Complotdenkers, wat zijn dat voor mensen?

01-06-2020 21:17 94 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van het topic over complottheorieën en de onnavolgbare discussies daar met complotdenkers, wat mij nou fascineert: wat zijn dat voor mensen? En hoe zijn ze zo geworden?

Daar willen complotdenkers zelf waarschijnlijk weinig over zeggen, maar ik denk dat we inmiddels bijna allemaal wel een oom, een vage FB-kennis of een collega kennen die gelooft dat er in de wereld allerlei duistere krachten aan het werk zijn om ons te controleren. Dus ik dacht: als we nou allemaal die persoon hier beschrijven, dan ontstaat er misschien een beeld.
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren
TO trapt natuurlijk af. Ik was behoorlijk verbijsterd toen ik de eerste complotdenker in het echt leerde kennen. Een hoogopgeleide man van rond de 50 en hij was heilig van de gekste dingen overtuigd: klimaatverandering was een hoax, chemtrails bestonden wel, 9/11 zat natuurlijk heel anders in elkaar en eigenlijk was niets zoals het leek.

Om even die chemtrails uit te diepen. Hij geloofde dus dat die condensstrepen van vliegtuigen in de lucht eigenlijk chemicaliën waren. Die werden zo massaal over de aarde verspreid om het weer te kunnen beïnvloeden. Want als je het weer in je macht had, dan kon je de hele aarde overheersen. Het was een enorm complot. Van allerlei machthebbers natuurlijk, maar ook van piloten die stiekem ladingen gif meenamen op passagiersvluchten, van luchtvaartbobo's en weet ik wie nog meer.

Ik vond het heel apart om met een ogenschijnlijk normaal mens zulke rare gesprekken te voeren. Hij beet zich er helemaal in vast. Besteedde uren aan het lezen van obscure artikelen en het bekijken van 'documentaires'. Maar hij werd er eigenlijk doodongelukkig van. Want hij dacht dus dat de machthebbers hem wilden controleren. Bij elke vliegtuigstreep die hij zag in de lucht stond hij te tieren.
avena wijzigde dit bericht op 02-06-2020 20:30
16.86% gewijzigd
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren
Maar die meneer, wat was dat dan voor iemand? Want daar heb je vast al een hint voor je antwoord. Noemde die meneer zich ook ‘complotdenkers?’ Of was dat wat hij geloofde nou eenmaal gewoon hoe de wereld in elkaar stak?
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
01-06-2020 21:20
Maar die meneer, wat was dat dan voor iemand? Want daar heb je vast al een hint voor je antwoord. Noemde die meneer zich ook ‘complotdenkers?’ Of was dat wat hij geloofde nou eenmaal gewoon hoe de wereld in elkaar stak?
Nou ja, zoals ik hierboven beschrijf. Beetje getroebleerd, zou ik zeggen. En nogal een controlfreak. Ik kende hem niet supergoed, dus ik weet niet hoe hij zo geworden is. Maar van wat ik van zijn leven weet, is er niet een grote omslag of zo geweest. Het is waarschijnlijk geleidelijk aan gegroeid. En je kon het ook geen hobby noemen, want hij beleefde er weinig plezier aan. Het was meer een soort manie.

En nee, ik denk niet dat hij zichzelf complotdenker noemde. Ik ben ook nooit echt met hem in discussie gegaan. Zinloos en ik vond het ook wel fascinerend om hem gewoon maar te laten fulmineren.
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt mensen die echt heel ver gaan in hun complottheorieën, maar je hebt daartegenover ook mensen die juist aan de andere kant staan en vrijwel alles geloven wat de media hun voert.
Als je twee jaar geleden had verteld dat een machtige man of organisatie nagenoeg alle hoge piefen van presidenten tot aan Koninklijke familieleden in zijn pocket heeft om ze te chanteren enz. En dat die op een openlijke manier gedood zou worden om hem de mond te snoeren, had bijna iedereen je voor gek verklaard. Toch blijkt dit precies het geval te zijn geweest met Jeffrey Epstein. De geruchten over kinderoffers en pedofielen in Hollywood en en de politiek doen al langer de ronde maar werd door niemand echt geloofd.
Ik denk dat de meeste mensen tegenwoordig iets opener zijn en beginnen in te zien dat er veel meer achter de schermen gebeurt dan wat wij weten.
anoniem_384751 wijzigde dit bericht op 01-06-2020 21:34
0.12% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Het is zelfs gezond om af en toe een addertje onder het gras te zoeken. Een naief bestaan is ook niet altijd slim.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Daar hebben jullie gelijk in, maar complotdenkers zitten dan vaak weer op het andere uiterste.




Ik heb wel een keer een documentaire gezien erover. Veel mensen die echt diep in de complottheorieën doken (zichzelf opensnijden om onzichtbare 'trackers' te verwijderen etc), hadden vaak een ingrijpende gebeurtenis achter de rug. Dood van een partner, huis kwijt door verslaving, baan verloren, scheiding. Het lijkt wel of deze mensen wanhopig zich ergens aan vastklampen, en het schijnt een hele community te zijn.
Vaak is het een eenvoudige boodschap: Zo is het gegaan, zo werkt het. Dit in een onduidelijke en onvoorspelbare wereld. Als je je alleen en verloren voelt ben je makkelijker slachtoffer van extreme denkwijzen. Het is niet heel anders dan een sekte, denk ik terwijl ik dit schrijf.
Anderen zijn wat naïever en gaan gewoon mee met hun omgeving.
anoniem_655bb33b3d61a wijzigde dit bericht op 02-06-2020 12:42
Reden: Bedacht
18.31% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
01-06-2020 21:33
Het is zelfs gezond om af en toe een addertje onder het gras te zoeken. Een naief bestaan is ook niet altijd slim.
Ik denk ook kritisch na ja. Ik bedoel nu even de hardcore complotgekkies. Die denken dat corona veroorzaakt wordt door 5G en dat Bill Gates chips in vaccins wil stoppen. Ik ben benieuwd naar beschrijvingen van anderen die zo iemand kennen!
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren
GreenLadyFern schreef:
01-06-2020 21:41
Daar hebben jullie gelijk in, maar complotdenkers zitten dan vaak weer op het andere uiterste.

Ik heb wel een keer een documentaire gezien erover. Veel mensen die echt diep in de complottheorieën doken (zichzelf opensnijden om onzichtbare 'trackers' te verwijderen etc), hadden vaak een ingrijpende gebeurtenis achter de rug. Dood van een partner, huis kwijt door verslaving, baan verloren, scheiding. Het lijkt wel of deze mensen wanhopig zich ergens aan vastklampen, en het schijnt een hele community te zijn.
Vaak is het een eenvoudige boodschap: Zo is het gegaan, zo werkt het. Dit in een onduidelijke en onvoorspelbare wereld. Als je je alleen en verloren voelt ben je makkelijker slachtoffer van extreme denkwijzen. Het is niet heel anders dan een sekte, denk ik terwijl ik dit schrijf.
Anderen zijn wat naïever en gaan gewoon mee met hun omgeving.
Ja, ik denk dus ook dat er vaak iets gebeurd is in de levens van stevige complotdenkers. Dat ze door iets heel wantrouwend zijn geworden tegenover de overheid bijvoorbeeld of tegenover de mensheid in het algemeen. Zo'n man als die jij beschrijft in voorbeeld 1. Komt in één keer thuis te zitten, zeeën van tijd over, boos en teleurgesteld wellicht vanwege zijn gezondheid en het niet meer kunnen werken. En dan stort je je op de verkeerde fora en websites.
avena wijzigde dit bericht op 02-06-2020 20:24
12.21% gewijzigd
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren
Ik ken er één maar ben wat huiverig om deze persoon te beschrijven. Ten eerste, wat hebben we er aan om te 'weten' hoe mensen met een bepaalde kijk op de wereld in elkaar steken?
Ten tweede, het is geen wetenschap en we begeven ons op een wat wiebelig ethisch terrein als we gaan generaliseren.
Alle reacties Link kopieren
Ik had iemand op mijn Facebook die heel openlijk anti-vaxx was. Ze was er heilig van overtuigd was dat de overheid die vaccins voorzien had van microchips en haar baby zou daarom niet ingeënt worden.

Toen ik haar een paar jaar daarvoor nog regelmatig sprak op de sportschool was ze nog normaal, dit had ik niet achter haar gezocht. Verder had ze een HBO diploma. Toen was ze nog single, dus misschien heeft haar vriend haar beïnvloed?
malibu82 wijzigde dit bericht op 01-06-2020 22:28
5.69% gewijzigd
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
MientjeHapgraag schreef:
01-06-2020 21:54
Ik ken er één maar ben wat huiverig om deze persoon te beschrijven. Ten eerste, wat hebben we er aan om te 'weten' hoe mensen met een bepaalde kijk op de wereld in elkaar steken?
Ten tweede, het is geen wetenschap en we begeven ons op een wat wiebelig ethisch terrein als we gaan generaliseren.
Maar als je een specifiek persoon beschrijft (zonder dat diegene zijn anonimiteit verliest) is het toch juist niet generaliseren?
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren
Ik ken meerdere complotdenkers. 2 daarvan hebben een psychose. 1 daarvan gelooft ook dat de ATeam achter hem aanzit. De andere gelooft in demonen.

De andere is anti vaccinatie en gelooft dat Corona er is om liefde te doden. Zij is een huismoeder, nog nooit gewerkt, en veel financiële en gezondheidsproblemen.

Ik denk dus dat complotdenkers vaak problemen in hun leven hebben op diverse niveaus waarbij ze zoeken naar een dader en of oorzaak van hun problemen. Vaak politieke leiders, vluchtelingen, anders gelovigen of geaarden, met een betere financiële positie etc.
Alle reacties Link kopieren
Ik ken er 1. Wilders-stemmer type. Kinderen niet gevaccineerd
Bij fouten of problemen heeft hij nooit de hoofdrol. Hij is altijd het slachtoffer.
Iedereen is gek behalve hij.
Ik ontdekte dit nav zo'n filmpje die op fb deelde over Bill Gates en zijn rol in de Corona epidemie. Met grote letter stond er Wakker Worden. Er vielen wel wat puzzelstukjes op zijn plek.
Hij is ook prepper
Alle reacties Link kopieren
Avena schreef:
01-06-2020 21:58
Maar als je een specifiek persoon beschrijft (zonder dat diegene zijn anonimiteit verliest) is het toch juist niet generaliseren?
Ik snap de huivering wel. Als het bijvoorbeeld gaat om iemand met een verstandelijke beperking, dan kan men al snel generaliseren dat alle complotdenkers "dom" zijn.
Maar juist daarom is het denk ik goed om hier verschillende complotdenkers te beschrijven.

Ik vind het een interessante vraag en lees hier mee. Zelf ken ik geen echte complotdenkers. Wel vind ik het frappant dat veel mensen soms toch een beetje de neiging hebben tot. Mijn vriend beweerde vandaag dat de huidige rellen in Amerika bewust gestart zijn door politiemensen. Maar dan zeg ik gewoon: joh, ga even een aluhoedje vouwen, ik krijg graag een betrouwbare bron van je dat dit waar is.
Collega's beweren ook weleens wat vaags, waarbij ik dan vaak reageer met: volgens mij is dat niet bewezen.
Afbeelding

Ik geloof zelf in zat complottheorieën;
Er zit meer achter JFK
Er zit meer achter 9/11
Er zit meer achter de meeste dingen die in het nieuws komen.
De elite staan niet achter ons, de media is in handen van een kleine groep en politiek is een scam
Misschien ben ik wel te skeptisch though, maar alsnog beter dan te naief.

Geloof ik dat Bill Gates gelinkt is aan corona, het vaccine, microchips en meer surveillance? Misschien, misschien niet.
Maar als Bill Gates het kon om meer surveillance te pushen, zou hij het dan doen? 100% ja.
Dus ik vertrouw wat hij ook zegt niet, want er zit altijd wel iets achter. Je wordt geen miljardair door aardig en eerlijk te zijn voor iedereen.


complottheorieën:
https://i.imgur.com/K1Y3kWu.jpg
https://i.imgur.com/eWxVP4p.jpg
https://i.imgur.com/x45iHWx.jpg
https://i.imgur.com/pGX6T7p.jpg
https://i.imgur.com/rt1X0od.jpg

Er is een reden waarom mijn avatar een foto van JFK is met de tekst "if only you knew how bad things really are"
anoniem_386559 wijzigde dit bericht op 01-06-2020 22:52
38.20% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Avena schreef:
01-06-2020 21:44
Ik denk ook kritisch na ja. Ik bedoel nu even de hardcore complotgekkies. Die denken dat corona veroorzaakt wordt door 5G en dat Bill Gates chips in vaccins wil stoppen. Ik ben benieuwd naar beschrijvingen van anderen die zo iemand kennen!
Vaccins in chips stoppen lijkt me handiger! :proud:

Overigens was Bill Gates best een naar mannetje; om zoveel miljarden te vergaren moet je meedogenloos zijn en dat was-ie: om een beetje naief te geloven dat hij fatsoen in acht zou nemen was genoeg om je bedrijf aan hem te verliezen. Bikkelhard voerde hij het ene proces na de andere en op het laatst had hij levenslange vijanden tegen zich. Dat hij nu geld met bakken tegelijk weggeeft aan goede doelen kan dat niet meer goedmaken. Er zijn mensen die een feestje geven als hij dood is. Die zijn niet vergeten wat hij geflikt heeft.

De samenhang tussen Corona en 5G lijkt me niet erg voor de hand liggend maar ik vind het geen goede beslissing om 5G door Chinese bedrijven te laten aanleggen en je zo afhankelijk te maken van een land als China. Ik denk dat er een link is ontstaan doordat zowel Corona als 5G uit China komen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Overigens is er echt een bedrijf bezig om robotjes te maken die in je bloed zelfstandig taken gaan uitvoeren. Wel op het gebied van gezondheid, maar toch.

De werkelijkheid is soms raarder dan fantasie.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik ken verschillende mensen en wat ze allemaal met elkaar gemeen lijken te hebben is dat ze niet werken en dat ze erg ontevreden zijn met hun leven. Maar er zijn ook de nodige verschillen. Ik ken er drie met ernstige gezondheidsproblemen (eentje heeft last psychoses, eentje is schizofreen, en eentje heeft niet aangeboren hersenletsel). En een aantal andere mensen die ik ken hebben allen op andere vlakken met zware problematiek te maken gehad (denk aan instabiele jeugd met misbruik/mishandeling, ernstige verslaving aan drugs/drank, verlies van een kind, enz).

En terwijl ik dit schrijf realiseer ik me dat ik dit eigenlijk nooit tegen kom bij mensen die lekker in hun vel zitten, weinig meemaken, en hun leven verder lekker op de rit hebben.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een paar bekenden/familieleden die van die complottheorien fan zijn of deze regelmatig delen op social media.
Ik ben er absoluut alergisch voor, de complottheorieen. Ik snap dus echt niet hoe je als normaal functionerend/denkend mens dit kunt geloven/aanhangen. Ik erger me er ook aan en blok mensen die deze complottheorien te pas en onpas delen of uitdragen op social media.
Wat voor mensen zijn het? Ik denk zelf mensen die de simpele waarheid niet kunnen of willen bevatten. Mensen die angsten hebben en deze door complottheorien proberen te verkleinen. Mensen die moeite hebben met het "normale" leven en dit als een soort uitweg/vlucht zien.
Trouwens, de mensen die ik persoonlijk ken die de complottheorien aanhangen zijn aardig, normaal, sociaal en ik heb gewoon contact met ze. Alleen over "hun complottheorien", daar wil ik het niet met ze over hebben.
Je beseft pas hoe fijn het is om te ademen als je neus verstopt zit.
Alle reacties Link kopieren
Een die ik ken is gewoon niet bijster intelligent maar ziet zichzelf wel zo, en deelt wat corona betreft meerdere foto's en teksten op social media met complot theorieën. Ze gaan echt alle kanten op en spreken elkaar regelmatig tegen. Als je deze persoon erop wijst dat de gedeelde foto's of teksten niet kunnen kloppen gaat ze verder de discussie niet aan en accepteert je weerlegging meteen. Maar een dag later staat er weer een nieuw complot.

De andere persoon ken ik op andere vlakken als nuchter en doordacht, maar is fel antivax om de standaard redenen- autisme, doofpotten en winstbejag, vaccins zijn giftig en werken niet, de fraudeurs zijn juist de arme zwarte schapen en big pharma is evil. Hij wil er sporadisch iets over delen (bekeren) buiten zijn gemeenschap van gelijkgestemden en vangt dan altijd bot. Als diegene niet in contact was gekomen met een gemeenschap antivaxxers had hij nu niet deze denkbeelden, maar is minder extreem dan sommigen aldaar.

Over beiden kan ik zeggen dat ze zich vaak tekortgedaan of miskend voelen en dat naar buiten richten. Dat, in combinatie met grip zoeken in een bestaan met veel onzekerheid op belangrijke vlakken (inkomen en relaties) is in mijn ogen het recept voor dat soort gedrag. Ergens bij willen horen en de vinger kunnen wijzen naar een groter geheel dan jezelf voor je onvrede.
Avena schreef:
01-06-2020 21:17
TO trapt natuurlijk af. Ik was behoorlijk verbijsterd toen ik de eerste complotdenker in het echt leerde kennen. Een hoogopgeleide man van rond de 50 en hij was heilig van de gekste dingen overtuigd: klimaatverandering was een hoax, chemtrails bestonden wel, 9/11 zat natuurlijk heel anders in elkaar en eigenlijk was niets zoals het leek.

Om even die chemtrails uit te diepen. Hij geloofde dus dat die condensstrepen van vliegtuigen in de lucht eigenlijk chemicaliën waren. Die werden zo massaal over de aarde verspreid om het weer te kunnen beïnvloeden. Want als je het weer in je macht had, dan kon je de hele aarde overheersen. Het was een enorm complot. Van allerlei machthebbers natuurlijk, maar ook van piloten die stiekem ladingen gif meenamen op passagiersvluchten, van luchtvaartbobo's en weet ik wie nog meer.

Ik vond het heel apart om met een ogenschijnlijk normaal mens zulke rare gesprekken te voeren. Hij beet zich er helemaal in vast. Besteedde uren aan het lezen van obscure artikelen en het bekijken van 'documentaires'. Maar hij werd er eigenlijk doodongelukkig van. Want hij dacht dus dat de machthebbers hem wilden controleren. Bij elke vliegtuigstreep die hij zag in de lucht stond hij te tieren.

En verder werkte ie gewoon als zzp'er, had een (vrij nuchtere) vrouw, twee honden, een kat en een internationale vriendenkring. In New York gewoond, in Kopenhagen, sprak meerdere talen vloeiend, beetje dandy-achtig type. Maar hij zat zich ondertussen dus helemaal op te vreten over hoe wij allemaal voor de gek gehouden werden en langzamerhand in een ijzeren greep van een onbekende macht terecht kwamen. Ik vond het fascinerend en onbegrijpelijk tegelijk.
Hoogopgeleid is niet equivalent aan intelligent. Dat blijkt maar weer eens.
malibu82 schreef:
01-06-2020 21:55
Ik had iemand op mijn Facebook die heel openlijk anti-vaxx was. Ze was er heilig van overtuigd was dat de overheid die vaccins voorzien had van microchips en haar baby zou daarom niet ingeënt worden.

Toen ik haar een paar jaar daarvoor nog regelmatig sprak op de sportschool was ze nog normaal, dit had ik niet achter haar gezocht. Verder had ze een HBO diploma. Toen was ze nog single, dus misschien heeft haar vriend haar beïnvloed?

Een hbo-diploma staat al helemaal niet gelijk aan intelligent. Helaas.
syntax18 schreef:
01-06-2020 22:34
Afbeelding

Ik geloof zelf in zat complottheorieën;
Er zit meer achter JFK
Er zit meer achter 9/11
Er zit meer achter de meeste dingen die in het nieuws komen.
De elite staan niet achter ons, de media is in handen van een kleine groep en politiek is een scam
Misschien ben ik wel te skeptisch though, maar alsnog beter dan te naief.

Geloof ik dat Bill Gates gelinkt is aan corona, het vaccine, microchips en meer surveillance? Misschien, misschien niet.
Maar als Bill Gates het kon om meer surveillance te pushen, zou hij het dan doen? 100% ja.
Dus ik vertrouw wat hij ook zegt niet, want er zit altijd wel iets achter. Je wordt geen miljardair door aardig en eerlijk te zijn voor iedereen.


complottheorieën:
https://i.imgur.com/K1Y3kWu.jpg
https://i.imgur.com/eWxVP4p.jpg
https://i.imgur.com/x45iHWx.jpg
https://i.imgur.com/pGX6T7p.jpg
https://i.imgur.com/rt1X0od.jpg

Er is een reden waarom mijn avatar een foto van JFK is met de tekst "if only you knew how bad things really are"
Gekkie alert
MarvelousMrsMaisel schreef:
02-06-2020 00:11
Gekkie alert
Lol.

Ik ben gewoon skeptisch, ik zeg niet dat ik alles weet, alleen dat ik niet alles meteen accepteer.
Welk gedeelte van wat ik zeg is "gekkie" waardig?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven