Leren (meer) van mezelf te houden...

04-05-2020 13:46 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,
ik schrijf en lees regelmatig hier op het forum en vraag daarom nu om jullie raad. Mijn zelfbeeld en zelfvertrouwen is namelijk heel laag.
Dit kan te maken hebben met mijn autisme (Asperger) i.cm. ADD. Maar ook merk ik dat ik veel bevestiging zoek bij anderen dat ik de moeite waard ben.

Ik ben 39 en zit sinds half december werkloos thuis (zelf vorige baan opgezegd omdat deze toch niet passend bleek). Die baan had ik via de Participatiewet, ik ben afgekeurd en zit in de Wajong. De vooruitzichten op ander werk waren al niet goed, maar sinds de corona-crisis ligt de zoektocht naar werk zo goed als stil. En misschien mag ik het niet hardop zeggen..maar wanneer ik binnen mijn mogelijkheden betaald werk (rond 24 uur per week) ga ik er momenteel financieel zelfs op achteruit....

Door mijn koopverslaving / verzameldrang en het maken van verkeerde keuzes, ben ik vorig jaar de Msnp in gegaan. Dus nog drie jaar te gaan.

Na dit keer bijna een jaar en voorheen driekwart jaar, is mijn relatie sinds donderdag uit. En ja, er waren spanningen in ruzies, maar ik heb voor alles in mijn leven geknokt en dubbel zo hard voor hem en onze relatie... Maar het lijkt wel alsof ik standaard val op 'labiele' mannen met in elk geval psychische problematiek). Vooral nu, ondanks een paar lieve vrienden om me heen, voel ik me alleen en eenzaam. Ik woon in een klein dorpje met zeer beperkt buren/ buurtcontact. De meeste contacten zijn ook voornamelijk via Facebook of Whatsapp.

Zelf heb ik een neiging tot depressiviteit en vind het erg lastig om mijn gedachten om te buigen naar positieve. Ik vind mezelf niet mooi wanneer ik in de spiegel kijk en ben zeer zeker niet trots op mezelf....Ik heb vaak het gevoel dat ik er niet echt toe doe of niet goed (genoeg) ben zoals ik ben.

Hoe leer ik weer (of meer) van mezelf te houden?
Alle reacties Link kopieren
heb je al (goeie) therapie?
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
04-05-2020 13:50
heb je al (goeie) therapie?
Op dit moment heb ik helemaal geen therapie, ook geen doorverwijzing naar de GGZ. Wat bedoel je precies met goeie therapie?
Alle reacties Link kopieren
Snoopy80 schreef:
04-05-2020 14:03
Op dit moment heb ik helemaal geen therapie, ook geen doorverwijzing naar de GGZ. Wat bedoel je precies met goeie therapie?
opzoek naar een therapeut waarvan je het gevoel hebt, dat hij/zij je echt helpt
Een beetje een klootzak/bitch die niet met je meehuilt. iemand die je aanpakt, je eigen aandeel laat zien, maar ook snapt waar dingen door komen. En je ook zegt, dat iets gewoon domme pech was.

Dat is nu even lastig hoor, door Corona, maar echt wel de moeite waard
Alle reacties Link kopieren
Probeer om van jezelf te houden onafhankelijk van de problemen in je leven. Dat is lastig maar ik heb ooit ook heel diep gezeten waarbij ik niet terug kon naar mijn werk, schulden had, te moe om mijn bed uit te komen, ...etc.

Toen de huisarts zei dat ik meer was dan mijn werk en geldproblemen geloofde ik dat ook niet. Het is echter wel waar. We zijn niet ons werk, geld is slechts een fictief ruilmiddel en één is er handiger mee dan de ander.

Ik denk ook dat therapie je kan helpen om anders naar jezelf te kijken. Ik heb zelf ook therapie gehad, best lang.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
04-05-2020 14:35
Probeer om van jezelf te houden onafhankelijk van de problemen in je leven. Dat is lastig maar ik heb ooit ook heel diep gezeten waarbij ik niet terug kon naar mijn werk, schulden had, te moe om mijn bed uit te komen, ...etc.

Toen de huisarts zei dat ik meer was dan mijn werk en geldproblemen geloofde ik dat ook niet. Het is echter wel waar. We zijn niet ons werk, geld is slechts een fictief ruilmiddel en één is er handiger mee dan de ander.
Klopt en diep van binnen weet ik ook dat het losstaat van mijn problemen...Maar ook los daarvan zie ik mezelf niet als mooi, heel slim, of waardevol maar eerder vaak als een negatieve zeur...Nu weet ik dat ik stemmingswisselingen heb doordat ik vervroeg in de menopauze ben, en een neiging heb tot depressiviteit.
Alle reacties Link kopieren
Snoopy80 schreef:
04-05-2020 14:38
.Nu weet ik dat ik stemmingswisselingen heb doordat ik vervroeg in de menopauze ben, en een neiging heb tot depressiviteit.
krijg je daar hormonale medicatie voor???
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
04-05-2020 14:40
krijg je daar hormonale medicatie voor???
Nee, niet meer. Ik heb borstkanker gehad in de vorm van een hormoongevoelige tumor. Vijf jaar lang heb ik meds gehad die me na de chemokuren in de menopauze hielden. Nu is het (dit jaar nog) afwachten of ik uit mezelf weer vruchtbaar word, of (vervroegd) in de menopauze blijf.
Alle reacties Link kopieren
Snoopy80 schreef:
04-05-2020 15:27
Nee, niet meer. Ik heb borstkanker gehad in de vorm van een hormoongevoelige tumor. Vijf jaar lang heb ik meds gehad die me na de chemokuren in de menopauze hielden. Nu is het (dit jaar nog) afwachten of ik uit mezelf weer vruchtbaar word, of (vervroegd) in de menopauze blijf.
oh bah, dat compliceert

je kunt het wel met een therapeut eens over antidepressiva hebben
Alle reacties Link kopieren
Geen tips, wel herkenning. Ik heb ook ASS en een laag zelfbeeld. Al het grootste deel van mijn leven. Ook veel bevestiging nodig van anderen. In mijn puberteit veel gepest geweest. Vaak te horen gekregen dat ik anders, minder en raar was. Zowel door mijn uiterlijk (geadopteerd) als karakter (timide, verlegen). Vaak het gevoel dat ik er niet toe doe en niet in deze maatschappij pas. Kan het verleden ook heel slecht loslaten.
Het gebeurt nog regelmatig dat ik me niet begrepen voel, als dingen niet lukken. Ik heb verschillende therapieën gehad voor een positiever zelfbeeld, maar dat heeft niet geholpen. Positieve opmerkingen komen niet echt binnen. Ik weet dat het gezegd is , maar voel het niet zo.

Ik werk 4 ochtenden bij een Sociale Werkplaats. Regulier werk vinden is nooit gelukt. De keren dat ik in het reguliere circuit zat kon het alleen voor stage, vrijwilligerswerk of een project. Mijn salaris wordt aangevuld met een Wajong-uitkering. Daar kan ik tot nu toe goed mee rondkomen.

Vriendschappen sluiten vind ik moeilijk. Ik heb er nu een klein aantal. Als kind ging het me veel makkelijker af. Vanaf de puberteit raakte aansluiting met leeftijdsgenoten kwijt. Het duurt vaak even voor ik een goed beeld van iemand heb. En dan nog kan ik me soms flink vergissen.
Alle reacties Link kopieren
hondenmens schreef:
04-05-2020 16:30
Geen tips, wel herkenning. Ik heb ook ASS en een laag zelfbeeld. Al het grootste deel van mijn leven. Ook veel bevestiging nodig van anderen. In mijn puberteit veel gepest geweest. Vaak te horen gekregen dat ik anders, minder en raar was. Zowel door mijn uiterlijk (geadopteerd) als karakter (timide, verlegen). Vaak het gevoel dat ik er niet toe doe en niet in deze maatschappij pas. Kan het verleden ook heel slecht loslaten.
Het gebeurt nog regelmatig dat ik me niet begrepen voel, als dingen niet lukken. Ik heb verschillende therapieën gehad voor een positiever zelfbeeld, maar dat heeft niet geholpen. Positieve opmerkingen komen niet echt binnen. Ik weet dat het gezegd is , maar voel het niet zo.

Ik werk 4 ochtenden bij een Sociale Werkplaats. Regulier werk vinden is nooit gelukt. De keren dat ik in het reguliere circuit zat kon het alleen voor stage, vrijwilligerswerk of een project. Mijn salaris wordt aangevuld met een Wajong-uitkering. Daar kan ik tot nu toe goed mee rondkomen.

Vriendschappen sluiten vind ik moeilijk. Ik heb er nu een klein aantal. Als kind ging het me veel makkelijker af. Vanaf de puberteit raakte aansluiting met leeftijdsgenoten kwijt. Het duurt vaak even voor ik een goed beeld van iemand heb. En dan nog kan ik me soms flink vergissen.
Ja dat gevoel van anders zijn of raar heeft lang mijn leven beheerst, en soms nog. Als kind van vijf ben ik naar het speciaal onderwijs gestuurd (Mythylschool) vanwege mijn motoriek die achterbleef, concentratieproblemen en nog wat dingen. Ik heb vijf of zes jaar logopedie gehad, want praatte snel en onduidelijk Bij vlagen ratel ik nog steeds. Doordat ik zelf niet echt wist uit te leggen wat ik had, was ik ook daar de vreemde eend in de bijt. Vanaf groep zes teruggegaan naar een reguliere basisschool, maar in het gehucht waar ik woonde was ik daar weer het buitenbeentje omdat ik vijf jaar op een andere school had gezeten...In mijn middelbare schooltijd ook veel gepest.
Op mijn achttiende weggelopen van huis door een escalatie tussen mijn ouders en toenmalige vriendje. Mede daardoor, en doordat iemand had geprobeerd me aan te randen, heb ik mijn eindexamenjaar overgedaan.

Ik heb 2 verschillende studies een half jaar en een jaar geprobeerd, met nog een tussenjaar, om de derde wel uiteindelijk in zeven jaar af te maken. Helaas heb ik hierdoor wel een forse studieschuld. Bovendien is mijn studie in een vakgebied waarin heel weinig werk of hooguit freelance werk te vinden is. In mijn afstudeerjaar de diagnoses ass en add gekregen.

Dus heb links en rechts wat werkervaringsplekken voornamelijk gehad - sinds ik in de Wajong kwam op mijn 29ste. En toen volgde de diagnose borstkanker..
Alle reacties Link kopieren
Je hebt veel meegemaakt, zeg! Heftig die borstkanker. Dat lijkt me voor iemand met ASS helemaal moeilijk. Het onzekere, de veranderingen in je lijf.

Ik had en heb ook een slechte motoriek. Wel op een reguliere basisschool gezeten. Daar was ik een gemiddelde leerling qua cijfers. Maar emotioneel was ik jonger. Ook concentratieproblemen waardoor ik regelmatig informatie miste. Huiswerk op de middelbare school en het MBO vond ik vreselijk. Het slokte bijna al mijn vrije tijd op. Door de concentratieproblemen en traag tempo. Twee opleidingen gedaan waar ik niks mee kon. De ene niet afgemaakt door mislukte stages en de ander geen werk in te vinden. Mijn werk is onder mijn niveau, maar ik heb wel meer rust in mijn hoofd.
Alle reacties Link kopieren
hondenmens schreef:
04-05-2020 20:22
Je hebt veel meegemaakt, zeg! Heftig die borstkanker. Dat lijkt me voor iemand met ASS helemaal moeilijk. Het onzekere, de veranderingen in je lijf.

Ik had en heb ook een slechte motoriek. Wel op een reguliere basisschool gezeten. Daar was ik een gemiddelde leerling qua cijfers. Maar emotioneel was ik jonger. Ook concentratieproblemen waardoor ik regelmatig informatie miste. Huiswerk op de middelbare school en het MBO vond ik vreselijk. Het slokte bijna al mijn vrije tijd op. Door de concentratieproblemen en traag tempo. Twee opleidingen gedaan waar ik niks mee kon. De ene niet afgemaakt door mislukte stages en de ander geen werk in te vinden. Mijn werk is onder mijn niveau, maar ik heb wel meer rust in mijn hoofd.
Ja, dat was ook een heel heftige periode. Gelukkig ligt die steeds verder achter me, op de vervroegde menopauze na dan.
Ik hoor ook vaak dat ik er jonger uitzie f of jonger overkom dan ik ben.

Vannacht echt belabberd geslapen en kom daardoor slecht op gang vandaag. Heb vandaag ook weinig concreets op de planning staan.
Eigenlijk heb ik voor de hele week maar 1 afspraak opstaan, waarvan ik nu aan het afwachten ben op bericht of die doorgaat....
Heb net mijn jobcoach geappt, of het zin heeft om het solliciteren langzaam weer op te pakken.
Alle reacties Link kopieren
En wat er met dit topic gebeurt, is precies wat ik bedoel met het gevoel er niet toe te doen. In het begin reageren er nog 3 mensen. Maar de topics die ik hier open vallen standaard stil, er wordt niet meer gereageerd. Omdat het niemand iets lijkt te boeien...
Alle reacties Link kopieren
Snoopy80 schreef:
04-05-2020 14:38
Klopt en diep van binnen weet ik ook dat het losstaat van mijn problemen...Maar ook los daarvan zie ik mezelf niet als mooi, heel slim, of waardevol maar eerder vaak als een negatieve zeur...Nu weet ik dat ik stemmingswisselingen heb doordat ik vervroeg in de menopauze ben, en een neiging heb tot depressiviteit.
Ik heb ook pre-menopauze klachten, samen de Corona crisis en wat andere veranderingen in mijn leven heb ik mij ook rot gevoeld. Ochtend stijfheid, slechte concentratie, hoofdpijn, acne, buikpijn. Ik doe elke ochtend 30 min Ying joga en ik ben bezig om mijn voeding aan te passen naar vooral groente/fruit, geen alcohol, geen/weinig vlees, geen snoep/snacks. Dat helpt al zeker voor 80%. Via ayurveda ben ik nu bezig met kruiden om mezelf het laatste zetje te geven.

Ik dacht eerst dat ik mijn levensstijl niet kon aanpassen en dat ik een oude zeur zou worden. Nu merk ik dat ik zelf best veel kan doen. Indien het echt heel zwaar is overweeg jij dan hormoontherapie?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Ik zit echt al sinds de zomer van 2014 in de overgang, dus of ik nu, na zes jaar, weer terug vruchtbaar kan worden zou ik eerlijk gezegd niet weten. Wat houdt de hormoontherapie die jij noemt dan in?

Alcohol drink ik momenteel al weinig (1 x per week 2 glazen wijn)
Alle reacties Link kopieren
Geen hormoontherapie om weer vruchtbaar te worden maar om je klachten te managen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
12-05-2020 18:03
Geen hormoontherapie om weer vruchtbaar te worden maar om je klachten te managen.
Oke...en hoe weet ik of ik hiervoor in aanmerking zou komen? Wordt dit gedaan door de huisarts, of het ziekenhuis?
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je e.a. met huisarts kan bespreken. Die verwijst meestal door. Wel apart dat het nooit besproken is daar je vrij vroeg in de overgang bent. Zelfs de pil doorslikken kan al helpen bij overgangsklachten. Wellicht is het een optie om mentaal en fysiek beter in je vel te komen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Snoopy80 schreef:
12-05-2020 14:36
En wat er met dit topic gebeurt, is precies wat ik bedoel met het gevoel er niet toe te doen. In het begin reageren er nog 3 mensen. Maar de topics die ik hier open vallen standaard stil, er wordt niet meer gereageerd. Omdat het niemand iets lijkt te boeien...
Ik denk dat je je dat wat te persoonlijk aantrekt. Er zijn hier tigduizend topics en de topics die het best lopen, zijn die waarin er spannende wendingen zijn of TO's met een bord voor hun kop. Het gevoel ertoe te doen ga je niet op een forum vinden. Belangrijke tips zijn hier al gegeven, vooral toch weer hulp zoeken, voor je lichamelijke en je geestelijke klachten. Ik kan je persoonlijk verder geen tips geven, maar dit wilde ik toch even kwijt. Betrek het niet op jezelf. Neem de verantwoordelijkheid voor je leven weer in eigen hand. Niemand anders kan dat voor je doen. :hug:
BROCCOLI IS OOK GEEN SPINAZIE AL IS HET WEL ALLEBEI GROENTE PEJEKA -- S-Meds
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
12-05-2020 20:37
Ik denk dat je e.a. met huisarts kan bespreken. Die verwijst meestal door. Wel apart dat het nooit besproken is daar je vrij vroeg in de overgang bent. Zelfs de pil doorslikken kan al helpen bij overgangsklachten. Wellicht is het een optie om mentaal en fysiek beter in je vel te komen.
TO mag waarschijnlijk geen oestrogenen slikken vanwege de hormoongevoelige tumor die ze heeft gehad. Maar ik ben het absoluut met je eens dat ze dit bij de dokter moet aankaarten.
BROCCOLI IS OOK GEEN SPINAZIE AL IS HET WEL ALLEBEI GROENTE PEJEKA -- S-Meds
Snoopy80 schreef:
12-05-2020 20:36
Oke...en hoe weet ik of ik hiervoor in aanmerking zou komen? Wordt dit gedaan door de huisarts, of het ziekenhuis?
Ik gok dat je hiervoor naar een endocrinoloog moet, en daarvoor heb je een doorverwijzing nodig.

TO: Ik zou echt hulp gaan zoeken, ook in de vorm van therapie. Dit soort gedachtepatronen zijn enorm moeilijk te doorbreken, zeker zonder hulp. Je bent het waard.
Alle reacties Link kopieren
Bulbul schreef:
12-05-2020 20:42
TO mag waarschijnlijk geen oestrogenen slikken vanwege de hormoongevoelige tumor die ze heeft gehad. Maar ik ben het absoluut met je eens dat ze dit bij de dokter moet aankaarten.
Ik mag geen op hormonen gebaseerde anticonceptiemiddel meer gebruiken inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
Bulbul schreef:
12-05-2020 20:41
Ik denk dat je je dat wat te persoonlijk aantrekt. Er zijn hier tigduizend topics en de topics die het best lopen, zijn die waarin er spannende wendingen zijn of TO's met een bord voor hun kop. Het gevoel ertoe te doen ga je niet op een forum vinden. Belangrijke tips zijn hier al gegeven, vooral toch weer hulp zoeken, voor je lichamelijke en je geestelijke klachten. Ik kan je persoonlijk verder geen tips geven, maar dit wilde ik toch even kwijt. Betrek het niet op jezelf. Neem de verantwoordelijkheid voor je leven weer in eigen hand. Niemand anders kan dat voor je doen. :hug:
Dankje voor de virtuele knuffel. Hoe neem ik de verantwoordelijkheid voor mijn leven weer in eigen hand?
Ik heb in elk geval vandaag naar vacatures gezocht waar ik op ga reageren, dat wel.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
04-05-2020 15:34
oh bah, dat compliceert

je kunt het wel met een therapeut eens over antidepressiva hebben
Ik heb een ruim jaar antidepressiva geslikt, Escitalopram 10 mg. Die vlakten mijn stemmingen wel wat af, maar namen de negatieve gedachtes niet weg. Ook kwam ik er flink wat kilo's door aan, terwijl ik door de menopauze ook al niet slanker ben geworden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven