Complotdenkers - relatie

05-07-2020 00:48 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik merk op dat complotdenkers obsessief hun mening kwijt moeten. Dit is erg vermoeiend en ondanks dat ik argumenten met complotdenkers altijd snel en vrij makkelijk "win", heb ik weinig zin in die obsessief domme negativiteit, het niet luisteren naar elkaars argumenten en het obsessief door blijven drammen omdat er niet geluisterd wordt. Een uitnodiging van een vriendin uit Berlijn, heb ik al afgezegd omdat het de afgelopen maanden een groot obsessief spammen van complottheorieën was. En ik verwacht dat er gewoon weinig goede gespreksonderwerpen mogelijk zijn en over blijven.

De laatste maanden heb ik zeker 10 mensen die ik redelijk ken, van FB verwijderd. Een aantal mensen die dichterbij staan, heb ik besloten om niet meer mee om te gaan. Nodig ze niet uit, ik laat mij niet uitnodigen, etc.
Ze zinken nog maar verder in hun eigen gecreëerde echoput. Doodvermoeiend.

Hoe gaan jullie om met complotdenkers?
Life is fun. Live it.
Ik heb er werkelijk niet één in mijn (Social media) vriendenkring. Gelukkig.
Alle reacties Link kopieren
Waterverf schreef:
05-07-2020 00:51
Ik heb er werkelijk niet één in mijn (Social media) vriendenkring. Gelukkig.
Lucky you. Ik heb een redelijk grote sociale kring, dus dan is het statistisch vrij groot ze tegen te komen. Ik reken ze zeker niet tot "echte" vrienden, maar meer in de misbare "periferie" van kennissen of collega's.
Life is fun. Live it.
Alle reacties Link kopieren
Zebraa schreef:
05-07-2020 00:48
Dit is erg vermoeiend en ondanks dat ik argumenten met complotdenkers altijd snel en vrij makkelijk "win", heb ik weinig zin in die obsessief domme negativiteit, het niet luisteren naar elkaars argumenten en het obsessief door blijven drammen omdat er niet geluisterd wordt.

Hoe kun je winnen van mensen die obsessief doordrammen en niet luisteren?
Alle reacties Link kopieren
chocolol schreef:
05-07-2020 01:05
Hoe kun je winnen van mensen die obsessief doordrammen en niet luisteren?
Ja! 😀 Door blijvend benoemen van drogredenen. En het logisch platslaan van elk vervolg. Hilarisch. Het eindigt altijd met dat ik "gehersenspoeld ben", het finale argument zonder onderbouwing. Het is wel even leuk om je cognitieve vaardigheden aan te scherpen, maar het wordt vermoeiend. Dus ga ze maar ontwijken.
Life is fun. Live it.
Alle reacties Link kopieren
En waar hebben ze dan complotten over?
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Als het gaat om kennissen of verre familie op Facebook dan zou ik ze ontvolgen. Dichtbije familie en vrienden zou ik in real life nog wel erover praten, maar als ik merk dat ze nergens voor open staan dan zou ik dat onderwerp voortaan negeren.
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
05-07-2020 01:14
En waar hebben ze dan complotten over?
5G, antivaccers, Bill Gates met z'n vaccinatie met nanomachines, Covid19 bestaat niet.

Hetzelfde riedeltje van de echoput van geheime elite die de gewone burger wil gebruiken voor hun geheime agenda. En dat je "ontwaakt" bent omdat je de echoput van de fake news gevonden hebt.
Life is fun. Live it.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook vrienden waarvan ik het niet verwacht had. Twee stellen die we al lang kennen, zitten tot hun oren in de complottheorieën.
Wat me verbaasd is het doorsturen van linkjes naar ellenlange artikelen of filmpjes van 1,5 uur... alsof ik dat lees/kijk?! En de uitdrukking “dat ik niet alles weet”.

Heel vermoeiend, irritant maar ook verbazingwekkend vind ik ze, de complotdenkers.
conversation = awareness
Alle reacties Link kopieren
Waterverf schreef:
05-07-2020 00:51
Ik heb er werkelijk niet één in mijn (Social media) vriendenkring. Gelukkig.

Ik ook niet. Als ik ze zou hebben gooi ik ze van sociale media af. Als het een close friend of familielid is, zou ik ze niet meer volgen.
himalaya wijzigde dit bericht op 05-07-2020 08:05
0.51% gewijzigd
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Waarom wil je van ze winnen?

Ik zet ze meestal gewoon een tijdje op ontvolgen wanneer het irriteert. We leven in een rare tijd en daar worden sommige mensen een beetje vreemd van. Het lijkt mij dat je die mensen niet nog verder in de eenzaamheid duwt. Dat je niet een heel weekend naar iemand toe gaat, ok. Maar dat je zelf de gespreksonderwerpen ook niet kunt veranderen omdat je zo nodig je superieuriteit moet tonen, dat zegt vooral iets over jou.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
05-07-2020 07:34
Waarom wil je van ze winnen?

Ik zet ze meestal gewoon een tijdje op ontvolgen wanneer het irriteert. We leven in een rare tijd en daar worden sommige mensen een beetje vreemd van. Het lijkt mij dat je die mensen niet nog verder in de eenzaamheid duwt. Dat je niet een heel weekend naar iemand toe gaat, ok. Maar dat je zelf de gespreksonderwerpen ook niet kunt veranderen omdat je zo nodig je superieuriteit moet tonen, dat zegt vooral iets over jou.
Dit.
Ik heb mijn hele leven al een vriendenfamilie die allemaal massaal antivaxxer zijn en een basaal wantrouwen hebben jegens artsen en scholen. Ik ga dat onderwerp gewoon niet aan en als zijn er over beginnen geef ik een lafjes antwoord en ga er zéker niet tegenin. Ik vind het ook wel bijzonder dat je heel anders in het leven staat.

Een weekend afzeggen vind ik wat overdreven, je hoeft niet over de complotten te praten ten slotte.
Alle reacties Link kopieren
Zebraa schreef:
05-07-2020 01:10
Ja! 😀 Door blijvend benoemen van drogredenen. En het logisch platslaan van elk vervolg. Hilarisch. Het eindigt altijd met dat ik "gehersenspoeld ben", het finale argument zonder onderbouwing. Het is wel even leuk om je cognitieve vaardigheden aan te scherpen, maar het wordt vermoeiend. Dus ga ze maar ontwijken.
Dan ben je zo ook wel een beetje aan het voeden.
Alle reacties Link kopieren
Zebraa schreef:
05-07-2020 01:10
Ja! 😀 Door blijvend benoemen van drogredenen. En het logisch platslaan van elk vervolg. Hilarisch. Het eindigt altijd met dat ik "gehersenspoeld ben", het finale argument zonder onderbouwing. Het is wel even leuk om je cognitieve vaardigheden aan te scherpen, maar het wordt vermoeiend. Dus ga ze maar ontwijken.
Tsja als je discussiëren leuk vindt, dan besteed je daar je tijd aan. Ik zou het niet ‘hilarisch’ vinden als iemand er alleen maar op uit is om een discussie te ‘winnen’. Als je al overtuigd bent van je eigen gelijk, is er geen discussie mogelijk noch nodig.
Alle reacties Link kopieren
Ja, ik ken er wel een paar.
Het is naaste familie van me dus ik ga ze er niet voor aan de kant zetten.
Laatst wel gevraagd of ze willen stoppen met het doorsturen van allerlei linkjes die onrust zaaien of hun geloof bevestigen.
Zo werd ik onlangs gewaarschuwd dat als we niet in opstand komen, binnenkort de kinderen op basisscholen gevaccineerd zullen worden zonder medeweten van ouders.
Geweldig dat fakebook nieuws!
Zie ik ze in real life, dan probeer ik wel van onderwerp te veranderen of zeg: "kunnen we het nu ergens anders over hebben?"
Ik vind ze haast op Jehova's getuigen lijken.
Die houden ook maar niet op met vriendelijk, doch dringend op je in te blijven praten dat je de verdoemenis tegemoet gaat zolang je je ogen niet wilt openen.
Heel vermoeiend.
Door Corona blijk ik ze ook in mijn vrienden en kennissenkring te hebben, ik denk dat ze een diepe angst hebben om de controle over hun leven kwijt te raken en door die conspiracy theories weer een beetje controle te krijgen. Ik ga er nooit in mee en ik hoop dat het weer stopt als dit ooit voorbij gaat maar eerlijk is eerlijk, ik zag het bij sommigen ook echt niet aankomen.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
05-07-2020 07:34
Waarom wil je van ze winnen?

Ik zet ze meestal gewoon een tijdje op ontvolgen wanneer het irriteert. We leven in een rare tijd en daar worden sommige mensen een beetje vreemd van. Het lijkt mij dat je die mensen niet nog verder in de eenzaamheid duwt. Dat je niet een heel weekend naar iemand toe gaat, ok. Maar dat je zelf de gespreksonderwerpen ook niet kunt veranderen omdat je zo nodig je superieuriteit moet tonen, dat zegt vooral iets over jou.
:worship:
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
05-07-2020 07:34
Waarom wil je van ze winnen?
Dat maak jij ervan. Ik zeg juist dat ze doodvermoeiend zijn en vraag hoe anderen hiermee omgaan.
Dat je niet een heel weekend naar iemand toe gaat, ok. Maar dat je zelf de gespreksonderwerpen ook niet kunt veranderen omdat je zo nodig je superieuriteit moet tonen, dat zegt vooral iets over jou.
Ik heb het over complotdenkers die obsessief bij wat dan ook hun "religie" moeten uitdragen. Waarom zegt het iets over mij, wanneer bij elk onderwerp dat niet koetjes-kalfjes is, het onvermijdelijk weer terugkomt?
Helemaal raar dat jij beweert dat ik mijn "superieuriteit" zou moeten tonen. Ik geef juist aan dat het doodvermoeiend is en dat ik die mensen uit de weg ga omdat er uiteindelijk geen gesprek mee te voeren is dat dieper gaat dan koetjes-kalfjes niveau.
zebraa wijzigde dit bericht op 07-07-2020 10:24
7.90% gewijzigd
Life is fun. Live it.
Alle reacties Link kopieren
Zebraa schreef:
07-07-2020 10:12
Dat maak jij ervan. Ik zeg juist dat ze doodvermoeiend zijn vraag en hoe anderen hiermee omgaan.

Ik heb het over complotdenkers die obsessief bij wat dan ook hun "religie" moeten uitdragen. Waarom zegt het iets over mij, wanneer bij elk onderwerp dat niet koetjes-kalfjes is, het onvermijdelijk weer terugkomt? Helemaal raar dat jij beweert dat ik mijn "superieuriteit" zou moeten tonen. Ik geef juist aan dat het doodvermoeiend is en dat ik die mensen uit de weg ga omdat er uiteindelijk geen gesprek mee te voeren is.
Dat komt door deze post: Ja! 😀 Door blijvend benoemen van drogredenen. En het logisch platslaan van elk vervolg. Hilarisch. Het eindigt altijd met dat ik "gehersenspoeld ben", het finale argument zonder onderbouwing. Het is wel even leuk om je cognitieve vaardigheden aan te scherpen, maar het wordt vermoeiend. Dus ga ze maar ontwijken.


Je moet er gewoon niet tegenin gaan. Het is voor de andere kant ook supervervelend als iemand constant met ja maars komt en het als een spelletje zien (hilarisch) om van je te winnen (zie je op). Dat voedt de emotie en gaat de ander nog harder tekeer.
Alle reacties Link kopieren
Miss_Communicatie schreef:
05-07-2020 05:40
Hier ook vrienden waarvan ik het niet verwacht had. Twee stellen die we al lang kennen, zitten tot hun oren in de complottheorieën.
Wat me verbaasd is het doorsturen van linkjes naar ellenlange artikelen of filmpjes van 1,5 uur... alsof ik dat lees/kijk?! En de uitdrukking “dat ik niet alles weet”.

Heel vermoeiend, irritant maar ook verbazingwekkend vind ik ze, de complotdenkers.
Herkenbaar. Hoe ga je hiermee om? Kan je er nog als vrienden mee omgaan? Ik heb ooit iemand in een spamfilter gezet omdat ik bijna dagelijks complotten gemaild kreeg. Gevraagd om ermee te stoppen ging maar even goed. Dat is inmiddels 4 maanden geleden en zag laatst dat de spambox vol zit, zonder dat ik maar ergens op reageerde. Bizar.

Helemaal lastig lijkt mij wanneer het gaat om naaste familie.
zebraa wijzigde dit bericht op 07-07-2020 10:36
2.29% gewijzigd
Life is fun. Live it.
Alle reacties Link kopieren
Zebraa schreef:
05-07-2020 00:57
Lucky you. Ik heb een redelijk grote sociale kring, dus dan is het statistisch vrij groot ze tegen te komen. Ik reken ze zeker niet tot "echte" vrienden, maar meer in de misbare "periferie" van kennissen of collega's.
Dit soort 'extreme' situaties zijn een prima aanleiding om je sociale kring eens te evalueren.
In de loop van de tijd blijven op die manier díé mensen over waar je echt wat aan hebt.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
07-07-2020 10:19
Je moet er gewoon niet tegenin gaan. Het is voor de andere kant ook supervervelend als iemand constant met ja maars komt en het als een spelletje zien (hilarisch) om van je te winnen (zie je op). Dat voedt de emotie en gaat de ander nog harder tekeer.
Dit laatste is precies de reden waarom er dan ook geen enkel punt voor mij is in een vriendschappelijk contact. Het leven van een goede complotdenker wordt beheerst door deze ideeën. Negeren of schouderophalen lijkt mij geen basis voor een positief gesprek, laat staan voor onderhouden vriendschap.
Life is fun. Live it.
Alle reacties Link kopieren
Zebraa schreef:
07-07-2020 10:33
Dit laatste is precies de reden waarom er dan ook geen enkel punt voor mij is in een vriendschappelijk contact. Het leven van een goede complotdenker wordt beheerst door deze ideeën. Negeren of schouderophalen lijkt mij geen basis voor een positief gesprek, laat staan voor onderhouden vriendschap.
Ik weet natuurlijk niet hoe ver ze gaan, maar met het radicale antroposoof/antivaxxer/wetenschap is overrated/álle scholen zijn [insert negatief stereotype] behalve de vrije school gaat het vrij goed. Zij hebben ook kanten die ik zeer waardeer.

Ik heb ook wel een gewoon heel negatief bilderberg-pvv-alle buitenlanders zijn tuig type in de kennissenkring en dat is gewoon een naar persoon, die vermijd ik zoveel mogelijk.
Alle reacties Link kopieren
Zebraa schreef:
07-07-2020 10:33
Dit laatste is precies de reden waarom er dan ook geen enkel punt voor mij is in een vriendschappelijk contact. Het leven van een goede complotdenker wordt beheerst door deze ideeën. Negeren of schouderophalen lijkt mij geen basis voor een positief gesprek, laat staan voor onderhouden vriendschap.
Ik heb een zwager die zo is, de broer van mijn man. Of het nu gaat over religie (op het sektarische af) of over politiek, geheime diensten. Het is iemand met stokpaardjes. Inderdaad vermoeiend. We hebben hem al een tijdje niet gezien omdat hij met corona helemaal op hol ging slaan. Gelukkig zit die niet veel op sociale media, want dat wantrouwt hij ook.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven