topic over OCD

23-05-2020 13:01 13 berichten
hallo allemaal

ik zou graag een topic willen openen over ocd.
vooral omdat ik bij mezelf merk hoe fijn het is om te weten dat er lotgenoten zijn en ik dacht ik ben vast niet de enige hierin. en ieder heeft zijn eigen unieke verhaal.

ik zou het fijn vinden om verhalen van anderen te zien.
zoals hoe uit zich jou ocd, welke klachten had je? heb je er hulp voor gekregen? heb je er mee leren omgaan? ging het samen met andere stoornissen/klachten zoals een eetstoornis of depressie ect.?

Ik zou ook even vertellen hoe ocd zich in mij uit:
Ik krijg soort aanvallen, ik word heel angstig, gespannen, hartkkloppingen, snelle ademhaling. Dan ga ik meestal tellen terwijl ik een beweging doe met mijn handen, dit zorgt even voor verlichting. Maar ook wanneer ik minder gespannen ben tel ik veel. Ik tel de bomen tijdens het fietsen, ik tel de traptreden. Ook controleer ik alles nog heel vaak voordat ik weg ga. Maar toch blijf ik dan het gevoel hebben dat ik iets ben vergeten te doen. En ik wil altijd alles perfect doen. En als het niet goed genoeg is doe ik het gewoon tig keer op nieuw. Een brief schrijven of mijn haar doen kan soms al een uur tot twee uur duren. Dit waren een paar voorbeelden hoe het in mij zich uit.


ik hoop van jullie te horen

groetjes
anoniem_638f50deee05c wijzigde dit bericht op 23-05-2020 16:22
41.08% gewijzigd
Leuk, een topic over OCD.
Ik wil altijd dat de brood- en snijplanken mooi uitgelijnd in de kast liggen. De hele woonkamer kan een bende zijn, maar de plankjes leg ik recht.
Alle reacties Link kopieren
Ik zit de hele dag echt constant in mijn haar te wrijven. Het is zo erg dat mijn vingertoppen er gevoelloos van worden. Ik zet vaak een hoofddeksel op maar dan ga ik aan mijn voeten pulken. Velletjes trekken. Heeft volgens mij met stress te maken. Is dat ook OCD?
Be yourself, everyone else is already taken. Oscar Wilde
Ik heb het als kind gehad en met stress duikt het weer op. Ik ben me er van bewust dus kan het beheersen.

Ik had last van controledwang, alles twee keer aanraken (symmetrisch) en veel dingen herhalen.

Ik raak nog steeds alle deurklinken met links en rechts aan, en doe wel eens een extra rondje door het huis, maar verder ben ik er gelukkig van af! Het is zwaar.
Alle reacties Link kopieren
CDO bedoel je?

Alfabetische volgorde :'( ;-D
Heb je het alleen met dingen of ook met waangedachtes?

Daar heeft mijn neefje echt last van. Die kan van een klein ding iets megaonoverkomelijks maken. Zou ook OCD zijn.
Alle reacties Link kopieren
OCD. Hier. Ik heb het alleen met gedachtes...
Hi luci_morgenster
Zelf heb ik ooit wel waangedachten gehad. Alleen ik weet niet of dit deel van ocd uitmaakt. Maar het zou kunnen. Ben ik eigenlijk ook benieuwd naar.
Anonemo schreef:
23-05-2020 15:32
Hi luci_morgenster
Zelf heb ik ooit wel waangedachten gehad. Alleen ik weet niet of dit deel van ocd uitmaakt. Maar het zou kunnen. Ben ik eigenlijk ook benieuwd naar.
Het begint met normale gedachtes die uiteindelijk monden in volledige doorgedachte uitvergrootte 'waan' gedachtes. Tenminste dat begreep ik van hem.
Schatkaart schreef:
23-05-2020 15:27
OCD. Hier. Ik heb het alleen met gedachtes...
Ow, kijk.

Heb je misschien een voorbeeld? Als je er zo eentje weet die beetje uit te leggen valt?
Mijn neefje heeft moeite met een goed voorbeeld geven.
Alle reacties Link kopieren
Anonemo schreef:
23-05-2020 15:32
Hi luci_morgenster
Zelf heb ik ooit wel waangedachten gehad. Alleen ik weet niet of dit deel van ocd uitmaakt. Maar het zou kunnen. Ben ik eigenlijk ook benieuwd naar.

Een aantal mensen hebben hier al genoemd wat hun OCD is.
Misschien is het wat uitnodigender als jij dat ook doet?
Hi luci_morgenster

Ik heb bijvoorbeeld wel eens gedacht dat mijn ouders mijn dood wilde hebben. Ik wist achteraf wel dat het alles behalve realistisch was. Maar ik dacht van ik wil niet dat mijn ouders me dood willen heb dus moest ik dwanghandelingen van mezelf uitvoeren. Ik moest bijvoorbeeld dingen tellen over overmatig dingen controleren omdat ik bang was dat er anders wat ergs zou gebeuren.
Hi courage

Daar heb je gelijk in. Is inderdaad netjes dat ik dat er ook in zet. Ik zal het in de topic zetten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven