Depressietopic - deel 2

31-05-2020 19:28 1258 berichten
Veel mensen op het forum (en daarbuiten) kampen met (de gevolgen van) depressie.
Een depressie is iets anders dan een dip of een paar dagen niet lekker in je vel. Depressie is een ziekte die je hele leven kan beheersen. Hoe ga jij ermee om? Hoe kom je je dagen door?
Dit topic is voor iedereen die een depressie heeft of heeft gehad, en voor iedereen die iemand kent met een depressie en daarover wil praten.
Voel je welkom!

Dit is deel 2. We komen hier vandaan: viewtopic.php?f=16&t=437997&p=29631642&start=#p29631642
Alle reacties Link kopieren Quote
@choco: is het een optie om tot bijv een week afspraken af te zeggen en even complete rust neemt? Mij hielp het altijd wel een beetje als ik opeens geen verplichtingen meer had en even tot rust kon komen. Ben je deels ook niet overprikkeld en dat je misschien daarom ook zo schommelt? Omdat, zo komt het over, je door blijft gaan. Je neem 1 dag rust en andere dag ga je weer iets doen wat volgens mij veel energie kost. Je komt nooit echt tot rust, terwijl je ingrijpende veranderingen hebt meegemaakt laatste tijd.
Ja je hebt gelijk. Heb deze week al veel rustiger gemaakt, extreem rustig voor mij. Hopelijk werkt het.
Alle reacties Link kopieren Quote
Goed dat je het al rustiger voor jezelf hebt gemaakt! Maar ik merkte bij mezelf altijd een duidelijk verschil in wanneer ik geen verplichtingen had en alleen tijd voor mezelf had. Alleen kan dat natuurlijk niet altijd. Maar als het kan zou ik het zeker aanraden!

Wat zegt bijv. je psychiater hiervan en wat raadt zij je aan?
Alle reacties Link kopieren Quote
@Shiver, volgens mij heb je helemaal geen advies nodig, je weet zelf al wat de oplossing zou zijn 😉
Ik heb trouwens het idee dat een cursus afronden in 10 weken toch best een hoge eis kan zijn hoor. Ik heb eind 2019 ook een cursus gevolgd en heb daar geloof ik wel 20 weken over gedaan. Vanzelfsprekend is het in elk geval niet, dan hadden ze niet de optie aan hoeven bieden er langer over te doen.

Tuurlijk mag je een pm sturen!

@chocoladeballetjes, goed dat je de week wat rustiger ingepland hebt nu. Hopelijk doet dat je goed. Heb je al tijd gehad om je huisje leuk in te richten en eigen te maken?

Met mij gaat het verder nog steeds goed. Afgelopen week heb ik een keer een avond gehad met heel veel strijd in mijn hoofd en boos zijn op mijzelf omdat ik die dag teveel leuke dingen had gedaan, dat is dan wel een trigger voor mij. Omdat het nu zo goed gaat is mijn gezonde kant wel redelijk sterk dus die heeft uiteindelijk de discussie gewonnen. Daardoor duurde het gelukkig niet zo lang en kon ik me de volgende ochtend weer herpakken. De schematherapie zou inderdaad halverwege september starten maar dat wordt nu eind september. Ik heb wel de intake gehad en daar ben ik heel enthousiast van geworden.
@hope. Sja boos zijn op jezelf is denk ik niet nodig. Kijk misschien heb je iets gedaan dat niet perfect is. En ja zelfs dat is moeilijk omdat je van tevoren niet altijd het antwoord weet.

Maar je bent geen machine en het is logisch dat je soms teveel leuke dingen doet. Je moet ook je veranderende grenzen verkennen. Dat is gewoon uit proberen.

Ik doe ook weleens teveel leuke dingen. Ik probeer te zeggen dat ik ervan moet leren maar boos worden heeft geen zin. Werkt zelfs tegen je.
De informatie meenemen is genoeg.

Wel fijn dat het beter gaat en dat je therapie gaat beginnen. Die therapie gaat ook over boos worden op jezelf, maar dat zul je zien.
Mijn psychiater vind het ook goed dat ij rustig aan doe.

Ik voel me weer wat helderder. Ik heb een sterk vermoeden dat ik door de chaos ook nog al mijn medicatie vergeten was. En dit zijn drie stemming stabilisatoren en anti-psychoticum. Dus dat heeft wel effect.

Hierdoor was ik nog weer verder de kluts kwijt.

Vandaag gaat beter maar ik ben nog erg kwetsbaar. Vanmorgen was ik knetter duizelig omdat ik (denk ik) gisteren weer de eerste keer mijn medicatie nam.

Ik heb wel opgeruimd, de vloer geveegd en gekookt. Dus dat is fijn want het werd wel rommelig.

En ik heb ook even goed mijn pillen uitgezocht en overzichtelijk neergelegd.

Morgen komt mijn broer, maar ik heb nu ook wel contact nodig. En zondag ga ik naar mijn ouders maar dat is gewoon relaxt.

Ik moest vandaag nog heel erg huilen om iets kleins.
Maar als het zo doorgaat komt het allemaal wel weer goed.
Alle reacties Link kopieren Quote
@Hope: Ja ene kant weet ik wel hoe ik het OOK kan aanpakken, maar dan voelt het min of meer als half werk denk ik. En ik weet oprecht niet of een cursus afsluiten in 10 weken een hoge eis is. Normaal gesproken staat er 10 weken voor, dus dan is het wel normaal dat het kan, al is het ook niet raar als je er langer over doet. Dat is juist het voordeel van de OU. Maar ik werk er maar 12 uur naast en binnenkort 18. Dus ik heb tijd genoeg vind ik om dit te kunnen. Maargoed dan eis ik dus weer dingen van mezelf dat wel haha.
En ik heb je een PM gestuurd!

Hoe lang stond er voor jouw cursus? Of stond daar geen aantal weken voor?

Wel fijn dat je je snel kon herpakken en een keer over je grenzen heen gaan en te ver gaan kan gebeuren he. En misschien een slecht advies ik weet het niet. Maar af en toe over je grenzen gaan is ook niet verkeerd vind ik. Als je altijd stopt voordat je je grens bereikt, ga je "nooit" meer aan kunnen of je weet nooit of je meer aan kan. Ja kijk het moet wel binnen het redelijke blijven natuurlijk en niet zover dat je en burn out krijgt. Alleen ik zou proberen het mezelf niet te kwalijk te nemen en je hebt een leuke dag gehad toch?

Ah dan begint je therapie al bijna, je klinkt iig wel gemotiveerd om er aan te beginnen! Dan heeft het vast ook het meeste effect.

@choco: Oh je medicatie vergeten kan natuurlijk een hele grote invloed hebben! Vooral als het zulke belangrijke medicatie is als een stemmingsstabilisator en AP. Hopelijk heeft het effect als je weer gaat beginnen. Heb je niet van die medicijndoosjes met vakjes? Die heb ik wel en dat is erg handig als je meerdere per dag slikt. Zo kan je ook zien wanneer je ze vergeten bent. Maar wel fijn dat je je weer iets beter voelt hoor.

En je broer en je ouders zien valt natuurlijk ook wel onder rustig aan doen he. Ik doelde meer op ver gaan fietsen naar een vriendin en een hele dag werken oid. Want het is ook goed dat je niet helemaal afzondert!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ga hier weer even stoppen met schrijven, omdat het erg goed met mij gaat. Mijn nieuwe baan en studie waren precies wat ik nodig had om nieuwe energie en motivatie te vinden. De momenten voor mezelf ervaar ik nu weer als heerlijk ontspannend in plaats van: wat moet ik eens gaan doen..

Ik wens jullie heel veel succes, rust en wijsheid toe in jullie stappen naar meer rust.
@shiverr. Nou ik heb een baxter, maar ik ben heel chaotisch en in mijn oude huis had ik een heel goed systeem.
Maar hier was het chaotisch geworden. En dat was geen probleem. Maar als het slechter gaat kan ik echt de simpelste dingen niet meer overzien.

Maar oké dat ga ik wel oplossen. Mijn moeder had een goed doosje daarvoor, maar daar kom ik dus zondag.

Oh ja dan snap ik wat je bedoeld.

Vanavond ben ik begonnen met een verhaal schrijven voor een schrijfwedstrijd.

Ik voel me wel oké, maar het voelt nog alsof het nog alle kanten op kan gaan. Maar ook de goede kant dus.

Hoe is het met jou? En je strijd met je hoge streefnivieau?
@vrouw. Gefeliciteerd met deze verbetering. Goed gedaan ook dat je bent begonnen met deze studie/baan. Daar heb je je zelf maar mooi mee uit die ellende geholpen.
Alle reacties Link kopieren Quote
@Choco: Fijn dat je vanaf zondag weer een goed systeem hebt voor je medicatie. Want het vergeten is natuurlijk wel heel vervelend, vooral als het zo vaak gebeurt. Al moet ik wel zeggen, vroeger vergat ik nooit mn medicatie, maar sinds het beter gaat heb ik ze niet altijd meer nodig om 'wakker te worden' dus het is al meerdere keren voorgekomen dat ik mn ochtend medicatie niet hebt geslikt (en dat zijn 7 pillen..). En ze liggen dan echt wel op het zicht hoor maargoed. Dus ik kan me voorstellen dat je met die verhuizing en alles je medicijnen makkelijk kan vergeten.

Wat leuk dat je begonnen bent om een verhaal te schrijven! Schrijf je vaker verhalen of is dit 1 van de eerste keren dat je zoiets doet? Waar gaat het over?

Gelukkig heb je ook het gevoel dat het weer de goede kant op kan gaan. Ik zou gewoon nog even rustig aan doen, medicatie slikken en wie weet gaat het dan ook echt wel de goede kant op!

______________

Ja bijv vanavond heb ik heerlijk gekleurd en serie gekeken zonder dat ik me schuldig voelde dat ik ook had kunnen leren. Van de week heb ik vaker gemerkt dat ik 's avonds gewoon wat anders kon doen zonder dan te denken 'ohnee mn studie'. Dus misschien ga ik een betere balans vinden. Al is het wel zo dat ik op elke vrije dag eraan zit. Alleen dinsdag heb ik mezelf te ver gepusht en 's avonds was ik kapot en zo'n hoofdpijn. Ik had heel de dag eraan gezeten en 's avonds zou ik nog les hebben. Maar die heb ik dus maar geskipt en 'vroeg' naar bed gegaan (voor mij is dat 10 uur). Want ik trok het echt niet meer om nog 1,5 uur op te letten. En ik dacht echt dat ik wel op tijd was gestopt of nja voordat ik veel last kreeg. Alleen net dat uur/anderhalf uur langer werken dan de eerste tekenen van moeheid was toch een beetje te veel :facepalm:
Alle reacties Link kopieren Quote
Choco,
goed om je rust te pakken en ook je medicatie weer correct in te nemen!

Shiverr,
Ja die eeuwige balans, blijft een worsteling he. Probeer rust te pakken waar mogelijk.

Vrouw,
Wat goed! Op een hele hele lange goede periode.

Hope,
Hartstikke fijn voor je dat het beter gaat maar ook dat er nu echt zicht is op de start van schematherapie!

Allen,
Ik heb donderdag iets heel spannends gedaan. Ik had zeg maar ergens een soort auditie voor gedaan. Ik zou aanstaande dinsdag gebeld worden om te horen of ik "door" was.
Werd ik gisteren al gebeld dat ze vol lof over mij waren en mij als topper hebben aangemerkt en dat ze heel graag met mij verder willen. Ik ga zelfs vroeger al beginnen dan gedacht. Jeetje blijft zo bizar als anderen vinden dat ik ergens goed in ben.
Nou ja had wel last van de spanningen want toen later de dag mijn band lek bleek te zijn raakte ik direct in paniek, vervloekte mezelf, deed mezelf pijn.
Fiets naar fietsenmaker gebracht (vraag niet hoe) en nu heel hard hopen dat hij vandaag klaar is maar de kans is groot dat dit pas dinsdag of woensdag wordt. Waarom gebeuren dit soort dingen toch altijd in/vlak voor het weekend?
Dit weekend erg rustig, heb wel wat doelen opgesteld maar niks groot.
Slapen blijft lastig, ik val laat in slaap ben er vroeg weer uit en flink wat nachtmerries. Heb extra slaapmedicatie gekregen.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Hallo iedereen.

Al lange tijd lees ik mee met dit topic. Heel lang getwijfeld of ik ook wat zou plaatsen of niet....
Het leek namelijk allemaal wel mee te vallen voor mijn gevoel...maar na 8 maanden ziek en 3 diagnoses verder lukt het me nog steeds niet om ‘normaal’ te functioneren.
Mijn kinderen zorgen voor mijn dagritme, waardoor ik ‘s ochtends wel op moet staan, maar t liefst lig ik in bed met een deken over mn hoofd.
Ik ben in behandeling voor een chronische depressie. Maar als het weer even beter lijkt te gaan met me, gebeurd er weer iets waardoor ik voor mijn gevoel weer terugval en weer terug ben bij af.

Graag zou ik hier af en toe mee willen schrijven, omdat ik vooral merk dat het fijn is om niet alleen te zijn en het fijn is mn ei even kwijt te kunnen.

Groetjes
Alle reacties Link kopieren Quote
Al even niks meer geplaatst omdat ik simpelweg 'te druk' was met vakantie vieren.. Mijn verjaardag, een paar weken terug was echt geweldig, verder echt veel leuke dingen gedaan, nu komt het ten einde en zo goed als het de afgelopen weken ging, zo slecht ging het eergisteren..
Ik heb mezelf pijn gedaan, denk dat ik mezelf een hersenschudding heb gegeven, voel me al een paar dagen zo intens schuldig, en zie steeds voor me hoe mijn vriend me in bedwang moest houden...
Heb nu steeds maar nachtmerries over dat ik hem kwijtraak...
Alle reacties Link kopieren Quote
@Shiver, volgens mij stond er toen voor mijn cursus 12 weken.

@Vrouw, wat fijn dat het goed met jou gaat! Knap gedaan ook!

@chocoladeballetjes, leuk dat je schrijft. Wat voor iets is het?

@IBI, super knap dat je zo’n goede auditie hebt gedaan, daar mag je echt wel trots op zijn. Ik zou het echt niet kunnen, een podium op.

@Vereen, welkom. Ik hoop dat je hier veel herkenning en steun vindt.

@Pompoensoepje, waarom is het eergisteren zo omgeslagen? Kwam dat doordat je minder afleiding had? Het is wel heel vervelend voor je zeg, ik weet niet zo goed wat ik moet zeggen. Is het een optie om tussentijds contact op te nemen met die contactpersoon? Volgens mij is dat hard nodig nu. Je wilde wat liever worden voor jezelf zei je laatst, dit is een goed moment om dat te oefenen, vraag om hulp!
Alle reacties Link kopieren Quote
hope19 schreef:
20-09-2020 17:56
@Pompoensoepje, waarom is het eergisteren zo omgeslagen? Kwam dat doordat je minder afleiding had? Het is wel heel vervelend voor je zeg, ik weet niet zo goed wat ik moet zeggen. Is het een optie om tussentijds contact op te nemen met die contactpersoon? Volgens mij is dat hard nodig nu. Je wilde wat liever worden voor jezelf zei je laatst, dit is een goed moment om dat te oefenen, vraag om hulp!
Ik heb toevallig net gebeld over de mogelijkheden voor in de tussentijd, en het komt neer op eventuele medicatie (maar dat durf ik eigenlijk niet aan) of acute deeltijdbehandeling.. Ik denk ook gewoon bij beiden 'is het niet teveel?' maar dat is nu, op een goede dag.. Op goede dagen gaat het oké, op slechte dagen echt heel slecht. En zoiets als in de vakantie was gewoon echt een kwestie van continu bezig zijn en geen tijd hebben om te malen en de denken. Maar dat heb ik natuurlijk niet op de 'normale' dagen. Op de normale dagen kan ik mezelf gewoon niet zetten tot die afleiding.

Ik weet het gewoon even niet...
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat goed dat je gebeld hebt! Ik zou gaan voor die deeltijdbehandeling. Waarom zou dat te veel zijn? Het klinkt alsof je het goed kunt gebruiken. Het is ook moeilijk om beslissingen te nemen als het slecht gaat :hug:
@vereen. Welkom! Leuk dat je mee schrijft!
Klinkt heftig verschillende diagnoses en dat het allemaal zo lang duurt.
En frustrerend dat je telkens terug valt. Sterkte!

@pompoen. Heftig hoor. Als acute deeltijd in de praktijk teveel is kan je altijd stoppen natuurlijk.
Maar het is vooral belangrijk wat je hier in wil. Maar het komt op mij over dat je wel hulp wil maar je dit jezelf niet voldoende toestaat.
Kan ik ook fout hebben natuurlijk.

@hope. Ik schrijf nu een verhaal voor een verhalen wedstrijd.
@shiverr. Dit is gevaarlijk gedrag. Het gaat eindelijk goed. Laat je hoge streefnivieau dit niet verpesten. Je kan eindelijk léven en je doelen verpesten de fun.

Niet dat ik hier goed in ben. Ik weet dat het niet makkelijk is.
Hier gaat het niet zo goed. Ik overanalyseer alles. En ik kijk een serie en daar ga ik teveel in op. De serie lijkt bijna het echt leven en ik word er heel druk van in mijn hoofd.
Ik heb hem nu ook afgezet.

Ik raak het gewoon een beetje kwijt. En dan wil ik minder analyseren. Maar daar maak ik dan hele analyses over. En dan zit ik in een droste effect van analyseren. En dat is heel meta. En daar is die jongen uit de serie fan van. En ik identificeer me met hem.
Ze zeiden dat hij opgenomen moest worden maar ik voelde dat het tegen mij was gericht.
Maar het werd voorkomen.

Mijn vriendin zei dat ik moest stoppen met die serie en denken.
Beste allemaal,

Vanmorgen was ik erg overstuur, ik wilde ook heel graag vanalles slopen in mijn nieuwe huis.
Mijn woonbegeleider kwam langs en ik moest heel erg huilen.
Ik ben toen met hem samen naar buiten gegaan. En spelletjes met mijn baas gedaan op mijn werk.

Dat maakte me wel wat rustiger.

Morgen ga ik 10 km wandelen met een vriendin in uiteten. En dat is een uur reizen.
Ergens veel te druk. Maar ik kan even niet meer tegen alleen zijn en al dat denken. En als ik daar in zit kom ik er slecht uit en wil ik helemaal niemand meer zien.

Overmorgen kan ik wel de hele dag bijkomen. Dit heb ik ook nodig.

Mijn woonbegeleider zei dat ik weer terug naar de basis moest.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat naar dat je dingen aan het overdenken bent en dat een serie zo'n invloed op je kan hebben. Ik zou daar idd ook maar mee stoppen, voordat het echt een trigger wordt.

Wel fijn dat je woonbegeleider nu wel iets voor je kon betekenen en dat een spelletje doen met je baas hielp om weer rustig te worden. Ben je nu ook medicijnen vergeten of dat niet?

Ik kan me voorstellen dat alleen zijn even niet handig voor je is. Maar denk je oprecht dat 10km verstandig is? Waarom geen 3 a 5 km en dan 's avonds gewoon lekker uit eten gaan. Dan is je dag al veel minder intensief.
@chocoladeballetjes. Poeh zeg 10 km is niet niks.... idd wat shiverrr zegt maak je dag wat minder intensief.. t is moeilijk, maar misschien op de lange baan zal het zeker helpen.

Ik ben de laatste dagen erg onrustig. Morgen een keukentafelgesprek met iemand van de WMO...over ITB (intensieve thuisbegeleiding ). Gelukkig zit mijn SPV’er ook bij het gesprek.
Ik kan erg moeilijk omgaan met onbekende dingen en dingen waar ik geen controle op heb. Dus slecht slapen, snel boos en geïrriteerd waarna een huilbui ontstaat.

Iemand ervaring met ITB??? Geen idee wat me te wachten staat namelijk. Heb dit nog niet met de SPV’er besproken. Heb het idee als ik haar erna vraag ik dom gevonden wordt... weet niet heel raar die gedachtes van mij..
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben niet bekend met ITB hoe is je keukentafelgesprek gegaan? Wat naar dat je je bij je SPV'er niet voldoende op je gemak voelt om vragen te stellen. Hopelijk zijn je vragen inmiddels beantwoord.

Ikzelf had gisteren mijn keukentafelgesprek voor dagbesteding indicatie, het gesprek ging goed ze mocht geen beslissingen maken maar zou positief aanbevelen. Binnen 2 weken zou ik meer horen maar vandaag werd ik gebeld door mijn begeleiding dat de indicatie rond is en dat ik maandag kan beginnen. Ok das rap even omschakelen.
Nu dus een beetje hyper en druk er "moet" ineens zoveel gebeuren. Wel erg blij!
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
@vereen. Ik ben daar ook niet bekend mee. Maar ik heb het vermoeden dat soms in verschillende streken verschillende afkortingen en namen voor ongeveer hetzelfde worden gebruikt.

Je bent niet dom hoor als je goed doorvraagt op wat dit inhoudt. Sterker nog dat vind ik heel slim om te doen. Je kan toch niet zomaar vanuit jezelf begrijpen hoe alles zit.

Hopelijk is he goed gegaan!

@ibi. Gefeliciteerd! Eindelijk.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven