Depressietopic - deel 2

31-05-2020 19:28 1258 berichten
Veel mensen op het forum (en daarbuiten) kampen met (de gevolgen van) depressie.
Een depressie is iets anders dan een dip of een paar dagen niet lekker in je vel. Depressie is een ziekte die je hele leven kan beheersen. Hoe ga jij ermee om? Hoe kom je je dagen door?
Dit topic is voor iedereen die een depressie heeft of heeft gehad, en voor iedereen die iemand kent met een depressie en daarover wil praten.
Voel je welkom!

Dit is deel 2. We komen hier vandaan: viewtopic.php?f=16&t=437997&p=29631642&start=#p29631642
Alle reacties Link kopieren Quote
@Vlinder: Oh nee ik bedoelde wanneer het in mijn omgeving gebeurt is het een trigger! Niet wanneer ik jouw verhaal lees hoor. Vervelend dat je last hebt van angstklachten en stemmingswisselingen. Ik begrijp dat het dan fijn is om hier wat herkenning te lezen van mensen. Dus schrijf vooral mee als je wil!

En bedankt! Het is idd wel fijn dat ik weet dat ik altijd contact kan opnemen.

@Hope: Dankje! Ja het is idd wel fijn dat zij het ook bevestigd, dus dat ik het niet alleen zelf denk.

Kon je niet slapen vannacht aangezien je zo vroeg hebt gereageerd?
Vandaag voelde ik me redelijk. Iets vroeger opgestaan om 10.00. Wel met veel moeite. Wel weinig gedaan. Voel me een soort van opgesloten in mijn leven. Herkent iemand dat gevoel? Elke ochtend wordt ik wakker en denk ik nee... Toch ging het vandaag redelijk. Geen gedachtes aan de dood in ieder geval
@dacities. Ja dat herken ik zeker van sombere momenten. Ik kon dan ook veel woede in mij krijgen van dat frustrerende gevoel. Omdat ik eruit wil breken.
Sterkte!
Oh dames! Ik ben eerste geworden bij die studio en krijg volgende week een datum om te gaan kijken.

Ik ben zo blij.
Maar ik kan ook niet meer rustig worden. Maar ik ben ook zo blij.
En super spannend.
Terwijl de kans ook nog groot is dat ik het niet zou willen natuurlijk.

Eigenlijk wil ik nu wel even stoppen eraan denken. Ik ga ook alleen maar erover googelen.

Ik kan ook gewoon niet wachten om te gaan kijken.

Morgen heb in een (drukke) werkdag. En waarschijnlijk is het wel goed om ook met iets anders bezig te zijn.

Wow als ik echt ga verhuizen is dat heel leuk en heel spannend.
chocoladeballetjes schreef:
12-06-2020 19:23
Oh dames! Ik ben eerste geworden bij die studio en krijg volgende week een datum om te gaan kijken.

Ik ben zo blij.
Maar ik kan ook niet meer rustig worden. Maar ik ben ook zo blij.
En super spannend.
Terwijl de kans ook nog groot is dat ik het niet zou willen natuurlijk.

Eigenlijk wil ik nu wel even stoppen eraan denken. Ik ga ook alleen maar erover googelen.

Ik kan ook gewoon niet wachten om te gaan kijken.

Morgen heb in een (drukke) werkdag. En waarschijnlijk is het wel goed om ook met iets anders bezig te zijn.

Wow als ik echt ga verhuizen is dat heel leuk en heel spannend.
Gefeliciteerd dat je nu eerste bent! Wat heerlijk zulk positief nieuws!
Alle reacties Link kopieren Quote
DaCities, heel herkenbaar en zo vermoeiend dat gevoel. De kleinste handeling is al teveel. En dan ben ik zo op zoek naar positieve gedachten soms lukt mij dat, niet voor lang maar iedere minuut van positiviteit is meegenomen. Misschien een tip, ik ga dan in de tuin staan om de wind op mijn gezicht te voelen of ik neem een lange niet al te warme douche. Om het gevoel van voelen te beleven.

Gefeliciteerd chocoballetjes, wat een goed nieuws. Hoop dat je met alle plannen voor je paleisje mooie energie krijgt. Verven en inrichten is zo een goede afleiding. Geniet van deze flow!
Alle reacties Link kopieren Quote
@Vlin02der ik kon inderdaad de laatste paar uur niet meer slapen. Als ik me daar bij neer leg en ik kan het accepteren dan is het best redelijk te doen, ik heb fysiek werk dus overdag heb ik vaak niet zo veel last van de vermoeidheid. Verder neem ik eens in de zoveel tijd als het me opbreekt en mijn suïcidale gedachtes erger worden een nachtje temazepam. Ik heb in principe geen begeleiding op mijn werk maar dat is ook niet nodig. Als het heel slecht gaat met mij dan kan ik wel een stapje terug doen.

@chocoladeballetjes, wat fijn dat je eerste bent op de wachtlijst! Spannend en leuk tegelijk.

Hier merk ik dat het nu weer heel voorzichtig dat ik me iets geruster ga voelen. Omdat het steeds wat slechter ging houden verschillende behandelaren nu wat meer de vinger aan de pols en als er meer afspraken gepland staan dan kan ik het allemaal weer wat beter overzien, heel fijn dat ze daar zo snel veel in kunnen betekenen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Choco,
Wat goed en spannend!

Hope,
Fijn dat het iets beter lijkt te gaan. Prettig dat er ook meer steun is nu je het nodig hebt.

Dacities,
Mooi zo een redelijke dag, hopelijk krijg je die steeds meer.

Allen,
Gisteren eerst naar ziekenhuis geweest. Die pakte de zaak een stuk grondiger aan dan gedacht. Wel was er 3 kwartier uitloop en daarna moest ik gelijk door bloed prikken en medicijnen ophalen in de apotheek van het ziekenhuis.
Uiteindelijk hadden we veel minder tijd dan verwacht om te fietsen naar de zorgboerderij. Ik had een paar keer aangegeven dat ik met navigatie wilde fietsen maar dat wilde mijn man niet. Uiteraard reden we verkeerd. De spanning van de hele ochtend begon echt enorm op te lopen bij mij.
Toen kwamen we aan bij de zorgboerderij althans er stond een bord maar verder zag ik alleen een caravanstalling staan. Mijn begeleidster was er nog niet dus ik stuurde haar een apje dat we het niet konden vinden. Die belde mij en zei dat zij in haar agenda had staan dat de afspraak een half uur laten was maar ze kwam er direct aan. Mijn spanningsboog die toch al hoog gespannen stond kookte over.
Ik voelde me zo enorm stom dat ik niet eens een afspraak kon maken. Nou ja ik heb met mijn vuist op mijn voorhoofd geslagen totdat ik de pijn echt niet meer trok.
Uiteindelijk kwam begeleidster en wist te vertellen hoe we bij de boerderij kwamen. De rondleiding liep verder erg goed. Vriendelijke mevrouw die echt wel mee dacht dat was fijn. Die mevrouw gaf wel aan dat ze meende dat de afspraak ook een half uur later was maar ging direct wel rondleiding, lief want ze was nog aan het lunchen.

Na de rondleiding zijn we nog even gaan zitten met mijn begeleidster en we wilden nog even naar het sociaal wijkteam bellen maar die was al gesloten helaas.
Ze zag echter wel dat ze een appje gestuurd had met de tijdbevestiging van deze afspraak. Vanuit begeleidster dus naar mevrouw van de zorgboerderij en ze leek zich echt schuldig te voelen (ook weer niet nodig) want er stond idd de tijd in die ik in mijn hoofd had. Mezelf dus "voor niets" pijn lopen doen.

Nou ja ik moest alles laten bezinken en kan een dagdeel mee draaien om te kijken of het wat voor mij is. Ik sta daar wel open voor, het lijkt me een fijne plek.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Ibi, wat vervelend dat het zo liep. Maar wel fijn dat de zorgboerderij je wel wat lijkt!

Vandaag weer een wisselende dag. Opstaan ging erg moeilijk. Pas rond 10.00. Toen gedoucht en daarna nog even gaan liggen. Toen toch uiteindelijk maar aan de dag begonnen. Vanmiddag bij vrienden op bezoek. Dat helpt goed qua afleiding. Baal zo van dat moeizame opstarten ‘s ochtends.
Alle reacties Link kopieren Quote
Heftige dag IBI, nu maar weer even goed rust pakken dan. Wel heel positief dat het zo’n fijne plek lijkt te zijn. Mag je dan zo gauw je dat wilt meteen al een dag meelopen?

@dacities, vervelend dat opstaan vaak zo moeilijk gaat. Wel fijn dat de afleiding je goed heeft gedaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
hope19 schreef:
13-06-2020 18:38
Heftige dag IBI, nu maar weer even goed rust pakken dan. Wel heel positief dat het zo’n fijne plek lijkt te zijn. Mag je dan zo gauw je dat wilt meteen al een dag meelopen?

@dacities, vervelend dat opstaan vaak zo moeilijk gaat. Wel fijn dat de afleiding je goed heeft gedaan.
Nou de verwachting is dat ik maandag mijn indicatie ga krijgen, althans woonbegeleiding acht die kans vrij groot. Op zich is er verder geen wachtlijst en zou ik de week erop mee kunnen lopen/starten.

En ja heb de hele dag al gerust. Kan me echt nergens toe zetten.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren Quote
Fijn, dan gaat het snel nu :)

Ik vind het wel begrijpelijk dat je je na zo’n ochtend nergens meer toe kan zetten. Morgen weer een nieuwe dag.
@ibi. Wat een stress! Maar wel goed dat je (waarschijnlijk) mag beginnen. Zou wel erg fijn zijn als je dat je kan helpen. En wat kan een goede dagstructuur soms wonderen doen! Ik kan me echt voorstellen dat zo'n zorgboerderij je goed kan doen. Nu hopen dat dit in de praktijk ook zo blijkt te gaan.

@dacities. Dag opstarten kan soms moeilijk zijn inderdaad. Als nu elke ochtend zo'n strijd is, is het misschien een idee je erbij neer te leggen dat je voorlopig later bent. Want boos op jezelf worden helpt natuurlijk niemand. En je doet ook niets fout. Er zijn hele volksstammen die na tienen hun bed uit komen. Maar dat is maar een gedachte die bij mij opkomt.

@hope. Wat fijn dat je behandelaren zo serieus inspelen op je moeilijke tijd. En fijn dat meer gesprekken jou ook daadwerkelijk helpen.
Hopelijk kan je vanaf hier voorzichtig stappen voorwaarts zetten. Sterkte!
Vandaag een erg leuke werkdag gehad. Verder ben ik heel blij over mijn eventuele nieuwe woning. Maar ook wel gespannen.
De laatste keer dat ik ben verhuisd ben ik in een gruwelijke terugval beland, misschien wel mijn slechtste periode ooit.
En nu gaat het eindelijk net goed en dan komt er weer zo'n risico aan.

Maar naast dit begin ik er ook steeds meer zin in te krijgen. Soms vergeet ik dat het helemaal niet zeker is dat ik ga verhuizen.

Nu ben ik in elk geval moe van het werken in die plakkerige warmte. En ik heb zenuwen in mijn buik.
Fijne avond allemaal.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hope, wat fijn en goed dat je werkgerelateerd je grenzen kunt aangeven. En een goede nachtrust met een temazapan is niks mis mee. Ik heb bijna 1 jaar niks geslikt maar de afgelopen periode ook oxapam of een temazapan. Een goede nachtrust is zoveel waard.

Iblopviva, wat een stressdag zeg maar voel je absoluut niet stom over de miscommunicatie wat afspraak betreft. Het overkomt iedereen wel is. Maar gelukkig een goed gevoel over de zorgboerderij dus voor jou een positieve afsluiting of eerder een mooi begin.

Dacities, ik herken het zo goed dat langzaam opstarten van de dag. Ik vind het ook moeilijk maar ik denk dat ik het mezelf nog moeilijker maak als ik geforceerd direct in de startblokken ga staan.

Chocoballetjes, beetje over je paleisje dromen is niks mis mee. Op internet inspiratie opdoen je gedachten op leuk vooruitzicht.

Ik heb vandaag een uurtje op terras gezeten met partner, luchtig praatje hier luchtig praatje daar. Vind het toch heel vermoeiend met een schijnglimlach ergens te zijn. Voor nu op de bank met Netflix languit.

Fijne avond iedereen.
Alle reacties Link kopieren Quote
@Choco: Spannend hoor! Ik snap wel dat het beetje voor (blije) onrust zorgt. Het is natuurlijk ook een grote stap. Wanneer weet je hier wat meer van? Ben je nu stabiel of neigt het meer naar een (hypo)manie? Maar wel super fijn dat je weer betere dagen hebt. Geeft toch ook weer moed.

@Hope: Fijn dat je hulpverleners er goed op in spelen.
Geeft een uurtje terras je geen afleiding? Maar mooi weer spelen is idd vermoeiend. Al is leuke dingen blijven doen wel belangrijk, dus goed dat je het gedaan hebt!

@Ibi: Stressvolle dag voor je. Maar het kan iedereen overkomen, een vergissing over de tijd. Dus daar hoef je je helemaal niet stom over te voelen. Wel heel fijn dat je al zo snel terecht kan. En idd hoe choco ook zegt, dan krijgen je dagen misschien ook weer meer structuur en je hebt een zinvolle dagbesteding. Doet je denk ik vast ook wel goed zoiets.

@Dacities: Is er niet een motivatie voor je om toch je bed uit te komen? Je partner helpt je, een beloningssysteem, spreek net als choco af dat je door iemand gebeld wordt. Ik denk dat wanneer je op tijd je bed uit komt, jezelf daar beter over voelt. En dan heb je ook structuur etc en dat is altijd goed. Plus in bed blijven liggen helpt je ook niet. Ik wil je niet verder de put in praten, maar uit bed komen is in mijn ogen ook heel streng voor jezelf zijn. Want er gebeurt in principe niks als je wel op tijd je bed uit komt. En ja, ik heb die tijden ook gehad. Maar nu kom ik altijd op tijd mijn bed uit. Wat voor stemming ik ook heb.
Alle reacties Link kopieren Quote
Shiverrr schreef:
13-06-2020 21:37

@Ibi: Stressvolle dag voor je. Maar het kan iedereen overkomen, een vergissing over de tijd. Dus daar hoef je je helemaal niet stom over te voelen. Wel heel fijn dat je al zo snel terecht kan. En idd hoe choco ook zegt, dan krijgen je dagen misschien ook weer meer structuur en je hebt een zinvolle dagbesteding. Doet je denk ik vast ook wel goed zoiets.
Dank je, het stomme was dus dat uiteindelijk bleek dat ik wel gelijk had met de tijd. Mijn man zei dat nog: joh begeleiding kan een foutje hebben gemaakt niet alles is altijd jouw fout. Kreeg hij nog een uitbrander van mij ook. :facepalm:

Ik hoop ook dat wat structuur en daginvulling goed voor mij is. Het is ook 11 km enkele reis fietsen dus ik kom dan sowieso letterlijk weer wat in beweging.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren Quote
@Ibi: Wel fijn dat je man ook wil helpen relativeren. Ook al is het op dat moment niet leuk. 11 km enkele reis fietsen vind ik knap hoor! Gaat dat geen drempel vormen om daar naar toe te gaan? Misschien heb je het gezegd hoor en heb ik het even gemist/vergeten. Hoeveel dagen zou je daar naar toe gaan?

Ik denk dat je ook niet gelijk moet verwachten dat er grote veranderingen gebeuren. Maar ik merk voor mezelf na jaren wel dat structuur en daginvulling het beste voor mij werken. Ondanks dat ik vroegere riep dat het onzin was en dat het allemaal niet uitmaakte. Dus op de langere termijn heb je er misschien wel profijt van. Mooiste zou natuurlijk wezen dat je wel gelijk iets merkt ervan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Shiverrr schreef:
13-06-2020 21:37
@Choco: Spannend hoor! Ik snap wel dat het beetje voor (blije) onrust zorgt. Het is natuurlijk ook een grote stap. Wanneer weet je hier wat meer van? Ben je nu stabiel of neigt het meer naar een (hypo)manie? Maar wel super fijn dat je weer betere dagen hebt. Geeft toch ook weer moed.

@Hope: Fijn dat je hulpverleners er goed op in spelen.
Geeft een uurtje terras je geen afleiding? Maar mooi weer spelen is idd vermoeiend. Al is leuke dingen blijven doen wel belangrijk, dus goed dat je het gedaan hebt!

@Ibi: Stressvolle dag voor je. Maar het kan iedereen overkomen, een vergissing over de tijd. Dus daar hoef je je helemaal niet stom over te voelen. Wel heel fijn dat je al zo snel terecht kan. En idd hoe choco ook zegt, dan krijgen je dagen misschien ook weer meer structuur en je hebt een zinvolle dagbesteding. Doet je denk ik vast ook wel goed zoiets.

@Dacities: Is er niet een motivatie voor je om toch je bed uit te komen? Je partner helpt je, een beloningssysteem, spreek net als choco af dat je door iemand gebeld wordt. Ik denk dat wanneer je op tijd je bed uit komt, jezelf daar beter over voelt. En dan heb je ook structuur etc en dat is altijd goed. Plus in bed blijven liggen helpt je ook niet. Ik wil je niet verder de put in praten, maar uit bed komen is in mijn ogen ook heel streng voor jezelf zijn. Want er gebeurt in principe niks als je wel op tijd je bed uit komt. En ja, ik heb die tijden ook gehad. Maar nu kom ik altijd op tijd mijn bed uit. Wat voor stemming ik ook heb.
Is die reactie niet voor vlin02der bedoeld? Die ging namelijk naar het terras, ik niet.

Hoe gaat het nu met jou?
Alle reacties Link kopieren Quote
hope19 schreef:
13-06-2020 23:07
Is die reactie niet voor vlin02der bedoeld? Die ging namelijk naar het terras, ik niet.

Hoe gaat het nu met jou?
Ehm ja, was voor Vlinder bedoeld zie ik nu. Sorry!

Het gaat hier wel goed eigenlijk. Ik heb vrijdag mn eerste personal training gehad en hij neemt het stukje voeding ook mee. Dus nu heb ik 1x een groepsles en 1 keer PT. Het liefst zou ik nu nog een keer extra erbij sporten, maar ik weet even niet hoe qua tijden omdat er alleen nog maar groepslessen worden gegeven op dit moment. Maar hij gaat wel streng op het eten letten of nja zo voelt het. Ik moet bijhouden in een app wat ik eet etc en hij bekijkt het elke week en we gaan het bespreken, wel confronterend denk ik. Daarnaast word ik volgende week ook gewogen en daar zie ik wel tegenop. De weegschaal geeft vast meer dan thuis aan enzo. Plus wat als ik nu niet afval? Ik heb wel medicijnen ernaast. Het doel is nu 8kg in 16 weken tijd.
Ik ben zo blij dat ik gewoon normale energie hebt. Het maakt het allemaal zoveel leuker en makkelijker.
Alle reacties Link kopieren Quote
Geeft niks hoor.

Leuk al dat sporten. Ik heb zo ook ooit via mijn eetmeter alles bij gehouden, het is zeker confronterend maar je wordt je wel veel bewuster van wat je eet en gezond eten is altijd goed. Fijn om te horen dat het met jou zo goed gaat.
@shiverr. Wat goed dat het goed gaat. Het is je gegund. En wat goed dat je zo sport. Zou ik zeker ook moeten doen, maar ik wacht even tot het open gaan van de sportscholen.

Verder of ik hypomaan ben. Nee, volgens mij niet. Maar ik moet daar wel even op letten omdat deze eventuele verhuis stap mij zoveel doet. En ik daardoor minder goed slaap.
Maar nu speelt dat zeker niet.

Vandaag heb ik een rustige dag. Goed want morgen werk ik weer. Wel een rustigere werkdag. Maar vandaag is even helemaal rust.
Alle reacties Link kopieren Quote
@Hope & Choco: Dankje, ik ben ook zo opgelucht dat ik blijkbaar wel in staat ben om gewoon een "normaal" leven te leiden. Dit moet ik onthouden voor de volgende terugval als ik weer denk dat het onmogelijk is.

Ik heb nog eens gekeken en ik kan het nu inpassen dat ik 3x per week kan gaan sporten. Maar als dat te zwaar is, dan kan ik dat ook makkelijk weer omgooien. Dus dat is wel fijn dat ik me nergens op vast pin.

_________

@Choco: Fijn dat je nu niet hypomaan bent! Kan me ook wel voorstellen dat het onrust met zich mee brengt. Want dat doet verhuizen volgens mij voor iedereen! Alleen ben jij misschien wat gevoeliger ervoor. Maar volgens weet je waar je op moet letten en kan je op tijd ingrijpen. Dat heb je de laatste tijd vaker gedaan!

Altijd goed even een rustdag inplannen zodat je weer even kan bijkomen!
Alle reacties Link kopieren Quote
Shiverrr, wat goed dat je gaat sporten maar ook de mindset dat als 3x niet gaat dat het aangepast kan worden. Dat geeft zo een rust.

Vandaag vliegen mijn gedachten heen en weer. Vond het gisteren toch wel teveel, terras en bla bla bla gepraat. Ik vraag mij af of ik sociaal gezien nog kan functioneren, het kost mij zoveel energie. Beetje onrustig vandaag, vorige week mijn vertrouwens persoon van het werk gebeld maar kreeg hem niet te pakken. Ik wil heel graag weten waar ik aan toe ben. Morgen voor het eerst weer naar mijn behandelaar ipv een telefonische gesprek.
@shiverr. Goed om dat te onthouden voor dat soort momenten. Ik maak soms filmpjes als ik dingen wil onthouden voor andere momenten. Dan spreek ik mezelf toe.

@vlinder. Fijn dat je je behandelaar weer irl gaat zien.
Snap dat het schrikken is dat zo even kletsen zo moeilijk gaat. Maar bedenk dat dit voor dit moment (even) zo is. En dat dit gewoon weer kan opknappen. Daar heb je wellicht niet zoveel aan, maar het is niet een persoon die je nu geworden bent. Het is tijdelijk, het is de depressie.
Misschien heb ik wat gemist, maar waarover wil je duidelijkheid?

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven