Depressietopic - deel 2

31-05-2020 19:28 1258 berichten
Veel mensen op het forum (en daarbuiten) kampen met (de gevolgen van) depressie.
Een depressie is iets anders dan een dip of een paar dagen niet lekker in je vel. Depressie is een ziekte die je hele leven kan beheersen. Hoe ga jij ermee om? Hoe kom je je dagen door?
Dit topic is voor iedereen die een depressie heeft of heeft gehad, en voor iedereen die iemand kent met een depressie en daarover wil praten.
Voel je welkom!

Dit is deel 2. We komen hier vandaan: viewtopic.php?f=16&t=437997&p=29631642&start=#p29631642
@IBIopviva:

Hoe verliep die bullet journal in het begin?
Ik maak elke week een takenlijst op per dag, maar eigenlijk lukt het me enkel om de kleine dingen daarvan te doen zoals koken en huishouden. Deze week stond er wederom op om de zolder van de achterbouw te isoleren en een brievenbus te metsen, maar daar kom ik niet toe en als ik het dan zie op die lijst geeft het me juist nog meer het gevoel nutteloos te zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
hope19 schreef:
06-08-2020 09:45
Super goed dat je bent gegaan! Het gevoel van een aansteller zijn herken ik wel. Je klinkt niet echt rustiger door je huisarts. Wat heeft hij je aan opties aangeboden om je te helpen?
Nee klopt. Normaliter absoluut wel. Maar omdat zijn zorg aansluit bij datgeen waar ik zelf zoveel oordeel heb is het olie op t vuur. Als ik er onrustig over blijf ga ik volgende week bij m lanhs.

Ik heb nu met m afgesproken dat ik met mijn haptotherapeut ga overleggen en zelf ga nadenken of aanvullende hulp nodig is,psycholoog.
En we hebben een vervolgafspraak gemaakt voor over 4 weken.

@shiverr het lijkt me ontzettend moeilijk voor je. Een dikke knuffel en heel veel sterkte
Alle reacties Link kopieren Quote
Dubbel
jixxy-1 wijzigde dit bericht op 06-08-2020 11:24
Reden: Dubbel
98.66% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
@shiver, ik vind het echt knap van je dat je het zo goed doet. Fijn dat je er op deze manier voor je oma kan zijn, dat ze niet alleen hoeft te zijn en ook fijn dat het goed is voor jouw verwerking later. Is ze gisteren en vandaag nog door gekomen?

@Jixxy, waar en waarom heb je zoveel oordeel over? Over een psycholoog? Hopelijk ben je weer wat rustiger.
@shiverr. Super heftig. Wel mooi dat jullie zo'n sterke band hebben. Altijd bijzonder om met iemand een sterke band te hebben.

Des te moeilijker natuurlijk nu. Lijkt me heel heftig.

Je doet het goed allemaal, zo onder de ze heftigheid. Heel veel sterkte. Dit zijn de pittige momenten in het leven. Xxx
Hier gaat het wel goed. Ik loop wel enorm enorm op mijn tenen. Maar ik blijf wel net overeind staan.

Ik ben wel de hele tijd overprikkeld. Soms licht soms heel zwaar.

Maar het gaat beter dan toen ik telkens onduidelijkheid had rond de sleutel.

Ik ben nu ook behoorlijk overprikkeld. Eenvriendin had aangegeven te willen bellen omdat het niet goed ging. Ik was al overprikkeld en dat gesprek heeft het veel erger gemaakt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Fadetoblack en Jixxy, het is geen verplichting om te reageren, soms is het al moeilijk genoeg om iets over jezelf te schrijven. Het kan je misschien wat inzichten geven. En soms is het fijn om van je af te schrijven, blijf dat doen.

Shiverrr, wat ben jij toch sterk, en logisch als er gesprekken naar boven komen over crematie dat je in paniek raak. Is het paniek of de pijn van verdriet en afscheid? Het zijn allemaal emoties wat er mag zijn.

Iboviva, dat bulletjournaal klinkt goed, dank voor de uitleg. In welke periode maak je er gebruik van, in die zin dat je er baat bij hebt?

Chocoballetjes, ik begrijp je, werd vanmiddag ook een beetje naar van een reactie. Is het misschien handig om de volgende keer aan te geven dat jezelf ook niet helemaal ok ben, dat zal je vriendin vast begrijpen. Las om de zoveel dagen 1 rustdag in wat het klussen betreft als dat mogelijk is.


Het gesprek met werkdeskundige was goed gegaan maar bijna 1 uur praten en informatie verwerken kost mij zoveel moeite. , Het was al heel duidelijk wat de plannen waren. Ik moet dit verwerken, maar goed het is zoals het is. Ik ben verdrietig en moe.
@vlinder. Ja mijn grenzen aangeven, maar dit gesprek moest wel even. En ik ben nu non stop overprikkeld dus het komt nooit uit. En wil er nog wel zijn voor mijn vriendinnen, maar soms wel zwaar.

Wel fijn dat je gesprek goed ging, heel belangrijk. Wel jammer dat het zoveel kost hopelijk gaat dat wel minder worden.
Vandaag denk ik dat ik last had van mijn lithium door de warmte.

Ik ging koffie zetten en de koffie en het schepje vlogen door de kamer omdat mijn handen onbedaarlijk trilden.

Ik besefte niet te hebben gegeten of gedronken en was ongesteld .
Toen werd ik zo beroerd hoofdpijn overgeven.
Maar het trok na een paar uur weg.

Verder gaat het goed. Ben onwijs blij met mijn huis.
Alle reacties Link kopieren Quote
Gisteren is mijn oma overleden, het is gegaan zoals ik zo graag wilde. Ik was erbij op dat moment. Ben er heel de week geweest en daar ook geslapen. Wel pittig hoor, maar ik zou het ook niet anders willen en dit is goed voor mijn verwerking. Wel paniek, maar dat zijn ook de gevoelens die te heftig zijn om mee om te gaan. Met pilletjes op gaat dit beter en komt alles in stukjes binnen, wat beter te doen is. Ik kan het soms nog steeds niet geloven, het is zo onwerkelijk. Op haar uitvaart wil ik een gedicht voor lezen, echt onze afsluiting. Ik haat echt voor groepen praten, maargoed dit kan maar eenmalig.

Vanavond naar een vriendin geweest en dat is heel goed geweest voor de afleiding. Even er niet aan denken en plezier hebben. Ook al voel ik me daar dan wel 'schuldig' over.

Mijn reactie is zo anders dan de andere keren. Het voelt niet als een depressie maar eerder als normale rouw denk ik, op de paniek na. En ergens denk ik dan hou ik dan minder van haar? Maar eigenlijk is dit juist veel gezonder en beter. Dus dat weet ik wel, maar soms voor je gevoel is dat even lastig omdat ik niet beter weet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Shiverrr, gecondoleerd :hug: Het is goed dat je naar een vriendin bent gegaan, even weg van je gevoel. Je hebt gedaan wat je wilde doen voor je oma en ook voor jezelf in het afscheidproces. Het is goed. Sterkte
@shiverr. Gecondoleerd en wat heftig. En wat ontzettend mooi dat je er zo bij hebt mogen zijn. Erg bijzonder.

Ik zou je wel een knuffel willen geven, want erg veel woorden zijn er niet voor.
Alle reacties Link kopieren Quote
Gecondoleerd Shiver. Goed om te lezen dat het gegaan is zoals jullie "wilde".
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren Quote
Bedankt allemaal :heart:

Morgen is de crematie en ik zie er wel heel erg tegenop. Het maakt het zo definitief allemaal. Naar omstandigheden doe ik het nog steeds goed, geen depressie en alleen paniek. Oke dat is erg genoeg, maar voor mij een grote stap vooruit. Alleen ik voel me zo verdrietig zonder afleiding en zonder pillen. Nu is bijv. een vriendin werken die veel met me appt en ik zie tegen morgen op. Op zulke momenten voel ik me dus wel heel erg rot en verdrietig. En die gevoelens zijn eigenlijk weer te 'heftig' om te hebben. Dus dan krijg ik weer paniek. Klinkt heel tegenstrijdig dat het dan beter gaat dan andere keren. Maar ik heb niet het gevoel dat heel mijn wereld is ingestort en hoe ik daar ooit uit moet komen. Want ik weet dat ik hier door kom en weer in mijn nieuwe situatie verder kan. Het voelt 'anders', misschien meer dat dit rouwen is? En er zijn ook momenten dat het wel gewoon wat beter gaat, want bij vorige situaties hielp afleiding niet eens.

Vanavond voor de laatste keer naar oma gaan kijken in haar huis. Want morgen is toch anders.
Alle reacties Link kopieren Quote
Sterkte Shiver :hug:
Het klinkt mij inderdaad als rouw. Alleen zijn zonder afleiding in zo’n situatie zou bij heel veel mensen zorgen voor paniek. Volgens mij zijn je gevoelens heel gezond op dit moment.
Alle reacties Link kopieren Quote
Deze week heb ik voor het eerst sinds februari een week zonder hulpverlening. Een heel goed teken maar ik merk nu toch wel dat ik het spannend vind. Ik weet niet zo goed wat ik daarmee moet.
@shiverr. Binnen menselijk gedrag en emoties kunnen hele extreme dingen nog onder normaal vallen. Waaronder rouw.
Ik ken het ik een extreme tijd ervaar maar wel het verschil voel met psychische problemen. Niet altijd uit te leggen.

Wel heel vervelend die paniek. Heel erg heftig allemaal. Heel veel sterkte dan ook gewenst.

@hope. Wat goed dat je week zonder je hulpverlening doet (mits je dit aankunt natuurlijk). Altijd spannend als dat weer nieuw is, dat herken ik zeker. Hopelijk kan je er na deze week op terug kijken met het idee dat het goed ging.
Hier gaat het goed. Wel heel moe maar heel blij.
Alle reacties Link kopieren Quote
hoi hoi
alweer een tijd geleden dat ik schreef ,helaas nog geen echte goede dag gehad
ik doe wel alles ga overal heen en doe me ding laat ik zeggen energie zat
toch een futloos gevoel want de zin erin ontbreekt nog steeds en blijf een overweldigend angst/rotgevoel houden .. ik kan daar maar niet aan wennen
en huil ook heel veel best wel keer zat dat gejank .maar dat is echt de wanhoop
en de angst en is soms niet te stoppen.... dat ik hier in blijf hangen me inspiratie is weg ,om dingen te verzinnen om te doen voel me niet echt aanwezig in me gezin .t gevoel dat ik er bij hang
want zit erg in me zelf .. doet me pijn en krijg dan echt de gedachten t komt niet meer goed

de ochtenden vind ik verschrikkelijk angstig bang depri huilen en dan zo bang dat ik daar nooit meer vanaf kom moet dan echt een rustgever nemen om me wat rustiger te krijgen want ben gewoon overstuur
ook ben ik nog steeds de hele dag er mee bezig in me hoofd je blijft er aan denken
voel me sago voel me bang ben moe kan zelfd geen tv kijken omdat ik gewoon gedachten op achter grond heb
ook douchen vind ik eng sta ik daar met me gedachten ...heb ook veel beelden in me hoofd van toen ik me goed voelde ..die doen dan pijn want voelde me toen zo goed...dat heb ik ook bij muziek ,t was me leven nu huil ik er bij . want t doet me denken aan me goed voelen .....ben ook mezelf wel wat kwijt hoe kom ik weer terug voelt eng soms net of je er niet bent
ik gebruik nu 5 weken ad waarvan 1 week op de juiste dosering .. stress in lijf is wat minder .. maar nog somber en t vele denken wat ik t ergste wel vind
want dat geeft me angst hoe is t verder met jullie herkennen jullie puntjes
Alle reacties Link kopieren Quote
Nog gecondoleerd Shiverr :hug:

Hier gaat het wel. Rustig aan doen vanwege de hitte is ook beter voor mijn hoofd. En ik ben ook meer een zomermens, dus ik probeer toch maar van dit weer te genieten, want als het straks weer herfst/winter is voel ik me een stuk somberder. De gedachte alleen al, blegh.
Gisteren op de dagbesteding helemaal blij gemaakt. In het tweedehandswinkeltje stonden opeens een heleboel My Little Pony figuurtjes (die spaar ik), ik werd erop geattendeerd door iemand van de begeleiding, mocht er voor een heel zacht prijsje 4 stuks van meenemen. :heart: Ze hebben qua haren/manen wel nog wat TLC nodig.
@goldster. Oef het klinkt alsof je erg diep zit, wat ontzettend naar!
Naar ook dat de tijd dat je je goed voelde zoveel verdriet oproept. Ik snap het wel, het is ver van waar je op dit moment staat en daardoor word je met de neus op de feiten gedrukt.
Het klinkt nu alsof het even puur overleven is voor je. De ene voet voor de andere voet. Ik heb die fases ook gehad. En ik weet niet of het je helpt als ik zeg dat ik eruit kwam.
In elk geval ontzettend veel sterkte gewenst. Dit is onnoemelijk zwaar en dat is zwaar klote.

@konijn. Leuk van die my little ponies. Ik was er vroeger ook gek van en vind ze nog steeds leuk. Ook de nieuwe films. Heel veel plezier ermee!
Hier gaat het goed. Wel heel erg moe. Ook heeft een vriendin uit zichzelf gezegd te hard te zijn geweest voor haar omgeving (en dus mij) de laatste jaren. Het is zelfs mijn beste vriendin, en het is ook echt waar.
Ze was een beetje overstuur omdat ze hier achterkwam bij zichzelf. Het kwam door meerdere gebeurtenissen ook met anderen.
Wel heel bijzonder want ik had wel verdriet van haar houding.

Verder twijfel ik veel over of ik wel of geen temazepam moet gebruiken. Dit levert stress op. Desniettemin ga ik het vanavond wel slikken omdat ik uitgeput moe ben en morgen moet werken.
Alle reacties Link kopieren Quote
dank je wel chocoladeballetjes
we gaan er voor ,moet er gewoon uitkomen ... alleen hoe is meestal de grote vraag
ik ben gelukkig niet moe dat scheelt...... vandaag ook de hele tuin in de hitte bij me zus gedaan... wil graag bezig blijven .. anders zit ik alleen maar in me hoofd
met steeds dezelfde vragen ..hoe kom ik hier uit ....komt nooit meer goed wil me zelf weer zijn volgens sp zijn t dwanggedachten .die zich steeds weer opdringen en me angst geven.......ook is de ochtend altijd een ramp dan vaak huilen en bang dat ik nooit meer op een normale manier zonder hier aan te denken opsta.erg overstuur vaak ben gewoon zo bang ook dat als t goed gaat deze periode niet meer vergeet
en er daar door in blijft hangen rare angsten misschien .. maar ben er zoveel mee bezig .. vraag me steeds af hoe ga ik merken dat t beter wordt
ik doe alles wel ..en ook soms wel zin in .maar wel veel sago ben ik .. daar wordt ik best wel weer bang van.. en t vele huilen wat maar niet stopt is echt de bangheid
dat ik er altijd maar mee bezig blijf in me hoofd ... heb ook veel herhalingszinnen in me hoofd iik voel me sago wel een paar keer of ik ben ziek..... enz en na 1x weet ik t toch wel haha..en soms een echte angstaanval heb bij de gedachte t komt niet meer goed....

snap er zelf soms niks van wat gebeurd er allemaal hoofd neemt loopje met me
Het is alweer avond.
Bijna slapen.
Het is moeilijk ontwaken als je liever droomt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hope19, natuurlijk is het spannend voor het eerst 1 week geen hulpverlening. Ik lees de laatste tijd zoveel kracht in je berichten, en dit ga je ook lukken. Misschien met een beetje ups en downs maar dat is zo niet er, dat hoort bij het proces.

Shiverrr, hoe gaat het met Je?

Chocoballetjes, waarom die twijfels, als mijn hoofd en lijf moe is en ik wil een keer een goede nachtrust dan slik ik ook heel soms een temazapan in. Nu heb je zo getwijfeld wat zoveel onnodige energie kost.

Konijnenpantoffel, wat fijn dat je zo blij kunt zijn met je little pony's, dat is ook weer een zegen dat blije gevoel.

Goldster, ik herken wat je schrijf. Tot een paar jaar terug een vrij dynamisch leven grote "vriendengroep" een baan . Tot er verdrietige dingen gebeurde in mijn leven en alles en iedereen verdween. Ik zeg ook altijd er was een vlinder voor het gebeuren en na het gebeuren. En ik kan soms met weemoed terugkijken op dat dynamische leven maar als ik mezelf de vraag stel of ik dat weer zou willen dan zeg ik ja. Maar als ik mij zelf de vraag stel of ik dat hectische dynamische leven aankan dan zeg ik nee. Ik heb nu ook totaal geen verbinding met mensen, behalve met een aantal zusters en mijn broer, ik kom uit een groot gezin. Hun wonen helaas 1, 5 uur rijden.

Moirmel, ik begrijp jouw bericht ook. De dagen kunnen soms zo lang en eenzaam voelen. Ik hoop op een mooie donderdag voor jou.
vlin02der wijzigde dit bericht op 13-08-2020 12:10
Reden: Toevoeging
0.97% gewijzigd

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven