Moralistisch gedrag

21-05-2020 21:28 114 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een moralistische standaard. En daarnaast heb ik ook een standaard waarin het moraal me niet zoveel boeit.
Vrij zwart wit en ik vind het lastig om daar tussen te bewegen omdat alle kanten daarin me vast zetten.
Voorbeeld: ik voel me goed wanneer ik mediteer, vegan eet, anderen 'juist' benader, me gedraag. De andere kant waarin ik me losser voel; gezelligheid, iets teveel drink en rook, m'n standaards los laat en de boel de boel laat, voelt ook fijn.
Daardoor blijf ik laveren tussen die twee extremen (voor mijn gevoel en voor het beeld wat de buitenwereld over me heeft) en kan ik me niet commeteren naar het een of het ander waardoor die beide kanten half beleeft worden. Ga ik voor het 'moraal' dan voel ik me schuldig over de andere kant en ga ik voor de lossere kant dan ervaar ik faal gedrag.
Kortom lastig.
Herkenbaar? En hoe mee te dealen?
De enige manier om daarmee te dealen is al die onnodige ballast los te laten en te leven naar eigen behoefte.
Het enige dat moet is ademen, slapen, eten, drinken, poepen en piesen. Voor de rest ben je vrij om te doen en te laten wat je zelf wilt.
Alle reacties Link kopieren
Wat is er immoreel aan gezelligheid, de boel de boel laten, en af en toe roken en drinken?

En waarover voel je je schuldig als je vegan eet en je gedraagt? Wat bedoel je precies met 'je gedragen'?

Het klinkt alsof je jezelf strenge regels oplegt omdat je wilt voldoen aan een ideaalbeeld, in plaats van die goede dingen doen omdat je ze zelf echt belangrijk vindt. En dat is lastig vol te houden en dan sla je door de andere kant op, zoiets?

Je hoeft niet altijd hetzelfde te zijn. Iedereen kent wel tijden van discipline, hard werken en gezond leven, en tijden dat andere dingen belangrijker zijn. Als de uitersten te extreem zijn, kun je kijken waarom dat zo is, en hoe je balans kunt vinden.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Raar hoor. Bedenk je dit soort dingen tijdens het mediteren of tijdens het drinken?
Alle reacties Link kopieren
Balance is key.
leeg
Alle reacties Link kopieren
Ik voel me niet schuldig als ik vegan eet en me gedraag. Dat is juist de 'goede' kant. Ik voel me eerder schuldig als ik die kant los laat. Als ik dat allemaal niet doe en gewoon lekker gezellig het leven leef. Een biertje en los leven staan daar dan tegenover. Want als ik het een doe dan kan ik het ander niet doen. Dat staat er haaks tegenop.
Terwijl beide kanten dus aanwezig zijn.
Alsof ik die dualen niet samen kan brengen. Het losse leven heeft me in het verleden veel problemen gegeven. Maar het strikte leven kan ik niet handhaven.
Beide kanten doen me goed op z'n tijd.
Maar wanneer ik voor het ene kies, loert de andere kant mee op de achtergrond waardoor het dus allemaal half blijft en ik het niet kan samenbrengen vanwege schuld en schaamte gevoelens en de andere kant die niet samen kan gaan daarmee.
Alle reacties Link kopieren
rozadefloza schreef:
21-05-2020 21:48
Ik voel me niet schuldig als ik vegan eet en me gedraag. Dat is juist de 'goede' kant. Ik voel me eerder schuldig als ik die kant los laat. Als ik dat allemaal niet doe en gewoon lekker gezellig het leven leef. Een biertje en los leven staan daar dan tegenover. Want als ik het een doe dan kan ik het ander niet doen. Dat staat er haaks tegenop.
Terwijl beide kanten dus aanwezig zijn.
Alsof ik die dualen niet samen kan brengen. Het losse leven heeft me in het verleden veel problemen gegeven. Maar het strikte leven kan ik niet handhaven.
Beide kanten doen me goed op z'n tijd.
Maar wanneer ik voor het ene kies, loert de andere kant mee op de achtergrond waardoor het dus allemaal half blijft en ik het niet kan samenbrengen vanwege schuld en schaamte gevoelens en de andere kant die niet samen kan gaan daarmee.
Wat raar dat je je schaamt over een biertje, een sigaret en het even laten hangen..
leeg
Alle reacties Link kopieren
Yette en anderen, wat vind je er raar aan?
anoniem_318075 wijzigde dit bericht op 21-05-2020 21:51
15.07% gewijzigd
Ik herken het totaal niet.

Klinkt alsof je niet helemaal jezelf bent en een showtje opvoert hoe jij denk dat je zou moeten gedragen.
Bier en sigaretten zijn ook vegan.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb in het verleden dus wel veel slecht gedrag vertoont bij het loslaten en kon niet goed daar mee omgaan. Vandaar ook dat ik doorsla naar het goede gedrag om slecht gedrag te voorkomen. Maar dat goede gedrag is dus lastig te handhaven volledig.
Alle reacties Link kopieren
rozadefloza schreef:
21-05-2020 21:54
Ik heb in het verleden dus wel veel slecht gedrag vertoont bij het loslaten en kon niet goed daar mee omgaan. Vandaar ook dat ik doorsla naar het goede gedrag om slecht gedrag te voorkomen. Maar dat goede gedrag is dus lastig te handhaven volledig.
Nja nee, zo werkt dat dus niet. Is een beetje hetzelfde met diëten, als mensen zichzelf ineens alle snoepgoed ontzeggen, dan houden ze het vaak niet vol en ontstaat er een jojo-effect. Zoek een evenwicht. Vrijdagavond een lekker biertje en what not en zaterdagnamiddag een slaatje en wat yoga.
helena_z wijzigde dit bericht op 21-05-2020 22:01
4.41% gewijzigd
leeg
Dat komt waarschijnlijk omdat je er je best voor doet en dat brengt spanning met zich mee.
Het is echt een kwestie van loslaten en je aanpassen aan wat je werkelijk wenst zonder daar moeilijk over te doen. Ook is waarschijnlijk je angst om weer door te slaan naar de kant die jij als slecht beschouwd iets dat spanning in je opbouwt.
rozadefloza schreef:
21-05-2020 21:54
Ik heb in het verleden dus wel veel slecht gedrag vertoont bij het loslaten en kon niet goed daar mee omgaan. Vandaar ook dat ik doorsla naar het goede gedrag om slecht gedrag te voorkomen. Maar dat goede gedrag is dus lastig te handhaven volledig.
Nee tuurlijk niet want je bent niet je authentieke zelf, zou er onmiddelijk mee ophouden om dingen in hokjes van goed en slecht weg te zetten. Tuurlijk, sommige dingen kunnen destructief zijn maar daar moet je een gezonde balans in vinden in plaats het te onderdrukken.
Roken en alcohol zijn echt slecht voor je gezondheid, dus ik snap dat je je daar niet prettig bij voelt. Is stoppen een optie, of ben je echt verslaafd?
Heel herkenbaar. Sinds ik mij verdiept heb in mannelijke/ vrouwelijk energie (yin yang) begrijp ik de contrasten en extremen in mij veel beter. Plus ik heb het geleerd te accepteren. Ik ben beide kanten..’ schizofreen’ , maar 1 en dezelfde persoon.
Je zou het dus kunnen zoeken in de ‘spiritualiteit’ als het je helpt. Zelf ben ik trouwens allergisch voor het woord spiritualiteit. Toch is het een manier om te zeggen dat niet alles te verklaren is. Of te begrijpen.
Alle reacties Link kopieren
rozadefloza schreef:
21-05-2020 21:49
Yette en anderen, wat vind je er raar aan?
Dat het een issue is. Notenburgers gaan prima samen met een fles rooie.
Alle reacties Link kopieren
Ik voel me niet schuldig als ik vegan eet en me gedraag. Dat is juist de 'goede' kant.
.
Wie heeft je dat wijsgemaakt? Ga daar maar een tijdje over mediteren.
Ik herken dit niet. Ik zie mezelf niet als een perfect mens en ik doe dingen goed en ik doe dingen fout. Ik kan me er niet druk om maken. Ik leef gewoon hoor.
Alle reacties Link kopieren
@ tante Olivia, ik ben gestopt met overmatig roken en drinken. Doe dat 90 procent van m'n tijd niet. Maar soms dus wel en dan is het oké maar voel ik dus tegijkertijd ook schuld daarover, later en ook wel op het moment zelf.
Maar buiten dat om gaat het verder. Ik ben aardig naar anderen (vind ik belangrijk) maar ervaar ook last van anderen waardoor ik niet aardig ben.
Het is meer een overall gevoel van extremen die ik ervaar en niet samen kan brengen waardoor allebei de kanten niet geïntegreerd worden in mezelf maar wel recht doen aan mezelf en van mezelf zijn.
Snap dat het vaag kan klinken.
rozadefloza schreef:
21-05-2020 22:09
@ tante Olivia, ik ben gestopt met overmatig roken en drinken. Doe dat 90 procent van m'n tijd niet. Maar soms dus wel en dan is het oké maar voel ik dus tegijkertijd ook schuld daarover, later en ook wel op het moment zelf.
Maar buiten dat om gaat het verder. Ik ben aardig naar anderen (vind ik belangrijk) maar ervaar ook last van anderen waardoor ik niet aardig ben.
Het is meer een overall gevoel van extremen die ik ervaar en niet samen kan brengen waardoor allebei de kanten niet geïntegreerd worden in mezelf maar wel recht doen aan mezelf en van mezelf zijn.
Snap dat het vaag kan klinken.
In een notedop laat je met deze post zien dat je gewoon menselijk bent.
Cateautje schreef:
21-05-2020 21:51
Bier en sigaretten zijn ook vegan.
Nou lang niet altijd
Yildizlar schreef:
21-05-2020 22:12
Nou lang niet altijd
Que??!!!
Alle reacties Link kopieren
M'n vraag is denk ik ook, hoe kan je oke zijn met jezelf als je niet de beste versie van jezelf bent en blijft?
En je lichaam, je mentaliteit en anderen op lichte of zwaardere manier geweld aan doen is dus niet de beste versie van jezelf zijn.
Hoe deal je met die tekortkomingen die ook aan je trekken en er zijn?
En als dat geen tekortkomingen zijn hoe integreer je dit dan in jezelf?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven