gebeurt dat perongeluk
Het geeft me een fijn gevoel denk ik. Geruststellend. Het voelt heel fijn
Jaren terug deed ik dit ook erg en toen had ik een hele kale plek. Nu niet echt maar wel een dunner stukje aan de zijkanten en bovenop veel korte haren fie ik smorgens met wax wel plat/ weg krijg. Dus echt opvallen doet het nog niet
Dat wil ik ook zo houden, dus ik wil dit niet meer doen

Maar hoe doe ik dit. Gewoon niet doen lukt niet. Het is een dwangmatig iets.
Me afleiden door iets met mn handen te doen lukt ook niet goed. Als ik in bed lig heb ik de drang minder

Wat kan nou dit vervangen? Iets wat ook fijn is en wat gerust stelt?
Wat kan ik doen om niet kaal te worden en deze dwangmatigheid te stoppen?
Fidgetspinner.
Alle reacties Link kopieren
Wat ontzettend vervelend ik zou niet weten wat je zou kunnen doen om het te laten stoppen.

Een stress bal zal niet werken ?

Trek iets aan dat een touwtje heeft en ga daar aan lopen voelen is dat niet iets? Touwtje aan de kraag bijvoorbeeld
Blijf in jezelf geloven !
Alle reacties Link kopieren
https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aa ... ekken.html
Alle reacties Link kopieren
Iets aan de oorzaak doen is het beste denk ik. Je hebt dit gedrag ook al besproken met je (echte) behandelaren?
Aan een dekentje plukken? Of een knuffel?
Alle reacties Link kopieren
Ik doe dit ook. Onbewust vaak. Inderdaad voelen hoe de structuur is en als het 'verkeerd' voelt, moet die haar eruit.

Ik heb nog niet iets gevonden wat ertegen werkt. Fidget spinner/cube werkte niet bij mij. Ik ga het eens bespreken met m'n psycholoog.
¡Apagando las luces!
Alle reacties Link kopieren
Hoe lang is je haar? Kun je het in een staart of vlecht doen zodat je er minder makkelijk bij kan? En misschien iets als afleiding, en raar idee maar bijvoorbeeld een Kussentje met nepbont, zodat je ook die haarstructuur hebt? Sterkte :hug:
Alle reacties Link kopieren
Ik herken het. Ik draai m'n haar helemaal vast ipv uittrekken. Het enige dat bij mij werkt is een soort stoffen badmuts op waar ik m'n haar helemaal onder doe. Het ziet er niet uit dus ik ben heel blij dat ik het alleen savonds op de bank heb want dan ziet niemand me verder.
Ik heb medicatie voor m'n ADHD en deze medicatie maakt de tic/dwang wel veel erger. Helaas heb ik de medicatie echt nodig.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou dit toch even bespreken met de huisarts en een doorverwijzing vragen. Lijkt me heel erg vervelend. Lijkt me ook iets wat je niet zomaar kunt stoppen door het te vervangen, omdst de oorzaak aangepakt moet worden en je anders om moet leren gaan met stress. Sterkte :hug:
Alle reacties Link kopieren
Redballoon schreef:
26-03-2020 21:06
Ik heb medicatie voor m'n ADHD en deze medicatie maakt de tic/dwang wel veel erger. Helaas heb ik de medicatie echt nodig.
Oh. Dit klinkt niet heel hoopvol. Ik heb recent de diagnose ADD gekregen, maar nog geen medicatieconsult gehad. :(
¡Apagando las luces!
wat kan helpen is zorgen dat je haar niet te lang is, maar daar heb je nu niet veel aan nu de kappers gesloten zijn.
Proberen ontspanning te zoeken of een rondje hardlopen.
Krachtig vuisten maken en ontspannen
Haar in een staart en op zo'n manier dat er geen losse haren eruit piepen dan deze vastzetten met schuifspeldjes.
Leukoplast over je vingers en rond je vingers. Du over de nagel naar de andere kant en dan met een nieuw stuk erom heen.
Handschoenen
en een buff doekje om je haar en dit ook weer in een staart doen.
Pet op
en zodra het kn met je huisarts bespreken of als je die al hebt met je behandelaar.
Bedankt
S groot waarom zeg je échte behandelaren

Touwtje aan het vest heb ik idd geprobeerd maar dat geeft een ander gevoel
Ik vind juist de. Niet gladde haren lekker voelen
Ik heb nu geen lange haren meer. Ook omdat het lelijk werd doir kortere stukken en pluis daardoor en omdat ik dacht het te kunnen doorbreken. Nu een bob

Stressbal kan ik proberen idd. Als ik in bed lig lukt het minder goed doirdat je ligt en dan doet je arm zeer maar de drang is dan ook minder. Dus mss helpt zon bal

Ik heb het wel benoemd bij mn behandelaar maar ze gaan er niet echt op in. Kan me iig niet herinneren wat ze erop zei.

Vorige keer was het zo erg nadat ik stopte met de ad.. daarna wsd het ineens weg of minder en toen weer erger en nu dus bijna de hele dag
Als ik een afspraak heb kan ik de drang wel onderdrukken en doe ik het meestal niet
Luci_Morgenster schreef:
26-03-2020 20:36
Fidgetspinner.
Dit moet ik ff googlen
Alle reacties Link kopieren
Redballoon schreef:
26-03-2020 21:06
Ik herken het. Ik draai m'n haar helemaal vast ipv uittrekken. Het enige dat bij mij werkt is een soort stoffen badmuts op waar ik m'n haar helemaal onder doe. Het ziet er niet uit dus ik ben heel blij dat ik het alleen savonds op de bank heb want dan ziet niemand me verder.
Ik heb medicatie voor m'n ADHD en deze medicatie maakt de tic/dwang wel veel erger. Helaas heb ik de medicatie echt nodig.

Heb je die "stoffen badmuts" zelf gemaakt?

Ik heb dit (trichotillomanie) ook. Heb er al tig jaar last van en heb ook geen tips helaas. Ik bevoel ook mijn haren en alles wat afwijkt MOET eruit. Het is onrust, spanning, frustratie, angst....

Ik heb ook ADD en Ritalin maakte het nog 100 x erger. Zat echt hele avonden en nachten mijzelf kaal te plukken. Gelukkig had ik dat niet zo extreem met Dexamfetamine.
Olijk, guitig, jofel, koddig, schrander, schalks en hip.
Pleisters om de vingers is ook een goeie mss
Muts deed ik en staart ook toen dat kon maar. De drang is te groot en dan doe ik het na even toch

Ik denk ook dat als ik iets vind wat het onmogelijk maakt, de drang niet kleiner wordt. Die spanning wordt dan denk ik groter
Maar mss idd wat aan de oorzaak doen naar ik weet de oorzaak niet
Heb genoeg andere psychische klachten maar wat komt waardoor. Dat is moeilijk
Alle reacties Link kopieren
Je kunt kijken wat maakt dat je spanning hebt, waarvoor je dat fijne gevoel nodig hebt. En als je die spanning vermindert, dan zou de drang ook kleiner moeten worden.

Maar eigenlijk is mijn ervaring dat dat soms werkt, maar wel maar even. De drang kan opeens weer heel sterk opzetten en dan ben je zo weer terug bij af.
Het enige dat bij mij helpt, is zorgen dat ik die drang niet kan doen. Dus wat je kan doen is een pleister op je pink doen, zodat je die haartjes niet kunt voelen. Dan is het fijne gevoel weg en wordt je handeling niet ‘beloont’ door dat fijne gevoel. Op die manier kun je het afbouwen. Iets anders in je handen, zoals putty, een stressbal of iets anders dat fijn voelt, kan vervanging werken. Maar alleen die vervanging zal niet voldoende zijn denk ik zo.
Alle reacties Link kopieren
O, en het klopt dat je onrust in het begin groter wordt. Maar zie het als een klein kind: als je dat kind geeft wat het wil (namelijk dat voelen), dan wordt het kind alleen maar vervelender. Pas als je dat kind negeert, of niet zijn zin geeft, dan stopt het na een tijdje. Maar het gaat eerst harder gillen (meer onrust dus).
Alle reacties Link kopieren
(..)
pimpampetje123 wijzigde dit bericht op 27-03-2020 09:59
99.81% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wat je ook kan doen is je haren die je eraf trekt in een envelopje doen. Dan tellen elke dag.
En proberen er elke dag een paar minder te doen.
Is confronterender dan ze gewoon op de grond gooien, dus dat nog weleens werken
Alle reacties Link kopieren
Serengeti schreef:
26-03-2020 21:15
Heb je die "stoffen badmuts" zelf gemaakt?

Ik heb dit (trichotillomanie) ook. Heb er al tig jaar last van en heb ook geen tips helaas. Ik bevoel ook mijn haren en alles wat afwijkt MOET eruit. Het is onrust, spanning, frustratie, angst....

Ik heb ook ADD en Ritalin maakte het nog 100 x erger. Zat echt hele avonden en nachten mijzelf kaal te plukken. Gelukkig had ik dat niet zo extreem met Dexamfetamine.
Nee die heb ik van AliExpress. Het is bedoeld om je haar in te drogen denk ik.
Het is een vreselijk vermoeiende stoornis hè! Ik heb regelmatig pijn in m'n vingers.
Inderdaad wat jij zegt, onrust spanning frustratie en angst. Maar ook ontspanning bij mij. En als ik wil stoppen moet ik eerst m'n haar weer uit elkaar halen waardoor ik halverwege weer automatisch verder ga met draaien...
Ik slik inderdaad dexamfetamine. Zelfs antipsychotica werkt het niet tegen helaas.
Ik had een psychiater die zei dat het een tic is, geen dwang. Ik trek geen haren uit dus trichotillomanie is het bij mij net niet.
Alle reacties Link kopieren
Pruik dragen?
'I don't need an inspirational quote. I Just need coffee.
Alle reacties Link kopieren
Heb dit vroeger ook gehad zelfs zo erg dat er een hele zwarte plek op mijn voorhoofd te zien was waardoor mensen dachten dat ik me niet goed waste...
Gelukkig is dit in de loop der tijd wel overgegaan!
Wat veel mensen herkennen dit zeg! Dat had ik niet verwacht
Nagels heb ik idd uberkort altijd. Niet perse vanwege het trekken maar het gevoel van iets langere nagels vind ik heel naar

Ik ga er eens over nadenken watik zou kunnen doen
Alle reacties Link kopieren
Een sjaal over je haar? Op het internet zijn genoeg filmpjes te vinden, van een band over je hoofd tot je haar helemaal bedekken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven