Manipulatieve zuster

03-07-2020 09:01 72 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even van mij afschrijven.

Ik ben gewend dat mijn zusje vaker vervelende opmerkingen naar mij maakt. Dit doet zij verpakt, ze zegt het niet direct maar insinueert. Ze weet welke woorden triggers voor mij zijn en gebruikt die. Ze kent natuurlijk mijn verleden en probeert oud zeer naar boven te halen.

(Ik noem geen voorbeelden vanwege herkenbaarheid en omdat het een ander niet zoveel zou zeggen)

Daarnaast ligt haar focus op imperfecties van andere. Dat lijkt zij te verzamelen en later tegen je te gebruiken. Het zijn vaker dingen die niemand anders opmerkt. Dat iemand bijvoorbeeld soms wat scheel kijkt, iemand soms wat stotterd, of weer een ander het vaak over hetzelfde heeft. Daar kan ze dan ineens over beginnen en brengt het dan alsof iedereen dat opmerkt en zich daaraan zou storen. Vaker brengt ze het alsof ze het zegt om je te helpen.

Doorgaans verdraag ik het gedrag. Dan weet ik wel dat ik mij daar niet iets van hoef aan te trekken. Dat het eigenlijk voor haarzelf het naarst is om zo te zijn. Eronder zit een heel slecht zelfbeeld en het laat haar even beter voelen om andere te wijzen op hun imperfecties of uit de hoogte te doen.

Ook weet ik dat het geen zin heeft om er iets over te zeggen. Ze zal het ontkennen en ze reageert dan ook vrij explosief.

Echter zit ik de afgelopen tijd niet lekker in mijn vel en wordt het verdragen van haar gedrag mij teveel. Dus ik heb haar erop aangesproken dat ze een keer moet ophouden met die vervelende opmerkingen.

Wat er dan vervolgens gebeurd is dat ze ontkent dat ze het doet en vervolgens draait ze alles zo dat ik spoken zie. Ik vind dat eigenlijk nog 10x erger dan dat iemand je de grond inpraat. Er was iemand bij op het moment dat we het erover hadden. Ik word steeds bozer, zij blijft rustig en lacht tussendoor of schud met haar hoofd. Ze doet alsof ze geen idee heeft waar ik het over heb, ontkent, verdraaid, wijst mij erop dat ik niet kan onderbouwen of uitleggen, spreekt zichzelf tegen en lijkt dat niet door te hebben, haalt wat er gezegd is uit zijn verband en speelt ook nog eens in op hoe gemeen ik ben tegen haar. Ik gaf al meerdere keren aan dat het klaar is, maar dan blijft ze doorgaan. Als ik er niet op reageer gooit ze de kaart op dat ze gelijk moet hebben omdat ik niks meer weet te zeggen. Ik weet dat ze het gewoon niet kan hebben om geen gelijk te krijgen, dus ze probeert mij zo op stang te jagen tot ik iets verkeerd zeg. Zodat ze dat tegen mij kan gebruiken. Ik ben op een gegeven moment maar weggegaan, ik voelde mij zo kwaad en wilde niet dat ik mij daarin zou gaan verliezen.

Ik weet even niet wat ik er mee moet. Ik voel mij enorm kwaad en moet haar morgen weer zien. Wat ik zou willen is dat ze toegeeft of door de mand valt en iedereen het ziet.

Maar eigenlijk weet ik ook wel dat ze oprecht niet inziet wat ze doet. Ze manipuleert al vanaf kinds af aan en heeft niet meer door dat ze het doet. Ze kan wel opelijk toegegeven dat ze manipuleert, grootheidswaanzin heeft, andere bewust kwetst. Maar niet op het moment dat ze het aan het doen is.
Dat vind ik het lastiger maken. Omdat ik het dan lastig vind te geloven dat ze het daadwerkelijk niet doorheeft.

Klinkt dit herkenbaar voor sommige?
Dit is haar kijk op de wereld.

Je eraan ergeren is een keuze.

Ik vind dat je aan haar gedrag ook wel echt allemaal negatieve lading hangt. Jij zegt dat ze dingen expres doet (en zegt dan later halfslachtig 'dat je echt wel weet dat ze het oprecht niet inziet). Misschien vallen dingen als stotteren haar wel extra op. Misschien doe jij wel iets waardoor ze weer op die woorden terugvalt.

Zoek het niet bij haar. Kijk naar jezelf. Je kunt een ander niet veranderen.
Alle reacties Link kopieren
je hoeft geen contact te hebben met een zus
Ja, een vriendin van mij heeft ook zo'n zus. De meeste zien het gewoon niet wat zij doet. Blijkbaar heel mooi verpakt.
Wat haar heeft geholpen is hetzelfde gedrag te vertonen richting zus.
Heeft ze ook een bepaalde blik in haar ogen? Copieer die dan ook.
Het nare is dan wel dat je gedrag moet vertonen waar je zelf niet achter staat.
Maar soms moet het nou eenmaal zo.

Ze weet dat ze manipuleert enzo, maar zou het op de momenten zelf niet doorhebben?
Ik denk dat ze dat wel degelijk doorheeft. Het is haar manier om anderen dingen te laten doen en zeggen.

Probeer er doorheen te breken. Dan valt er een last van je af.
lilalinda schreef:
03-07-2020 09:10
je hoeft geen contact te hebben met een zus

Technisch gezien klopt dit. Maar ik vind dit soort gedrag nou niet bepaald ernstig genoeg om een familiebreuk te veroorzaken. Dan ben je in mijn ogen echt een drama-queen.

Mensen moeten wat meer slikken van elkaar. Niet iedereen in een malletje proberen te vouwen waar ze niet inpassen.
Alle reacties Link kopieren
Waarom laat jij jezelf nog altijd zo op de kast jagen door haar? Ze doet dit al haar hele leven. Ze zal niet veranderen.

Je hóeft niet in discussie he? Je hóeft er niets van te zeggen. Je hóeft geen weerwoord te hebben op haar.

Je knikt en humt gewoon, als ze commentaar heeft op anderen ( scheel, stotteren). Gaat er niet op in. Leer diplomatiek te zijn, je niet te laten uitlokken om uitspraken te doen en blijf vriendelijk glimlachen.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Eens met MarvelousMrsMaisel Je zus kan je niet veranderen. Hoe je met haar opmerkingen om gaat is aan jou. Nu blijf je het bij je zus neerleggen, "en kan jij er niets aan doen". En geef je haar meer macht.

Laat het los
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Wat een gezeur. Let it go.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt een ander niet veranderen maar wel jouw reactie daarop.
Probeer het eens een tijdje te negeren of zeg alleen "geen zin om hierop in te gaan"
Je WEET dat jouw zus zo is dus leg het naast je neer, het is haar gebrek niet het jouwe
Alle reacties Link kopieren
Als er bij jou niets te triggeren valt, is de lol er voor haar toch af?
Ze weet precies hoe ze je kan raken, en krijgt door jouw reactie bevestiging dat het haar lukt. Ga niet in discussie, reageer zo oppervlakkig mogelijk. Zorg dat je saai wordt voor haar en houdt het contact minimaal.

Jij wil dat ze publiekelijk af gaat, maar dat gaat waarschijnlijk niet gebeuren. Die rechtvaardigheids/wraakfantasie najagen houdt de negatieve cirkel in stand.

Voedt haar niet. Als jij zegt dat het klaar is, en zij zegt 'dan heb ik dus gelijk', dan haal je je schouders op. Laat haar dat maar zeggen, jij weet wel beter. En de mensen die haar kennen waarschijnlijk ook, dus in die zin is ze allang door de mand gevallen.
What a nuanced anxiety
Doreia* schreef:
03-07-2020 09:13
Waarom laat jij jezelf nog altijd zo op de kast jagen door haar? Ze doet dit al haar hele leven. Ze zal niet veranderen.

Je hóeft niet in discussie he? Je hóeft er niets van te zeggen. Je hóeft geen weerwoord te hebben op haar.

Je knikt en humt gewoon, als ze commentaar heeft op anderen ( scheel, stotteren). Gaat er niet op in. Leer diplomatiek te zijn, je niet te laten uitlokken om uitspraken te doen en blijf vriendelijk glimlachen.


Dit. Niet op ingaan, het als mededeling aanhoren en 'ach ja' antwoorden, en dan overgaan op iets anders. Zeker geen discussie aangaan. Jij wilt net zo graag gelijk hebben als zij, en daar komen jullie niet uit dus laat dat gaan.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de reacties. Jullie hebben gelijk, ik kan haar niet veranderen, wel hoe ik ermee omga.

Ze zit trouwens in een breder netwerk dan alleen familie, dus ik ontkom er niet aan om haar overal tegen te komen.
oliebolmetkrenten wijzigde dit bericht op 03-07-2020 09:37
39.64% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
MarvelousMrsMaisel schreef:
03-07-2020 09:12
Technisch gezien klopt dit. Maar ik vind dit soort gedrag nou niet bepaald ernstig genoeg om een familiebreuk te veroorzaken. Dan ben je in mijn ogen echt een drama-queen.

Mensen moeten wat meer slikken van elkaar. Niet iedereen in een malletje proberen te vouwen waar ze niet inpassen.
hoeft niet meteen een breuk te zijn
je kunt vervelende mensen prima zo weinig mogelijk zien en op familiefeestjes links laten liggen
Het woord 'zuster' intrigeert mij eigenlijk. Zeg je dat echt zo, 'mijn zuster'? Of is dat vanwege je boosheid nu?
Ik moest denken aan mijn ouders die de thuiszorgmedewerksters consequent 'de zuster' noemen. Eigenlijk was dat de reden waarom ik dit topic opende :$
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
03-07-2020 09:35
Het woord 'zuster' intrigeert mij eigenlijk. Zeg je dat echt zo, 'mijn zuster'? Of is dat vanwege je boosheid nu?
Ik moest denken aan mijn ouders die de thuiszorgmedewerksters consequent 'de zuster' noemen. Eigenlijk was dat de reden waarom ik dit topic opende :$
equivalent van "meneer"zeggen over je verkering?
OliebolmetKrenten schreef:
03-07-2020 09:33
Bedankt voor de reacties. Jullie hebben gelijk, ik kan haar niet veranderen, wel hoe ik ermee omga.
Maar je wist toch al wel dat je haar niet zou kunnen veranderen voordat je dit topic startte.
Wat denk jij aan jezelf te kunnen veranderen, zodat je er wel mee om kan gaan?
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
03-07-2020 09:35
Het woord 'zuster' intrigeert mij eigenlijk. Zeg je dat echt zo, 'mijn zuster'? Of is dat vanwege je boosheid nu?
Ik moest denken aan mijn ouders die de thuiszorgmedewerksters consequent 'de zuster' noemen. Eigenlijk was dat de reden waarom ik dit topic opende :$
Nee ik noem haar doorgaans zusje. Ik had geen idee dat zuster intrigerend klinkt. Dacht dat het net zoiets was als dat je kan preken van vader of papa/pa en moeder of mama/ma.
Dit was inderdaad waar ik aan moest denken

lilalinda schreef:
03-07-2020 09:36
equivalent van "meneer"zeggen over je verkering?

Sorry voor de off-topic. Het intrigeerde mij, dat ligt dus vooral aan mij
Hoe oud zijn jullie ongeveer?
Alle reacties Link kopieren
Niq schreef:
03-07-2020 09:39
Maar je wist toch al wel dat je haar niet zou kunnen veranderen voordat je dit topic startte.
Wat denk jij aan jezelf te kunnen veranderen, zodat je er wel mee om kan gaan?
Ik weet dat inderdaad wel. Dit topic was bedoeld om van mij af te schrijven en misschien met mensen te praten die dezelfde ervaring kennen. Niet dat ik niet blij met de tips die mij worden gegeven ;).

Doorgaans negeer ik haar gedrag en weet ik dat het eigenlijk geen betekenis heeft. Dat helpt me om het naast mij neer te leggen, mij er niet druk om te maken en er niet meer over na te denken. Maar dan zit ik ook beter in mijn vel, de afgelopen tijd niet.

Wat ik aan mezelf zou kunnen veranderen weet ik niet zo goed. Ik weet dat ik nu spijt heb van, dat ik mezelf heb laten gaan tegen beter weten in, dat het stom van mij is, omdat ik toch beter weet en kan. Wat ik wel opmerk is dat mij in haar bijzijn een stuk onzekerder voel en ook zo overkom. Ik voel dat ze mij de hele tijd observeert en beoordeelt en opmerkingen maakt om een reactie uit te lokken. Ook denk ik dat ze mij daadwerkelijk ziet als iemand die veel minder is dan zij, dommer, abnormaal en dat moet ze laten weten. Ik kan niet met zekerheid zeggen dat het mij niet raakt, ze wijst met haar vinger op dingen die mij misschien anders maken, maar die ik geaccepteerd heb van mezelf en waarvan ik weet dat niemand anders daar een probleem van maakt. Het blijft denk ik gewoon vervelend voelen dat het wel haar waarheid is dat er iets mis is met mij en terecht is hoe zei tegen mij doet. Dat maakt zo'n vervelende sfeer, dat voelt niet echt veilig. Misschien ziet iemand hierin waaraan ik zou kunnen werken?

Meestal als ze iets over me zegt dan geef ik haar gelijk en benader ik het op een niet neerbuigende manier naar mezelf. Iets in de trant van: "ja dat klopt daar heb ik af en toe weleens moeite mee", vaker kan ik daar zelf nog wel een grap over maken. Op dat moment lijkt zij ook te ontdooien, van gefrustreerd naar weer lachen en vriendelijk zijn. De inhoud van wat ze zegt, kwetst mij eigenlijk ook niet, wel dat ze het doet om te kwetsen of het geeft een ongemakkelijk gevoel, omdat ik mij voor het blok voel gezet.
Alle reacties Link kopieren
Heel moeilijk, maar gewoon: niet voeden. Niet op ingaan, niet "uitlokken", jezelf niet verdedigen. Je kan misschien een standaardzin of -gebaar bedenken dat je in zulke situaties kunt inzetten: met je ogen rollen, je schouders ophalen, "Tja..." zeggen. Even heel goed toneelspelen dat het je helemaal niet raakt wat ze zegt. Fake it until you make it, zeggen ze toch. Je gelijk krijg je helaas toch nooit van haar. Je kunt er hooguit troost in vinden dat andere mensen (op den duur) ook wel zien hoe ze is.
BROCCOLI IS OOK GEEN SPINAZIE AL IS HET WEL ALLEBEI GROENTE PEJEKA -- S-Meds
Alle reacties Link kopieren
Dat je er spijt van hebt dat je erop in bent gegaan, ken ik wel. Maar daar moet je gewoon iets liever voor jezelf zijn: Weer wat geleerd, ik heb me laten triggeren, okee, jammer dan, volgende keer beter. En het werkt. Je weet tenslotte zelf dat het haar onzekerheid is waardoor zij dit doet. Jij staat daarboven.
BROCCOLI IS OOK GEEN SPINAZIE AL IS HET WEL ALLEBEI GROENTE PEJEKA -- S-Meds
Alle reacties Link kopieren
Jullie zitten in een competitie strijd?
Ik denk eerder dat je zus het nódig heeft om steeds op te merken dat zij nog zo slecht niet is. Een onzekere eigenschap die maakt dat zij steeds mensen om haar heen neer moet halen, om daar eigenwaarde aan te ontlenen.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Ze wil steeds een reactie van jou, en kennelijk lukt dat. Je hoeft niet steeds in te gaan op wat ze zegt hoor. Je hoeft niet door te gaan tot je boos wordt. Maak jezelf netjes uit de voeten als je boosheid/ergernis voelt opkomen; stap op een ander af, haal een nieuw drankje, ga naar de wc, zoiets.

Maar dan moet je dus wel je missie veranderen naar “haar te laten inzien wat ze allemaal fout doet” naar “zelf een leuke middag/avond hebben”.
"Vind je dat nou aardig om te zeggen?"
"Wat bedoel je daar precies mee?"

Dat zou je ook nog kunnen proberen. Negeren of niet op reageren is ook wel een fijne optie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven